Autor : Ruxandra Rascanu (coord)
Editura Universitatii din Bucuresti
An aparitie : 2009
ISBN 978-973-737-715-9
Nr pagini : 190
Format : B5
Pret : 29,50 lei
Descrierea editurii:
Parte componentă a inteligenţei colective, psihologia – ştiinţa sufletului, se înscrie între glasurile autorizate să cunoască, să ierarhizeze, să ofere alternative – soluţii problemelor din ce în ce mai complexe, mai diversificate ale existenţei umane din secolul XXI. În consens cu dezideratele unei veritable ştiinţe, psihologia clinică, în strânse conexiuni cu psihopatologia, psihiatria, psihologia sănătăţii, este din ce în ce mai solicitată să intervină eficient şi în cunoştinţă de cauză în hăţişul întrebărilor, problemelor, nevoilor, suferinţelor oamenilor, fie ei din activităţi solicitante, din spitale extrem de diverse ca profil, din larga normalitate, mai mult sau mai puţin vulnerabili, oricum expuşi riscului de a intra într-o stare deosebită/diferită pentru organism şi de multe ori extrem de greu de depăşit atât de subiect, cât şi de familie, de prieteni, chiar de comunitate.
Ruxandra Rășcanu este profesor universitar emerit la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București, unde predă cursuri de psihanaliză, psihosomatică și psihologie clinică. Cu o formație puternică de psiholog clinician, veghează ca această ramură a psihologiei să fie cât mai adecvat reprezentată și îmbrățișată de tinerii studenți, făcând eforturi pentru integrarea studenților în diferite zone ale activității umane (spitale, grădinițe, școli pentru persoane cu dizabilități, centre de dezintoxicare pentru persoane dependente de droguri etc.).
Alte carti ale autorului
Psihologie aplicata, 2007
Dependenta si drog : aspecte teoretice si clinic ameliorative, 2008
In logica stiintelor criminale. Analize juridice si strategii de coping in materie penala (coautor), 2016
Destainuiri cu psihologul: de la copilarie la vârsta întelepciunii, 2017
Cuprins:
Cuvant
inainte /9
CAPITOLUL 1
/11
Abordarea
psihologica a afectiunilor dermatologice si impactul lor – cu accent asupra
psoriazisului
Drd. MIRONA MARCU-VALEAN /11
Date generale asupra structurii
pielii /11
Comportamente de adaptare
specifice tipologiei bolilor de piele /12
Tipologia
bolilor de piele /12
Etape ale adaptarii /13
Deosebirea dintre bolile de
piele si alte afectiuni ale corpului /14
Descrierea afectiunilor
dermatologice /14
Psoriazisul /15
Alte afectiuni dermatologice :
acneea; dermatita atopica; vitiligo; urticaria /16
Stresul si etiologia
multifactoriala a bolilor /17
Stresul psihosocial si psoriazisul,
acneea, dermatita atopica, urticaria /17
Patologia psihiatrica asociata
afectiunilor dermatologice /18
Afectiunile dermatologice si
impactul lor /20
Impact la nivelul imaginii
corporale /21
Impact la nivelul stimei de sine
/21
Calitatea vietii si afectiunile
dermatologice /21
Abordari psihoterapeutice /24
Consilierea psihologica /25
Bibliografie /28
CAPITOLUL 2
/31
Strategii de
consiliere in cadrul diadei: depresie –
periodicitate biologica la adulti
Drd. OFELIA POPESCU /31
Program de consiliere
psihologica pentru grup de persoane diagnosticate cu depresie
de intensitate medie aflate in
menopauza sau andropauza /33
Principalul
scop al programului /33
Argument pentru
implementarea unui program de consiliere psihologica /33
Obiective
principale /34
Motivatie de
participare /35
Rezultate: abordare reintegratoare psiho-sociala si comunitara /35
Consilierul
psiholog ca actor implicat direct in acest program complex /35
Bibliografie /37
CAPITOLUL 3/39
Factori
psihosociali in organizatii. Un nou instrument de evaluare si principii de
interventii in conexiune cu sanatatea mentala
Drd. RALUCA IORDACHE /39
Introducere /39
Chestionarul Copenhaga de
Evaluare a Factorilor Psihosociali /42
Versiunile chestionarului /44
Discutii /45
Bibliografieselectiva /49
CAPITOLUL 4/51
Abordari
teoretice si aplicative ale motivatiei la sportivii de performanta
Drd. VIJIIALA (IGNAT) MIRELA /51
Motivatia – definitii, tipologie
si modalitati de abordare in sport /51
Natura si componentele
motivatiei la sportivii de performanta /53
Unele teorii ale motivatiei
adaptate in sportul de performanta /55
-
Teoria atribuirii /55
·
Modelul cognitiv /56
·
Taxonomia tridimensionala a lui Weiner /59
·
Modelul social-cognitiv /61
-
Teoria auto-eficacitatii /61
Factorii
ce afecteaza auto-eficacitatea /61
-
Teoria competentei percepute /63
·
Modelul atingerii scopului /64
·
Modelul functional /64
·
Directii viitoare in cercetarea atribuirii /66
-
Teoria nevoii de succes /67
·
Modelul motivatiei de realizare in sport
(Weinberg si Gould) /68
·
Aspecte specifice ale motivatiei in sportul de
performanta /69
I.
Increderea de sine in sport /69
II.
Motivatia Sportiva /69
III.
Stabilirea obiectivelor de performanta in sport
/70
IV.
Stilul explicativ /71
·
Motivatie si atitudine in sportul de performanta
/72
·
Motivarea si stimularea permanenta /73
·
Respectarea personalitatii sportivului intre
virtute si necesitate /73
·
Antrenarea vointei de a invinge /73
·
Viata sanatoasa – cerinta omniprezenta /74
Bibliografie /74
CAPITOLUL 5/75
Timpul
psihologic: o dimensiune a personalitatii
Dr. ROSEANU GABRIEL /75
Bibliografie /93
CAPITOLUL 6/95
Implicatii
psihologice ale obezitatii in preadolescenta (pI)
Drd. OANA-MARIA UDREA, Prof. dr.
RUXANDRA RASCANU /95
Semnificatii psihologice ale
obezitatii copilului si preadolescentului /96
Cadru teoretic – factorii psihologici
; cauze sau consecinte? /96
Imaginea corporala la copii cu
obezitate /100
Bibliografie /101
Perspective
psihologice in abordarea terapeutica a obezitatii copilului (pII)
Drd. OANA-MARIA UDREA, Prof. dr.
RUXANDRA RASCANU /103
Modele de interventie
psihologica /107
Bibliografie /109
CAPITOLUL 7/113
Investivarea
timpurie in cazul copiilor cu tulburari din spectrul autist
Drd. KISS JULIEN-FERENCZ /113
Introducere – argument /113
Teorii asupra autismului /113
·
Teorii Psihanalitice /114
·
Teorii cognitiviste /114
·
Teorii neuropsihologice si neurocognitiviste
/114
-Teoria slabiciunii coerentei
cerebrale (Frith) /114
-Teoria deficitului executiv /115
-Teoria mentala (Simon Baron-Cohen,
Alan Leslie, Uta Frith, 1985) /115
-Teoria “neuronilor-oglinda” /115
Evaluarea si diagnosticul in cazul
copiilor cu tulburari din spectrul autist /115
·
Autismul infantil /116
·
Tulburarea Asperger /116
·
Sindromul Rett /177
·
Tulburarea dezintegrativa a copilariei /118
Evaluarea psihologica /118
·
Scalele de evaluare a nivelului de dezvoltare
/118
-
Scalele screening /118
*
“Checklist-ul pentru autism in cazul copiilor mici” (CHAT) (Anexa 1) /119
*
Checklist-ul modificat pentru autism in cazul copilului mic (M-CHAT) (Anexa 2)
/119
*
Scala Australiana pentru Sindromul Asperger (Anexa 3) /119
*
Checklist-ul comportamentului autist (ABC) /120
·
Etape in diagnosticul tulburarilor din spectrul
autist /120
Bibliografie /122
Anexa
1 – Scala CHAT /123
Anexa
2 – Scala M - CHAT /127
Anexa
3 – Scala Australiana pentru sindromul autist /131
CAPITOLUL 8/135
Constructia
limbajului expresiv si utilizarea metaforelor la persoanele cu schizofrenie
Drd. ANA
VOICHITA TEBEANU, Prof. dr. RUXANDRA RASCANU /135
Istoricul termenului de “schizofrenie”.
Delimitari conceptuale /135
Tulburari ale limbajului
expresiv la persoanele cu schizofrenie: pragmatica si semantica /137
Metafora: definitii si sensuri
/138
Locul metaforei in limbajul
schizofrenicului . Motivatia cercetarii /139
Abordarea calitativa a studiului metaforei in schizofrenie /146
Relevanta testului Rorscharch /146
Scurt istoric /146
Studiu de caz /147
Metafora in/si prin desen. Explorarea imaginarului prin testul proiectiv
AT9 /152
Bibliografie /154
Anexa.
Plansa 1 – Yves, testul proiectiv AT9 /157
CAPITOLUL 9/159
Aspecte
psihosociale si recuperatorii in abordarea complexa a pacientilor internati in
Sanatoriul de Nevroze Predeal
Prof. Dr. RUXANDRA RASCANU, Dr. OCTAVIAN
ALEXANDRU BRUMARU /159
Miturile legate de boala mentala
/162
·
Diagnosticarea la Sanatoriul de Nevroze Predeal
/164
·
Repartitia subiectilor din lotul investigat
conform varstei si sexului /164
·
Schimbari in stilul de viata evaluat prin
chestionarul Rosenberg si chestionare proprii /164
·
Aspecte farmacologice legate de comorbiditate
/165
·
Proceduri alternative utilizate in SNP /166
·
Rezultate obtinute la chestionarul Rosenberg
pentru evaluarea stimei de sine /166
·
Rezultate obtinute la chestionarul de
asertivitate CASNP /166
·
Schimbari in atitudinile pacientilor internati
la SNP /166
·
Modificari intervenite in deciziile pacientilor
internati la SNP pentru consolidarea sanatatii globale urmate de actiuni –
atitudini la revenirea in familie/la domiciliu /166
·
Indici de corelatie intre rezultatele probelor
psihoclinice /167
·
Aspecte comparative ale rezultatelor la
investigarea tip test-retest cu scale, chestionare psihoclinice – Reactia la
antidepresive, anxiolitice /167
Discutii si comentarii /167
Concluzii
/169
Bibliografie
selectiva /169
CAPITOLUL 10/171
Psihodrama –
o psihoterapie de grup centrata pe individ. Repere teoretice si metodologice.
Analiza de caz.
Drd. RADU VULCU /171
1.
Activitatea cu grupul /178
1.a.
Saluturi si activitatea psihomotrica /178
1.b.
Jocuri in perechi /178
1.c.
Situatia fiecaruia /179
1.d.
Alegerea protagonistului /179
Analiza
activitatii cu grupul /179
2.
Activitatea cu protagonistul /180
2.a.
Luarea in contact /180
2.b.
Popularea scenei /181
2.c.
Interviul personajelor /181
2.d.
Actiunea scenica /182
2.e.
Integrarea /183
Analiza
activitatii cu protagonistul /184
3.
Participarea auditoriului /185
Analiza
activitatii de participare a auditoriului /184
Bibliografie selectiva /186
In loc de concluzii
Prof.
dr. Ruxandra Rascanu /187
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu