Autor : Ioana Drugas, Ioana Gratiana Potra
Editura Primus Oradea
Colectia
An aparitie :2012
ISBN ?
Nr pagini : 146 (include 34 anexe detaşabile)
Format 170 x 240
Descriere:
Obiectivele pe care le-am urmărit prin acest volum fac referire la dezvoltarea emoţională şi comportamentală a copiilor. Poeziile terapeutice prin care dorim să se realizeze acest lucru pot fi utilizate în cadrul activităţilor la clasă organizate de cadrele didactice, în activităţile de grup coordonate de psihologul şcolar şi chiar în activităţi individuale realizate de părinţi acasă împreună cu copiii lor. Atunci când un cadru didactic sau psiholog doreşte să utilizeze un nou mijloc terapeutic, considerăm că este extrem de important să cunoască unele aspecte ce ţin de modul în care acesta a fost utilizat de-a lungul anilor. O aplicare practică nu poate fi separată de teoria ce stă la baza ei. De aceea propunem în prima parte a acestei cărţi o prezentare succintă a „istoriei” poeziei terapeutice. Modul de utilizare a poeziei ca mijloc terapeutic este unul aparte, acesta diferă de abordarea tradiţională a implicării poeziei în actul didactic. Al doilea capitol are menirea de a prezenta câteva informaţii despre cum anume să oferim caracter terapeutic poeziilor propuse în acest volum, dar nu numai. Ultimele trei capitole doresc să prezinte poezia din trei perspective: ca mijloc terapeutic descriptiv, ca mesaj terapeutic şi ca mijloc de soluţionare a unor probleme des întâlnite la vârsta copilăriei. Desenele prezente în fundalul fiecărei poezii vin să faciliteze înţelegerea conţinutului, dar şi a mesajului terapeutic transmis prin ele. Un aspect aparte al volumului îl reprezintă anexele detaşabile. Acestea sunt aşezate la finalul cărţi, iar motivul pentru care am propus această formă este acela de a putea fi multiplicate cu uşurinţă pentru activităţi de grup sau la nivel de clasă.
Obiectivele pe care le-am urmărit prin acest volum fac referire la dezvoltarea emoţională şi comportamentală a copiilor. Poeziile terapeutice prin care dorim să se realizeze acest lucru pot fi utilizate în cadrul activităţilor la clasă organizate de cadrele didactice, în activităţile de grup coordonate de psihologul şcolar şi chiar în activităţi individuale realizate de părinţi acasă împreună cu copiii lor. Atunci când un cadru didactic sau psiholog doreşte să utilizeze un nou mijloc terapeutic, considerăm că este extrem de important să cunoască unele aspecte ce ţin de modul în care acesta a fost utilizat de-a lungul anilor. O aplicare practică nu poate fi separată de teoria ce stă la baza ei. De aceea propunem în prima parte a acestei cărţi o prezentare succintă a „istoriei” poeziei terapeutice. Modul de utilizare a poeziei ca mijloc terapeutic este unul aparte, acesta diferă de abordarea tradiţională a implicării poeziei în actul didactic. Al doilea capitol are menirea de a prezenta câteva informaţii despre cum anume să oferim caracter terapeutic poeziilor propuse în acest volum, dar nu numai. Ultimele trei capitole doresc să prezinte poezia din trei perspective: ca mijloc terapeutic descriptiv, ca mesaj terapeutic şi ca mijloc de soluţionare a unor probleme des întâlnite la vârsta copilăriei. Desenele prezente în fundalul fiecărei poezii vin să faciliteze înţelegerea conţinutului, dar şi a mesajului terapeutic transmis prin ele. Un aspect aparte al volumului îl reprezintă anexele detaşabile. Acestea sunt aşezate la finalul cărţi, iar motivul pentru care am propus această formă este acela de a putea fi multiplicate cu uşurinţă pentru activităţi de grup sau la nivel de clasă.
Cuprins:
CAPITOLUL
I Terapia prin poezie 9
Din antichitate până azi 11
Delimitări conceptuale 12
Aspecte practice 15
Beneficii şi limite 21
Bibliografie 23
CAPITOLUL
II Cum transformăm poezia într-un mijloc terapeutic 25
CAPITOLUL
III Poezia - mijloc terapeutic descriptiv
31
a. emoţii şi sentimente 33
Bambi-ncepe povestirea Şi descrie bucuria 33
Şoricelul povestea Ce înseamnă ruşinea 35
Poezia ne descrie Ce e aceea furie 37
Pisicuţa ne-nvaţă, Despre frică, o povaţă 39
Greieraşulpovestea Ce înseamnă tristeţea 41
Ursul polar povestind, Surpriza dezvăluind 43
Povestea despre dezgust Pisicuţa azi ne-a spus 45
Iepuraşu-a povestit Câtă iubire a simţit 47
b. tipuri de comportamente 49
Spune-mi veveriţă dragă Să fii agresiv ce înseamnă? 49
Spune-mi bunicule dragă Să fii pasiv ce înseamnă? 51
Cum e să fii opozant? Măgăruşu-i relevant!
53
Degeţicapovestea Neatenţia e rea? 55
Vulpiţa ne arăta Ce înseamnă a fura 57
c. tipuri de comunicare 59
Bursucelul cafeniu Şi comunicarea agresivă? 59
Leuţ te-nvaţă să ştii Cum asertiv să fii 61
Aricel cel creativ Azi comunică pasiv 63
CAPITOLUL
IV Poezia - mesaj terapeutic 65
dezvoltare
afectiv-comportamentală 67
Niciodat’ nu judeca Înainte de-a-ntreba! 67
Veveriţa a aflat Ce-i răul intenţionat 70
Piticii ne-au învăţat Ce-i un joc civilizat 72
Aricel va avea tăria De-a-şi exprima prietenia 74
De la arici avem veşti Bine-i să spui ce gândeşti! 76
Pisica poate să spună Cât rău face o minciună 79
Aricelul ne spunea: Eu am locul meu special în familia mea! 81
Aricel lăsă sfiala Şi-şi recunoscu greşeala 83
Mână de-ajutor întinde Când altul de tine depinde! 85
CAPITOLUL
V Poezia - mijloc de soluţionare a problemelor 87
a. dezvoltare comportamentală 89
Iepuriţa, draga mea, Niciodată nu uita 89
Veveriţa a zis devreme: Niciodată nu te teme! 91
Împreună-i distractiv, Ştim să gândim pozitiv! 93
Dintr-o situaţie grea Te scoate asertivitatea! 95
Şoricelul se exprimă acum fiindcă a aflat Că nu e bine să fii interiorizat 97
b. dezvoltare emoţională 99
Trandafirul a schimbat Furia pe gând curat 99
Fluturaşul exclamă aici Să ştiţi că toţi suntem unici! 101
Albinuţa a-nvăţat - Treaba-i sigură! Prietenii te-ajută, nu eşti
singură! 103
Sunt trist mereu... Ce folos aş avea eu? 105
ANEXE 107
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu