Editura Polirom (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie : 2004
ISBN 973-681-536-6
Nr pagini :320
Format 160 x 235
Pret : 32,95 lei
Descrierea
editurii:
Manualul, structurat ca un curs universitar destinat viitorilor psihologi, practicieni, consilieri, consultanti sau cercetatori din domeniu, analizeaza principalele notiuni de psihologie a muncii si organizationala din perspectiva noilor evolutii ale acestei stiinte. Autorii prezinta teoriile, informatiile si cercetarile relevante, acordind atentie modurilor de utilizare a acestor informatii de catre psihologul/ specialistul in psihologia muncii si organizationala pentru a raspunde problemelor practice care apar in organizatii.
Cuprins:
Lista autorilor /13
Cuvant introductiv /15
CAPITOLUL 1
Zoltan
Bogathy – Obiectul,
sarcinile si istoria psihologiei muncii si organizationale /19
1. Ce este
psihologia muncii ? /20
2.Legaturile
psihologiei muncii cu celelalte ramuri ale psihologiei si cu alte stiinte /23
3.Locul
psihologiei in stiintele muncii /25
4.Istoria
psihologiei muncii /26
5.Contributiile
psihologilor romani /30
6.Considerente
de ordin etic /32
Intrebari de autoevaluare /33
CAPITOLUL 2
Florin
Sava – Metodologia cercetarii in psihologia muncii industriale si
organizationale /35
Introducere
/36
1.Particularitatile
problemelor cercetate in psihologia muncii si organizationala /36
2.Strategii
de cercetare in psihologia muncii si organizationala /37
2.1. Teorii formale si sinteze critice ale
literaturii de specialitate /38
2.2. Anchete de tip sociologic /38
2.3. Experimentul de laborator /39
2.4. Simularile experimentale /40
2.5. Studiile de teren /40
2.6. Metaanalizele si studiile pe baza de
date secundare /40
2.7. Experimentele naturale /41
2.8. Simularea pe calculator /41
2.9. Studiul de caz /43
2.10. Studiile bazate pe metodologia de tip
Q /43
3.Erori si
distorsiuni frecvente in cercetarea psihologica /45
3.1. Corelatia nu implica neaparat
cauzalitate /45
3.2. Testarea unui set de variabile creste
probabilitatea de eroare /47
3.3. Reprezentarea grafica poate
distorsiona rezultatele /48
3.4. Puterea statistica redusa poate
conduce la concluzii eronate /49
4.Raportul
de cercetare /50
Teme de reflectie /51
Intrebari de autoevaluare /51
Bibliografie recomandata /51
CAPITOLUL 3
Zoltan
Bogathy – Analiza
muncii /53
1.Definirea
analizei muncii /54
2.De ce este
nevoie de analiza muncii ? /55
3.Etapele
analizei muncii /57
4.Metodele
utilizate in analiza muncii /59
4.1. Metode calitative de analiza a muncii
/59
4.1.1. Interviul /59
4.1.2. Chestionarele /60
4.1.3. Observatia /60
4.1.4. Jurnalele/registrele de
participare /61
4.2. Metode cantitative de analiza a muncii
/61
4.2.1. Chestionarul de analiza a
functiei /61
4.2.2. Analiza functionala a postului
/62
4.2.3. Inventarele de sarcini /62
4.2.4. Tehnica situatiilor relevante
/62
4.3. Metode grafice de analiza a muncii /63
5.Redactarea
fisei postului /64
6.Elaborarea
profilurilor candidatilor /68
7.Viitorul
analizei muncii /69
Intrebari de autoevaluare /71
CAPITOLUL 4
Delia
Varga – Recrutare si selectie /73
Introducere
/74
1.Planificarea
resurselor umane /74
2.Recrutarea
/76
2.1. Perceptiile candidatilor /77
3.Selectia
personalului /78
3.1. Realizarea analizei muncii /79
3.2. Specificarea criteriilor de
performanta in munca /80
3.3. Alegerea predictorilor /82
3.3.1. Metode de selectie /82
3.3.2. Combinarea metodelor de selectie /87
3.4. Validarea predictorilor /88
3.5. Revalidarea /89
3.6. Generalizarea validitatii /89
3.7. Alternative ale studiului de validare
/89
3.8. Utilitatea selectiei stiintifice /90
4.Integrarea
oamenilor in organizatii /92
5.Directii
noi in domeniul selectiei de personal /93
Bibliografie recomandata /94
Teme de reflectie /94
Intrebari de autoevaluare /94
CAPITOLUL 5
Florin
Sava – Tehnici
si metode in examinarile psihologice /95
1.Tipuri de
tehnici utilizate in examinarile psihologice /96
1.1. Observatia /96
1.1.1. Obiectivul observarii si
unitatile comportamentale /97
1.1.2. Modul de esantionare a
comportamentelor ce vor fi observate /98
1.1.3. Modul de inregistrare a datelor
/98
1.1.4. Antrenarea echipei de
observatori /98
1.1.5. Analiza si interpretarea datelor
observate /99
1.2. Testele psihologice /99
1.2.1. Validitatea de continut /100
1.2.2. Validitatea privind criteriul
/101
1.2.3. Validitatea de construct /101
1.2.4. Fidelitatea /102
1.2.5. Sensibilitatea testului /104
1.3. Chestionarul /105
1.3.1. Construirea intrebarilor /105
1.3.2. Pretestarea chestionarului /107
1.3.3. Modalitati de aplicare a
chestionarelor /107
1.4. Interviul /108
1.5. Focus-grupul /108
2.Conduita
psihologului in examinarile psihologice /110
Bibliografie recomandata /111
Teme de reflectie /111
Intrebari de autoevaluare /111
CAPITOLUL 6
Ramona Palos
– Pregatirea
profesionala : formare si dezvoltare /113
1.”Organizatia
care invata” si invatarea organizationala /114
2.Ecuatia
necesitatilor de formare-dezvoltare /117
3.Identificarea
nevoilor de formare-dezvoltare. Metode utilizate /119
4.Elaborarea
programului de pregatire /121
5.Modalitati
de pregatire si invatare la locul de munca /126
6.Evaluarea
programului de pregatire /130
7.Diferente
individuale cu rol in formare /132
Teme de reflectie /133
Intrebari de autoevaluare /134
CAPITOLUL 7
Delia
Varga – Aprecierea performantelor /135
1.Ce este aprecierea
performantelor? /136
2.Evaluarea
performantelor in munca /138
2.1. Modele de apreciere a performantelor
profesionale /138
2.2. Evaluarea dimensiunilor performantelor
de munca /142
2.3. Aprecierea performantelor prin
rezultate /146
2.4. Interactiunea evaluator – evaluat /147
3.Evaluarea
cu surse multiple (feedback 360⁰) /148
3.1. Dezvoltarea sistemelor de feedback 360⁰
/150
4.Contextul
evaluarii /152
4.1. Diferentele culturale si evaluarea
performantelor /152
4.2. Dezvoltarea tehnologiilor informatiei
si impactul lor asupra proceselor de evaluare a performantelor /152
5.Tendinte
contemporane in evaluarea performantelor /153
Teme de reflectie /154
Intrebari de autoevaluare /154
CAPITOLUL 8
Cristian
Popescu – Sistemul om-masina-mediu.
Ergonomia /155
1.Introducere
in stiinta sistemelor /156
2.Sistemul
om-masina-mediu /157
2.1. Functiile omului in cadrul sistemului
/159
2.1.1.
Receptia de informatii /160
2.1.2.
Procesarea informatiilor si luarea de decizii /161
2.1.3.
Functia de actiune asupra masinii (echipamentelor) /161
3.Ergonomia
/162
3.1. Ergonomia – cadru centrat pe
utilizator /164
3.2. Interactiunea om-calculator /166
4.Factori ai
ambiantei de munca /168
4.1. Microclimatul /169
4.1.1.
Temperatura ambientala /169
4.1.2.
Umiditatea ambientala /170
4.2. Presiunea atmosferica /170
4.3. Zgomotul /171
4.4. Iluminatul /173
4.5. Cromatica industriala /174
Intrebari de autoevaluare /176
Bibliografie recomandata /176
Resurse internet /176
CAPITOLUL 9
Florin
Sava – Oboseala, stresul si accidentele de munca /179
1.Echipamentul
de protectie a muncii, o mare necunoscuta /180
2.Stresul
ocupational /181
2.1. Agenti inductori de stres la locul de
munca /181
2.2. Sindromul de epuizare /183
2.3. Factori si interventii psihologice in
prevenirea si combaterea stresului /183
3.Oboseala
/184
4.Accidentele
de munca /186
5.Prevenirea
si combaterea accidentelor de munca /191
Teme de reflectie /193
Intrebari de autoevaluare /193
Bibliografie recomandata /193
CAPITOLUL 10
Corina Ilin
– Teorii despre organizatii /195
Introducere
/196
1.Teoria
organizatiilor ca sisteme inchise si rationale /197
1.1. Managementul stiintific promovat de
Frederick Taylor /198
1.2. Teoria organizarii si administratiei
dezvoltata de Henry Fayol /199
1.3. Teoria birocratiei elaborata de Max
Weber /200
1.4. Teoria comportamentului administrativ
dezvoltata de Herbert Simon /202
1.5. Concluzii /202
2. Teoria
organizatiilor ca sisteme inchise si naturale /202
2.1. Scoala relatiilor umane /202
2.1.1.
George Elton Mayo si Fritz Roethlisberger /203
2.1.2.
Douglas McGregor /204
2.2. Teoria privind comportamentul
cooperator in organizatiile formale promovata de Chester Barnard /204
2.3. Teoria institutionala a lui Philip
Selznick /205
2.4. Concluzii /205
3. Teoria
organizatiilor ca sisteme deschise si rationale /206
3.1. Teoriile de contingenta /206
3.1.1.
Tom Burns, G.M.Stalker /207
3.1.2.
P.Lawrence si J. Lorch /207
3.1.3.
Joan Woodward /207
3.1.4.
J.D. Thompson /208
3.2. Analiza costurilor tranzactionale /208
3.3. Concluzii /209
4. Teoria
organizatiilor ca sisteme deschise si naturale /209
4.1. Teoria organizarii elaborata de
K.E.Weick /209
4.2. Analiza ecologica /210
4.2.1.
Dependenta de resurse /210
4.2.2.
Modelul ecologiei populatiei /211
4.2.3.
Teoria institutionala /211
5.Teorii
postmoderne /211
Teme de reflectie /212
Intrebari de autoevaluare /213
Bibliografie recomandata /213
CAPITOLUL 11
Ildiko Erdei
– Comunicarea organizationala /215
1.Conceptul
de comunicare /216
1.1. Definitia comunicarii /216
1.2. Modele de comunicare /217
1.3. Comunicarea verbala si comunicarea
nonverbala /218
2.Abordarea
comunicarii din diferite perspective /218
2.1. Comunicarea din perspectiva
psihologiei personalitatii /218
2.2. Comunicarea din perspectiva
psihologiei grupurilor mici /219
2.3. Comunicarea din perspectiva teoriei
organizationale /219
3.Elemente
ale comunicarii organizationale /219
3.1. Functiile comunicarii /219
3.2. Directia comunicarii /220
3.3. Comunicarea formala si comunicarea informala
/220
3.4.Retelele de comunicare /221
3.5. Barierele comunicationale /222
4.Informatia
ca resursa /223
4.1. Rolul informatiei in organizatie /223
4.2. Clasificarea informatiilor /223
5.Sistemul
informational /224
5.1. Definitia sistemului informational
/224
5.2. Functiile sistemului informational
/224
5.3. Deficiente majore ale sistemului
informational /224
6.Instrumentele
comunicarii /225
6.1. Comunicarea in scris (scrisoare, fax,
e-mail) /225
6.2. Comunicarea prin telefon /226
6.3. Comunicarea interpersonala /226
Teme de reflectie /227
Intrebari de autoevaluare /227
Bibliografie recomandata /228
CAPITOLUL 12
Cristian
Popescu – Motivatia pentru munca
/229
1.Introducere
/230
2.Natura
motivatiei umane /230
3.Abordari
ale motivatiei pentru munca /232
4.Teorii
motivationale de continut /233
4.1. Ierarhia trebuintelor (Maslow) /233
4.2. Teoria ERG a lui Alderfer /235
4.3. Modelul motivatiei de realizare al lui
McClelland /235
4.4. Teoria bifactoriala (Herzberg) /236
5. Teorii
motivationale procesuale /238
5.1. Teoria asteptarilor a lui Vroom /238
5.2. Teoria echitatii a lui Adams /241
6.Integrarea
diferitelor teorii motivationale /244
Intrebari de autoevaluare /245
Bibliografie recomandata /246
CAPITOLUL 13
Catalina
Zaborila – Comportamentul in grup la
locul de munca /247
1.Definirea
si clasificarea grupurilor de lucru /248
2.Formarea
si dezvoltarea grupurilor de lucru /250
3.Elemente
structurale ale grupurilor de lucru (roluri, norme, statut)/252
4.Conformarea
si devianta in grupul de lucru /255
5.Coeziunea
grupului de lucru /258
6.Conflictul
in grupul de lucru /259
7.Grupuri de
lucru vs echipe de lucru /261
Intrebari de autoevaluare /262
Bibliografie recomandata /262
CAPITOLUL 14
Catalina
Zaborila – Conducerea organizatiilor
/263
1.Conducere,
influenta si putere in organizatii /265
2.Abordari
teoretice ale conducerii /266
2.1. Abordarea centrata pe trasaturile de
personalitate /266
2.2. Abordari centrate pe comportament /267
2.3. Teoriile contingentei /268
2.4. Teorii tranzactionale /271
2.5. Teoria conducerii charismatice /272
2.6. Teoria liderului tranzactional vs cel transformational /273
3.Stiluri de
conducere /247
3.1. Modelul continuumului conducerii /274
3.2. Grila conducerii (grila manageriala)
/276
3.3. Note finale pe marginea importantei
atribuite fenomenului conducerii /278
Intrebari de autoevaluare /279
Teme de reflectie /280
Bibliografie recomandata /280
CAPITOLUL 15
Zoltan
Bogathy, Catalina Ilin - Schimbarea si dezvoltarea organizationala
/281
1.Schimbarea
in organizatii /282
1.1. Cultura organizationala si schimbarea
/283
1.2. Ce se intampla in organizatiile din
Romania ? /285
1.3. Conducerea si schimbarea
organizationala /286
1.3.1. Aspectul dependentei /288
1.3.2. Importanta liderului ca individ
si contextul in care actioneaza /288
1.3.3. Masura in care aparitia si
eficienta calitatilor leadership-ului
transformational se afla se afla in raport cu variabilele demografice, culturale
si de mediu /289
1.3.4. Tipuri de sarcini /289
1.3.5. Raportul leadership – echipa /289
1.3.6. Capacitatile cognitive ale
liderului /290
1.4. Ce studiaza psihologii ? /290
2.Schimbarea
organizationala planificata /291
2.1.
Definitie, scopuri, obiective /291
2.1.1. Scopurile schimbarii planificate
/291
2.1.2. Schimbarea organizationala
planificata este intentia managerilor si a angajatilor de a imbunatati
functionarea grupurilor, a departamentelor sau a intregii organizatii, in
fazele ei importante /292
2.2. Ce si cum pot schimba agentii
schimbarii ? /292
2.2.1. Pregatirea pentru schimbare /293
2.2.2. Abordarea axata pe oameni /293
2.2.3. Abordari ale schimbarii axate pe
tehnologie /294
2.2.4. Abordari ale schimbarii axate pe
structura si strategie /294
2.3. Rezistenta la schimbare /294
2.3.1. Rezistenta individuala la
schimbare /294
2.3.2. Rezistenta organizatiilor la
schimbare /295
2.4. Etapele procesului de schimbare
organizationala planificata /296
3.Dezvoltarea
organizationala (DO) /297
Teme de reflectie /299
Intrebari de autoevaluare /299
Bibliografie recomandata /300
CAPITOLUL 16
Ramona
Palos -
Diversitatea in organizatii :
tineri, varstnici, persoane cu nevoi speciale /301
1.Diversitatea
– precizari conceptuale /303
2.Perspective
de abordare a fenomenului diversitatii /303
3.Efecte ale
diversitatii /304
4.Caracteristicile
apartenentei la diferite “categorii” /306
4.1. Varsta /306
4.2. Apartenenta sociala /308
4.3. Persoane cu nevoi speciale /310
5.Oportunitati
de formare-dezvoltare la nivel organizational /311
5.1. Varsta /312
5.2. Apartenenta sociala /313
5.3. Persoane cu nevoi speciale /314
6.Managementul
diversitatii /315
Teme de reflectie /316
Intrebari de autoevaluare /316
Bibliografie recomandata /316
CAPITOLUL 17
Zoltan
Bogathy, Catalina Ilin, Ramona Palos, Cristian Popescu - Viitorul psihologiei muncii si
organizationale in perspectiva schimbarilor socioeconomice-tehnologice in lumea
muncii /317
1.Schimbarile
tehnologice /318
1.1. Tehnologia ca factor al schimbarii
sociale /318
1.2. Avantajele tehnologiei informatiei in
organizatii /319
1.3. Dezavantaje ale tehnologiei
informatiei /321
2.Schimbarea
valorilor de munca /322
2.1. Particularitati ale pietei fortei de
munca in Romania /323
3.Schimbari
socioeconomice
4.Viitorul –
schimbari previzibile /326
ANEXA 1
Centralizarea cercetarilor psihologice
privind schimbarea si dezvoltarea organizationala (1997 – 2003) /329
ANEXA 2
Zoltan
Bogathy – Studiu de caz. Laboratorul de
psihologie din Combinatul Siderurgic Resita (1968 – 2003) /343
Problemele
Managementului Resurselor Umane – studiu-pilot (1990) /348
Index /351
Bibliografie /369
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu