Editura Polirom
Colectia Collegium. Stiintele educatiei
An aparitie : 2014
Editia I
ISBN 978-973-46-4434-6
Nr pagini : 296
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 39,95 lei la Editura, 37,95 lei la libris
Disponibilitate BCU
pdf aici
Descrierea editurii:
Pedagogia prescolaritatii si scolaritatii mici constituie un instrument de lucru util cadrelor didactice care desfasoara activitati cu copiii de virsta mica, studentilor aflati in curs de profesionalizare in domeniu, profesorilor din universitati implicati in formarea viitorilor specialisti din gradinite si scoli primare, precum si decidentilor din domeniul politicilor educationale. Volumul analizeaza actualul context socioeducational de modelare a personalitatii copiilor, prezinta principiile activitatii pedagogice desfasurate cu copiii de virsta mica si evidentiaza specificul componentelor curriculumului invatamintului prescolar si primar (finalitatile si continuturile formarii, metodologia didactica, cu accent pe metodele de comunicare, evaluarea didactica). Materialul include si valoroase instrumente practice: fise de observatie a copilului si a grupului de copii,proiecte didactice.
Liliana Stan este prof. univ. dr. la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iasi. Domeniile sale de competenta profesional-stiintifica includ etica si deontologia profesionala, pedagogia invatamintului prescolar si a invatamintului primar, didactica stiintelor educatiei, fundamentele succesului educational, teoria si metodologia curriculumului, instruirii si evaluarii. Liliana Stan coordoneaza practica pedagogica a studentilor, este implicata in formarea continua a cadrelor didactice din invatamintul prescolar, primar, gimnazial si liceal, supervizeaza lucrari de licenta, de masterat, de obtinere a gradului didactic I, face parte din comisii de evaluare pentru obtinerea gradelor didactice. Activitatea sa didactica si de cercetare se reflecta in publicarea unui mare numar de articole stiintifice si a unor lucrari de specialitate, in participarea la manifestari stiintifice nationale si internationale, in implicarea in proiecte de cercetare.
Cuprins:
Capitolul 1. Pedagogia învățământului preşcolar şi pedagogia învățământului primar - componente ale sistemului ştiinţelor pedagogice 9
1.1. Pedagogia - cunoaştere multidimensională a educaţiei 11
1.2. Problematica studiată de pedagogia învăţământului preşcolar 12
1.3. Problematica teoretică a pedagogiei învăţământului primar 13
1.4. O posibilă simbioză - pedagogia preşcolarităţii şi şcolarităţii mici 13
1.5. Obiectul de cercetare al pedagogiei învăţământului preşcolar şi al pedagogiei învăţământului primar 14
Capitolul 2. Lumea contemporană şi provocările ei privind educaţia în primii ani de viaţă 19
2.1. Probleme ale lumii contemporane cu impact asupra educaţiei la vârstele mici 19
2.2. Soluţii la problemele actuale ale educaţiei vârstelor mici. Tendinţe globale 25
2.2.1. Măsuri administrativ-organizatorice 262.2.2. Opţiuni valorice principiale 30
2.2.2.1. Educaţia pentru toţi — formare a tuturor 302.2.2.2. Educaţia timpurie - prioritate socială majoră 312.2.2.3. Educaţia elementară - paşaport pentru viaţă 34
2.2.3. Soluţia românească pentru educaţia preşcolară - repere istorice 34
Capitolul 3. Copilul de vârstă mică - un univers de descoperit 43
3.1. Cunoaşterea copilului mic - fundament al intervenţiei educative 45
3.2. Cerinţa cunoaşterii copilului - principiu fundamental al educaţiei la vârstele mici 45
3.3. Beneficiile cunoaşterii copilului 47
3.3.1. Învăţare-formare optimizată 473.3.2. Evaluare corectă, individualizată şi stimulativ-formativă 483.3.3. Consiliere adecvată 503.3.4. Autocunoaştere asistată a copilului 51
3.4. Reperele unei concepţii despre copilul de vârstă mică şi cunoaşterea lui 52
3.5. Metode de cunoaştere a copilului - un tablou sintetic 55
3.6. Instrumente de organizare a informaţiilor despre copil şi grupul de copii 56
3.6.1. Fişe utilizate în demersul cunoaşterii copilului - o imagine de ansamblu 583.6.2. Fişe utilizate în practica educativă a cunoaşterii copilului 59
3.6.2.1. Fişa de caracterizare - un instrument cu structură complexă 603.6.2.2. Harta psihopedagogică - un instrument cu structură simplificată 643.6.2.3. Un model de fişă pentru caracterizarea copilului preşcolar .... 683.6.2.4. Raportul de evaluare a copilului - din clasa pregătitoare - RED 703.6.2.5. Fişa de observaţie a activităţii în grup a copiilor 743.6.2.6. Fişa de observaţie curentă a copilului 743.6.2.7. Dosarul - sinteză a instrumentelor cunoaşterii copilului 753.6.2.8. Fişa de caracterizare a grupului de copii 783.6.2.9. Un model de fişă pentru caracterizarea clasei de şcolari 793.6.2.10. Fişa şcolară de caracterizare dinamică -.o propunere (E. Badea) 80
Capitolul 4. Principiile activității educative desfăşurate cu copiii de vârstă mică 85
4.1. De la reguli la principii ale formării 87
4.2. Clasificarea principiilor activităţii educative desfăşurate cu copiii de vârstă mică 90
4.3. Descrierea unor principii ale educaţiei copiilor de vârstă mică 91
4.3.1. Principiul respectării copilului şi a drepturilor lui 924.3.2. Principiul considerării copilului ca un întreg 944.3.3. Principiul medierii învăţării 94
4.3.4. Principiul intuiţiei/al utilizării materialului didactic 95
4.4. Respectarea principiilor didactice - condiţie a succesului profesional 98
4.5. Repere ale deontologiei activităţii formative cu copiii de vârstă mica 100
Capitolul 5. Analiza componentelor curriculumului : finalități, conţinuturi, metodologie, evaluare în educaţia din primii ani de viaţă 103
5.1. Finalităţile formării copiilor în primii ani de viaţă 105
5.1.1. Finalităţile educaţiei - delimitări conceptuale 1055.1.2. Finalităţile formării în primii ani de viaţă ; aspecte generale 106
5.1.2.1. Dezvoltarea 1065.1.2.2. Învăţarea 1095.1.2.3. Umanizarea 1115.1.2.4. Socializarea 1135.1.2.5. Disciplinarea 1175.1.2.6. Autonomizarea 122
5.2. Conținuturile educaţiei copiilor de vârstă mică 125
5.2.1. Caracteristici generale ale conţinuturilor pentru copii 1255.2.2. Conţinuturi propuse în învăţământul preşcolar şi primar românesc - perspectivă de ansamblu 133
5.2.2.1. Conţinuturi propuse în învăţământul preşcolar 1345.2.2.2. Conținuturile din învăţământul primar românesc 141
5.3. Probleme ale metodologiei educaţiei formale pentru vârstele mici 143
5.3.1. Accepţii ale terminologiei folosite 143
5.3.1.1. Metoda de învăţământ. Procedeul didactic - componentă a metodei 1445.3.1.2. Metodologia didactică 1455.3.1.3. Clasificări ale metodelor didactice 1475.3.1.4. Strategia didactică 1495.3.1.5. Tehnologia didactică 150
5.3.2. Metode didactice de comunicare 151
5.3.2.1. Algoritmul descrierii metodelor didactice 1515.3.2.2. Descrierea metodelor didactice de comunicare 153
5.4. Probleme ale evaluării în educaţia copiilor de vârstă mica 179
5.4.1. Capacitatea evaluativă - trăsătură definitorie a omului 1805.4.2. Evaluarea în educaţia copiilor de vârstă mică ca evaluare formatoare 1835.4.3. Definiţii ale evaluării; cadrul general 1855.4.4. Nivelurile evaluării în educaţie 1895.4.5. Evaluarea în relaţia educat-educator 191
5.4.5.1. Evaluarea îniţială/pe parcursul desfăşurării programului/finală 1935.4.5.2. Evaluarea formativă/cumulativă 1965.4.5.3. Evaluarea potenţialului/evaluarea rezultatelor în învăţare 1975.4.5.4. Evaluarea orală/scrisă/practică/în formă combinată 2005.4.5.5. Evaluarea prin diverse metode 2035.4.5.6. Evaluarea diagnostică/prognostică/corectivă 2075.4.5.7. Evaluarea internă/evaluarea externă 2095.4.5.8. Heteroevaluarea/autoevaluarea elevilor 211
Capitolul 6. Probleme ale proiectării didactice în grădiniţă şi şcoala primară 213
6.1. Proiectarea în educaţie 215
6.2. Funcţiile proiectării 217
6.3. Proiectul - rezultat al proiectării. Structura generală a unui proiect 218
6.4. Nivelurile proiectării 219
6.4.1. Proiectarea anuală 2206.4.2. Proiectarea semestrială 2206.4.3. Proiectarea unităţii de învăţare 2216.4.4. Proiectarea activităţilor didactice cu şcolarii mici şi preşcolarii 222
6.4.4.1. O precizare terminologică ; de ce proiect şi nu plan 2226.4.4.2. Un posibil model de proiect didactic 2236.4.4.3. Un exemplu de proiect didactic pentru şcoala primară 2306.4.4.4. Un exemplu de proiect de activitate integrată în grădiniţă 238
6.4.5. Etapele elaborării proiectului didactic în perspectivă curriculară...249
Anexe
Anexa 1. Tabloul general al ştiinţelor educaţiei privit din perspectiva secolului XX 255
Anexa 2. Categorii de ştiinţe pedagogice 259
Anexa 3. Fişa pedagogică a elevului 262
Anexa 4. Fişa psihopedagogică a elevului 265
Anexa 5. Fişa psihopedagogică a elevului 267
Anexa 6. Fişa psihopedagogică de caracterizare a elevului 269
Anexa 7. Un cod de viaţă în relația adult-copil 273
Anexa 8. Cele zece fericiri ale părinţilor 275
Anexa 9. Legile copilului 276
Anexa 10. Normativ de dotare minimală pentru învăţământul preşcolar - MEC, 2006 278
Anexa 11. Copiii învață ceea ce trăiesc 283
Anexa 12. Scrisoare adresată de Alexandru Vlahuţă fiicei sale 284
Bibliografie 285
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu