marți, 13 februarie 2018

DE CE SE UCID OAMENII

Autor : Bogdan Ficeac                  
Editura Rao
Colectia Biblioteca Rao
An aparitie :2011
Editia I       
ISBN  978-606-825-522-4
Nr pagini :416
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 42,99 lei la Editura, 24,07 lei la elefant , 20,42 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

         Torturarea semenilor, omuciderile şi masacrele în masă au marcat întreaga istorie a omenirii. Numai în secolul XX au fost ucişi circa două sute de milioane de oameni în războaie sau de către propriile guverne. În acelaşi secol, omul a inventat arme teribile ce pot provoca nu doar extincţia speciei umane, ci şi distrugerea întregii planete. Şi totuşi, omul este o fiinţă uimitoare, singura înzestrată cu raţiune, un explorator înnăscut care a ajuns deja pe alte corpuri cereşti, un creator de excepţie, un univers unic şi irepetabil de emoţii şi sentimente nobile. Dar şi un rezervor de pasiuni mistuitoare, de ură şi de cruzime. Cum se împacă aceste extreme ale naturii umane? Este omul un ucigaş înnăscut sau învaţă să ucidă de la semenii săi? Cum funcţionează mintea umană de face posibile orori inimaginabile? De fapt, de ce se ucid oamenii? Este întrebarea fundamentală la care îşi propune să răspundă această carte. Demersul multidisciplinar al autorului porneşte de la genocid şi ajunge până la funcţionarea structurilor neurale, chiar la nivel de sinapsă, iar finalul cărţii propune o viziune surprinzătoare asupra viitorului imediat, pentru care omenirea s-ar putea să fie prea puţin pregătită...

Cuprins:

Introducere / 11
Miracolul raţiunii şi pecetea crimei / 12

Partea întâi
TEORII DESPRE AGRESIVITATE / 19
PREMIERELE TRAGICE ALE SECOLULUI XX / 20
    Statisticile morţii / 22
ANATOMIA ÎNFRÂNGERII UNEI OPOZIŢII / 30
    Bruta violenta şi sălbaticul paşnic / 30
    Agresivitatea şi agresiunea / 34
UN COMPORTAMENT ÎNNĂSCUT SAU ÎNVĂŢAT? / 41
    Teoriile psihanaliste / 41
    Teoria învăţării sociale / 46
    Teorii cultural-antropologice / 50
    Teoriile frustrării şi privării relative / 56
    Teoriile etologice / 61
    Efectele pozitive şi negative ale agresivităţii / 72

Partea a doua
PSIHICUL UMAN, UN UNIVERS MISTERIOS / 79
FORMELE VIEŢII PSIHICE / 80
    Necunoscutul din noi / 81
    Sistemul nervos / 82
    Stadiile de dezvoltare a psihicului / 88
    Procesele cognitive / 94
    Motivaţia şi personalitatea / 101
    Emoţiile ţi sentimentele / 108
    Disonanţa cognitivă / 134
    Biologia agresivităţii / 139
DEZVOLTAREA COPILULUI ŞI EVOLUŢIA OMULUI / 148
    Dezvoltarea copilului / 148
    Deprinderea limbajului / 151
    Simţul moral / 156
    Copii sălbatici şi megasavanţi / 161
    Psihicul uman, unic şi maleabil / 174

Partea a treia
FUNCŢIILE SOCIALE ALE AGRESIVITĂŢII / 181
    Simţuri şi comportamente esenţiale / 182
TERITORIALI TATEA ŞI SIMŢUL PROPRIETĂŢII / 185
    Spaţiul vital şi spaţiul individual / 186
    Simţul proprietăţii / 189
IERARHIE, AUTORITATE, OBEDIENŢĂ / 201
    Tendinţa ierarhică / 202
    Autoritate şi obedienţă / 206
PSEUDOSPECIAŢIA CULTURALA / 226
    „Ai noştrii" şi „ceilalţi" / 227
    Grupuri şi prejudecăţi / 231
    Ura faţă de străini / 238
    Omucideri cu pretext religios / 245
RITUALIZĂRI, NORME ŞI OBICEIURI-SUPAPĂ / 258
    Ritualuri de luptă şi de supunere / 259
    Formalizarea agresivităţii verbale / 267
    Ritualuri de evitare a conflictelor / 272
    Obiceiuri-supapă / 280
    Binele şi răul agresivităţii / 285

Partea a patra
VIOLENŢĂ ŞI SOCIETATE / 293
FORME ALE VIOLENŢEI / 294
    Un comportament individual şi un fenomen social / 295
    Clasificări ale violenţei / 301
    Perspectiva maniheistă / 304
MILIOANE DE VICTIME ANUAL / 308
    Tipologia violenţei / 308
    Violenţa autodirecţionată / 312
    Violenţa interpersonală / 321
    Violenţa colectivă / 329
    O schimbare radicală de abordare / 341
VIOLENŢA VIRTUALĂ / 342
    Evadarea într-un univers iluzoriu şi fascinant / 342
    Captivi în faţa micului ecran / 347
    Impactul violenţei mediatice / 352
    Declinul violenţei războinice / 358

Concluzii / 371
RĂZBOINICUL DE LUT ŞI CALEA CUNOAŞTERII / 372
    Caracteristici comune şi diferenţe cruciale / 372
    Cele două condiţii ale agresivităţii umane / 378
    Era cunoaşterii şi noua conştiinţă / 381

Mulţumiri / 389 

Lista figurilor / 390 
Bibliografie / 400


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu