Editura Elena Francisc Publishing (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Pentru Părinţi
An aparitie : 2006
Traducerea Ioana Cracă
ISBN 978-973-87574-8-6
Nr pagini : 264
Format 155x240
Pret : 15 lei
pdf aici
pdf aici
Descrierea
editurii:
Cum se poate ca unii copii să trăiască dureri şi nedreptăţi care pe noi, adulţii, ne înfioară într-atât încât ne fac să ne ascundem, preferând să nu auzim niciodată povestea lor? Sunt poveşti atât de cumplite încât fie şi numai ideea că aşa ceva este posibil dă cu totul peste cap fragilul nostru echilibru interior. Dar, mai ales, ce proces vindecător, ce minune nepământeană se poate declanşa în interiorul unui copil, astfel încât aceste nenorociri, în loc să îi disturgă iremediabil, ajung cumva să îi întărească şi să îi motiveze să trăiască? Cum este posibil ca mai târziu aceste suflete să reuşească să îşi clădească o viaţă decentă în ciuda, sau, dacă avem dreptul să spunem aşa ceva, în virtutea acelor traume?
Încă din momentul traumei în sufletul acela fragil, în trupuşorul acela mic, se activează se pare o nouă vitalitate care îl susţine, îl protejează şi îl împinge înainte astfel încât, într-o zi, când tot calvarul se va fi sfârşit, să poată privi în urmă şi să vadă că sufletul lui a învins.
Minunea şi suferinţa sunt atât de strâns împletite în inima acestor micuţi, încât întreaga lor existenţă se desfăşoară ca o uimitoare întrepătrundere pe muchie de cuţit a celor două. Ceea ce pentru noi pare ireconciliabil, viaţa acestor copii vine să contrazică, dându-ne o lecţie dură despre adevărurile profunde ale acestei lumi, despre iluzoriul conceptelor noastre de bine şi rău. Oricât de crud ar putea să sune, la nivelul esenţei, suferinţa şi fericirea nu sunt decât manifestări ale aceleiaşi energii. Tot ceea ce dau naştere în noi sunt experienţe pe care ni le-am ales pentru a ne apropia de propria esenţă.
Boris Cyrulnik este neurolog, psihiatru, etolog şi psihanalist. Este cunoscut mai ales pentru dezvoltarea conceptului de rezilienţă, preluat din teoria ataşamentului. În anii 1990 a lucrat cu copii abandonaţi în orfelinatele din România. Autor prolific, în anul 2008 primeşte Premiul Renaudot pentru eseu, pentru volumul Autobiographie d'un épouvantail. Sursa Ed Trei
Încă din momentul traumei în sufletul acela fragil, în trupuşorul acela mic, se activează se pare o nouă vitalitate care îl susţine, îl protejează şi îl împinge înainte astfel încât, într-o zi, când tot calvarul se va fi sfârşit, să poată privi în urmă şi să vadă că sufletul lui a învins.
Minunea şi suferinţa sunt atât de strâns împletite în inima acestor micuţi, încât întreaga lor existenţă se desfăşoară ca o uimitoare întrepătrundere pe muchie de cuţit a celor două. Ceea ce pentru noi pare ireconciliabil, viaţa acestor copii vine să contrazică, dându-ne o lecţie dură despre adevărurile profunde ale acestei lumi, despre iluzoriul conceptelor noastre de bine şi rău. Oricât de crud ar putea să sune, la nivelul esenţei, suferinţa şi fericirea nu sunt decât manifestări ale aceleiaşi energii. Tot ceea ce dau naştere în noi sunt experienţe pe care ni le-am ales pentru a ne apropia de propria esenţă.
Boris Cyrulnik este neurolog, psihiatru, etolog şi psihanalist. Este cunoscut mai ales pentru dezvoltarea conceptului de rezilienţă, preluat din teoria ataşamentului. În anii 1990 a lucrat cu copii abandonaţi în orfelinatele din România. Autor prolific, în anul 2008 primeşte Premiul Renaudot pentru eseu, pentru volumul Autobiographie d'un épouvantail. Sursa Ed Trei
La noi au fost traduse:
Murmurul fantomelor, Curtea Veche 2005
O minunata nefericire, Elena Francisc 2006
Mai bine mor decat sa spun! Rusinea, Trei 2012
Rezilienta. Convorbire cu Boris Cyrulnik, Spandugino 2016
Psihoterapia lui Dumnezeu, Litera 2018
Iubirea care ne vindeca, Litera 2019
Ispita binelui este mult mai periculoasa decat ispita raului, Spandugino 2019
Dialog despre Natura Umana, Spandugino 2021
Imposibila Pace in Mediterana, Spandugino 2021
Cuprins:
PREFAŢA ... 9
INTRODUCERE
... 17
*Acolo unde ne minunăm să
întîlnim copii care triumfă pornind chiar de la propria lor nefericire ... 17
*Cînd copilul rănit devine
subiect de roman şi obiect al ştiinţei ... 20
*Inegalitatea traumatismelor
conduce la ideea că istoria nu este un destin ... 25
*Pînă în prezent,
cercetătorii au pus în lumină deteriorările incontestabile. Acum trebuie să se pornească
în căutarea proceselor reparatorii ... 27
*O apărare victorioasă nu
costă decît cîţiva oximoroni ... 31
*Triumful unui rănit nu a disculpat niciodată
pe agresor ... 34
CAPITOLUL 1. SPERANŢA NEAŞTEPTATĂ ... 37
*Ceea ce impresionează un
copil şi rămîne în memoria lui poate să nu spună nimic unui adult care-şi
inventează trecutul ... 39
*În timpul bombardamentelor
din Londra, copiii se simţeau în siguranţă atunci cînd mama manifesta încredere,
în acelaşi mod în care micii ostatici ai d-lui Human Bomb au fost amuzaţi de
jocul educatoarei ... 43
*Dacă Mihăiţă, în vîrstă de 5
ani, a considerat arestarea sa ca pe o sărbătoare, aceasta se datorează
faptului că el suferise o izolare afectivă înainte de a fi închis la Drancy.
Dar Renate, care o adora pe mama sa, revede încă şi astăzi, în fiecare seară
... 45
*Cînd realitatea e
terifiantă, reveria dă o speranţă nebună. La Auschwitz, sau în timpul
războiului din Pacific, supraomul era un poet ... 50
*Deplasarea nu înseamnă
rătăcire. Chiar şi atunci cînd ne cunoaştem provenienţa, genealogia poate fi
imaginară şi cînd ne ignorăm trecutul, îl putem inventa după bunul plac ... 56
*Orfanii au, în memoria lor,
părinţi mereu tineri. Constrînşi la independenţă, condamnaţi la libertate, ei
îşi găsesc întotdeauna comori derizorii care le încîntă realitatea dezolantă
... 58
*Exilul este, de asemenea, o
formă de a fi orfan. Smulgerea din mediu poate să se cicatrizeze cînd cultura
care îi primeşte susţine răniţii. Pentru copiii lor, şcoala şi munca devin
locuri de bucurie care vindecă rănile părinţilor ... 61
*Supravieţuitorul este un
erou vinovat de a fi ucis moartea ... 66
*Cînd ruşinea de a fi fericit
provoacă contrasensuri, copiii rezilienţi aleargă în ajutorul celor slabi ...
71
*Solidaritatea pe care o
admirăm împiedică de asemenea rezilienţa pe care o
admirăm. Cînd moartea unei fiinţe scumpe
eliberează creativitatea, cine va îndrăzni să dezvăluie acest lucru? ... 75
*Stupoarea provocată de un
traumatism teribil lasă adesea mai puţine urme decît rănirile insidioase.
Violenţa rece a unui mit poate face mai multe ravagii decît un puseu de ură ...
79
*Pentru a metamorfoza oroarea
trebuie să creezi locurile unde se exprimă emoţia. O resocializare "ca şi
cînd nimic n-ar fi fost" pune în evidenţă rana, pe cînd transformarea se
face fără grijă, din moment ce poţi să o arăţi, să o pui în scenă, să faci din
ea o poveste sau o revendicare militantă ... 86
*Un grădinar încîntător, o
soră mai mare iniţiatoare sau un partid politic pot schimba semnificaţia unei
suferinţe ... 90
*Se observă greu rîul în care
te scalzi. În timp ce violenţa a fost considerată ca o metodă normală de
educaţie, maltratarea n-a fost gîndită ... 93
*Invenţiile tehnice au jucat
un rol important în stabilirea relaţiilor conjugale. Şi discursurile sociale au
stabilit reguli în cadrul cărora să se dezvolte copiii ... 96
*O idee nouă: maltratarea ...
102
*Cum facem să nu întîlnim
copii rezilienţi ... 104
*Primele întîlniri cu cei
care s-au salvat ... 107
*O capcană a observării
directe: faptul că rezultatul ar fi minunat, nu vrea să spună că parcursul n-a
fost dureros ... 110
*Celor care spun
"tulburări precoce, efecte durabile" li se poate răspunde că
tulburările precoce provoacă efecte precoce, care pot dura, dacă mediul
înconjurător familial şi social fac din ele poveşti permanente ... 116
*O vulnerabilitate afectivă
se poate transforma în forţă afectivă, cu condiţia de a i se pune un preţ ...
120
*Cele două alegeri, cele mai
nevrotice din existenţa noastră, alegerea meseriei şi a partenerului, formează
tema existenţei noastre. Dar fiecare întîlnire este un viraj, o perioadă
sensibilă de negociere între istoria intimă şi discursul social ... 125
*Puterea modelatoare a
privirii celorlalţi ... 131
CAPITOLUL
II. SORI NEGRI FĂRĂ MELANCOLIE ... 137
*"Toate necazurile devin
suportabile dacă îţi faci din ele o poveste." ... 139
*Zola, Hitchcock şi Freud
stabilesc regulile genului ... 141
*Traumatismul direct lasă
urme pe creier, dar ele sînt reversibile. În timp ce amintirea este o poveste
învăluitoare ... 145
*"Furia de a
povesti" îţi permite să faci o autobiografie fără să spui niciodată
"eu" ... 152
*Cînd povestirea despre sine
devine o declaraţie afectivă, auditorului poate să-i placă această mărturisire
sau să fie jenat de ea ... 155
*Cînd memoria devine abuzivă,
noi rămînem prizonierii trecutului nostru, ca în sindroamele posttraumatice,
sau supuşi ai propagandei societăţilor totalitare ... 160
*Cînd actul de memorie pietrifică
viitorul, cînd stăpînirea trecutului relevă un proiect totalitar, mărturia
devine imposibilă ... 163
*Fericirea de a fi rasist
necesită să nu te pui în locul celuilalt şi să te supui unei povestiri mitice
numite "memorie colectivă" ... 167
*Memoria individuală sădită
în spiritul nostru de emoţia altora este utilizată pentru a face un teatru
social ... 170
*Nevoia de estetică este atît
de presantă încît o mărturisire desolidarizează, ucigînd mitul ... 174
*Este atît de important ca o
povestire socială să fie coerentă încît practic toate instituţiile, chiar şi
cele mai generoase şi mai necesare, obligă victimele la tăcere asupra
mărturisirilor de neimaginat ... 178
*Pentru fericirea falselor
amintiri ... 181
*Fără memoria vînătăilor din
trecut, noi nu am fi nici fericiţi, nici nefericiţi, deoarece clipa ar fi
tiranul nostru ... 186
*Efectul-fluture al
cuvîntului se adaugă la identitatea narativă pentru a ne constrînge la
povestire ... 191
*Secretul este o purificare
intimă care-i dă enorma sa putere de emoţie. Gîndirea se transmite fizic în
parafraze ... 197
*Cînd secretul este tăinuit,
rezultă o tulburare care alterează relaţiile. Dar cînd este dezvăluit, el
impune remanieri dificil de suportat ... 203
*Cînd fantomele se războiesc
şi caută încă să se omoare, copiii lor suferă şi mai mult, din cauza
reprezentării traumei ... 207
*Să împărtăşim nefericirea
noastră înseamnă să cerem celor apropiaţi să ducă propria noastră luptă ... 210
*Efectul secretului dezvăluit
depinde de cel care-l ascultă şi de modul în care el însuşi încearcă
sentimentul de confidenţă ... 215
*Pentru a nu fi străin de
Sine însuşi trebuie ca anturajul să fi făcut mai întîi posibilă exersarea Eului
... 219
*Ne înşelăm asupra
bolnavului. Nu este foarte sigur că trebuie acţionat asupra rănitului, pentru
ca el să sufere mai puţin, ci mai degrabă asupra culturii ... 222
*Creativitatea va fi fiica
suferinţei. Ceea ce nu înseamnă că suferinţa este mama tuturor actelor
creatoare ... 227
*Să visezi ca un nebun pentru
a copleşi pierderea. A visa sau a muri ... 230
CONCLUZIE
... 237
NOTE ... 245
BIBLIOGRAFIE ... 257
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu