07/02/2018

PSIHOLOGIE SOCIALA CLINICA SI PSIHOLOGIE MEDICALA


Autor: Roxana Plesa
Editura Presa Universitara Clujeana
Colectia e-books
An aparitie : 2017
Editia I
ISBN 978‐606‐37‐0181‐8
Nr pagini : 88
Format pdf
Download pdf la editura



Descrierea editurii:

Psihologia socială și psihologia clinică sunt domenii interconectate: pe de o parte, numeroase disfuncții psihologice sunt generate în cadrul acțiunilor sociale cotidiene, iar pe de altă parte, eficiența intervențiilor terapeutice depinde în mare măsură de cunoașterea dinamicilor psihosociale prezente în spațiul clinic. Psihologia socială clinică se justifică prin năzuința psihologilor clinicieni și a specialiștilor în consiliere spre eficiență și rigurozitate și prin relevanța teoriilor și conceptelor din psihologia socială pentru domeniul intervențiilor clinice.

Cuprins:

Argument 9

CAPITOLUL 1.
PERSOANA ŞI PERSONALITATE  11
1.1. Relaţii între psihologia socială - psihologia clinica - psihologia medicală 11
1.2. Limitele normalitatii 12
     1.2.1. Normalitate şi anormalitate 12
     1.2.2. Sanatatea şi boala 14
1.3. Sinele şi ipostazele sale 17
     1.3.1. Persoana sinele şi imaginea de sine 17
     1.3.2. Motivatia şi perfermanţa sinelui 24
     1.3.3. Nivelul de aspiratie in activitatea persoanei 27
1.4. Cunoaşterea de sine şi cunoaşterea celorlalti 31
     1.4.1. Cunoaşterea de sine 31
     1.4.2. Cunoaşterea celorlalti (perceptia sociala) 32
1.5. Atribuirea 36
     1.5.1. Definirea atribuirii 36
     1.5.2. Actori şi observatori 37

CAPITOLUL 2.
APLICABILlTATEA TEORIILOR PSIHOSOCIALE ÎN DOMENIUL CLINIC  39
2.1. Autodeterminarea 39
     2.1.1. Autodeterminarea ca psihologie a organismului activ 39
     2.1.2. Rolul autodeterminarii in imbunatatirea sanatatii fizice şi a sănătăţii psihice 40
2.2 Teoria diserepanţeler sinelui 41
     2.2.1. Cum se explica apariţia şi dezvoltarea discrepantelor sinelui 41
     2.1.2 Cum pot fi ameliorate discrepantele sinelui 43
2.3. Teoria neajutorării învăţate 44
     2.3.1. Teoria initiala a neajutorării învăţate 44
     2.3.2. Legătura dintre neajutorarea învatata şi depresie 45
     2.3.3. Strategii de rezilientă  46
2.4. Teoria ataşamentului 47
     2.4.1. Sistemul comportamental de ataşament 47
     2.4.2. Infrastructura psihologică a sistemului comportamental de ataşament  49
2.5. Teoria sociometrică a stimei de sine 51
     2.5.1. Ce este stima de sine? 51
     2.5.2. Teoria sociometrica asupra stimei de sine  53
     2.5.3. Stima de sine - indicator al functionarii mecanismului sociometric 54
     2.5.4. Stima de sine - indicator evaluativ al relatiilor interpersonale  55

CAPITOLUL 3.
FACTORII CARE SUSTIN SANATATEA PSIHOLOGICA  57
3.1. Emoţiile pozitive 57
3.1.1. Rolul „pozitiv" al emotiilor pozntive 57
     3.1.2. Emoţiile pozitive protejează sănătatea mentală 58
3.2. Reglarea emoţională 58
     3.2.1. Emoţiile şi reglarea lor 58
     3.2.2. Suprimarea emoţiilor 59
3.3. Suportul social 60
     3.3.1. Conceptul de suport social 60
     3.3.2. Suportul social ca strategie de coping in situaţii de stres  60
     3.3.3. Suportul social şi sănătatea 61
3.4. Iertarea  61
     3.4.1. Ce este iertarea? 61
     3.4.2. Stiluri personale sau stadii ale iertării 62
     3.4.3. Perspectiva stres-coping asupra iertării 63

CAPITOLUL 4.
CONSILIEREA PE PROBLEME DE COMPORTAMENT SANOGEN 65
4.1. Reducerea factorilor de risc prin psihoeducaţie 65
4.2. Reducerea factorilor de risc prin terapie individuală. Cuplul terapeutic  67
4.3. Reducerea factorilor de risc prin terapii comportamentale şi cognitive  68

CAPITOLUL 5.
STRATEGII TERAPEUTICE ŞI CONTEXT SOCIAL 69
4.1. Complianţa şi constrângerea terapeutică  69
     5.1.1. Complianţa sau concordanţa terapeutică 69
     5.1.2. Persuasiunea, manipularea şi recompensa 70
5.2. Audezvăluirea în psihoterapie 71
     5.2.1. Autodezvăluirea şi intimitatea 71
     5.2.2. Beneficii ale autodezvăluirii 73
5.3. Schimbare de atitudine şi psihoterapie  74
     5.3.1. Schimbarea atitudinală în context psihoterapeutic  74
     5.3.2 Rezistenţa la schimbare 76
5.4. Elemente de terapie cognitiv-comportamentală 77
     5.4.1. Tehnici cognitiv-comportamentale autoadministrate (self-help)  77
     5.4.2. Tehnici cognitiv-comportamentale de grup/în grup 78
     5.4.3. Promovarea sănătăţii  79
5.5. Noţiuni de psihoterapie morală 80


Bibliografie 83



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu