Autor : Ioana Omer
An aparitie : 2007
Editia a II-a
ISBN 978-973-725-938-7
Nr pagini : 172
Format 130 x 200
Anticariat.
Descriere:
În curs sunt prezentate fenomenele şi particularităţile psihice implicate în activitatea de muncă a omului, precum şi comportamentul acestuia la locul de muncă. Psihologia muncii are ca obiect studiu în detaliu al unei activităţi de muncă, atât în ce priveşte munca în sine, cât şi individul care o prestează. Scopul este orientarea, selecţia şi promovarea profesională, organizarea, evaluarea şi proiectarea muncii şi a locurilor de muncă.
În curs sunt prezentate fenomenele şi particularităţile psihice implicate în activitatea de muncă a omului, precum şi comportamentul acestuia la locul de muncă. Psihologia muncii are ca obiect studiu în detaliu al unei activităţi de muncă, atât în ce priveşte munca în sine, cât şi individul care o prestează. Scopul este orientarea, selecţia şi promovarea profesională, organizarea, evaluarea şi proiectarea muncii şi a locurilor de muncă.
Cuprins:
Autor : Ioana Omer
1. Concepte fundamentale în
psihologia muncii …………………… 9
1.1. Delimitări conceptuale ………………………………………..
9
1.2. Obiectul psihologiei muncii si câmpul ei de
probleme ………. 10
1.3. Istoric al psihologiei
muncii în România si în lume ………… 11
1.4. Domeniile psihologiei muncii
………………………………... 13
1.5. Relatiile psihologiei
muncii cu alte ramuri ale psihologiei si cu
alte discipline care studiază
munca
…………………………... 14
2. Metode de descriere si analiză
a
muncii …………………………
19
2.1. Analiza muncii si criterii ale
analizei muncii ………………… 19
2.2. Metode de culegere a datelor
în psihologia muncii comune
cu alte discipline ………………………………………………
21
2.2.1. Observatia ……………………………………………..
21
2.2.2. Ancheta ………………………………………………..
21
2.2.3. Studiul de caz ………………………………………….
22
2.2.4. Analiza produselor activitătii ………………………….
22
2.3. Metode specifice psihologiei
muncii …………………………. 22
2.3.1. Cunoasterea de către psiholog a
activitătii studiate …... 22
2.3.2. Studiul documentelor
sistemului ……………………... 23
2.3.3. Metoda timpilor si a miscărilor (MTM)……………….
23
2.3.4. Metoda incidentului critic
…………………………….. 24
2.3.5. Metoda analizei erorilor ……………………………….
24
2.3.6. Lista de control
(check-list-ul) ………………………... 25
2.3.7. Analiza postului ……………………………………….
25
2.3.7.1. Descrierea postului …………………………..
26
2.3.7.2. Specificatia
postului/specificatia de personal … 26
3. Studiul profesiunilor ………………………………………………
32
3.1. Delimitări conceptuale ………………………………………..
32
3.2. Functiile
profesiunilor ………………………………………... 33
3.3. Clasificarea profesiunilor ……………………………………..
33
3.4. Elaborarea monografiilor
profesionale ………………………. 34
4. Rolul ambiantei în procesul
muncii ………………………………
39
4.1. Generalităti ……………………………………………………
39
4.2. Ambianta tehnică
……………………………………………..
39
4.3. Ambianta fizică
……………………………………………….
41
4.4. Ambianta psihosocială
a
muncii ……………………………... 47
5. Trăsături de
personalitate si succes profesional ………………... 56
5.1. Aptitudinile ……………………………………………………
56
5.2. Atitudinile …………………………………………………….
57
5.3. Caracterul ……………………………………………………..
57
5.4. Temperamentul ……………………………………………….
57
5.5. Creativitatea …………………………………………………..
58
5.6. Motivatia ……………………………………………………..
58
5.7. Tipuri de personalităti si influente ale acestora
asupra
procesului muncii ……………………………………………..
58
6. Motivatia si satisfactia în muncă
-
premisele reusitei
si succesului
profesional …………………………………………..
66
6.1. Definitia si formele motivatiei ………………………………..
66
6.2. Relatia motivatie-performantă. Optimul motivational ……….. 67
6.3. Teorii motivationale …………………………………………..
67
6.3.1. Teorii motivationale clasice …………………………...
67
6.3.2. Teorii motivationale moderne …………………………
71
6.4. Caracteristici ale satisfactiei muncii …………………………..
74
6.5. Sursele satisfactiei în muncă
………………………………….
75
6.6. Modalităti de crestere a satisfactiei muncii …………………...
76
7. Aspecte ale comunicării în procesul
muncii ……………………..
80
7.1. Generalităti ……………………………………………………
80
7.2. Componentele actului de
comunicare ………………………... 81
7.3. Tipuri de comunicare …………………………………………
83
7.4. Retele de
comunicare ………………………………………… 86
7.5. Bariere si căi de crestere a eficientei în comunicare
…………. 88
7.5.1. Factori perturbatori
externi …………………………… 89
7.5.2. Factori perturbatori
interni ……………………………. 89
7.6. Strategia comunicării eficiente ………………………………..
90
7.7. Principiile comunicării eficiente ……………………………...
91
8. Adaptare-inadaptare
profesională ………………………………. 95
8.1. Exigente în procesul
muncii ………………………………….. 95
8.2. Erorile si violările de norme …………………………………..
98
8.3. Incidentele si accidentele de
muncă …………………………..
100
8.3.1. Caracteristicile
accidentului de muncă ……………….. 100
8.3.2. Factorii care provoacă
accidente
si
incidente ………… 101
8.3.3. Prevenirea accidentelor si incidentelor ……………….
101
8.4. Oboseala în muncă
……………………………………………
102
8.4.1. Caracteristici …………………………………………..
102
8.4.2. Cauzele oboselii ……………………………………….
102
8.4.3. Simptomele oboselii …………………………………..
103
8.4.4. Formele oboselii ………………………………………
104
8.4.5. Prevenirea oboselii ……………………………………
105
8.5. Stresul profesional …………………………………………….
105
8.5.1. Generalităti …………………………………………….
105
8.5.2. Simptomele stresului …………………………………..
106
8.5.3. Cauzele stresului ………………………………………
106
8.5.4. Stresul si cariera
profesională ………………………… 109
8.5.5. Managementul stresului ………………………………..
110
9. Orientarea scolară
si
profesională. Recrutarea, selectia
si integrarea
personalului la locul de muncă …………………… 116
9.1. Orientarea scolară
si
profesională …………………………… 116
9.1.1. Etapele orientării profesionale
………………………... 117
9.1.2. Criteriile orientării profesionale
………………………. 119
9.1.3. Metode folosite în
orientarea profesională …………… 119
9.1.4. Reorientarea si recalificarea
profesională …………….. 120
9.2. Angajarea personalului ……………………………………….
120
9.2.1. Recrutarea de personal ………………………………..
121
9.2.1.1. Metode de recrutare …………………………
121
9.2.1.2. Criterii de recrutare ………………………….
124
9.2.1.3. Principii de recrutare ………………………...
125
9.2.1.4. Etapele planului de
recrutare ………………... 125
9.2.2. Selectia de personal ……………………………………
126
9.2.2.1. Generalităti …………………………………..
126
9.2.2.2. Criteriile procesului de
selectie
……………... 127
9.2.2.3. Etapele selectiei de personal …………………
127
9.2.3. Integrarea profesională
……………………………….
133
9.2.3.1. Generalităti …………………………………..
133
9.2.3.2. Factori care influentează
procesul
de integrare 133
9.2.3.3. Metode de integrare
profesională …………… 133
10. Pregătirea
profesională si dezvoltarea carierei ………………... 138
10.1. Generalităti ………………………………………………….
138
10.2. Componentele pregătirii
profesionale ………………………. 138
10.3. Etapele pregătirii
profesionale ……………………………… 140
10.4. Metode de formare si perfectionare
profesională …………… 141
10.4.1. În cadrul institutiei …………………………………...
141
10.4.2. În afara institutiei …………………………………….
142
10.5. Cariera ……………………………………………………….
143
10.5.1. Fazele dezvoltării carierei ……………………………
143
10.5.2. Modele de planificare a
carierei ……………………... 143
11. Asistenta psihologică
în
cerintele profesiunii de psiholog
si codul
deontologic ………………………………………………
149
11.1. Functiile
psihologului ……………………………………….. 149
11.2. Psihoprofesiograma
psihologului industrial ………………… 155
11.3. Organizarea laboratorului
psihologic ……………………….. 158
11.4. Examenul psihologic ………………………………………...
160
11.4.1. Examenul colectiv ……………………………………
161
11.4.2. Examenul psihologic
individual …………………….. 162
Bibliografie …………………………………………………………...
167
An aparitie : 2007
Editia a II-a
ISBN 978-973-725-940-0
Nr pagini : 68
Anticariat.
Descriere:
Caietul reprezintă o culegere de aplicaţii care să ajute studentul în consolidarea cunoştinţelor asupra psihologiei muncii.
Cuprins:
I. Metode de descriere şi analiză a muncii………...7
II. Motivaţia şi satisfacţia în muncă – premise ale reuşitei
şi succesului profesional……….…14
III. Aspecte ale comunicării în procesul muncii…………29
IV. Adaptare-inadaptare profesională……………43
V. Recrutarea şi selecţia personalului………..53
VI. Pregătirea profesională………….66
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu