Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie :1971
Editia a ?
ISBN ?
Nr pagini : 276
Format 150 x 200
Anticariat. Pret : 17,50 lei shopmania
Cuprins:
INTRODUCERE: Orientări pentru o psihologic antropologica 5
Partea I
FAZELE EVOLUŢIEI VITALE
Cap. I — Datele
bio-psihice fundamentale 13
1. Unitatea funcţională dintre activităţile biologice
şi psihice ale organismului; perspectivă asupra psihismului, ca funcţie vitală
2. Individualitatea biologică, structură morfo-funcţională;
unitatea dinamică individ-mediu
3. „Universul” speciilor animale; antinomia vitală
fundamentală
4. Orice activitate bio-psihică csste rezultatul unei
evoluţii integrative. Genotip-fenotip
5. Schema structurală, mecanism fundamental al
activităţii vitale; „program ereditar", memorie de speţă, memorie
individuală: îndoita autoreglare vitală: homeostazia şi interrelaţia cu mediul;
cele două orientări purced din acelaşi sistem informaţionai; schemele
homeostatice şi schemele gnozo-praxice. Integrarea organismelor animale prin
scheme structurale ierarhizate, după complexificarea sistemului nervos
6. Organismul, sistem funcţional bio-psihic, expresie
a mecanismului schemelor structurale. Om şi maşină
Cap. II —
Psihismul elementar 31
1. Precauţii de metodă in studiul comportamentului
animal. Antinomia bio-psihică fundamentală şi „universurile animale specifice
2. Psihismul animal, expresie a diferenţierii somatice
a organismelor şl cu deosebire a sistemului nervos, in condiţiile variabile ale
peristazei; perapectlvă zoo-psihologică generală
3. Îndoita condiţionare a comportării animale:
structură interna şi situatie. Psihismul animal: structură gnozo-patho-praxică
4. Comportamentul instinctiv; contribuţia şcolii obiectivlste
Lorenz- Tinbergen, la studiul instinctului. Instinct şi inteligenţă animală
5. Perspectiva neuro-cibernetica. Structura Instinctlv-emotivă
6. Concluzii generale asupra psihismului animal:
organizarea unui cadru de comportament spaţio-temporo-cauzal, prin mijlocirea
unor scheme structurale. Individualitate animală, biotip şi biocenoză
Cap. III —
Antropogeneza 50
1. Omul, fiinţă multidimensională, nu poate fi studiat
declt in spirit interdisciplinar
2. Caracterul structural al devenirii umane
3. Originea animală şi unitatea originară a speciei
Homo saplens; locul acestuia in sistematica zoologică; proces evolutiv de formare
biologică; referinţe cronologice şi expansiune geografică; definiţiile clasice
ale fiinţei umane
4. Neotenia, caracterul foetal al speciei umane, fapt
biologic fundamental, cu implicaţii psihologice şl culturale, alcătuind specificul
vieţii umane şl conducind la unicitatea acesteia, în viaţa terestră; om şi
primate
5. Specific mental uman; structura umană;
Instinct-inteligenţă; socializarea instinctelor; inteligenţă abstractă;
raţionament, gîndire simbolică, limbaj; cunoaştere de sine; disciplina muncii;
omul „forţă geologică” voluntară,
conştientă; Om — Animal
6. Integrarea umană în lumea valorilor; primatul
eticului; antropogeneza, proces fără termen
7. Concluzii asupra specificităţii umane: bipolaritate;
limbaj simbolic; elaborarea lumii valorilor. Paideia
Cap. IV —
Semnificaţia copilăriei in edificarea personalităţii 60
1. Evoluţia bio-psihica a copilului, expresie a neoteniei
speciei umane; prematuritatea naturală a copilului la naştere
2. Se îndeplineşte dezvoltarea infantilă prin etape
separate şl perioade de criză, sau are un caracter de neştirbită continuitate?
3. Evoluţia copilului pînă la maturitate reprezintă o
adevărată embriogenle a personalităţii. Completarea procesului, săvirşit paral,
pe mai multe planuri, anatomic, fiziologic, psihologic, cultural. Socializarea
şl Integrarea copilului in valorile culturale. Cele două mari etpe ale
evoluţiei infantile, faza sensorio-motorie; faza gindlrll simbolice.
Aproprierea de către copil a disciplinelor mentale ale mediului socio-cultural
4. Procesul bio-pslhic de maturizare Infantilă, concomitent
socializării
5. Mecanismele psiho-flziologice ale formaţiei
individualităţii copilului, semnificaţia schemelor structurale, a formării
obişnuinţelor şi elaborării atitudinilor mentale, in formaţia individualităţii
copilului. Concluzii practice de ordin pedagogic
6. Premisele elaborării personalităţii; pedagogia
activă; principii călăuzitoare în formaţia individualităţii copilului, sub
îndoita incidenţâ a educaţiei copilului normal şi experienţei psihiatrice
infantile. Principii si metode de educaţie
7. De la individualitatea copilului Ia personalitatea
adolescentului
Cap.V. Personalitatea şl evoluţia vlrstetor 107
1. Orientări pedagogice: şcoala activă şi teoria
axiologică a educaţiei
2. Vîrstele individualităţii, reprezentind un
determinism general al metazoarelor, au la om particularităţi specifice condiţionate
de mediul cultural
3. Criza adolescentă; psihologia juvenilă şl semnificaţia
luării de cunoaştere a propriei fiinţe, in elaborarea personalitătii
4. Omul adult, normal şi civilizat; idealul unei
personalităţi armonioase; concepţia psihologiei antropologice
5. Psihologia senescenţel
6. Tipologii mentale; concluzii practice
Partea II
STRUCTURA PERSONALITĂŢII
Cap I. —
Prezenţa omului in lumea concretă 125
1. Actul bio-pslhlc de prezenţă umană în lume
2. Gnoziile, agnoziile şl actul cunoaşterii
3. Componenţa thymică a actului gnozic
4. Activităţile praxice. Fizio-psihopatologia
apraxiilor
5. Prezenţa umană in lume. Concluzii
Cap. II —
Structura bio-psiho-sociala a constiintei 156
1. Caracterele conştiinţei, in perspectivă
filogenetică
2. Îndoita condiţionare a conştiinţei umane
3. Gradele vigilenţei, confirmate prin traseu EEG si
comportament. Condiţionări neuro-fiziologice
4. Bio-funcţiunea atenţiei
5. Funcţiunile mnezlce
6. Concepţia dinamică a vieţii mentale
Cap. III - De
la trăirea situaţiilor concrete, la gindirea abstractă 167
1. Gindirea, activitate mentală de totalitate a
personalităţii
2. De la actul gnozo-patho-praxic la gindlrea
simbolică
3 Gindirea logică şi schemele structurale mentale. A gindi
inseamna a schematiza
4. Activitatea de muncă, în elaborarea gindirii
5. Echilibrul gîndirii şi spiritul critic
Cap. IV — Integrarea omului in viaţa socială 188
1. Condiţionarea multiplă a formaţiei individualităţii
umane şi a evoluţiei culturilor
2. Omul, „animal social” (Aristotel)
3. Coordonatele limbajului
4. Limbajul, sistem de scheme structurale
5. Integrarea individului in universal, prin adîncirea
limbilor şi culturilor străine
Cap. V — Omul
şi lumea valorilor 209
1. Originea biologică a valorilor
2. Caracterul antinomic al valorilor
3. Structura pluridimensională a valorilor
4. Specificul uman şi libertatea interioară
5. Definiţia omului
Cap. VI —
Personalitatea onirică si automatlsmele subconştiente 225
1. Automatismele bio-psihice
2. Viaţa subconştientă, în timpul somnului şi al
stărilor de tensiune psihologică joasă
3. Schemele structurale, ordonanţe funcţionale,
organizind viaţa multidimensională a personalităţii
Cap. VII —
Gindirea creatoare şi fantezia 234
1. Inventivitatea, activitate bio-psihică generală
2. Elaborarea invenţiei şi semnificaţia antropologică
a acesteia
3. Mecanismele activităţii creatoare
4. Dezvoltarea creativităţii, problemă pedagogică
specifică a timpului nostru
Cap. VIII —
Personalitate şi destin individual 248
1. Edificarea personalităţii
2. Antinomiile individualităţii şi structura
pensonalităţii
3. Actul voluntar, disciplina muncii şi activitatea
profesională
4. Destin interior. Valoarea şi semnificaţia personalităţii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu