Editura Fundatiei Generatia
Colectia Psihanaliza copilului și adolescentului
An aparitie : 2002
Editia originala 1965
Traducerea Claudia Alecu, Cătălin Popescu
ISBN 973-85683-3-1
Nr pagini : 218
Format 135 x 190
Pret : 21 lei
Disponibilitate BCU
Pdf aici si aici
Pdf aici si aici
Descrierea editurii:
În 1951, Anna Freud, singura dintre copiii lui Sigmund Freud devenită psihanalist, fondează la Londra Hampstead Clinic, o clinică de psihoterapie pentru copii.
Normal şi patologic la copil, apărută la Londra în 1965, reprezintă o sinteză a experienţei clinice, terapeutice şi teoretice a psihanalizei copilului. A. Freud reexaminează graniţa dintre normal şi patologic în dinamica dezvoltării umane, conflictele intrapsihice necesare şi inerente dezvoltării, simptomele tranzitorii ale devenirii psihice, ca şi cele care se constituie la copil sau la adultul de mai târziu într-o structură patologică.
Ea propune în continuare criterii diagnostice şi perspective psihoterapeutice. Normal şi patologic la copil este o carte pentru psihologi, psihoterapeuţi, psihiatri, educatori şi părinţi
Anna Freud (1895 - 1982), fiica cea mica a lui Sigmund Freud, a urmat cariera de psihanalist a tatalui sau. După ce familia ei a fost forțată să părăsească Viena în 1938 odată cu apariția regimului nazist în Austria, ea și-a reluat practica psihanalitică și munca de pionierat în psihologia copilului la Londra
În 1951, Anna Freud, singura dintre copiii lui Sigmund Freud devenită psihanalist, fondează la Londra Hampstead Clinic, o clinică de psihoterapie pentru copii.
Normal şi patologic la copil, apărută la Londra în 1965, reprezintă o sinteză a experienţei clinice, terapeutice şi teoretice a psihanalizei copilului. A. Freud reexaminează graniţa dintre normal şi patologic în dinamica dezvoltării umane, conflictele intrapsihice necesare şi inerente dezvoltării, simptomele tranzitorii ale devenirii psihice, ca şi cele care se constituie la copil sau la adultul de mai târziu într-o structură patologică.
Ea propune în continuare criterii diagnostice şi perspective psihoterapeutice. Normal şi patologic la copil este o carte pentru psihologi, psihoterapeuţi, psihiatri, educatori şi părinţi
Anna Freud (1895 - 1982), fiica cea mica a lui Sigmund Freud, a urmat cariera de psihanalist a tatalui sau. După ce familia ei a fost forțată să părăsească Viena în 1938 odată cu apariția regimului nazist în Austria, ea și-a reluat practica psihanalitică și munca de pionierat în psihologia copilului la Londra
La noi au fost traduse lucrarle:
Eul si mecanismele de aparare, EFG 2002
Normal si patologic la copil, EFG 2002
Cuprins:
Mulţumiri
...................................................................................
11
Introducere
...............................................................................
13
Bibliografie
...............................................................................
23
Cuvânt
înainte la ediţia din 1980 .............................................. 25
Capitolul
1
Viziunea
psihanalitică asupra copilăriei: de la distanţă şi din prim plan
Reconstrucţii
din analize ale adulţilor şi aplicaţii ale acestora ..... 27
Apariţia
analizei copilului şi consecinţele sale ............................. 31
Observarea
directă a copilului în serviciul psihologiei psihanalitice a copilului...... 33
Concentrarea exclusivă a analistului
asupra profunzimilor ascunse ...... 34
Derivatele inconştientului ca
material de observaţie ................. 35
Mecanismele de apărare ca material
de observaţie ................... 37
Elemente ale comportamentului din
copilărie ca material de observaţie ......... 39
Eul sub observaţie
....................................... 42
Capitolul
2
Relaţiile
între analiza copilului şi analiza adultului
Principiile
terapeutice .................................................................
45
Tendinţele
curative .....................................................................
46
Tehnică
.....................................................................................
47
Absenţa asocierii libere
......................................................... 48
Interpretare şi verbalizare
..................................................... 50
Rezistenţele
.......................................................................... 51
Transferul ..........................................................................
53
Analistul
de copii ca un obiect nou ........................................... 55
Analistul
de copii ca obiect al transferului libidinal şi agresiv .... 56
Analistul
de copii ca obiect pentru externalizare ........................ 57
Dependenţa
infantilă ca un factor în analiza copilului şi adultului 59
Dependenţa ca un factor în analiza
adultului ............................... 60
Dependenţa ca un factor în analiza
adultului ............................... 61
Studii recente despre dependenţă
................................................... 63
Echilibrul
dintre forţele interne şi externe în concepţia analistului de copii şi a celui
de adulţi ......... 64
Capitolul
3
Evaluarea
dezvoltării normale a copilului
I
Detectarea
timpurie a agenţilor patogeni; profilaxie şi prognostic ....... 67
Traducere
evenimentelor externe în experienţă internă ........................ 68
Patru
zone de diferenţă între copil şi adult
.......................................... 70
II
Conceptul
de linii de dezvoltare
.......................................................... 73
Prototip al unei linii de dezvoltare
: de la dependenţă la autonomie relaţională şi relaţii adulte cu obiectul....
75
Câteva linii de dezvoltare către
independenţa corporală ................. 78
De
la supt la alimentaţia raţională .......................................................
79
De
la udat şi mânjit la controlul vezical şi intestinal
............................. 82
De
la iresponsabilitate la responsabilitate în gestionarea corpului ......... 84
Alte exemple de linii de dezvoltare
................... 86
De
la egocentrism la relaţionare ............................................. 86
Dela
corp la jucărie şi de la joacă la muncă .............................. 87
Corespondenţa între liniile de
dezvoltare ........................................ 92
Aplicaţii: intrarea la grădiniţă
drept ilustrare ............................... 94
Stadiul
necesar pe linia „de la dependenţă la autonomie emoţională“ .. 95
Stadiul
necesar pe linia către independenţa corporală .. 96
Stadiul
necesar pe linia către relaţionare .. 96
Stadiul
necesar pe linia de la joc la muncă .. 97
III
Regresia
ca principiu în dezvoltarea normală …. 98
Trei tipuri de regresie ….. 99
Regresia pulsională şi cea a
dezvoltării libidinale …… 100
Regresia în dezvoltarea Eului …… 102
Regresii
temporare ale Eului în dezvoltarea normală ….. 102
Deteriorarea
funcţionării procesului secundar în starea de veghe a copiilor ........ 104
Alte
moduri ale regresiei Eului sub stres ….. 106
Regresiile
Eului ca rezultate ale activităţii defensive .. …107
Regresii ale pulsiunii şi ale Eului,
temporare şi permanente …. 108
Regresia şi liniile de dezvoltare …..
109
Capitolul
4
Evaluări
ale patologieii
Partea
I
Câteva
aprecieri generale
Evaluări
descriptive versus evaluări metapsihologice ........................... 112
Terminologia
statică versus cea de dezvoltare ..................................... 114
Minţitul
.................................................................. 115
Furatul
..................................................... 116
Criterii
de evaluare a severităţii bolii ........................................... 118
Evaluarea
în funcţie de dezvoltare şi implicaţiile acesteia .. 122
Progresul inegal al pulsiunilor şi
al Eului ….. 123
Dizarmonia între liniile de
dezvoltare ….. 124
Regresii permanente şi consecinţele
lor ….. 125
Evaluarea
după tipul de angoasă şi de conflict ........................ 128
Evaluarea
în funcţie de caracteristicile generale ….. 130
Toleranţa la frustrare şi
potenţialul de sublimare ….. 131
Stăpânirea
angoasei … 132
Tendinţe regresive versus tendinţe
progresive …….. 133
Un
profil metapsihologic al copilului ….. 134
Schiţă de profil diagnostic ….. 136
Capitolul
5
Evaluarea
patologiei
Partea
a II-a
Câteva
stadii infantile premergătoare ale psihopatologiei adultului
Nevrozele
infantile ….. 142
Tulburările
dezvoltării …….. 147
Presiuni externe ……. 147
Presiuni interne ….. 149
Tulburări
ale somnului ……... 149
Tulburări
ale alimentaţiei ……... 151
Fricile
arhaice ……... 152
Tulburări
de comportament ale copilului care începe să meargă …… 153
O
fază obsesională tranzitorie …….. 153
Tulburări
ale fazei falice, preadolescenţă şi adolescenţă …... 154
Dissocialitate,
delincvenţă, infracţionalitate drept categorii diagnostice la copil ..... 156
Factorul vârstă în dezvoltarea
socială.Punctul de vedere legal şi cel psihologic ........... 156
Nou-născutul ca o lege pentru el
însuşi .. 158
Mama care are grijă, ca prim
legiuitor .. 158
Controlul extern extins asupra
pulsiunilor .. 159
Internalizarea controlului pulsional
extern .. 160
Principiile
funcţionării psihice şi rolul lor în socializare .. 160
Dezvoltarea
funcţionării Eului ca o condiţie preliminară a socializării .. 162
Mecanisme
ale Eului ce favorizează socializarea ulterioară .. 163
Atribute
ale Sinelui ca obstacole în calea socializării .. 164
Eşecuri ale socializării .. 166
Trecerea de la standardele familiale
la cele ale comunităţii .. 169
Homosexualitatea
ca o categorie diagnostică în tulburările copilului....... 171
Alegerea de obiect: factorul vârstă …….
172
Prognostic versus reconstrucţie …….
176
Homosexualitatea, favorizată sau
prevenită de poziţiile dezvoltării normale …….. 180
Alte
perversiuni şi dependenţe drept categorii diagnostice la copil ….... 182
Dependenţa ……. 185
Transvestismul …... 186
Fetişismul ……. 189
Prognosticul asupra evoluţiei …. 193
Capitolul
6
Posibilităţile
terapeutice
Terapia
psihanalitică clasică pentru adulţi: extindere şi definiţie …... 196
Terapia
psihanalitică pentru copii: principiile sale ….. 198
Conflictul
intrapsihic în analiza copilului ……. 198
Conflictele
„normale“ ale copilăriei şi analiza …. 198
Tulburările
de dezvoltare şi analiza …. 199
Nevrozele
infantile având ca indicaţie terapeutică analiza …... 200
O
subspecie a nevrozelor infantile în analiză ... 204
Rezumat
.... 205
Terapia tulburărilor non-nevrotice …...
206
Elementele
terapeutice din psihanaliză …. 206
Selectarea
elementelor terapeutice în funcţie de categoria diagnostică ……. 208
Concluzii
….. 211
Index .... 213
Bibliografie …. 219
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu