luni, 27 aprilie 2015

INTERVENTII IN DEZVOLTAREA CARIEREI SECOLULUI 21

Autor : Spencer G. Niles, JoAnn Harris-Bowlsbey     
Editura ASCR
Colectia Educatie
An aparitie : 2015
Traducerea Veronica Armasu, Alexandra Tomita
ISBN 978-606-8244-85-3
Nr pagini : 544
Format 205 x 280
Pretul la data postarii : 50 lei la Editura, 55 lei la psihoshop, 60 lei la librarie.net



Descrierea editurii:

Cartea „Interventii in dezvoltarea carierei in secolul 21”, de Spencer G. Niles si JoAnn Harris-Bowlsbey, analizeaza dezvoltarea profesionala in legaturile ei complexe cu:

a. functionarea optima a individului, nivelul de satisfactie personala si concretizarea potentialului individual;
b. asteptarile familiei, oportunitatile profesionale limitate, constrangerile financiare si obligatiile legate de diverse roluri de viata;
c. efecte ale globalizarii, precum inegalitatile si discriminarea, schimbarea, tranzitia si instabilitatea de pe piaţa muncii, cresterea decalajului economic dintre „cei care au” si „cei care nu au”;
d. progresul tehnologiilor informaţionale si de comunicaţii care a dus la o uniformizare mai vizibila a terenului de joc economic: cunostintele si bogatia unor tari anterior dezavantajate au crescut in asa masura, incat le rivalizeaza pe acelea ale Statelor Unite si ale altor puteri mondiale. Aceasta „aplatizare” a accesului si a oportunitatilor are afecte majore asupra caracterului muncii in intreaga lume, printre care si accelerarea globalizarii economice, a interdependentei intre economiile nationale, astfel incat ceea ce se intampla in cadrul economiei unei tari are impact asupra economiei altei tari.

Iata cateva concluzii pentru angajatii din secolul 21, care le permite acestora sa fie in acord cu actuala economie globala:

1. Sa invete permanent. Este esential ca persoanele care lucreaza sa invete noi moduri de a face lucruri deja cunoscute, precum si moduri noi de a face lucruri noi.
2. Sa isi dezvolte un sentiment al pasiunii si curiozitatii fata de viata. Pasiunea si curiozitatea sunt forte puternice care aduc energie, inovatie si idei noi la locul de munca.
3. Sa-si dezvolte capacitatea de a coopera - o abilitate necesara pentru abordarea dificultatilor complexe ale secolului al 21-lea. Abilitatile de relationare interpersonala contribuie la masura in care cineva este perceput ca membru valoros al echipei, precum si ca persoana care contribuie in mod pozitiv la infruntarea oricarei dificultati de la locul de munca.
4. Sa pastreze echilibrul dintre gandirea analitica si creativitate, ceea ce conduce la soluţii valoroase pentru rezolvarea problemelor cu care se confrunta companiile.
5. Sa-si dezvolte capacitatea de a face fata schimbarilor si de a tolera ambiguitatea.
6. Sa dovedeasca abilitatea de adaptare rapida la cerintele unui loc de munca in continua schimbare.
7. Sa aiba abilitatea de a folosi eficient tehnologia.
8. Tinerii ar trebui sa fie incurajati mai mult sa devina oameni de stiinta, ingineri sau matematicieni, tinand cont de scaderea procentului de profesionisti din aceste domenii.

Spencer G. Niles este profesor de consiliere educationala si director al Departamentului de servicii de consiliere psihologica si de recuperare al Universitatii de stat din Pennsylvania.

JoAnn Harris-Bowlsbey este consilier scolar, profesor universitar si consilier in cariera, fondator al DISCOVER® si director executiv al Centrului ACT’s Educational Technology. In prezent, ca vicepresedinte executiv al Development for Kuder, Inc., proiecteaza si dezvolta continuturi pentru sisteme de planificare in cariera operative pe internet. A fost presedinte al Asociatiei nationale de dezvoltare in cariera si i s-a decernat Premiul de excelenta in cariera.



Cuprins:

Capitolul 1 
Interventiile in dezvoltarea carierei. Introducere  16
Semnificatia muncii de-a lungul timpului 23
Corelarea muncii cu valoarea  26
Interventii sistematice de dezvoltare profesionala 28
Definitii 30      
      Cariera 30      
      Dezvoltarea carierei 30      
      Interventii in dezvoltarea carierei 30      
      Consilierea in cariera 31      
      Educatia privind cariera 31     
      Programele de dezvoltare a carierei 31

Evenimente importante in istoria interventiilor in dezvoltarea carierei 31
Frank Parsons 32
Interventiile in dezvoltarea carierei. Tendinte  45
Deciziile de cariera ca decizii intemeiate pe valori 47
Dincolo de analiza obiectiva 47
Asistenta in cariera bazata pe consiliere 47
Un accent mai puternic pe teoriile si interventiile multiculturale in dezvoltarea carierei 48
Accent pe roluri de viata multiple 49
Incorporarea justitiei sociale si a sprijinului social activ in interventiile pentru dezvoltarea carierei 49



Capitolul 2
Intelegerea si aplicarea teoriilor despre dezvoltarea carierei  57
Teorii ale dezvoltarii carierei 58
Teoria lui Super – „Durata de viata, spatiu de viata” 60      
      Durata de viata  64      
      Spatiul de viata  67      
      Concepte de sine  68      
      Aplicarea teoriei lui Super 69      
      Factori contextuali care influenteaza relevanta rolurilor de viata 73      
      Evaluarea teoriei lui Super 76

Anna Roe: Teoria personalitatii in alegerea carierei 77      
      Evaluarea teoriei lui Roe  78
Linda Gottfredson: teoria circumscrierii, compromisului si autocrearii  79      
      Stadiul unu: orientarea catre marime si putere 80      
      Stadiul doi: orientarea catre rolurile de gen 80      
      Stadiul trei: orientarea catre evaluarea sociala 80      
      Stadiul patru: orientarea catre sinele intern, unic 81      
      Aplicarea in practica a teoriei lui Gottfredson 81      
      Evaluarea teoriei lui Gottfredson 82

John Holland: teoria tipurilor si interactiunilor persoana-mediu 83      
      Tipul realist 84      
      Tipul investigativ 84      
      Tipul artistic 85      
      Tipul social 85      
      Tipul intreprinzator 85      
      Tipul conventional 85      
      Congruenta 86      
      Diferentierea 88      
      Compatibilitatea 88      
      Identitatea vocationala 88      
      Aplicarea teoriei lui Holland 88      
      Evaluarea teoriei lui Holland  92

John Krumboltz: Teoria invatarii aplicata consilierii in cariera 94      
      SLTCDM 94      
      Teoria invatarii aplicata consilierii in cariera 97      
      Aplicarea LTCC 98      
      Evaluarea interventiilor in dezvoltarea carierei 100      
      Evaluarea LTCC 100

Capitolul 3
Intelegerea si aplicarea teoriilor recente despre dezvoltarea carierei  107
Teorii recente 108
Lent, Brown si Hackett: Teoria social-cognitiva a carierei 108
       Aplicarea TSCC 111      
       Evaluarea TSCC  113
Abordarea procesarii cognitive a informatiilor 115
       Aplicarea metodei PCI 117
       Evaluarea PCI  118
Savickas: Teoria construirii carierei 120
       Evaluarea teoriei construirii carierei 122
Hansen: Planificarea integrativa a vietii 122
       Aplicarea PIV  124
       Evaluarea PIV  124
Abordari postmoderne 125
       Crearea de naratiuni  125
       Contextualizarea dezvoltarii carierei 127
       Consilierea constructivista in cariera  129
       Teoria haosului aplicata in cariere 131
       Evaluarea teoriei haosului aplicata in cariere  133
 
Capitolul 4
Interventii adecvate cultural in dezvoltarea carierei  142
Asumptii traditionale ale teoriilor despre cariera aparute in Statele Unite 146
Modele universale si modele specifice unei culturi 147
Etnocentrism 148
Aculturatia 150
Modele de construire a identitatii 151
       Modele de identitate rasiala 151
       Modele ale identitatii de gen 154
       Modele ale identitatii homosexuale/ bisexuale/ transsexuale/ neprecizate 157
       Persoane cu dizabilitati  161

Evaluarea 166 


Capitolul 5
Evaluarea si planificarea carierei  179
Legatura intre evaluare si procesul de planificare a carierei 182
       Pasul 1: constientizarea nevoii de a lua decizii privind cariera 182
       Pasul 2: cunoasterea si/ sau reevaluarea conceptului de sine vocational 183
       Pasul 3: identificarea variantelor ocupationale 183
       Pasul 4: obtinerea de informatii despre variantele identificate 183
       Pasul 5: luarea de decizii provizorii cu privire la ocupatiile existente 184
       Pasul 6: alegerea unui traseu educational 184
       Pasul 7: implementarea unei decizii profesionale  184

Obiectivele evaluarii 185
       Obtinerea de informatii despre nevoile elevului sau ale clientului 185
       Obtinerea mai multor informatii despre clienti si acordarea de ajutor pentru autocunoastere 186
       Evaluarea schimbarii sau a evolutiei unui individ sau a unui grup 187

Responsabilitatile si competentele consilierului 188
       Dobandirea de cunostinte generale despre evaluare 188
       Dobandirea de cunostinte aprofundate despre instrumentele folosite 188
       Evaluarea instrumentului din perspectiva utilitatii lui pentru populatii diverse 190
       Pregatirea corecta a elevilor sau a clientilor 191
       Administrarea corecta a instrumentelor 192
       Interpretarea corecta a instrumentelor 192
       Continuarea colaborarii cu clientii 193 

Evaluari informale 194
Evaluari formale 197
       Tipuri de evaluare formala  198
Modalitati de administrare a instrumentelor de evaluare 204
Tipuri de rapoarte 206
Selectia instrumentelor 208


Capitolul 6
Informarea și resursele despre carieră 213
Rolul consilierului în furnizarea de date  215
       Bariere și stiluri decizionale  216
       Informare despre carieră și diversitate  217

Rolul clientului în obținerea datelor  218
Tipuri de date necesare clienților  219
       Programe de studii  219
       Ocupații  221
       Instituții de învățământ  223
       Sprijin financiar  226
       Locuri de muncă  227

Alte metode de colectare a datelor  228
Organizarea ocupațiilor  229
       Sistemul Holland  229
       Harta lumii profesionale  229
       Sistemul de clasificare O*Net  230
       Grupele profesionale (denumite în prezent naționale) ale Departamentului de Educație al SUA  232

Centrul de carieră  232
Susținerea clienților în transformarea datelor în informații  233

Capitolul 7
Utilizarea tehnologiei în planificarea profesiei și în consilierea în carieră  240
O perspectivă istorică  241
Situația actuală a sistemelor accesibile prin internet  244
      Sisteme integrate de planificare a carierei  245
      Centre virtuale de carieră  246
      Rețeaua socială  247
      Aplicații pe telefonul mobil  248

Capabilități ale calculatorului în orientarea profesională  248
Internetul, furnizor de orientare profesională  250
Alegerea unui sistem online de orientare profesională  250
O notă personală în tehnologia de vârf  252
Consilierul şi computerul  254
Aspecte legate de consilierea online  258

Capitolul 8
Strategii și tehnici de consiliere în carieră pentru secolul 21  263
Consilierea în carieră dintr-o perspectivă mai largă  265
Consilierea în carieră în secolul 21  266
Elaborarea de strategii de consiliere în carieră pentru secolul 21   268
       Oferirea de asistență în carieră bazată pe consiliere   268
       Oferirea de suport în consilierea pentru carieră   270

Un cadru dedicat consilierii în carieră   277
       Faza de început sau inițială a consilierii în carieră   277
       Faza intermediară sau operațională a consilierii în carieră   280
       Faza finală sau de încheiere a consilierii în carieră   284

Grupuri de consiliere în carieră  287
Clasificări profesionale ale consilierii în carieră şi prestatori de servicii conexe  293

Capitolul 9
Elaborarea, implementarea și evaluarea programelor și serviciilor de dezvoltare a carierei   299
Etape în elaborarea şi implementarea unui program de dezvoltare a carierei  301
       Etapa 1: definiți populația-țintă și caracteristicile acesteia  301
       Etapa 2: stabiliți nevoile populației-țintă   302
       Etapa 3: definiți obiective măsurabile, care să satisfacă nevoile existente  304
       Etapa 4: stabiliți maniera în care se livrează serviciile de planificare a carierei   306
       Etapa 5: stabiliți conținutul programului   307
       Etapa 6: stabiliți costurile programului   308
       Etapa 7: începeți să vă promovați și să vă explicați serviciile  309
       Etapa 8: începeți promovarea și livrarea unui program complex de servicii  309
       Etapa 9: evaluați programul  310
       Planificarea evaluării   310
       Părțile interesate  311
       Tipuri de date culese   312
       Repere pentru evaluare   313
       Metode de evaluare   315
       Utilizarea rezultatelor evaluării   317
       Blocaje în evaluare   320
       Etapa 10: revizuiți programul în funcție de necesități  320

Câteva exemple de programe   321
       Exemplul 1: gimnaziu   321
       Exemplul 2: liceu   323
       Exemplul 3: universitate   326
       Exemplul 4: companie  328
       Exemplul 5: organizație din comunitate  330

Capitolul 10
Intervenții în dezvoltarea carierei: ciclul primar  335
Prezentare generală a intervențiilor în dezvoltarea carierei realizate în şcoli  336
Planificarea sistematică şi coordonată a programelor de dezvoltare profesională în şcoli  342
Dezvoltarea carierei în învățământul primar  343
Scopurile intervențiilor în dezvoltarea carierei întreprinse la nivelul învățământului primar  345
Intervenții în dezvoltarea carierei realizate în şcolile primare  347
Implicarea părinților  352

Capitolul 11
Intervenții în dezvoltarea carierei în gimnaziu și liceu  374
Gimnaziu/ primii ani de liceu  376
       Obiectivele evoluției profesionale pentru elevii din gimnaziu/ primii ani de liceu  378
       Intervenții în dezvoltarea carierei în gimnaziu/ primii ani de liceu  379

Liceu  384
       Scopuri de dezvoltare a carierei pentru elevii de liceu  389
       Intervenții în dezvoltarea carierei în liceu  390
       Intervenții în dezvoltarea carierei destinate elevilor care se află în situații de risc  395


Capitolul 12
Intervenții în dezvoltarea carierei: învățământul superior  418
Nevoile profesionale ale studenților  422
Evoluția intervențiilor în dezvoltarea carierei la nivelul învățământului superior  425
Abilități de dezvoltare profesională la vârsta adultă  427
        Autocunoaștere  428
        Explorare educațională și profesională  428
        Planificarea carierei  429

Intervenții în dezvoltarea carierei întreprinse în învățământul superior: modele, servicii şi standarde  431
        Modele  431
        Servicii  434
        Standarde  436

Administrarea serviciilor dedicate carierei la nivelul învățământului superior  439
Programa pentru un curs de planificare a carierei  446
        Scop  446
        Obiectivele cursului  446
        Sistemul de notare  447
        Regulament privind predarea cu întârziere a sarcinilor de lucru  447
        Programul cursului  447
        Descrierea sarcinilor de lucru  449
        Evaluări  449
        Termene de predare a sarcinilor de lucru și criterii de notare  453


Capitolul 13
Intervenții în dezvoltarea carierei: comunitate  455
Instruire, certificare şi autorizare  457
Competențe  458
      Coordonare  458
      Consultare  460
      Rol de promotor  461
      Management de caz  462
Similitudini şi diferențe între contextele comunitare  462
Cadre de desfăşurare a activității consilierilor în comunitate  463
      Liberă practică  463
      Internetul: consilierea online  465
      Centrele de sănătate mintală  465
      Centrele specializate în abuzul de substanțe  466
      Centre de reabilitare  466
      Corecție și probațiune  466
      Armată  467
      Birouri de plasare a forței de muncă și centre de consiliere rapidă  467
      Centre de cult  470
      Companii și alte organizații  471

Capitolul 14
Aspecte etice privind intervențiile în dezvoltarea carierei  473
Dileme etice versus tentații morale  478
Folosirea principiilor în luarea deciziilor etice  479
Rolul valorilor în definirea intervențiilor în dezvoltarea profesională  480
Utilizarea codurilor etice  484
        Progresul înregistrat în faţa dificultăților etice cu care se confruntă consilierii în carieră  484
        Sunt toate intervențiile în dezvoltarea carierei guvernate de aceleași standarde etice?  484
        Ar trebui să furnizeze servicii pentru carieră cei care nu dețin pregătire și certificare de consilier profesionist?  486
        Cum ar trebui să fie utilizat internetul în cadrul intervențiilor în dezvoltarea carierei?  487

Standardele etice ale NCDA  488
        Secțiunea a. Relația profesională  489
        Secțiunea b. Confidențialitate, comunicare privilegiată și intimitate  489
        Secțiunea c. Responsabilitate profesională  489
        Secțiunea d. Relațiile cu alți profesioniști  489
        Secțiunea e. Evaluare și interpretare  489
        Secțiunea f. Utilizarea internetului în serviciile pentru carieră  490
        Secțiunea g. Supervizare, instruire și educație  490
        Secțiunea h. Cercetare și publicare  490
        Secțiunea i. Soluționarea problemelor etice  490
        Utilizarea unui model decizional etic  492


Anexe
A.Standardele etice ale asociației naționale pentru formare profesională  497
B.Portofoliul de planificare a carierei și a educației  504
C.Competențele de consiliere în carieră definite de asociația națională pentru  formare profesională (NCDA)  511
D.Standardele CACREP (2009) referitoare la dezvoltarea carierei  516
E.Cadrul național de dezvoltare profesională (NCDG)  517
 

Index 530

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu