Autor : Grigore Nicola
An aparitie :2007
Editia a IV-a
ISBN 978-973-725-864-9
Nr pagini : 212
Format 130 x 200
Pret : 11,6 lei .Anticariat.
Descriere:
Lucrarea trateaza istoria psihologiei, incercand, sintetic si analitic, sa prezinte conceptele si obiectivele acestui domeniu vast, de la ideea de paradigma ca reper in analiza istorica (de la Antichitate la paradigmele gandirii psihologice moderne, la materialismul si iluminismul francez din secolul al XVIII-lea, al XIX-lea si XX), cu elemente de psihologie romaneasca. Lucrarea beneficiaza de anexe (criza psihologiei, un exercitiu de ,,perspectiva istorica’’ etc.) si de o bibliografie consistenta.
Lucrarea se adreseaza studentilor de la facultatile de psihologie si sociologie, dar si specialistilor si celor interesati de domeniul vast al istoriei psihologiei.
Lucrarea trateaza istoria psihologiei, incercand, sintetic si analitic, sa prezinte conceptele si obiectivele acestui domeniu vast, de la ideea de paradigma ca reper in analiza istorica (de la Antichitate la paradigmele gandirii psihologice moderne, la materialismul si iluminismul francez din secolul al XVIII-lea, al XIX-lea si XX), cu elemente de psihologie romaneasca. Lucrarea beneficiaza de anexe (criza psihologiei, un exercitiu de ,,perspectiva istorica’’ etc.) si de o bibliografie consistenta.
Lucrarea se adreseaza studentilor de la facultatile de psihologie si sociologie, dar si specialistilor si celor interesati de domeniul vast al istoriei psihologiei.
Cuprins:
Lucrari cu aceeasi tematica:
Introducere ……………………………………………………………9
1. Conceptele si obiectivele
istoriei psihologiei ……………………...9
2. Paradigma – un reper în
analiza istoricǎ …………………………...15
I. ELEMENTE DE PSIHOLOGIE ÎN
ANTICHITATEA ORIENTULUI ÎNDEPĂRTAT: ……… 21
Psihofiziologie …………………………………………………..
21
Interpretarea eticǎ
a
psihicului …………………………………. 22
Psihocognitia ……………………………………………………
23
Consideratii finale ………………………………………………
25
II. IDEATIA PSIHOLOGICĂ
ÎN
ANTICHITATEA GREACĂ PREARISTOTELICĂ
(Scoala din Milet,
Heraclit din Efes, Scoala eleată, Anaxagora,
Empedocle, Democrit, Protagoras, Socrate, Platon)
…… 27
III. CONCEPTIA ARISTOTELICĂ
DESPRE
SUFLET ……39
Contextul social-istoric ………………41
Viata si opera ………………………41
Constructia si ideatia primului
tratat despre suflet: De anima ….42
Consideratii finale ……………………46
IV. IDEI PSIHOLOGICE LA MEDICII
ANTICHITĂTII …………48
Conotatiile psihologice
ale operei lui Hipocrate ………………..49
V. EMPIRISMUL ANTICHITĂTII ……………………………….
51
VI. DE LA ANTICHITATE LA
PARADIGMELE GÂNDIRII PSIHOLOGICE MODERNE (Plotin, Aurelius Augustinus, Thoma d’Aquino,
Roger Bacon, Francis Bacon) ………………. 56
VII. RENÉ DESCARTES ……………………………………………
62
Psihologia în sistemul cartesian ………………………………...
64
VIII. SPINOZA ……………………………………………………….
70
Teoria afectelor …………………………………………………
71
IX. SCURTĂ
REFERIRE
LA MATERIALISMUL SI ILUMINISMUL FRANCEZ DIN SECOLUL AL
XVIII-LEA ……….. 73
X. PARADIGMELE PSIHOLOGICE
MODERNE. ASOCIATIONISMUL………77
a) Înainte de reflexologie
(Thomas Hobbes, John Locke, George Berkeley, David Hume, David Hartley, J.St.
Mill, Alexander Bain, Herbert Spencer) ………………77
b) Asociationismul centrat
pe reflexul conditionat (Hermann Ebbinghaus, I.M. Secenov,
I.P. Pavlov, I.M. Bechterev, Ed.L. Thorndike, Clark Hull, B.F. Skinner) ………………87
Replici la adresa asociationismului ……………………………..100
XI. STRUCTURALISMUL (Franz
Brentano, Gustav Fechner, Hermann Helmholtz, W. Wundt, Ed.B. Titchener)…... 102
Structuralismul ca paradigmǎ
…………………………………...
107
Critica structuralismului ………………………………………...
108
XII. FUNCTIONALISMUL
(William James, John Dewey) ………..109
Functionalismul ca
sistem ………………………………………112
Critica functionalismului ………………………………………..113
Contributiile functionalismului …………………………………114
XIII. BEHAVIORISMUL …………………………………115
Fondatorul behaviorismului …………………………………116
Behaviorismul ca paradigmǎ
……………………………………117
Behaviorismul în dezvoltare …………………………………….119
Critica behaviorismului …………………………………………120
Contributiile
behaviorismului…………………………………...121
XIV. GESTALTISMUL ………………………………………122
Precursori ai gestaltismului ……………………………………..124
Fondatorii gestaltismului ………………………………………..125
Principiile gestaltismului ………………………………………..125
Problematica învǎtǎrii …………………………………………..130
Paradigma gestaltistǎ
……………………………………………131
Relatia spirit-corp ……………………………………………….131
Datele analizei stiintifice ………………………………………..132
Critici la adresa gestaltismului ………………………………….132
Contributiile
gestaltismului ……………………………………..133
O directie productivǎ
în
dezvoltarea gestaltismului (C. Tolman) …134
Design experimental tip
Tolman ………………………………..135
Învǎtarea cognitivǎ
……………………………………………...136
XV. PSIHANALIZA ……………………………………………138
Sigmund Freud – Date biografice ………………………………139
Edificiul faptic si teoretic al
psihanalizei ……………………….140
Psihanaliza ca paradigmǎ
……………………………………….141
Viziunea psihanalitică
asupra
obiectului psihologiei …………...143
Raportul psihic-corp …………………………………………….144
Raportul simplu-complex sau
principiul conexiunii ……………144
Factorii selectiei ………………………………………………...145
Critici la adresa psihanalizei ……………………………………145
Contributiile
psihanalizei la dezvoltarea psihologiei …………...148
Patru psihanalisti care si-au afirmat „dreptul
la diferentǎ” fatǎ de Freud: Alfred
Adler, Carl Jung, Otto Rank, S. Ferenczi ………..149
XVI. PSIHOLOGIA UMANISTĂ
………………………………153
Carl R. Rogers …………………………………………………..154
Terapia centratǎ
pe
client ……………………………………….160
Grupurile de întâlnire …………………………………………...161
Relatiile intime ………………………………………………….162
Problematica umanistǎ
a
educatiei
si
pǎcii
……………………..162
Alti promotori ai
psihologiei umaniste (Abraham Maslow, Erich Fromm) ……….163
Replici critice la adresa
psihologiei umaniste …………………..165
XVII. TRECUT SI ISTORIE ÎN
PSIHOLOGIA ROMÂNEASCĂ ……..167
Psihologia în opera lui Dimitrie
Cantemir ……………………...167
Elemente de psihologie în învǎtǎmântul superior
(1860-1890) …..168
Psihologia experimentalǎ
în
România …………………………..169
Nicolae Vaschide ………………………………………………..171
Constantin Rǎdulescu-Motru ……………………………………172
Trei domenii conexe în sprijinul
dezvoltǎrii psihologiei românesti: fiziologia,
neurologia si endocrinologia (Ion Atanasiu, Gh.
Marinescu, C.I. Parhon) …………………175
Începuturile psihologiei sociale …………………………………178
Psihologia româneascǎ
dupǎ
anii
’20 …………………………...179
Primul institut de cercetǎri psihologice
în România ……………181
Institutul de Psihologie al
Academiei Române …………….…...184
ANEXE:
A. Criza psihologiei …………………………………………186
B. Un exercitiu de „perspectivă
istorică” ……………………………..189
C. Tematica unei conferinte internationale de
istoria psihologiei ……...190
D. Elemente de cronologie
universală …………………………….….192
Bibliografie …………………………………………………………...
207
Lucrari cu aceeasi tematica:
Manzat , I., 2007, Istoria psihologiei universale, Editura
Univers Enciclopedic
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu