Autor : Rudolph Schaffer
Editura ASCR Cluj Napoca
Colectia Psihologul expert
An aparitie :2003,2005,2010
Editia a III-a
Traducerea Thea Ionescu
ISBN 978-973-7973-45-0
Nr pagini :391
Format 170 x 240
Pretul la data postarii : 35 lei la Editura,35
lei la psihoshop,25,50 lei la librarie.net
Descrierea
editurii:
Cartea profesorului englez Rudolph Schaffer este scrisă într-un stil
accesibil tuturor celor interesaţi de îngrijirea şi educarea copiilor.
Pentru specialiştii în psihologie, psihiatrie, învăţământ şi asistenţă
socială, dar şi pentru cei care nu au studii de specialitate, autorul
descrie succint şi evaluează conceptele, perspectivele şi rezultatele
cercetărilor din domeniul psihologiei copilului.
Cele 10 capitole ale cărţii sunt îmbogăţite cu numeroase imagini, desene, scheme, tabele, figuri.
De mare ajutor pentru orice cititor este sistemul de explicaţii care se practică în această carte:
- termenii tehnici sunt utilizaţi foarte ponderat şi sunt definiţi pe marginea paginii în care apar pentru prima dată;
- există casete informative care dezvoltă anumite teme din text;
- rezumatul de la sfârşitul fiecărui capitol sintetizează şi fixează ideile cele mai importante ale capitolului respectiv;
- lista de cărţi de la sfârşitul fiecărui capitol este utilă pentru toţi aceia care doresc să continue investigarea tematicii discutate.
Cele 10 capitole ale cărţii sunt îmbogăţite cu numeroase imagini, desene, scheme, tabele, figuri.
De mare ajutor pentru orice cititor este sistemul de explicaţii care se practică în această carte:
- termenii tehnici sunt utilizaţi foarte ponderat şi sunt definiţi pe marginea paginii în care apar pentru prima dată;
- există casete informative care dezvoltă anumite teme din text;
- rezumatul de la sfârşitul fiecărui capitol sintetizează şi fixează ideile cele mai importante ale capitolului respectiv;
- lista de cărţi de la sfârşitul fiecărui capitol este utilă pentru toţi aceia care doresc să continue investigarea tematicii discutate.
Cuprins:
Lista
casetelor xiii
Lista
figurilor xv
Lista figurilor
xvii
Prefata xix
Despre
autor xxi
1. Descoperind copii 2
Ce este
Psihologia copilului? 4
Caracteristici si scopuri 4
Metode 6
Abordari
transversale si longitudinale 8
De ce avem
nevoie de Psihologia copilului? 9
Raspunzand intrebarilor: calea subiectiva 9
Raspunzand intrebarilor: calea obiectiva
11
Rolul
teoriei 15
Rezumat 16
Bibliografie recomandata 17
2.Caracteristicile copilariei
18
Ce este un
copil? 20
Perspectiva
istorica 21
Copilul
– adult in miniatura 21
Copilul
ca victima 23
Copilul
in ziua de azi 24
Perspectiva
culturala 26
Diversitatea
practicilor de crestere a copiilor 26
Orientari
individualiste si colectiviste 29
Dezvoltarea personalitatii cazuta intercultural 31
Credintele
parintilor despre copii 32
Caracteristicile sistemelor de credinte 32
Influente asupra dezvoltarii copilului
34
Rezumat 35
Bibliografie recomandata 36
3.Inceputul vietii 38
Ce mostenim? 40
Transmiterea genetica 40
Tulburari genetice 43
Innascut
si dobandit 45
Realitate si mit despre gene 50
De la conceptie
la nastere 52
Stadii
ale dezvoltarii prenatale 53
Influentele mediului asupra dezvoltarii prenatale 55
Adaptarea
nou-nascutului la lumea inconjuratoare 60
Nasterea
si consecintele ei psihologice 60
Copii
nascuti prematur 62
Cum
arata lumea pentru nou-nascuti 65
Paternuri de actiune si creierul
71
Adaptarea parentala 77
Rezumat 80
Bibliografie recomandata 81
4.Formarea relatiilor 82
Caracteristicile relatiilor
85
Familia 87
Viata ca
sistem 87
Varietatea familiala si dezvoltarea copilului 87
Divortul
si consecintele sale 97
Dezvoltarea
atasamentului 99
Caracteristicile si functiile atasa mentului 100
Cursul
ontogenetic 101
Securitate-insecuritate 105
Modele
interne de lucru 109
Relatiile cu
copii de aceeasi varsta 111
Relatiile orizontale si verticale
112
Contributiile relatiilor cu alti copii la dezvoltare 114
Statut
in grupul de copii 116
Rezumat 119
Bibliografie recomandata 120
5.Dezvoltarea emotionala
122
Ce sunt
emotiile? 125
Caracteristici si functii 125
Baza
biologica 127
Cursul
ontogenetic 131
Conceptiile
copiilor despre emotii 131
Emergenta limbajului emotiilor
133
Conversatii despre emotii 134
Reflectia asupra emotiilor 136
Socializarea
emotiilor 138
Dobandirea regulilor de exprimare
140
Influente parentale 143
Competenta
emotionala 145
Ce este competenta emotionala? 147
De la
controlul din partea celorlalti la autocontrol 149
De ce
exista diferente intre copii la nivel emotional ? 151
Rezumat 155
Bibliografie recomandata 156
6.Copilul ca om de stiinta: teoria lui Piaget despre dezvoltarea
cognitiva 158
Caracterizare
generala 160
Scopuri
si metode 161
Trasaturi
de baza ale teoriei 164
Stadiile
dezvoltarii cognitive 167
Stadiul
senzoriomotor 167
Stadiul
preoperational 171
Stadiul
operatiilor concrete 177
Stadiul
operatiilor formale 181
Pro si contra
teoriei lui Piaget 182
Contributii 182
Limite 184
Rezumat 190
Bibliografie recomandata 191
7.Copilul ca ucenic: teoria lui Vigotsky despre dezvoltarea
socio-cognitiva 192
Caracterizare
generala 194
Omul 194
Teoria
195
De la ajutorul
acordat de altii la autoreglare 201
Ce se
intampla in zona proximei dezvoltari?
202
Cum
sustin adultii performanta copiilor in sarcina?
201
Ce
inseamna ajutor eficient? 207
Pot alti
copii sa fie tutori? 209
Ce rol
joaca factorul cultural in relatia adult-copil in invatare? 210
Este
rezolvarea de probleme prin colaborare superioara celei individuale? 213
Evaluare 215
Contributii 215
Limite 216
Rezumat 217
Bibliografie recomandata 218
8.Copii ca procesori de informatie
220
Modelarea
activitatii mentale 222
Este
mintea un calculator? 222
Natura gandirii 227
Problema
accesului 227
Reprezentarea
simbolica: limbaj,joc,desen 231
Organizarea
mentala 240
Formarea
conceptelor 242
Construirea
scenariilor 246
Memoria 248
Natura
memoriei 248
Dezvoltarea
memoriei 249
Memoria
autobiografica 254
Copii ca
martori oculari 257
Gandind despre
ceilalti oameni 258
Descriindu-I
pe ceilalti 258
Explicandu-I
pe ceilalti 260
Rezumat 264
Bibliografie recomandata 265
9.Utilizand limbajul 266
Ce este
limbajul? 268
Caracteristicile
si functiile limbajului 268
O
abilitate exclusiv umana? 271
Cursul
ontogenetic al limbajului 274
Primele
cuvinte 276
Formarea
propozitiilor si a frazelor 279
Exista
perioade critice in achizitia limbajului? 281
Competenta
de comunicare 286
Despre
alfabetizare 289
Explicarea
achizitiei limbajului 292
Abordari
behavioriste 292
Abordari
nativiste 293
Abordarile
interactiunii sociale 295
Rezumat 302
Bibliografie recomandata 303
10.Catre varsta adulta
306
A deveni o
persoana 308
Corelatele
biologice ale individualitatii 208
Construirea
sinelui 310
Stima de
sine: caracteristici si dezvoltare 313
Sinele
in adolescenta 316
Influente
asupra dezvoltarii sinelui 319
Dobandirea
identitatii de gen 322
Continuitate si
schimbare 328
Investigarea
continuitatii 329
Predictii
pe baza comportamentului timpuriu 332
Predictii
pe baza experientelor timpurii 337
Creionarea
traseelor de dezvoltare 341
Rezumat 343
Bibliografie recomandata 344
Glosar 345
Bibliografie 351
Index de
autori 370
Index
tematic 377
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu