09/11/2012

EUL SI MECANISMELE DE APARARE

Autor : Anna Freud
Editura Fundatiei Generatia 
Colectia Psihanaliza copilului și adolescentului
An aparitie : 2002
Editia originala 1937
Traducerea Andrei Constantinescu
ISBN 973-85683-0-7
Nr pagini : 155
Format 135 x 190
Pret : 20 lei


        Lucrarea Annei Freud este recunoscută ca o contribuţie majoră în cercetarea psihanalitică, ea bucurându-se de statutul unei lucrări clasice. În acest volum, ilustrat cu cazuri clinice fascinante de copii şi adolescenţi, autoarea pune în discuţie acele măsuri adaptative prin care viaţa pulsională ajunge să fie controlată, precum şi modul în care sunt evitate afectele dureroase sau neplăcute.
        Într-un stil extrem de clar, autoarea prezintă teoria mecanismelor de apărare pentru ca apoi să insiste asupra operaţiilor defensive pe care Eul le pune în mişcare pentru a evita neplăcerea şi anxietatea şi prin care îşi exercită controlul asupra comportamentului impulsiv, a afectelor şi urgenţelor pulsionale (negarea prin fantasmă, negarea prin cuvânt şi act, restrângerea Eului, identificarea cu agresorul). Autoarea pune un accent deosebit şi pe procesele defensive prezente la pubertate: ascetismul, intelectualizarea, iubirea şi identificarea.


        Anna Freud (1895 - 1982), fiica cea mica a lui Sigmund Freud, a urmat cariera de psihanalist a tatalui sau. După ce familia ei a fost forțată să părăsească Viena în 1938 odată cu apariția regimului nazist în Austria, ea și-a reluat practica psihanalitică și munca de pionierat în psihologia copilului la Londra
            La noi au fost traduse lucrarle:



Cuprins:


Cuvânt înainte la editia în limba englezã din 1966 /V

PARTEA I
Teoria mecanismelor de apãrare

1. EUL CA LOC DE OBSERVATIE /3
Definirea psihanalizei /3
Sinele, Eul si Supraeul în auto-perceptie /4
Eul ca observator /5
Tendinte ale Sinelui si ale Eului considerate ca material de observatie /7

2. TEHNICA PSIHANALITICÃ APLICATÃ STUDIULUI INSTANTELOR PSIHICE /9
Tehnica hipnozei în perioada preanaliticã /9
Asociatia liberã /10
Interpretarea viselor /12
Interpretarea simbolurilor /13
Actele ratate /14
Transferul /14
Transferul pulsiunilor libidinale /15
Transferul apãrãrilor /16
Trecerea la act transferentialã /18
Relatia dintre analiza Sinelui si analiza Eului /20
Dificultãtile unei tehnici analitice unilaterale /21

3. OPERATIILE DEFENSIVE ALE EULUI CONSIDERATE CA OBIECT AL ANALIZEI /23
Relatia dintre Eu si metoda analiticã /23
Apãrarea împotriva pulsiunii ca formã de rezistentã /24
Apãrarea împotriva afectelor /25
Fenomene defensive permanente /27
Formarea simptomului /27
Tehnica analiticã si apãrarea împotriva pulsiunilor si afectelor /29

4. MECANISMELE DE APÃRARE 35
Teoria psihanaliticã si mecanismele de apãrare /35
O comparatie între rezultatele obtinute prin diversele mecanisme în cazuri individuale /37
Sugestii pentru o clasificare cronologicã /41

5. ORIENTAREA PROCESELOR DE APÃRARE CONFORM SURSEI DE ANGOASÃ sI PERICOL /45
Motive de apãrare împotriva pulsiunilor 45
Angoasa provocata de supraeu in nevroza adultului 45
Teama de o amenintare realã în nevroza infantila 47
Angoasa pulsionalã (teama de forta pulsiunilor) /48
Alte motive de apãrare împotriva pulsiunii /50
Motive de apãrare împotriva afectelor /50
Confirmarea concluziilor noastre în practica analiticã /52
Consideratii asupra terapiei psihanalitice /52

PARTEA a II-a
Exemple de evitare a neplãcerii si a temerii fatã de o amenintare realã
Stadii preliminare de apãrare

6. NEGAREA PRIN FANTASMA/57

7. NEGAREA PRIN CUVÂNT sI ACT /69

8. RESTRÂNGEREA EULUI /77

PARTEA a III-a
Douã tipuri de apãrare

9. IDENTIFICAREA CU AGRESORUL /89

10. O FORMÃ DE ALTRUISM /99

PARTEA a IV-a
Apãrãri mobilizate de teama fatã de forta pulsiunilor
Ilustrate prin fenomene ce apar la pubertate

11. EUL sI SINELE LA PUBERTATE /113

12. ANGOASA PULSIONALÃ LA PUBERTATE /125
Ascetismul la pubertate /125
Intelectualizarea la pubertate /129
Iubirea de obiect si identificarea la pubertate /135

CONCLUZII /143

Bibliografie /147




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu