Editura Trei
Colectia Psihologie-Psihoterapie
An aparitie :2014
Editia originala 2012, Psychogénéalogie
Traducerea Adriana Steriopol
ISBN 978-973-707-899-5
Nr pagini :256
Format 145 x 205
Pretul la data postarii : 33,25 lei la Editura,24,85
lei la elefant ,22,80 lei la librarie.net
Descrierea
editurii:
Reasumarea istoriei personale şi familiale, înscrierea mai corectă
într-o descendenţă sau într-o legendă şi punerea în ordine a
„şantierului" lăsat de strămoşii noştri: acesta este obiectul
psihogenealogiei clinice.
Psihogenealogia ne oferă
posibilitatea să ne păstrăm loialităţile familiale care ne convin; să
scoatem la iveală tot ceea ce a fost vesel, onorabil, agreabil şi
liniştit în familia noastră; să lăsăm deoparte povara erorilor, a
suferinţelor, a rănilor şi a „păcatelor" din trecut; să acceptăm că în
familia noastră pot exista şi lucruri rele, ruşinoase şi nespuse, drame
nerezolvate, pierderi pe care nu le putem admite şi să ne putem distanţa
astfel, ca să ne trăim, în sfârşit, propria viaţă.
Autoarea abordează aspectele esenţiale ale loialităţilor familiale invizibile, sindromul de aniversare, memoria trupului, precum şi cel mai bun mod de a trasa un arbore genealogic semnificativ. Ea ne ajută să ne punem cele mai potrivite întrebări ca să trăim, şi nu doar să supravieţuim, subliniază capcanele pe care trebuie să le evităm şi ne deschide calea care ne permite „să culegem nectarul din grădina familiei, pentru a face din el miere".
Autoarea abordează aspectele esenţiale ale loialităţilor familiale invizibile, sindromul de aniversare, memoria trupului, precum şi cel mai bun mod de a trasa un arbore genealogic semnificativ. Ea ne ajută să ne punem cele mai potrivite întrebări ca să trăim, şi nu doar să supravieţuim, subliniază capcanele pe care trebuie să le evităm şi ne deschide calea care ne permite „să culegem nectarul din grădina familiei, pentru a face din el miere".
Anne Ancelin Schützenberger a creat două mari școli: Școala Franceză de Psihodramă și metode de grup și Școala de Psihogenealogie Clinică Anne Ancelin Schützenberger. Publicațiile sale au la bază lucrul practic cu pacienții. Din 1970, începe să se formeze în metodele complementare de tratare a cancerului și de asistență psihologică a bolnavilor și a familiilor acestora. În 1985, publică Mă vindec: ghid în ajutorul bolnavilor de cancer și se ocupă de pacienți oncologici în fază terminală, dintre care unii încă mai trăiesc.
În calitate de profesor emerit, Anne Ancelin Schützenberger a coordonat mai bine de patruzeci de ani laboratorul de cercetare în psihologie socială al Universității din Nice. În plus, a susținut conferințe și a activat ca formatoare de specialiști pe toate continentele. Începând din anii ’70, a fost consultant al Națiunilor Unite.
Anne Ancelin Schützenberger a colaborat timp de peste 20 de ani cu Jacob L. Moreno, fondatorul psihodramei, fiind considerată o adevărată pionieră a acestei metode de terapie în Europa, cu o contribuție covârșitoare la dezvoltarea și popularizarea ei.
Cartile sale traduse la noi:
Psihodrama, Philobia 2020
Mă vindec: ghid în ajutorul bolnavilor de cancer, Philobia 2017
Bucuria de a trăi, Philobia 2019
Psihogenealogia și rănile din familie, Philobia 2014
Copiii bolnavi de parinti, Philobia 2014
Cum să treci peste doliu, Philobia 2019
Limbajul secret al corpului, Philobia 2019
Exerciţii practice de psihogenealogie, Trei 2015
Psihogenealogia.Vindecarea rănilor familiale şi regăsirea de sine, Trei 2014
Cuprins:
Notă asupra noii ediţii (2012) ... 5
Mulţumiri ... 15
Cuvânt-înainte. A culege nectarul din grădina familiei ... 19
Introducere. Faptele sunt încăpăţânate ... 25
Contextul conceperii, al naşterii şi alte avataruri (sindromul ursului prost lins) ... 25
Alegerea prenumelui ... 26
Autonomie financiară ... 26
Urme pierdute ... 28
Deja în Biblie ... 28
A face distincţia dintre intergeneraţional şi transgeneraţional ... 29
Capitolul I. Un lucru e de la sine înţeles, dar e şi mai bine să vorbim despre el: comunicarea verbală conştientă şi exprimarea directă sau indirectă a sentimentelor ... 31
O transmitere tacită a experienţei de viaţă ... 31
Vedere de ansamblu a analizei transgeneraţionale şi a implicaţiilor sale ... 32
Transmiterea traumelor din generaţie în generaţie prin diverse acte ratate ... 32
Emergenţa corporală a memoriei familiale ... 33
Repetări ... 34
Josephine Hilgard şi Anne Ancelin Schiitzenberger ... 34
Transpunerea în cuvinte a suferinţelor ... 35
Capitolul II. Să le fim credincioşi strămoşilor noştri, dar mai ales nouă înşine: "loialităţile familiale" invizibile şi inconştiente ... 36
Fiinţa umană este un animal gregar şi social ... 36
Cripta şi fantoma ... 37
Relaţia cu co-conştientul şi cu co-inconştientul ... 38
Co-conştientul şi co-inconştientul de familie sau de grup ... 40
Capitolul III. Să nu repetăm greşelile, suferinţele şi păcatele strămoşilor noştri; dar să ştim că faptele se repetă la perioade marcante, deseori semnificative: sindromul de aniversare ... 42
Sindromul de aniversare şi repetiţia ... 42
Pierderi inacceptabile şi doliuri nefăcute ... 43
Lucrările lui Josephine Hilgard privitoare la sindromul de aniversare, la repetiţii şi la potriviri de simptome ... 45
Caz clinic de loialitate familială invizibilă: Camille, sau cum să "înlături praful producător de tuse" şi să desfaci "cusătura de capitona]" ... 49
Amprente istorice: cazul Kosovo ... 52
Clivaje istorice ... 54
Capitolul IV. Despre importanţa faptului de a termina ceea ce a fost început: efectul Zeigarnik ... 56
Doliurile nefăcute56
încheierea prin vinietă de psihodramă ... 57
Surplus-realitate şi proiecţie în viitor ... 57
Studiile Blumei Zeigarnik împreună cu Kurt Lewin şi efectul Zeigarnik ... 58
Capitolul V. Ceea ce nu se exprimă în cuvinte lasă urme şi se exprimă prin suferinţe: limbajul trupului şi, de asemenea, a face cunoscut fără vorbe ... 62
A se exprima indirect, prin limbajul trupului ... 62
Ventrilocul şi fantoma ... 62
A exprima indirect pentru a nu "pierde prestigiul": a face cunoscut fără vorbe ... 64
Dubla legătură ... 65
Ce este o psihodramă? ... 66
Psihodramă pantofilor sau transmiterea imposibilă ... 69
Delenda ... 75
Undele morfogenetice 'ale lui Sheldrake ... 75
Cercetările lui Jean-Pol Tassin ... 76
Neuronii-oglindă ... 77
Amprenta memoriei corporale arhaice ... 78
Fractalii şi teoria haosului ... 82
Capitolul VI. Schimbare şi rezistenţă la schimbare ... 83
Kurt Lewin (1890-1947) ... 83
Totul se află într-un echilibru cvasistaţionar ... 85
Ziua casei incendiate de către germani ... 85
Povestea hoţului şi a actelor ... 86
Repetarea întâmplării cu pierderea actelor ... 86
A supravieţui unei pierderi ... 87
Rezistenţa la schimbare ... 88
Schimbarea se produce mai uşor la mai mulţi odată ... 89
Cercetarea lui Kurt Lewin asupra comportamentului alimentar: o premieră ... 91
Povestea unei biciclete ... 93
Capitolul VII. La cine, la ce ţinem într-adevăr? Adevăratele legături ... 95
Să înveţi să percepi evenimentele vieţii şi ceea ce este esenţial pentru tine însuţi ... 95
Sensul, procesul şi conţinutul acestei lucrări transgeneraţionale: genosociograma ... 96
Evenimente de viaţă marcante ... 96
"Atomul social" ... 97
Marie, abuzurile şi frăţiorul mort ... 99
Amelie, regina Maria-Antoaneta şi adverbele circumstanţiale ... 101
Capitolul VIII. Cum se întocmeşte o genosociograma ... 103
Desene, detalii ale desenelor şi convenţii ... 103
Metodologia prin asociaţia de idei ... 110
Liniile colorate ... 112
Datele care revin ... 114
Fapte de război şi resurse istorice ... 114
Importanţa viselor ... 115
Diverse urmări ale lucrului la genosociograma ... 115
Rememorare a câtorva puncte-cheie ... 117
Capitolul IX. Viaţa începe în momentul conceperii, depinde de mediul familial, de clasa socială şi de eticheta pusă de către celălalt ... 120
Viaţa începe în momentul conceperii ... 120
Prezicerile făcute în leagăn ... 121
Contextul în care bebeluşul vine pe lume şi nişa ecologică. Cuibul şi furtunile sale ... 122
Mediul social şi ritualurile locale ... 123
Impactul clasei sociale de apartenenţă asupra vieţii personale ... 123
Limba vorbită acasă este uneori diferită de cea a ţării în care se locuieşte ... 124
Rolul rezervat copilului ... 124
A fi mama mamei sale ... 125
Influenţa clasei sociale de apartenenţă, a uzanţelor şi a obiceiurilor acesteia ... 126
Eşecul ambivalent al copilului inteligent ... 127
Ierarhia socială şi ordinea în care se ciuguleşte ... 128
Familii aşa-zis normale, familii nevrotice, ba chiar perverse ... 129
Alegerea prenumelui ... 130
întorsăturile vieţii ... 134
Sfârşitul vieţii şi a-ţi lua rămas-bun ... 134
Capitolul X. Memorie familială, uitări şi reconstituire ... 135
Trecutul reevaluat ... 135
Avem familia pe care o avem ... 136
Reconstituirea trecutului personal este întotdeauna periculoasă ... 137
Freud şi sonatele ... 137
Doliuri nefăcute ... 138
Cazul persoanelor care migrează ... 138
Reacţiile Mariei ... 140
Capitolul XI. Când se lucrează de unul singur ... 141
Capitolul XII. Spaţiul lipsit de primejdie şi baza de siguranţă ... 144
Baza de siguranţă ... 144
Primii paşi sunt importanţi ... 144
Conceptul de holding al lui Winnicott ... 145
Conceptul de "safe space" al lui Kotani ... 146
Baza de siguranţă prin atingere ... 148
Aşezarea pe cal sau poziţia călăreţului în şa şi "raportul cu pământul" sau înrădăcinarea ... 150
Peter Pan, limanul de graţie şi ţara lui "Niciodată, niciodată" ... 151
Conceptul de "hardiness" (robusteţe) al lui Kobasa ... 153
Capitolul XIII. Fără un loc sub soare ... 155
Cei care reapar ... 155
Să nu se confunde coincidenţa cu hazardul ... 157
Persoane fără domiciliu fix, fără acte, refugiaţi, sclavi ... 159
A refula pentru a se integra, apoi a se redeschide şi a se asuma ... 160
Capitolul XIV. Când nu avem acces la memoria familiei ... 166
Ce e de făcut? ... 167
Adopţie şi familii în oglindă ... 167
"Poli-taţi" şi "poli-mame" ... 168
Filiaţia aşa-zis "normală", ca ficţiune ... 168
Fecundarea de către un "donator" şi secrete de familie: cazul lui Gerard ... 169
Copii abandonaţi la naştere: cazul lui Marie-Pierre ... 169
Capitolul XV. Pedagogie albă, pedagogie neagră moştenită, părinţi toxici ... 172
Pedagogia neagră ... 174
Un spirit distructiv dus la extrem ... 177
Comunicările paradoxale ... 178
încurajarea ... 178
Concluzie. A-ti asuma familia în ansamblul ei şi a-şi alege propria viaţă180
Cum să reuşeşti în viată ... 189
Anexe ... 191
Ghid de evaluare sau de autoevaluare a stresului provocat de evenimentele vieţii ... 193
Observaţia fină şi "intuiţia": şansă şi serendipitate ... 196
Inconştientul şi transferul ... 199
Efectul placebo ... 201
Psihogenealogie şi muncă ... 203
"Justiţia reală, reparatoare" a populaţiei maori ... 206
Triunghiul pervers sau impunerea propriei voinţe asupra celuilalt sub pretextul de a-l ajuta ... 211
Bibliografie ... 217
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu