sâmbătă, 4 aprilie 2015

101 POVESTI VINDECATOARE PENTRU COPII SI ADOLESCENTI. Folosirea metaforelor in psihoterapie

Autor : George W. Burns                
Editura Trei
Colectia Psihologie-Psihoterapie
An aparitie :2011
Traducerea Cristian Fulas
ISBN 978-973-707-531-4
Nr pagini :576
Format 145 x 205
Pretul la data postarii :44,25 lei la Editura, 41,89 lei la elefant , 35,20 lei la librarie.net
Download pdf  pe slideshare


Descrierea editurii:
Ce faci, ca psiholog ori ca părinte, când copilul se închide în sine, refuză să-şi exprime grijile şi nevoile ori este cuprins de teamă şi de neîncredere? Cum va fi reclădită puntea afectivă şi comunicativă cu universul celui mic? Depănând zeci de poveşti cu tâlc, psihologul australian George Burns demonstrează în ce fel metafora terapeutică poate reînnoda legătura cu cel mic, oferindu-i căi pentru adaptarea la provocările cotidiene.
Autorul lămureşte în ce fel povestea curativă poate fi integrată firesc în terapie şi cum pot fi create şi folosite în cabinet noi metafore vindecătoare. Utile pentru toţi cei care lucrează cu adolescenţi şi copii, resursele terapeutice din cartea 101 poveşti vindecătoare pentru copii şi adolescenţi pot fi combinate şi cu alte tehnici novatoare, cum ar fi terapiile prin joc, artă, muzică şi dramă.

George W. Burns este psiholog clinician şi director la Milton Erickson Institute of Western Australia. Este, de asemenea, formator şi conferenţiar universitar, fiind autorul a şapte cărţi dedicate poveştilor terapeutice, depresiei ori aplicării meditaţiei zen pentru îmbunătăţirea sănătăţii mentale.

Cuprins:

Mulţumiri ... 15
Introducere ... 19
Ce oferă această carte ... 20
Un cuvânt, două despre... cuvinte ... 22
Poveşti orale vs poveşti scrise ... 24
Structura acestei cărţi ... 25

    Povestea 1 ... 29
   Povestea poveştii

   Partea întâi ... 35
Cum să-i "mişti" pe copii şi adolescenţi prin arta povestirii

Capitolul I. Magia metaforei ... 37
    De ce să le spunem copiilor şi adolescenţilor poveşti vindecătoare şi cu tâlc? ... 37
   O scurtă istorie a poveştilor cu tâlc ... 39
    Cum ne motivează poveştile ... 42
   Cum ne educă poveştile ... 44
   Modul în care poveştile ne transmit nişte valori ... 46
   Cum ne disciplinează poveştile ... 47
   Cum reuşesc poveştile să ne ofere experienţă ... 49
   Cum facilitează poveştile rezolvarea de probleme ... 51
   Modul în care poveştile ne schimbă şi ne vindecă ... 53
   Când să nu vorbim prin poveşti ... 57

Capitolul 2. Îndrumări pentru o povestire eficientă ... 60
   Zece îndrumări pentru o povestire eficientă ... 62
   Şase îndrumări pentru rostirea naratorului ... 80

Capitolul 3. Instrumente şi tehnici ... 89
   Cărţile, ca sursă de poveşti vindecătoare: biblioterapia ... 90
   Teatrul ca sursă de poveşti vindecătoare ... 93
   înregistrările video sau dvd-urile ca sursă de poveşti vindecătoare: videoterapia ... 95
   Marionete, păpuşi şi jucării ca metafore ... 100
   Jocul ca metaforă ... 102
   Umorul ca metaforă ... 105
   Metafore experienţiale ... 107
   Metafore create de copii ... 110
   Poveşti depănate împreună ... 113
    A discuta sau a nu discuta? ... 114

   Partea a doua ... 117
   Poveşti vindecătoare, poveşti cu tâlc

Capitolul 4. Învăţăminte care îmbogăţesc viaţa ... 119
   Povestea 2. Copiii pot schimba lucrurile: O poveste pentru copii ... 120
   Povestea 3. Copiii pot schimba lucrurile: O poveste pentru adolescenţi ... 122
    Povestea 4. Hrăneşte ceea ce vrei să creşti în tine ... 125
   Povestea 5. Ai grijă de tine ... 128
   Povestea 6. Ridică-te şi râzi ... 130
   Povestea 7. Nu contează doar ce faci, ci şi cum o faci ... 132
   Povestea 8. Obţine maximul din ceea ce ţi se oferă ... 134
    Povestea 9. A face ceea ce ştii mai bine ... 137
   Povestea 10. Căutarea fericirii ... 140

Capitolul 5. A-ţi păsa de tine însuţi ... 144
   Povestea 11. Elanul spre noi înălţimi: O poveste pentru copii ... 145
   Povestea 12. Elanul spre noi înălţimi: O poveste pentru adolescenţi ... 149
   Povestea 13. Recunoaşterea propriilor abilităţi ... 152
   Povestea 14. Lasă-l pe Joe să o facă ... 156
   Povestea 15. A descoperi lucrurile care te fac special ... 160
   Povestea 16. Importanţa acceptării complimentelor ... 164
   Povestea 17. Ce dai aia primeşti ... 168
   Povestea 18. Fii bun, nu perfect! ... 170
   Povestea 19. Fii tu însuţi ... 173
   Povestea 20. Creşterea conştiinţei de sine ... 177

Capitolul 6. Schimbarea tiparelor comportamentale ... 181
   Povestea 21. Confruntarea cu temerile: O poveste pentru copii ... 182
   Povestea 22. Confruntarea cu temerile: O poveste pentru adolescenţi ... 187
   Povestea 23. Cercetează tu însuţi ... 191
   Povestea 24. A învăţa să gândeşti liber ... 195
   Povestea 25. Bazează-te pe ce ştii să faci mai bine ... 199
   Povestea 26. Învăţarea unor noi trucuri ... 202
   Povestea 27. Un gest care a schimbat o întreagă suburbie ... 207
   Povestea 28. A aduce o schimbare ... 210
   Povestea 29. Schimbarea tiparelor comportamentale ... 212
   Povestea 30. Nu mă mai tem ... 216

Capitolul 7. Gestionarea relaţiilor ... 220
   Povestea 31. Prinsă la mijloc: O poveste pentru copii ... 221
   Povestea 32. Prinsă la mijloc: O poveste pentru adolescenţi ... 223
   Povestea 33. Crearea şi menţinerea prieteniilor ... 227
   Povestea 34. Cei patru prieteni credincioşi ... 228
   Povestea 35. Negocierea unei soluţii ... 231
   Povestea 36. Prieteni noi ... 234
   Povestea 37. Descoperirea tandreţei ... 237
   Povestea 38. Retragerea în sine ... 242
   Povestea 39. Pune-te în locul celuilalt ... 246
   Povestea 40. A-ţi face prieteni şi a-i păstra ... 250

Capitolul 8. Gestionarea emoţiilor ... 255
   Povestea 41. Intensificarea plăcerii: O poveste pentru copii ... 256
   Povestea 42. Intensificarea plăcerii: O poveste pentru adolescenţi ... 259
   Povestea 43. A te distra ... 263
   Povestea 44. Cultivarea satisfacţiei ... 267
   Povestea 45. A bate furia în cuie ... 270
   Povestea 46. Când umorul te ajută ... 273
   Povestea 47. Când te ambalezi prea tare ... 275
   Povestea 48. Învaţă să râzi ... 278
   Povestea 49. Schimbându-ţi postura, îţi schimbi şi sentimentele ... 282
   Povestea 50. Exprimarea congruentă a emoţiilor ... 284

Capitolul 9. Cum să creezi gânduri constructive ... 287
   Povestea 51. Gestionarea doliului: O poveste pentru copii mici ... 288
   Povestea 52. Gestionarea doliului: O poveste pentru copii ... 291
   Povestea 53. Un gest de bunăvoinţă ... 294
   Povestea 54. Lucrurile pot să nu fie ceea ce par a fi ... 296
   Povestea 55. Recadrarea pozitivă ... 298
   Povestea 56. Gândurile determină sentimentele ... 300
   Povestea 57. Găsirea de excepţii în cazul generalizărilor ... 303
   Povestea 58. A învăţa să foloseşti ceea ce ai ... 305
   Povestea 59. A învăţa să deosebeşti o situaţie de alta ... 308
   Povestea 60. Trezirea încrederii (contribuţia lui Susan Boyett) ... 311

Capitolul 10. Dezvoltarea aptitudinilor pentru viaţă ... 316
   Povestea 61. Confruntarea cu o dilemă morală: O poveste pentru copii ... 317
   Povestea 62. Confruntarea cu o dilemă morală: O poveste pentru adolescenţi ... 320
   Povestea 63. A învăţa despre reguli ... 322
   Povestea 64. Uneori se întâmplă lucruri groaznice ... 324
   Povestea 65. A te mulţumi cu ceea ce ai ... 329
   Povestea 66. Asumarea responsabilităţii ... 331
   Povestea 67. Luarea de decizii ... 335
   Povestea 68. A privi diferit ... 338
   Povestea 69. Depăşirea fricii ... 341
   Povestea 70. Secretele succesului ... 344

Capitolul 11. Crearea deprinderilor în rezolvarea de probleme ... 350
   Povestea 71. Depăşirea obstacolelor: O poveste pentru copii ... 351
   Povestea 72. Depăşirea obstacolelor: O poveste pentru adolescenţi ... 354
   Povestea 73. Rezolvarea de probleme în colaborare ... 358
   Povestea 74. A întoarce o problemă pe toate feţele ... 360
   Povestea 75. Rezolvarea unei probleme ... 364
   Povestea 76. A te mulţumi cu ceea ce eşti ... 367
   Povestea 77. A învăţa să împărtăşeşti ... 370
   Povestea 78. A avea grijă de lucrurile neglijate ... 373
   Povestea 79. A fi stăpân pe situaţie ... 377
   Povestea 80. Punerea unei dorinţe ... 380

Capitolul 12. Gestionarea momentelor dificile din viaţă ... 387
   Povestea 81. A îndepărta durerea: O poveste pentru copii ... 388
   Povestea 82. Gestionarea durerii: O poveste pentru adolescenţi ... 390
   Povestea 83. A învinge un bătăuş393
   Povestea 84. Am doar nouă ani ... 396
   Povestea 85. A face faţă bolii ... 398
   Povestea 86. Găsirea de soluţii ... 402
   Povestea 87. Confruntarea cu schimbările ... 405
   Povestea 88. Ridică-te înapoi în picioare ... 407
   Povestea 89. Confruntarea cu gândurile suicidare ... 410
   Povestea 90. Învaţă să-ţi porţi singur de grijă ... 414

Capitolul 13. Poveşti vindecătoare create de copii ... 419
   Povestea 91. Stafia care a învăţat cum să-i sperie pe alţii (de Sam Green) ... 420
   Povestea 92. Fata (de PiaHill) ... 422
   Povestea 93. Ce va fi (de Erin Kelley) ... 424
   Povestea 94. Povestea lui Mary-Jane (de Anthea Challis) ... 428
   Povestea 95. Problema lui Sally (de Emma Barley) ... 431
   Povestea 96. Viaţa mea (de Nathaniel Watts) ... 435
   Povestea 97. Povestea vieţii mele (de Oliver Potts) ... 438
   Povestea 98. Când rockul te salvează (de Jonathon Matthezvs) ... 440
   Povestea 99. Când nu mai pot face nimic (de Stephanie Wood) ... 442
    Povestea 100. Povestea lui Lucy Mac (de Corin Eicke) ... 445

   Partea a treia ... 449
Creaţi propriile voastre poveşti vindecătoare pentru copii

Capitolul 14. Cum pot folosi eficient metaforele? ... 451
   Posibile căi pentru o terapie eficientă prin metaforă ... 452
   Posibile capcane pentru o terapie eficientă prin metaforă ... 461

Capitolul 15. De unde să mă inspir pentru poveştile vindecătoare? ... 473
   Metafore construite pe baze validate ştiinţific ... 474
   Metafore construite pe bază de eroi ... 477
   Metafore create din imaginaţie ... 479
   Metafore bazate pe tehnici terapeutice ... 482
   Metafore inspirate de o idee ... 485
   Metafore construite pe poveşti spuse de copii ... 487
   Metafore bazate pe umor ... 492
   Metafore construite pe poveşti transculturale ... 495
   Metafore inspirate de cazuri din terapie ... 497
   Metafore construite pe experienţele vieţii de zi cu zi ... 498
   îndrumări pentru folosirea poveştilor din viaţa personală ... 500

Capitolul 16. Cum planific şi prezint poveştile vindecătoare? ... 504
   Abordarea pro ... 504
   1. Faceţi o evaluare centrată pe obiectiv ... 506
   2. Planificaţi metaforele ... 511
   3. Prezentaţi-vă metaforele ... 519
   4. Opriţi-vă, priviţi şi ascultaţi ... 523
   5. Ancoraţi povestea în realitate ... 524

Capitolul 17. Cum să îi învăţăm pe părinţi să spună poveşti vindecătoare ... 526
   Poveşti pentru părinţi şi parentaj ... 527
   Ce trebuie să ştie părinţii care folosesc metafore ... 529
   Paşii în care îi învăţăm pe părinţi să povestească ... 535
   Un exemplu de povestire eficace a părintelui ... 537
   Cum îi ajutăm pe părinţi să-şi formeze talentul de povestitori ... 541
   ... Şi povestea merge mai departe ... 544

   Povestea 101 ... 546
N-ai vrea să fii învăţătoarea mea?

Bibliografie pentru poveşti metaforice ... 549

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu