07/02/2024

PEDAGOGIA PRESCOLARITATII SI SCOLARITATII MICI


Autor: Liliana Stan
Editura Polirom
Colectia Collegium. Stiintele educatiei
An aparitie : 2014
Editia I
ISBN 978-973-46-4434-6
Nr pagini : 296
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 39,95 lei la Editura, 37,95 lei la libris
Disponibilitate BCU
pdf aici


Descrierea editurii:

        Pedagogia prescolaritatii si scolaritatii mici constituie un instrument de lucru util cadrelor didactice care desfasoara activitati cu copiii de virsta mica, studentilor aflati in curs de profesionalizare in domeniu, profesorilor din universitati implicati in formarea viitorilor specialisti din gradinite si scoli primare, precum si decidentilor din domeniul politicilor educationale. Volumul analizeaza actualul context socioeducational de modelare a personalitatii copiilor, prezinta principiile activitatii pedagogice desfasurate cu copiii de virsta mica si evidentiaza specificul componentelor curriculumului invatamintului prescolar si primar (finalitatile si continuturile formarii, metodologia didactica, cu accent pe metodele de comunicare, evaluarea didactica). Materialul include si valoroase instrumente practice: fise de observatie a copilului si a grupului de copii,proiecte didactice.

        Liliana Stan este prof. univ. dr. la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iasi. Domeniile sale de competenta profesional-stiintifica includ etica si deontologia profesionala, pedagogia invatamintului prescolar si a invatamintului primar, didactica stiintelor educatiei, fundamentele succesului educational, teoria si metodologia curriculumului, instruirii si evaluarii. Liliana Stan coordoneaza practica pedagogica a studentilor, este implicata in formarea continua a cadrelor didactice din invatamintul prescolar, primar, gimnazial si liceal, supervizeaza lucrari de licenta, de masterat, de obtinere a gradului didactic I, face parte din comisii de evaluare pentru obtinerea gradelor didactice. Activitatea sa didactica si de cercetare se reflecta in publicarea unui mare numar de articole stiintifice si a unor lucrari de specialitate, in participarea la manifestari stiintifice nationale si internationale, in implicarea in proiecte de cercetare. 

Cuprins:

Capitolul 1. Pedagogia învățământului preşcolar şi pedagogia învățământului primar - componente ale sistemului ştiinţelor pedagogice 9
1.1. Pedagogia - cunoaştere multidimensională a educaţiei 11
1.2. Problematica studiată de pedagogia învăţământului preşcolar 12
1.3. Problematica teoretică a pedagogiei învăţământului primar 13
1.4. O posibilă simbioză - pedagogia preşcolarităţii şi şcolarităţii mici 13
1.5. Obiectul de cercetare al pedagogiei învăţământului preşcolar şi al pedagogiei învăţământului primar 14

Capitolul 2. Lumea contemporană şi provocările ei privind educaţia în primii ani de viaţă  19 
2.1. Probleme ale lumii contemporane cu impact asupra educaţiei la vârstele mici 19
2.2. Soluţii la problemele actuale ale educaţiei vârstelor mici. Tendinţe globale 25
2.2.1. Măsuri administrativ-organizatorice  26
2.2.2. Opţiuni valorice principiale 30
2.2.2.1. Educaţia pentru toţi — formare a tuturor 30
2.2.2.2. Educaţia timpurie - prioritate socială majoră  31
2.2.2.3. Educaţia elementară - paşaport pentru viaţă 34
2.2.3. Soluţia românească pentru educaţia preşcolară - repere istorice  34

Capitolul 3. Copilul de vârstă mică - un univers de descoperit  43
3.1. Cunoaşterea copilului mic - fundament al intervenţiei educative  45
3.2. Cerinţa cunoaşterii copilului - principiu fundamental al educaţiei la vârstele mici  45
3.3. Beneficiile cunoaşterii copilului   47
3.3.1. Învăţare-formare optimizată  47
3.3.2. Evaluare corectă, individualizată şi stimulativ-formativă  48
3.3.3. Consiliere adecvată  50
3.3.4. Autocunoaştere asistată a copilului  51
3.4. Reperele unei concepţii despre copilul de vârstă mică şi cunoaşterea lui  52
3.5. Metode de cunoaştere a copilului - un tablou sintetic 55
3.6. Instrumente de organizare a informaţiilor despre copil şi grupul de copii 56
3.6.1. Fişe utilizate în demersul cunoaşterii copilului - o imagine de ansamblu  58
3.6.2. Fişe utilizate în practica educativă a cunoaşterii copilului 59
3.6.2.1. Fişa de caracterizare - un instrument cu structură complexă  60
3.6.2.2. Harta psihopedagogică - un instrument cu structură simplificată 64
3.6.2.3. Un model de fişă pentru caracterizarea copilului preşcolar .... 68
3.6.2.4. Raportul de evaluare a copilului - din clasa pregătitoare - RED  70
3.6.2.5. Fişa de observaţie a activităţii în grup a copiilor  74
3.6.2.6. Fişa de observaţie curentă a copilului   74
3.6.2.7. Dosarul - sinteză a instrumentelor cunoaşterii copilului 75
3.6.2.8. Fişa de caracterizare a grupului de copii  78
3.6.2.9. Un model de fişă pentru caracterizarea clasei de şcolari  79
3.6.2.10. Fişa şcolară de caracterizare dinamică -.o propunere (E. Badea)  80

Capitolul 4. Principiile activității educative desfăşurate cu copiii de vârstă mică 85
4.1. De la reguli la principii ale formării  87
4.2. Clasificarea principiilor activităţii educative desfăşurate cu copiii de vârstă mică  90
4.3. Descrierea unor principii ale educaţiei copiilor de vârstă mică  91
4.3.1. Principiul respectării copilului şi a drepturilor lui  92
4.3.2. Principiul considerării copilului ca un întreg  94
4.3.3. Principiul medierii învăţării 94
4.3.4. Principiul intuiţiei/al utilizării materialului didactic  95
4.4. Respectarea principiilor didactice - condiţie a succesului profesional  98
4.5. Repere ale deontologiei activităţii formative cu copiii de vârstă mica  100

Capitolul 5. Analiza componentelor curriculumului : finalități, conţinuturi, metodologie, evaluare în educaţia din primii ani de viaţă   103
5.1. Finalităţile formării copiilor în primii ani de viaţă   105
5.1.1. Finalităţile educaţiei - delimitări conceptuale 105
5.1.2. Finalităţile formării în primii ani de viaţă ; aspecte generale   106
5.1.2.1. Dezvoltarea  106
5.1.2.2. Învăţarea  109
5.1.2.3. Umanizarea 111
5.1.2.4. Socializarea 113
5.1.2.5. Disciplinarea 117
5.1.2.6. Autonomizarea 122
5.2. Conținuturile educaţiei copiilor de vârstă mică 125
5.2.1. Caracteristici generale ale conţinuturilor pentru copii 125
5.2.2. Conţinuturi propuse în învăţământul preşcolar şi primar românesc - perspectivă de ansamblu  133
5.2.2.1. Conţinuturi propuse în învăţământul preşcolar  134
5.2.2.2. Conținuturile din învăţământul primar românesc  141
5.3. Probleme ale metodologiei educaţiei formale pentru vârstele mici  143
5.3.1. Accepţii ale terminologiei folosite  143
5.3.1.1. Metoda de învăţământ. Procedeul didactic - componentă a metodei  144
5.3.1.2. Metodologia didactică  145
5.3.1.3. Clasificări ale metodelor didactice  147
5.3.1.4. Strategia didactică   149
5.3.1.5. Tehnologia didactică  150
5.3.2. Metode didactice de comunicare   151
5.3.2.1. Algoritmul descrierii metodelor didactice   151
5.3.2.2. Descrierea metodelor didactice de comunicare  153
5.4. Probleme ale evaluării în educaţia copiilor de vârstă mica 179
5.4.1. Capacitatea evaluativă - trăsătură definitorie a omului 180
5.4.2. Evaluarea în educaţia copiilor de vârstă mică ca evaluare formatoare  183
5.4.3. Definiţii ale evaluării; cadrul general  185
5.4.4. Nivelurile evaluării în educaţie  189
5.4.5. Evaluarea în relaţia educat-educator  191
5.4.5.1. Evaluarea îniţială/pe parcursul desfăşurării programului/finală  193
5.4.5.2. Evaluarea formativă/cumulativă   196
5.4.5.3. Evaluarea potenţialului/evaluarea rezultatelor în învăţare 197
5.4.5.4. Evaluarea orală/scrisă/practică/în formă combinată  200
5.4.5.5. Evaluarea prin diverse metode  203
5.4.5.6. Evaluarea diagnostică/prognostică/corectivă  207
5.4.5.7. Evaluarea internă/evaluarea externă 209
5.4.5.8. Heteroevaluarea/autoevaluarea elevilor  211

Capitolul 6. Probleme ale proiectării didactice în grădiniţă şi şcoala primară  213
6.1. Proiectarea în educaţie  215
6.2. Funcţiile proiectării 217
6.3. Proiectul - rezultat al proiectării. Structura generală a unui proiect  218
6.4. Nivelurile proiectării  219
6.4.1. Proiectarea anuală  220
6.4.2. Proiectarea semestrială   220
6.4.3. Proiectarea unităţii de învăţare   221
6.4.4. Proiectarea activităţilor didactice cu şcolarii mici şi preşcolarii  222
6.4.4.1. O precizare terminologică ; de ce proiect şi nu plan 222
6.4.4.2. Un posibil model de proiect didactic  223
6.4.4.3. Un exemplu de proiect didactic pentru şcoala primară 230
6.4.4.4. Un exemplu de proiect de activitate integrată în grădiniţă  238
6.4.5. Etapele elaborării proiectului didactic în perspectivă curriculară...249

Anexe
Anexa 1. Tabloul general al ştiinţelor educaţiei privit din perspectiva secolului XX 255
Anexa 2. Categorii de ştiinţe pedagogice 259
Anexa 3. Fişa pedagogică a elevului 262
Anexa 4. Fişa psihopedagogică a elevului 265
Anexa 5. Fişa psihopedagogică a elevului 267
Anexa 6. Fişa psihopedagogică de caracterizare a elevului 269
Anexa 7. Un cod de viaţă în relația adult-copil  273
Anexa 8. Cele zece fericiri ale părinţilor 275
Anexa 9. Legile copilului  276
Anexa 10. Normativ de dotare minimală pentru învăţământul preşcolar - MEC, 2006   278
Anexa 11. Copiii învață ceea ce trăiesc 283
Anexa 12. Scrisoare adresată de Alexandru Vlahuţă fiicei sale  284

Bibliografie  285

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu