Editura ASCR Cluj Napoca (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Psihologul expert
An aparitie : 2012
ISBN 978-606-8244-57-0
Nr pagini : 204
Format 165 x 240
Pret : 27 lei
pdf aici
pdf aici
Descrierea
editurii:
Autoarea aduce dovezi experimentale riguroase pentru a răspunde la aceste întrebări, folosind metode psihofiziologice în designuri de cercetare ingenioase, aplicate atât în laborator, cât şi în sala de spectacol. Studiul „de teren” cuprins în această carte este cu atât mai interesant cu cât autoarea a fost protagonista spectacolului Madama Butterfly, în pauzele căruia s-au făcut măsurătorile psihologice pe un eşantion de spectatori.
Muzica, stimulii muzicali, generează cele mai intense, cele mai diverse şi cele mai multe emoţii pe o unitate de timp. Niciun alt stimul (verbal, imagistic, semantic etc.) nu are un astfel de potenţial. De aceea, stimulii muzicali se constituie într-un adevărat cod de reprezentare a emoţiilor – mult mai adecvat decât codurile imagistice, verbale sau semantice şi mult mai congruent cu organizarea sistemului nostru mintal, pe dubla axă a experienţei şi raţiunii – şi reprezintă cel mai eficient stimul evocator de reacţii emoţionale
Cartea ilustrează foarte elocvent anvergura teoretică şi metodologică pe care o are psihologia cognitivă a muzicii. Cu un accent asupra muzicii de operă (afinitate care se leagă de cariera de solist de operă a autoarei), cercetările incluse în această carte investighează original câteva aspecte interesante ale emoţiilor induse de muzică.
Autoarea aduce dovezi experimentale riguroase pentru a răspunde la aceste întrebări, folosind metode psihofiziologice în designuri de cercetare ingenioase, aplicate atât în laborator, cât şi în sala de spectacol. Studiul „de teren” cuprins în această carte este cu atât mai interesant cu cât autoarea a fost protagonista spectacolului Madama Butterfly, în pauzele căruia s-au făcut măsurătorile psihologice pe un eşantion de spectatori.
Muzica, stimulii muzicali, generează cele mai intense, cele mai diverse şi cele mai multe emoţii pe o unitate de timp. Niciun alt stimul (verbal, imagistic, semantic etc.) nu are un astfel de potenţial. De aceea, stimulii muzicali se constituie într-un adevărat cod de reprezentare a emoţiilor – mult mai adecvat decât codurile imagistice, verbale sau semantice şi mult mai congruent cu organizarea sistemului nostru mintal, pe dubla axă a experienţei şi raţiunii – şi reprezintă cel mai eficient stimul evocator de reacţii emoţionale
Cartea ilustrează foarte elocvent anvergura teoretică şi metodologică pe care o are psihologia cognitivă a muzicii. Cu un accent asupra muzicii de operă (afinitate care se leagă de cariera de solist de operă a autoarei), cercetările incluse în această carte investighează original câteva aspecte interesante ale emoţiilor induse de muzică.
Cuprins:
Summary 13
Prefaţă, prof.dr. Mircea Miclea 19
Prefaţă, conf.dr. Andrei Miu 21
Introducere 23
Capitolul 1 - Emoţiile şi
muzica. Definiţii, perspective şi teorii ale emoţiilor induse de muzică
1.1. Definiţii
29
1.1.1. Ce sunt emoţiile? 29
1.1.2. Ce este MUZICA? 32
1.1.3. Ce este Opera? 34
1.2.
Perspective asupra emoţiilor muzicale 37
1.2.1. Teorii ale emoţiilor bazale 37
1.2.2. Teorii dimensionale ale emoţiilor 39
1.2.3. Muzica din perspectiva evoluţionistă 44
1.3. Teorii
timpurii ale emoţiilor muzicale 47
1.3.1. Teoria lui Meyer 47
1.3.2. Teoria lui Mandler 48
1.3.3. Teoria lui Berlyne 48
1.4. Modele
cognitive ale emoţiilor muzicale 49
1.4.1. Modelul lui Scherer 49
1.4.2. Surse ale emoţiilor muzicale 52
1.4.3. Mecanisme ale emoţiei induse muzical 52
1.5.
Modelul BRECVEM: un cadru teoretic unificat 57
1.5.1. Mecanisme 58
1.5.2. Caracteristici ale mecanismelor 62
1.5.3. Procese de inducere a emoţiei asociate fiecărui
mecanism 62
1.6.
Abordarea cognitivistă vs. emotivistă 63
1.7.
Stimuli muzicali utilizaţi în cercetare 66
1.8.
Corelate fiziologice ale emoţiilor 70
1.9. Măsurători
ale emoţiilor 72
1.9.1. Măsurători subiective 72
1.9.2. Metode specifice emoţiilor induse de muzică 73
1.9.3. Măsurători fiziologice 75
Capitolul 2 - Emoţii induse
de muzica de operă. Efecte psihofiziologice ale muzicii, scenariului şi jocului
scenic
2.1.
Introducere 81
2.1.1. Psihofiziologia emoţiilor induse de muzică 83
2.1.2. Emoţii specifice induse de muzică 84
2.1.3. Fiori induşi de muzică 84
2.1.4. Durata stimulilor muzicali 85
2.1.5. Multiple surse ale emoţiilor în muzica de operă
85
2.2.
Obiectivele studiului 86
2.3. Metode
87
2.3.1. Participanţi 87
2.3.2. Materiale 88
2.3.3. Procedura 89
2.3.4. Măsurători subiective 90
2.3.5. Măsurători fiziologice 91
2.3.6. Transformarea datelor brute 92
2.3.7. Analize statistice 92
2.4.
Rezultate 93
2.5. Discuţii
98
2.5.1. Efectele muzicii, scenariului şi interpretării 98
2.5.2. Coerenţa dintre modificările subiective şi
fiziologice 102
2.5.3. Dispoziţie afectivă şi sex 102
2.5.4. Implicaţii şi limite potenţiale 103
2.5.5. Concluzii 105
Capitolul 3 - Studiu de
teren asupra emoţiilor muzicale la un spectacol de operă live. Diferenţe interindividuale
în empatie şi imagerie vizuală
3.1.
Introducere 109
3.2. Metode
112
3.2.1. Participanţi 112
3.2.2. Măsurători subiective 112
3.2.3. Contextul muzical 113
3.2.4. Procedura 114
3.2.5. Analiza datelor 115
3.3.
Rezultate 116
3.4. Discuţii
121
Capitolul 4 - Spaţiul
afectiv şi o comparaţie a emoţiilor induse de muzică între muzicieni şi
non-muzicieni, în cazul Anotimpurilor lui Vivaldi
4.1.
Introducere 129
4.2.
Materiale şi metode 133
4.2.1. Participanţi 133
4.2.2 Materiale 133
4.2.3. Procedura 134
4.3.
Rezultate 135
4.4. Discuţii
136
Capitolul 5 - Manipularea
empatiei cognitive influenţează emoţiile induse de muzică şi corelatele
fiziologice ale acestora
5.1.
Introducere 143
5.2.
Materiale şi metode 146
5.2.1. Participanţi 146
5.2.2. Materiale 146
5.2.3 Măsurători subiective 146
5.2.4. Măsurători fiziologice 147
5.2.5. Procedura 148
5.2.6. Analize statistice 149
5.3.
Rezultate 149
5.4. Discuții 152
Capitolul 6 - Concluzii şi
discuţii finale
Implicaţii şi
prefigurări 168
Glosar 173
Bibliografie 179
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu