joi, 14 februarie 2013

PSIHOLOGIA COPILULUI


Autor :  Robin L. Harwood, Scott A. Miller, Ross Vasta                  
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie 
An aparitie :2010 
Traducerea: Ioana Manole, Ioana Avadanei , Ioana Aneci 
ISBN  978-973-46-1768-5
Nr pagini :960 
Format 160 x 235
Pret : 89,90 lei la Editura, 57,90 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:
Volumul prezinta, intr-o abordare integrativa, cele mai importante teorii, precum si principalele controverse ale domeniului, printre care rolul actiunii in cadrul perceptiei, psihoteratologia, modelul sociocultural al inteligentei conceput de Vigotski sau rolul temperamentului in evaluarea atasamentului. Pe baza celor mai recente date si cercetari, sint analizate fundamentele biologice, cognitive, sociale si emotionale ale dezvoltarii copilului, cu accent pe rolul esential al familiei si scolii in societatea actuala aflata in continua schimbare. Sintezele si exemplele din cadrul capitolelor si glosarul de la finalul volumului sint utile atit pentru studentii la facultatile de psihologie, cit si pentru specialisti in domeniu.


Robin L. Harwood este cercetator la University of Con­necticut, Department of Anthropology, si visiting professor la Ruhr University, Bochum, Germania. Este doctor in psihologia dezvoltarii al Yale University din 1991. A mai publicat (impreuna cu Joan Miller si Nydia Lucca Irizarry) Culture and Attachment: Perceptions of the Child in Context. Studiile sale analizeaza preponderent influentele culturale asupra parentingului si a dezvoltarii socioemotionale.
Cuprins:

Prefata /17
Multumiri /23

Capitolul 1
Cadre pentru dezvoltare

Dezvoltarea copilului in spatiu si timp /28
           Contextele dezvoltarii copilului /30
           Perceptiile asupra copiiior de-a lungul timpului /35
           Cercetare si societate: Constructia sociala a copilariei  /38
Problemele-cheie in dezvoltaraa copilului /39
           Natura si educatia ca surse de influenta /39
           Stabilitatea si schimbarea in dezvoltare /40
           Dezvoliarea tipica si variatiile individuale  /41
           Diferentele si similaritatile culturale in dezvoltare /41
Studiile asupra dezvoltarii copiiior in contexte aplicate /43
           Parentingul /43
           Scolile si ingrijirea copiiior /44
           Politicile sociale /44
           Discutii: Disctii cu un purtator de cuvant /45
Perspeciivele teoretice. O trecere in revista /46
           Abordarile psihanalitice /47
           Abordarile evolujioniste si biologice /50
           Abordarile behavioriste si invatarea sociala /53
           Abordarile cognitive si de dezvoltare /57
           Teoria lui Piaget despre dezvoltarea cognitiva /  57
           Modelul procesarii informajiilor /60
           Abordarea socioculturaia: contributia lui Vigotski / 61
           Aplicatii: Teoriile ca explicatii cotidiene ale compommentului /63

Capitolul 2
Studiui dezvoltarii copilului si contextele sale

Studiul asupra copiiior /70
           De la observatie si teorie la ipoteze /70
           Asigurarea obiectivitatii /71
           Metodele folosite in studierea copiiior /73
           Metodele descriptive /74
           Studiile corelationale /77
           Discutii: Discutii cu un psiholog specialist in psihologie transculturala /79
           Studiile experimentale / 81
Studiul dezvoltarii /84
           Studiile longitudinale /85
           Aplicatii: Consumatori intelepti ai studiilor despre dezvoltare /86
           Studiile transversale /87
           Designul secvential /87
           Metoda microgenetica  /88
Teme in studiile asupra copiiior //89
           Consideratiile etice in studiul dezvoltarii copilului /89
           Consideratiile culturale in studiul dezvoltarii copilului /91
           Discutii: Studierea orfanilor bolnavi de SIDA din Africa  /94

Capitolul 3
Contextul biologic al dezvoltarii

Mecanismele mostenirii genetice /103
           Diviziunea celulara  /103
           In interiorul cromozomului /105
           Studiile lui Mendel /107
Genele si comportamentul /109
           Studiile despre familie /110
           Studiile despre adoptie /111
           Studiile despre gemeni /112
lnteractiunea gene-mediu  /114
           Gama reactiilor /114
           Corelatiile gene-mediu /116
           Mediile diferite /118
Bolile genetice /119
           Bolile ereditare autozomale /120
           Anomaliile cromozomului X /123
           Cercetare si societate: Proiectul genomului uman  /125
           Anomaliile structurale ale cromozomilor /126
           Consilierea genetica /128
           Screeningul populatiei /129
Modalitatile de a deveni parinte /130
           Reproducerea asistata /130
           Adoptia /133
           Aplicatii: Calea spre a fi parinte /134
           Discutii: Discutii cu un asistent social specialist in adoptii / /136

Capitolul 4
Dezvoltarea prenatala, nasterea si nou-nascutul

Sarcina /145
           Factorii care influenteaza  conceptia /145
           Impactul varstei parintilor /147
           Analizele medicale prenatale /148
           Tratamentul prenatal /150
           Consideratii etice /151
           Cercetare si societate: Tehnologia si selectia sexului /152
Stadiile dezvoltarii prenatale /153
           Perioada zigotului (saptamanile 1-2) /153
           Perioada embrionului (saptamanile 3-8) /154
           Perioada fatului (saptamanile 9-38) /157
Influentele mediului prenatal /159
           Agentii teratogeni /159
           Drogurile ilegale si nocive /161
           Medicamentele /166
           Pericolele din mediu /166
           Bolile infectioase /168
           Sanatatea mamei  /169
Nasterea /173
           Travaliul si nasterea /173
           Nasterea unui copil si societatea /174
           Discutii: Discutli cu o moasa profesionista licentiata /176
Nou-nascutul /178
           Evaluarea starii de sanatate a nou-nascutului /178
           Complicatii la nastere /180
           Greutatea la nastere si varsta gestationala /181
           Aplicatii: ingrijirea copiilor nascuti prematur si cu greutate mica in unitatile de terapie intensiva neonatala /182

Capitolul 5
Capacitati timpurii la varste fragede

Sugarul organizat /192
           Starile de activare /192
           Programele de somn schimbatoare /194
           Aplicatii: Somnul din perspectiva culturala /195
           Reflexele /197
           Comportamentele determinate congenital  /198
Dezvoltarea motoare /201
           Dezvoltarea deprinderilor motoare in pruncie /202
           Dezvoltarea motoare in context cultural /204
           Abordarea sistemelor dinamice la dezvoltarea motoare  /205
           Dezvoltarea motoare in copilarie /207
           Discutii: Discutii cu un fizioterapeut /208
Dezvoltarea perceptuala /209
           Studiul dezvoltarii perceptuale /211
           Simtul tactil, mirosul, gustul, sensibilitatea vestibulara  /212
           Auzul /214
           Vederea /215
           Perceperea obiectelor si a proprietatilor acestora /220
           Cercetare si societate : Perceptia de miscare a sugarilor  /221
           Simturile integrate /223
           Atentia si actiunea /225
           Ajutarea copiilor cu probleme de atentie /228

Capitolul 6
Creierul, dezvoltarea fizica si sanatatea

Creierul  /238
           Structura creierului / 239
           Dezvoltarea creierului /239
           Specializarea emisferelor /242
           Dezvoltarea creierului si primele experiente /243
           Cercetare si societate: Imagistica medicala a creierului  /246
Dezvoltarea fizica /248
           Modificarile in dezvoltarea fizici de-a lungul timpului si in functie de pozitia geografica /248
           Diferentele individuale in ceea ce priveste rata de crestere  /249
           Modificarile proportiilor corpului si constitutiei /251
           Modificarile la pubertate si aparitia lor /252
           Atitudinile culturale si sociale fata de pubertate /253
Sanatatea fizica pana la varsta de 1 an /254
           Mortalitatea infantila /255
           Alimentatia /257
           Discutii: Discutii cu un nutritionist de familie /261
           Somnul / /262
           Imunizarea si ingrijirea medicala a copilului /263
           Sindromul mortii subite a sugarului /266
Sanatatea fizica in copilarie si adolescenta /267
           Activitatile fizice si sportul /267
           Obezitatea /268
           Tulburarile de alimentatie /269
           Consumul si abuzul de substante /271
           Aplicatii: Doar spunem nu ? Adolescentii, sexualitatea si societatea /273

Capitolul 7
Piaget si Vigotski

Teoria dezvoltarii cognitive elaborata de Piaget /281
           Mecanismele schimbarii cognitive /281
           Conceptul de etape /283
Cognitia la nou-nascuti: perioada senzorimotoare  /284
           Sase subetape ale gandirii senzorimotoare  /285
           Permanenta obiectelor /289
           Verificarea teoriei lui Piaget: lucrari recente despre cognitia la copil /290
Gandirea prescolarului: perioada preoperationala /293
           Functia simbolica /293
           Aplicatii: Alegerea materialelor de joc adecvate perioadei de dezvoltare //296
           Punctele tari ale gandirii preoperationale /296
           Limitele gandirii preoperationale /297
Inteligenta copilariei medii: perioada operationala concreta /301
           Conceptul de operatii  /301
           Conservarea / 302
           Rationamentul relational: incluziunea claselor si ordonarea in serie /302
           Verificarea teoriei lui Piaget: diferentele dintre perioada operationala si cea preoperationala  /304
Adolescentul si adultul: perioada operationala formala /305
           Rationamentul ipotetico-deductiv  /306
           Rationantentul cu privire la pendule /306
           Verificarea teoriei lui Piaget: operatiile formale versus operatiile concrete /307
           Evaluarea teoriei lui Piaget /308
Vigotski si abordarea socioculturala /310
           Contextele temporale ale dezvoltarii /311
           Originile sociale ale gandirii /312
           Utilizarea uneltelor si artefactelor culturale /313
           Cercetare si societate: Weaving Generations Together: Evolving Creativity in the Maya of Chiapas /315
           Rolul  jocului simulat  /317
Piaget si Vigotski despre limbaj si gandire /319
Impactul lucrarilor lui Piaget si Vigotski asupra educatiei  /322
Compararea abordarii axate pe dezvoltarea cognitiva cu cea socioculturali /326
           Discutii: Discutii cu o educatoare /327

Capitolul 8
Procesarea informatiilor si abordarile cognltiei axate pe cunostintele de baza

Abordarea cognitiei axata pe procesarea informatiei  /341
           Simularile pe computer si retelele neuronale  /341
           Studiile microgenetice /343
Memoria /344
           Procesele primare ale memoriei in pruncie /345
           Cercetare si societate. Marturia copiilor //348
           Discutii: Discutie cu un terapeut pentru copii /349
           Schimbari in dezvoltare la nivelul memoriei /350
Uneltele cognitive /350
           Rolul strategiilor /351
           Rolul cunoasterii: expertii si incepatorii /353
           Rolul metacognitiei /354
Rezolvarea problemelor /357
           Rezolvarea problemelor pe baza regulilor /357
           Rationamentul prin analogie /359
           Contributia memoriei la rezolvarea problemelor /360
           Mecanismele schimbarii cognitive /362
           Procesarea informatiilor si sistemul de invatamant / 364
Abordarea cognitiei axata pe cunostintele de baza /367
           Cunoasterea lumii fizice /368
           Evaluarea abordarii axate pe cunostintele de baza /373
Teoria mintii /  374
           Aplicatii: Creiere in cuva: implinesc jucariile new-age promisiunea facuta ? /375
           Impactul competentelor cognitive asupra teoriei mintii /377

Capitolul 9
Inteligenta si scolarizarea

Inteligenta: testele IQ si abordarea psihometrica /387
                Masurarea inteligentei /388
                Evaluarea testelor de inteligenta /390
Diferente individuale si de grup in ceea ce priveste IQ-ul  /391
                Influente genetice versus influente ale mediului asupra scorurilor IQ individuale /392
                Conceptul de eritabilitate / 393
                Factori care influenteaza performanta la testele IQ /394
                Aplicatii: Diminuarea pericolului siereotipizarii la populatiile apartinand unei minoritati /398
Conceptii alternative despre inteligenta / 400
                Abordari evolutioniste /400
                Teoria triarhica a inteligentei elaborata de Sternberg/401
                Teoria inteligentelor multiple elaborata de Gardner/403
                Talentul si creativitatea /404
Scolarizarea: variatii si efecte /406
                Cultura si efectele cognitive ale scolarizarii /406
                Organizarea sociala a predarii /408
                Cercetare si societate: Cultura, scolarizarea si mintea /409
                Gruparea in functie de aptitudini /416
                Abordarea integratoare si incluziunea: predarea in cazul elevilor cu nevoi speciale /419
                Motivatia de a invata /420
                Discutii: Discutii cu un educator din  invatamantul special /421
Cultura, diversitate si scolarizare /425
                Etnicitatea /426
                Statutul socioeconomic /427
                Putina prevenire: educatia compensatoare /  428
                Cultura, clasa si performanta scolara /430

Capitolul 10
Limbajul si comunicarea

Componentele limbajului /442
                Sunetele si cuvintele /443
                Propozitiile si comunicarea  /443
Teoriile privind dezvoltarea limbajului /445
                Abordarea axata pe invatare / 445
                Abordarea nativista / 446
                Abordarea axata pe dezvoltarea cognitiva /447
                Abordarea socioculturala /  449
Comunicarea preverbala in primele luni de viata /451
                Perceptia vorbirii /451
                Primele sunete si gesturi /452
Semantica: primele cuvinte si vocabularul /454
                Inceputul dezvoltarii vocabularului /455
                Diferentele individuale si culturale /456
                Primele cuvinte si combinatii de cuvinte rostite de copii /457
                Invatarea sensului cuvintelor / 460
                Rolurile parintilor si copiilor in invatarea semantica /462
Gramatica: comunicarea cu ajutorul propozitiilor /463
                Dezvoltarea gramaticii /464
                Discutii: Discutii cu un logoped /465
                Mecanismele de Însusire a regulilor gramaticale /466
                Contributiile mediului la stapanirea regulilor de gramatici /468
Dezvoltarea pragmaticii: folosirea limbajului intr-un mod adecvat din punct de vedere social /470
                Actele de vorbire /471
                Discursul /472
                Comunicarea social-referentiala /473
Contextele care influenteaza dezvoltarea limbajului /475
                Invatarea limbajului in diverse contexte familiale /  475
                Primele experiente cu carti si limbajul oral /476
                Primele experiente cu televizorul si calculatoarele /479
                Aplicatii: Cum ii inveti pe copii sa citeasca /480
                Dezvoltarea limbajului in contexte multilingve /482
                Dezvoltarea limbajului in diferite culturi /485
                Cercetare si societate: Educatia bilingva /486

Capitolul 11
Lumea sociala sl cea emotionala ale copiilor mici

Temperamentul /500
                Cum se masoara temperamentul bebelusului ?  /501
                Dimensiunile temperamentului /502
                Intelegerea diferitelor profiluri temperamentale /503
                Calitatea potrivirii: parentingul si temperamentul /504
                Stabilitatea temperamentului si personalitatea de mai tarziu /505
Emotiile si primele forme de comunicare /506
                Intelegerea emotiilor /506
                Dezvoltarea exprimarii emotiilor   /507
                Emotiile si reactiile fata de altii /508
                Emotiile si interactiunile parinte-copil /511
                Emotiile din perspectiva transculturala /513
Atasamentul fata de altii  /516
                De ce se ataseaza copiii mici? /518
                Diferentele dintre indivizi In ceea ce priveste atasamentul /520
                Aplicatii: Promovarea unor relatii sanatoase intre parinti si copil /522
                Cauzele si consecintele diferentelor dintre indivizi in ceea ce priveste atasamentul /523
                Cultura si atasamentul /526
Relatiile de atasament intr-o lume  /schimbatoare /527
                Ingrijirea de catre alti adulti si atasamentul /527
                Rolul in schimbare al tatalui /529
                Atasamentul si dreptul familiei /529
                Cercetare si societate: Cel mai bine pentru copil ? /530
                Discutii: Discutii cu un supervizor CASA /531
Dezvoltarea sociala si emotionala in contexte de risc /533
                Traumele /533
                Spitalizarea copiilor /535
                Carentele afective severe /535
                Riscul si rezilienta /536

Capitolul 12
Sinele si identitatea

Teoriile sinelui /546
                Abordarile psihanalitice ale sinelui /546
                Abordarile sinelui axate pe dezvoltarea  cognitiva /546
                Abordarile sinelui axate pe mediu/invatare /547
                Abordarile evolutioniste si biologice ale sinelui /548
                Abordarile socioculturale ale sinelui /549
                Cercetare si societate: Cultura si sinele /550
Autocunoasterea /551
                Descoperirea sinelui in primele luni de viata /551
                Autorecunoasterea /552
                Schimbarile autodescrierilor pe parcursul dezvoltarii /555
Autocontrolul /558
                Complianta /559
                Amanarea recompensei /562
                Internalizarea si dezvoltarea constiintei /565
Autoevaluarea si stima de sine /567
                Intelegerea si masurarea stimei de sine /567
                Evolutia stimei de sine pe parcursul dezvoltarii /571
                Diferentele de gen la nivelul stimei de sine /572
                Competenta scolara /572
                Perspectivele culturale asupra intelegerii sinelui /579
                Discutii: Discutii cu un consilier scolar /580
Identitatea si societatea /580
                Erikson si Marcia despre criza de identitate /581
                Influentele sociale si culturale asupra identitatii /582
                Identitatea etnica /584
                Aplicatii: Eurile posibile si succesul scolar  /585
Construirea identitatii ca proces continuu /587

Capitolul 13
Diferentele dintre sexe si dezvoltarea rolurilor de gen

Diferentele percepute si reale dintre sexe /599
                Diferentele fizice /600
                Diferentele cognitive /601
                Aplicatii: Ar trebui ca in scoli sa se dezvolte abilitatile spatio-vizuale ? /605
                Diferentele sociale si de personalitate /606
Influentele asupra diferentelor dintre sexe si a dezvoltarii rolurilor de gen /611
                Influentele biologice /611
                Cercetare si societate: Cand genoripul si fenotipul nu se potrivesc /614
                Influentele sociale /616
Participarea activa a copilului la dezvoltarea rolurilor de gen /623
                Procesele de autoselectie /624
                Rolul cognitiei in identitatea de gen / 624
Dezvoltarea rolurilor de gen /627
                Dezvoltarea cunoasterii de gen /627
                Discutii: Discutii cu barbati avand roluri netraditionale /628
                Flexibilitatea stereotipurilor de gen /629
                Influentele cunoasterii de gen asupra comportamentului  /630
Dezvoltarea relatiilor si comportamentelor sexuale /632
                Aparitia interesului romantic si sexual /  633
                Originile orientarii sexuale / 634
                Identitatea de gen si transsexualismul /636

Capitolul 14
Dezvoltarea morala

Teoriile dezvoltarii morale /645
                Modelul dezvoltarii morale elaborat de Piaget /645
                Etapele dezvoltarii morale descrise de Kohlberg /648
                Domeniile morale definite de Turiel /652
                Abordarea axata pe constructii culturale /655
Influentele asupra dezvoltarii morale /656
                Cercetare si societate: Cand suntem obligati sa ii ajutam pe altii ? Diferente culturale intre perceptiile copiilor /657
                Influentele persoanelor de acecasi varsta asupra judecatii morale /658
                Influentele parintilor asupra judecatii morale /658
                Factorii psihologici care influenteaza comportamentul moral /660
Comportamentul prosocial /661
                Empatia si compasiunea /661
                Ajutorarea si impartirea cu altii /663
                Discutii: Discutii cu un specialist in terapia de cuplu si de familie /664
                Solutionarea conflictelor /665
Determinantii comportamentului prosocial /668
                Selectia de rudenie si altruismul reciproc   /669
                Sentimentele morale si judecata morala /669
                Participarea sociala si socializarea /670
Agresivitatea /673
                Diferentele de varsta si de gen la nivelul agresivitatii /673
                Determinantii biologici ai agresivitatii /674
                Influentele cognitive si afective asupra agresivitatii /676
                Determinantii socioculturali si familiali ai agresivitatii   /677
Controlarea agresivitatii in copilarie  /681
                Instruirea parintilor si a copiilor /682
                Programele din cadrul scolii /683
                Aplicatii: Interventia in viata copiilor agresivi /684

Capitolul 15
Relatiile dintre copil

Sociabilitatea copiilor /696
                Tipurile de joaca /698
                Prietenia /701
Acceptarea de catre alti copii /708
                Statutul in cadrul grupului /709
                Cercetare si societate: Hartuirea si victimizorea la scoala  /712
                Aplicatii: Cresterea competentei copiilor timizi  /in relatiile cu alti copii /714
                Relatiile dintre copii din perspectivi culturala /715
Contextele sociale ale relatiilor dintre copii /716
                Legaturile familie-prieteni /718
                Relatiile dintre copii ca sursa de rezilienta /722
                Discutii: Discutii cu un profesionist din domeniul sanatatii mentale /724

Capitolul 16
Familiile sl societatea

Stilurile de parenting /732
                Influentele contextuale asupra stilurilor de parenting /735
                Rolurile parintilor: mamele si tatii /737
                Cercetare si societate: Perspective transculturale asupra acceptarii si respingerii /738
                Contributia copilului /740
Familia ca sistem social /741
                Fratii / 743
                Bunicii /746
                Familiile din perspectiva culturala /747
                Sprijinul social si sistemul familial /747
Familiile in context social /749
                Familiile si mass-media /750
                Familiile, scolile si comunitatile /751
                Influentele socioeconomice /752
                Familiile care traiesc in saracie /753
                Familiile si imigrarea /757
                Aplicatii: Construirea tolerantei intr-o societate marcata de diversitate /759
Familiile intr-o societate aflata in schimbare /761
                Divortul si familiile recompuse  /761
                Familiile monoparentale /764
                Familiile adoptive si cele substitutive /766
                Discutii: Discutii cu un administrator din cadrul serviciilor de protectie a copilului /768
                Familiile cu parinti homosexuali / /769

Glosar /781
Bibliografie /797
Index de autori /912
Index tematic /935

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu