An aparitie :
2007
Editia a IV-a
ISBN 978-973-163-013-7
Nr pagini : 256
Anticariat. De urmarit pe okazii
Descriere:
Lucrarea se adresează îndeosebi studenţilor care studiază psihologia, sociologia sau pedagogia, dar şi tuturor celor care, prin natura studiilor lor sau a preocupărilor profesionale, sunt interesaţi de domeniul psihologiei vârstelor. Fiind un studiu de iniţiere, cursul de faţă îl introduce pe cititor în acest domeniu prin prezentarea noţiunilor fundamentale, oferă o viziune contemporană prin prezentarea principalelor teorii ale dezvoltării şi deschide drumul studierii aprofundate atât în domeniul respectiv, cât şi în domeniile conexe.
Psihologia vârstelor este, pe de o parte, o arie ştiinţifică nouă de la care se aşteaptă încă multe răspunsuri, iar pe de altă parte, se constituie ca un spaţiu de suport pentru alte domenii, acoperind o plajă extinsă de referinţe: de la psihologia educaţiei până la psihoterapie.
Lucrarea se adresează îndeosebi studenţilor care studiază psihologia, sociologia sau pedagogia, dar şi tuturor celor care, prin natura studiilor lor sau a preocupărilor profesionale, sunt interesaţi de domeniul psihologiei vârstelor. Fiind un studiu de iniţiere, cursul de faţă îl introduce pe cititor în acest domeniu prin prezentarea noţiunilor fundamentale, oferă o viziune contemporană prin prezentarea principalelor teorii ale dezvoltării şi deschide drumul studierii aprofundate atât în domeniul respectiv, cât şi în domeniile conexe.
Psihologia vârstelor este, pe de o parte, o arie ştiinţifică nouă de la care se aşteaptă încă multe răspunsuri, iar pe de altă parte, se constituie ca un spaţiu de suport pentru alte domenii, acoperind o plajă extinsă de referinţe: de la psihologia educaţiei până la psihoterapie.
Cuprins:
CUVÂNT-ÎNAINTE ……………………… 9
Cap. I. CADRE TEORETICE GENERALE
1.1. Delimitări conceptuale
privind domeniul psihologiei vârstelor 11
1.1.1. Debutul studiilor despre
copil …………………….. 17
1.2. Teorii ale dezvoltării …………………………………….
19
1.2.1. Behaviorismul ……………………………………..
19
1.2.2. Teoria învătării sociale …………………………….
21
1.2.3. Teoria
cognitiv-constructivistă a dezvoltării a lui
J.Piaget …. 23
1.2.4. Teoria procesării informatiei si relevanta ei pentru dezvoltare
…. 25
1.2.5. Abordările etologice
cu privire la dezvoltare …….. 27
1.2.6. Abordările
psihanalitice …………………………... 28
1.2.6.1. Teoria dezvoltării
psiho-sexuale – Sigmund Freud ... 29
1.2.6.2. Teoria dezvoltării psihosociale
– Erik Erikson …. 38
Cap. II. DEZVOLTAREA PRENATALĂ
SI
NASTEREA
2.1. Perioada prenatală
si
factorii ce influentează dezvoltarea … 47
2.2. Nasterea …………………………………………………
54
Cap. III. PRIMUL AN DE VIATĂ
3.1. Nou-născutul – aspecte
generale …………………… 58
3.1.1. Înfătisarea nou-născutului la nastere ………… 58
3.1.2. Reflexele ………………………………………
60
3.1.3. Raportul somn-veghe ………………………….
61
3.1.4. Somnul ………………………………………… 62
3.1.5. Plânsul …………………………………………
64
3.2. Sensibilitatea nou-născutului …………………….….
66
3.2.1. Gustul ………………………………………… 66
3.2.2. Mirosul ………………………………………..
67
3.2.3. Auzul …………………………………………. 67
3.2.4. Vederea ………………………………………..
68
3.2.5. Perceptia ………………………………….……
68
3.3. Dezvoltarea inteligentei ………………………….….
68
3.4. Dezvoltarea afectivă
…………………………………
71
3.5. Principalii factori de risc
în perioada primului an de viată – deprivarea
senzorială ….. 71
Cap. IV. CRESTEREA SI DEZVOLTAREA
COPILULUI DE LA 1 LA 3 ANI
4.1. Caracterizare generală
…………………………………...
75
4.2. Dezvoltarea fizică
……………………………………….
77
4.3. Principalele achizitii psihice ale
perioadei ……………… 78
4.4. Dezvoltarea inteligentei si gândirii ……………………...
85
4.5. Dezvoltarea afectivitătii …………………………………
87
4.6. Debutul personalitătii ……………………………………
89
Cap. V. LIMBAJ SI COMUNICARE
5.1. Cadrul teoretic general
privind dezvoltarea limbajului … 92
5.2. Evolutia teoriilor si perspectiva
modernă cu privire la dezvoltarea limbajului …
93
5.2.1. Controversa
Skinner-Chomsky …………………… 93
5.2.2. Perspectiva modernă
cu
privire la dezvoltarea limbajului … 95
5.3. Debutul competentelor de
comunicare la copil ………… 97
5.4. Etapele dezvoltării limbajului …………………………..
99
Cap. VI. CRESTEREA SI DEZVOLTAREA
COPILULUI DE LA 3 LA 6/7 ANI
6.1. Caracterizare generală
a
perioadei prescolare ………….. 102
6.2. Dezvoltarea psihomotorie ………………………………
103
6.3. Dezvoltarea senzorială
…………………………………
104
6.4. Dezvoltarea inteligentei si gândirii ……………………..
106
6.4.1. Dezvoltarea limbajului ……………………………
108
6.5. Dezvoltarea afectivă
……………………………………
111
6.6. Dezvoltarea personalitătii ………………………………
113
6.7. Jocul si învătarea – forme de
bază ale
activitătii copilului între 3 si 6 ani … 113
6.7.1. Jocul – definitii si acceptiuni ………………………
113
6.7.2. Teorii psihologice despre
joc ……………………... 114
6.7.3. Jocul copilului până
la
6 ani ……………………… 116
6.7.4. Jocul în psihodiagnostic si psihoterapia
copilului … 118
6.7.5. Dezvoltarea socială
si
învătarea
………………….. 118
Cap. VII. DEZVOLTAREA MORALITĂTII SI AUTOCONTROLUL
7.1. Morala si societatea ……………………………………
121
7.2. Teoriile cu privire la
dezvoltarea morală ……………… 122
7.2.1. Perspectiva biologică
……………………………..
123
7.2.2. Perspectiva psihanalitică
…………………………..
124
7.2.3. Perspectiva behavioristă
…………………………...
126
7.2.4. Teoria cognitivă
asupra
dezvoltării morale ……… 132
Cap. VIII. DEZVOLTAREA COPILULUI
DE LA 6 LA 12 ANI
8.1. Dezvoltarea fizică
si
influenta asupra dezvoltării psihice …
136
8.2. Dezvoltarea proceselor
cognitive de la 6/7 ani la 10/12 ani .. 138
8.3. Dezvoltarea limbajului;
achizitia scris-cititului ………… 145
8.4. Dezvoltarea personalitătii în perioada scolaritătii mici ... 147
8.5. Dezvoltarea socială
si
dinamica relatiilor familiale în perioada de debut al scolaritătii …… 148
8.6. Adaptarea copilului la
activitatea scolară ……………… 149
Cap. IX. DEZVOLTAREA COGNITIVĂ
SI
ÎNVĂTAREA
9.1. Teoria dezvoltării cognitive a
lui J.Piaget din perspectivă modernă
…..
152
9.2. Alte teorii cu privire la
dezvoltarea cognitivă ………….. 155
9.2.1. Teoria social-istorică
a
dezvoltării psihice – Lev Semionovici Vîgotsky …
155
9.2.2. Teoria procesării informatiei …………………….
158
9.3. Principalele perspective
teoretice asupra învătării ……… 159
9.4. O nouă
abordare
a inteligentei si relevanta ei pentru procesul
educational
…. 163
Teoria inteligentelor multiple –
Howard Gardner …………... 163
Cap. X. FAMILIA – ROLUL SI IMPORTANTA SA PENTRU CRESTEREA SI DEZVOLTAREA
COPILULUI ÎN SOCIETATEA CONTEMPORANĂ
10.1. Familia – aspecte
definitorii …………………………... 169
10.2. Căsătoria si familia în
societatea contemporană ……… 170
10.3. Climatul familial ………………………………………
173
10.4. Relatiile părinti-copii …………………………………
175
10.5. Familia monoparentală
………………………………
178
10.6. Conflictul între
responsabilitătile profesionale si familiale –
Perspectiva Comunitătii Europene……182
10.7. Sărăcia – factor de
risc în dezvoltarea copilului ……… 183
10.8. Elemente de protectie a copilului
în România ………… 184
10.9. Abuzul asupra copilului ………………………………..
185
Cap. XI. ADOLESCENTA – TRANZITIA DE LA COPILĂRIE LA
MATURITATE
11.1. Substadii ale adolescentei ……………………………...
190
11.2. Dezvoltare fizică
la
pubertate si adolescentă
…………..
190
11.3. Consecinte ale dezvoltării fizice în
planul dezvoltării sociale ……. 193
11.4. Caracteristici ale dezvoltării psihice …………………...
194
11.5. Dezvoltarea intelectuală
……………………………….
196
11.6. Dezvoltarea socială
…………………………………….
198
11.7. Identitate si personalitate
în adolescentă ……………… 199
11.8. Factorii de risc ai dezvoltării personalitătii. Comportamentul
deviant si delincvent în adolescentă
…
204
Cap. XII. PERIOADA ADULTĂ
12.1. Schimbări în plan
fiziologic …………………………… 208
12.2. Etapele vârstei adulte …………………………………..
210
12.3. Aspecte caracteristice ale
gândirii si învătării în perioada
adultă...
211
12.4. Teorii cu privire la
dezvoltarea în perioada adultă ……. 214
12.5. Caracteristicile personalitătii la vârstele
adulte ……….. 218
12.6. Dinamica si tranzitia rolurilor în
perioada adultă …….. 221
Cap. XIII. PERIOADA BĂTRÂNETII
13.1. Regresia biologică
……………………………………...
228
13.2. Probleme de natură
psihoafectivă
si
comportamentală … 232
13.3. Stadiile perioadei de bătrânete ………………………… 234
13.4. Problematica retragerii din
viata
activă ………………..
234
13.5. Noi roluri în familie ……………………………………
235
13.6. Marea bătrânete – longevitatea
………………………... 236
13.7. Atitudinea în fata mortii ………………………………..
238
ANEXE ……………………………………………………………...
241
BIBLIOGRAFIE …………………………………………………….
245
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu