Editura Trei (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Psihologie-Psihoterapie
An aparitie : 2008
Traducerea Mircea Marin
ISBN 978-973-707-155-2
Nr pagini : 536
Format 130 x 200
Pret : 46,55 lei
Descrierea
editurii:
Spectacolul emoţiilor produce un interes considerabil. Cel care trăieşte o emoţie se grăbeşte să vorbească despre ea. Cei apropiaţi îl ascultă cu aviditate şi transmit mai departe această povestire. Astfel, episoadele emoţionale individuale se propagă în grup.
Ce provoacă această fascinaţie pentru emoţie? Dar ce este o emoţie? Ce funcţie îndeplineşte ea? De ce ne comunicăm emoţiile? Pentru a ne elibera? Când devine traumatică o emoţie? Care sunt consecinţele traumei? Ne putem apăra de ele prin comunicare?
Această carte examinează toate întrebările de mai sus pe baza unei bogate documentaţii ştiinţifice, evaluând aportul comunicării emoţiilor. De asemenea, ne ajută să înţelegem de ce experienţa emoţiei stimulează spectaculos contactul şi comunicarea sociale.
Bernard Rimé este profesor la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei a Universităţii din Louvain, cofondator al centrului de cercetare "Emoţie, cogniţie şi sănătate" şi preşedinte al International Society for Research on Emotion.
Vasile Dem. ZAMFIRESCU
Spectacolul emoţiilor produce un interes considerabil. Cel care trăieşte o emoţie se grăbeşte să vorbească despre ea. Cei apropiaţi îl ascultă cu aviditate şi transmit mai departe această povestire. Astfel, episoadele emoţionale individuale se propagă în grup.
Ce provoacă această fascinaţie pentru emoţie? Dar ce este o emoţie? Ce funcţie îndeplineşte ea? De ce ne comunicăm emoţiile? Pentru a ne elibera? Când devine traumatică o emoţie? Care sunt consecinţele traumei? Ne putem apăra de ele prin comunicare?
Această carte examinează toate întrebările de mai sus pe baza unei bogate documentaţii ştiinţifice, evaluând aportul comunicării emoţiilor. De asemenea, ne ajută să înţelegem de ce experienţa emoţiei stimulează spectaculos contactul şi comunicarea sociale.
Bernard Rimé este profesor la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei a Universităţii din Louvain, cofondator al centrului de cercetare "Emoţie, cogniţie şi sănătate" şi preşedinte al International Society for Research on Emotion.
Vasile Dem. ZAMFIRESCU
Cuprins:
Prefaţă
/11
Introducere /18
PRIMA PARTE
Emoţie şi exprimare:
introducere
Emoţiile.
O scurtă incursiune istorică /35
Darwin şi exprimarea
emoţiilor /35
William James, schimbările psihologice şi
conştiinţa /38
John Watson, behaviorismul dur şi campania împotriva emoţiilor /41
Fiziologia are cuvântul: Cannon, răspunsuri imediate
şi teorie centrală /43
După Cannon, explorarea creierului visceral
/46
Variaţii de activitate şi mobilizare de
energie: fluxul activării /47
Stanley Schachter şi teoria
cognitiv-fiziologică /49
Noul val cognitiv: evaluare şi emoţie /52
Dezvoltări ale teoriei evaluării /54
Alte analize cognitive asupra emoţiei /57
Neodarwinismul în studiul emoţiilor: abordarea
biopsihologică/62
Concluzii /67
Ce
este o emoţie? /70
Curiozităţile etimologice
/70
Ce înţelegea Aristotel prin pasiune şi ce
înţelegem noi prin emoţii /73
Pentru a defini emoţia /79
Durata emoţiei şi noţiunea de episod emoţional
/84
Discontinuităţile în interacţiunea
individ–mediu /87
Elementele urmăririi unui scop /91
Ce
trebuie să ştim pentru a înţelege emoţiile? /99
Emoţiile provocate de
variaţiile de mediu /100
Rolul afectelor în cadrul acţiunii:direcţie,
viteză şi optimizare /105
Rolul emoţiilor în cadrul acţiunii:obstacol,
eşec,pierdere,renunţare /109
Rolul emoţiilor în cadrul acţiunii:depăşirea
obstacolelor, apropiere şi finalizare /113
Memoria implicită şi ghidajul silenţios al
afectelor /117
Concluzii /120
Comunicarea
socială a emoţiei /122
Nevoia de a vorbi despre o experienţă
emoţională /122
Comunicarea socială a
emoţiei: datele care o confirmă /127
Există, oare, diferenţe între sexe? /133
Comunicarea socială a emoţiilor la copii /134
Comunicarea socială a emoţiilor la vârsta a
treia /139
Comunicare socială a emoţiilor, nivel de
educaţie şi apartenenţă culturală /144
Paradoxul comunicării sociale a emoţiei /151
Concluzii /153
PARTEA A DOUA
Exprimarea emoţiilor:
aspecte sociale
De
partea celui care ascultă…/157
Fascinaţia auditorului /157
Emoţiile auditorului /165
Reacţiile auditorului /169
Dinamica procesului de comunicare socială /176
Limitele „înţelegerii" suferinţei altuia
/178
Cine va fi receptiv la suferinţa mea? /181
O legătură specială /185
Cui
vorbim despre emoţiile noastre? /188
Partenerii comunicării
sociale a emoţiei /188
„Ţintele" comunicării sociale la copii
/190
Evoluţia ulterioară /194
Reţeaua partenerilor la adolescenţi /197
Reţeaua partenerilor la adulţi /199
Parteneri ai comunicării sociale a emoţiei şi
cultura /203
Parteneri diferiţi în funcţie de tipul
emoţiei? /205
Parteneri diferiţi în funcţie de contextul
episodului emoţional /207
Propagarea
socială a informaţiei emoţionale /211
De la emoţie la legendă /211
Comunicarea socială secundară /214
Confirmări şi extensii /216
Asta rămâne între noi! /222
Difuzarea episoadelor emoţionale /227
Motivele difuzării /230
Concluzii /233
PARTEA A TREIA
Exprimarea experienţelor
emoţionale negative
Răspunsuri
oportune, răspunsuri inoportune /237
Disconfortul provocat de
suferinţa altuia /238
Răspunsurile inoportune şi intervenţiile
simpliste /242
Diferitele forme de suport social /245
Mesaje verbale de reconfortare /247
Date empirice referitoare la reacţiile
oportune şi inoportune /250
Concluzii: prezervarea legăturii sociale /257
Episoadele
emoţionale ţinute secret /261
Cum ar putea fi studiate
amintirile emoţionale pe care oamenii nu doresc să le comunice?/262
Este oare vorba despre experienţe de
intensitate extremă?/263
Rolul ruşinii şi al culpabilităţii /269
Funcţia socială fundamentală a secretelor /274
Costul lipsei unei comunicări sociale a
emoţiilor /276
Distanţarea provocată de experienţă /281
Emoţie,
exprimare, eliberare? Credinţe populare foarte puternice /285
Credinţele populare /285
Credinţele populare: date empirice /288
Exprimare = Eliberare? Teste empirice /291
Elemente corelate cu comunicarea socială
naturală /293
Efectele comunicării sociale induse pe cale
experimentală /298
Efectele tehnicii de debriefing psihologic
/303
O credinţă bine ancorată /307
Credinţe şi cunoaştere ştiinţifică /310
Aspectele pozitive ale practicilor de
debriefing /312
Beneficiile exprimării scrise /314
Perspective /317
PARTEA A PATRA
Lecţiile experienţelor
emoţionale extreme
Traumatismele
emoţionale: un scurt istoric /321
Originile conceptului de
traumatism emoţional /321
Prima abordare teoretică: Pierre Janet (1889)/325
Evoluţia noţiunii de traumă la Freud /330
Impulsul efemer dat de cele două războaie
mondiale /335
Contribuţia noţiunii de stres /339
Originile sindromului de stres posttraumatic
/341
Pentru
a înţelege traumatismele emoţionale /345
Sindromul de stres
posttraumatic /345
Riscul de stres posttraumatic /350
Abordarea teoretică a sindromului /356
Concluzii /364
Impactul
experienţelor traumatice /365
Teorii ale realităţii şi
catastrofe teoretice /365
Postulate fundamentale rezistente la situaţii
traumatice /368
Modele ale realităţii şi lipsă de realism
psihologic /375
Protejarea postulatelor abstracte /377
Echivalente ale traumelor la animale /379
Impactul situaţiilor imprevizibile şi
incontrolabile la animal /383
Dublul impact al evenimentelor extreme la
fiinţa umană /386
PARTEA A CINCEA
Experienţele emoţionale,
impactul şi gestionarea lor
Emoţie
şi creare de sens /391
Lecţiile învăţate din
experienţe emoţionale extreme /391
Emoţiile situate la limitele universului
virtual /393
Emoţia ca paradox /396
Emoţia generatoare de sens /399
Îndoială şi incertitudine /401
Evocarea cognitivă automată declanşată de
emoţie /403
Ce înseamnă crearea de sens? /409
Construcţia autobiografică — generatoare de
sens /413
Locul cunoaşterii /416
Diferenţa între emoţii şi traumatismele emoţionale /417
Experienţe emoţionale clarificate şi
experienţe emoţionale neclarificate /419
Concluzii /422
Emoţie
şi exprimare: depăşirea simplismului /423
Credinţe populare şi date
empirice /423
Impactul emoţiei: depăşirea simplismului /425
Condiţiile resorbţiei şi consecinţele emoţiei
/430
Contribuţii ale comunicării socio-emoţionale
la resorbţie /432
Dinamica socioafectivă în comunicarea socială
a emoţiei /435
Dinamica socioafectivă în ritualurile sociale
/438
Au ritualurile sociale efecte eliberatoare?
/440
Ritualurile sociale: modelul propus de
Durkheim /445
Beneficiile comunicării emoţionale /449
Concluzii /451
Matricea
socială a experienţelor emoţionale /452
Emoţii şi organizare a
emoţiilor la începuturile vieţii /452
Ataşamentul la animale /454
Ataşamentul la fiinţa umană /457
Emoţii, cogniţii şi legătură socială /461
Informaţia socială în situaţiile critice /463
A învăţa să evoci evenimentele din trecut /466
Universul relatării /471
Gândire socială şi reprezentări sociale /474
Origini sociale a două căi de gestionare a
experienţelor emoţionale /479
Două modalităţi de comunicare socială a
emoţiei /483
Concluzii
generale /487
Bibliografie
/493
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu