Editura ASCR Cluj Napoca (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Psihologul expert
An aparitie :2012
Editia originala 2010
Traducerea Iulia Mateiu
ISBN 978-606-8244-52-5
Nr pagini : 294
Format 165 x 240
Pret : 35 lei
Descrierea
editurii:
Ce este intervenţia comportamentală clinică?
Cum să aplici A.B.A. în condiţii de etică şi de ameliorare a calităţii vieţii?
Care sunt competenţele necesare pentru a aplicarea corectă a acestui demers?
Această lucrare se adresează în principal intervenienţilor implicaţi în structuri şcolare, educative, sociale, medicale şi medico-sociale, precum şi oricărei persoane interesate de copiii, adolescenţii şi adulţii cu tulburări de dezvoltare.
Consacrată în principal modelului comportamental, numit şi A.B.A. (Applied Behavior Analysis sau Analiză Aplicată a Comportamentului), această lucrare prezintă diferitele demersuri ale intervenţiei, pornind de la fixarea priorităţilor şi a obiectivelor, la elaborarea programului de intervenţie pe baza unei ipoteze funcţionale, până la aplicarea lui, evaluarea lui şi comunicarea rezultatelor persoanelor vizate ori interesate, precum şi comunităţii ştiinţifice. Ea abordează, de asemenea, două problematici actuale care privesc, pe de o parte, sensibilitatea socială a copilului la atenţia adultului, mai ales dacă suferă de autism şi, pe de altă parte, formarea unor intervenienţi clinicieni de calitate.
Intervenţia este „pozitivă”, întrucât se focalizează pe învăţările ce asigură persoanei calitatea vieţii şi pe „generalizarea” progreselor în toate mediile de viaţă (familie, şcoală, muncă, distracţii etc.). Ea este în acelaşi timp „clinică”, adaptându-se caracteristicilor fiecărei persoane şi familii vizate.
Ce este intervenţia comportamentală clinică?
Cum să aplici A.B.A. în condiţii de etică şi de ameliorare a calităţii vieţii?
Care sunt competenţele necesare pentru a aplicarea corectă a acestui demers?
Această lucrare se adresează în principal intervenienţilor implicaţi în structuri şcolare, educative, sociale, medicale şi medico-sociale, precum şi oricărei persoane interesate de copiii, adolescenţii şi adulţii cu tulburări de dezvoltare.
Consacrată în principal modelului comportamental, numit şi A.B.A. (Applied Behavior Analysis sau Analiză Aplicată a Comportamentului), această lucrare prezintă diferitele demersuri ale intervenţiei, pornind de la fixarea priorităţilor şi a obiectivelor, la elaborarea programului de intervenţie pe baza unei ipoteze funcţionale, până la aplicarea lui, evaluarea lui şi comunicarea rezultatelor persoanelor vizate ori interesate, precum şi comunităţii ştiinţifice. Ea abordează, de asemenea, două problematici actuale care privesc, pe de o parte, sensibilitatea socială a copilului la atenţia adultului, mai ales dacă suferă de autism şi, pe de altă parte, formarea unor intervenienţi clinicieni de calitate.
Intervenţia este „pozitivă”, întrucât se focalizează pe învăţările ce asigură persoanei calitatea vieţii şi pe „generalizarea” progreselor în toate mediile de viaţă (familie, şcoală, muncă, distracţii etc.). Ea este în acelaşi timp „clinică”, adaptându-se caracteristicilor fiecărei persoane şi familii vizate.
Cuprins:
Mulțumiri 9
Introducere 11
Par tea întâi
Istoric,
principii și valori
Capitolul 1
Explicarea istoricului intervenției comportamentale clinice 17
Capitolul 2
Definirea și ilustrarea principiilor
intervenției comportamentale clinice
27
Capitolul 3
Alinierea practicilor la valori 39
Par tea a doua
Strategii ale
intervenției comportamentale clinice
Capitolul 4
Fixarea priorităților
în cadrul intervenției 51
Capitolul 5
Transpunerea priorităților
în obiective de intervenție 67
Capitolul 6
Observarea și măsurarea comportamentului
73
Capitolul 7
Formularea unei ipoteze funcționale 87
Capitolul 8
Creșterea probabilității de manifestare a comportamentelor 99
Capitolul 9
Modificarea legăturii dintre contextul antecedent și comportament 109
Capitolul 10
Învățarea unui nou comportament
123
Capitolul 11
Reducerea manifestării unui comportament problematic 137
Capitolul 12
Aplicarea strategiilor de susținere a comportamentului pozitiv (P.B.S.) 147
Capitolul 13
Programarea menținerii
comportamentului și generalizarea 159
Capitolul 14
Verificarea eficacității
intervenției comportamentale clinice
171
Capitolul 15
Elaborarea și aplicarea unui program de
intervenție comportamentală clinică
187
Capitolul 16
Redactarea raportului unei intervenții comportamentale clinice 201
Par tea a treia
Perspective
actuale
Capitolul 17
Evaluarea sensibilității
sociale a copilului la atenția adultului. Perspective de cercetare
în domeniul autismului 207
Capitolul 18
Formarea clinică de calitate a intervenienților 239
Concluzie
Pentru ca cercetătorii, practicienii și persoanele cu dificultăți
de dezvoltare să conlucreze 249
Anexă 253
Glosar 259
Bibliografie 275
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu