marți, 5 iunie 2012

COPII CU SINDROM DOWN. Dezvoltare motorie si interventie


Autor :  Peter E. M. Lauteslager                
Editura de Sud, Craiova 
An aparitie : 2005 
Traducerea  Maria Vîslan 
ISBN 973-8395-09-7  
Nr pagini : 371 

Se gaseste la BCU

Nota: Cartea reprezinta teza de doctorat a autorului



Descriere :
"Cartea “Copiii cu sindrom Down. Dezvoltare motorie şi intervenţie” reprezintă un studiu asupra dezvoltării motorii a copiilor mici cu sindrom Down, realizat de doctorul Peter E.M. Lauteslager PhD, specialist în kinetoterapia pediatrică, care este autorul cărţii şi şeful Clinicii Paramedicale a Institutului ’s Heeren Loo Midden Nederland din localitatea Ermelo, Olanda. 

Cartea prezintă dezvoltarea motorie a copiilor cu sindrom Down, cu vârsta între 0-3 ani şi intervenţia asupra dezvoltării deprinderilor motorii de bază ale acestor copii. Are o componentă teoretică care descrie şi interpretează limitările din comportamentul motor – “Perturbări în sistemul controlului postural”; instrumentul de măsură “Basic Motor Skills” = BMS - “Deprinderi motorii de bază ale copiilor cu sindrom Down”; cercetarea ştiinţifică a intervenţiei, precum şi o componentă terapeutică “Kinetoterapie pentru copilul mic cu sindrom Down”;


Studiul face un raport asupra cercetării psihomotrice a testului deprinderilor motorii şi eficacităţii tratamentului kinetoterapeutic.
Metoda BMS reprezintă un mod practic de stimulare a dezvoltării motorii a copiilor mici cu sindrom Down. Cu ajutorul unui terapeut BMS veţi învăţa cum să stimulaţi mişcările copilului dumneavoastră acasă, jucându-vă cu el. In metoda BMS factorii principali sunt îndemânarea părinţilor şi plăcerea copilului.
• Problemele studiate sunt:– Menţinerea posturii şi a echilibrului
– Compensarea problemelor motorii simetric, static şi cu sprijin
– Schemele de mişcare caracteristice
– Limitările funcţionale
– Dezvoltarea motorie întârziată, chiar mai lentă decât dezvoltarea mintală
– Probleme motorii specifice comparativ cu alţi copii cu dizabilităţi intelectuale
– Nu doar întârziaţi, dar şi diferiţi
– Perturbări motorii specifice: insuficientă stabilitate articulară şi de echilibru; comportament motor static şi simetric; scheme motorii caracteristice, lipsa varietăţii în mişcare
– Sabloane specifice de mişcare.

Efectele demonstrate ale aplicării BMS sunt:
• Kinetoterapia îmbunătăţeşte elementele condiţionale ale controlului postural cum sunt stabilitatea, postura şi echilibrul.
 • Kinetoterapia produce accelerarea semnificativă a dezvoltării deprinderilor motorii de bază ale copiilor cu sindrom Down în timpul tratamentului." (
SURSA)

Cuprins:

Cuvant inainte /5
Prefata /5

1.  Introducere /12
   1.1.  Cuvant inainte /12
   1.2.  Problema /12
   1.3.  Obiective /14
   1.4.  Intrebarile cercetarii /15
   1.5.  Structura cercetarii /18
   1.6.  Literatura de specialitate /19

2.  Dezvoltarea motorie a copiilor cu sindrom Down /21
   2.1.  Literatura de specialitate /22
            2.1.1. Dezvoltarea mintala si motorie /22
            2.1.2. Probleme motorii specifice /24
            2.1.3. Anomalii neuro-anatomice specifice /25
            2.1.4. Aspecte neurologice caracteristice dezvoltarii /27
            2.1.5. Reactii posturale /29
            2.1.6. Schemele anormale posturale si de miscare /30
   2.2.  Observatii /31
            2.2.1. Tonus /33
            2.2.2. Pozitia decubit dorsal /33
            2.2.3. Pozitia decubit ventral /35
            2.2.4. Rostogolirea /38
            2.2.5. Deplasarea inainte pe podea /38
            2.2.6. Sezand pe podea /40
            2.2.7. Sezand ca postura intermediara /42
            2.2.8. Ridicarea in ortostatism /44
            2.2.9. Mersul /45
   2.3.  Discutii /45
   2.4.  Concluzii /50
   2.5.  Sumar /50
   2.6.  Literatura de specialitate /51

3.  Interventia motorie pentru copii cu sindrom Down: retrospectiva literaturii
de specialitate /54
   3.1.  Literatura de specialitate /55
   3.2.  Programe de stimulare generala /59
   3.3.  Programe motorii specifice /61
   3.4.  Discutii /64
            3.4.1. Componenta teoretica /64
            3.4.2. Metode de tratament /67
            3.4.3. Rezultate /69
            3.4.4. Masurarea interventiei /70
   3.5.  Concluzii si recomandari /72
   3.6.  Sumar /73
   3.7.  Literatura de specialitate /74

4.  Perturbari in comportamentul motor al copiilor cu sindrom Down:
Necesitatea componentei teoretice /78
   4.1.  Literatura de specialitate /79
   4.2.  Comportamentul motor specific in timpul dezvoltarii miscarilor elementare /81
            4.2.1. Abilitatea motorie in pozitia decubit ventral /81
            4.2.2. Abilitatea motorie in pozitia decubit  dorsal /83
            4.2.3. Rostogolirea /84
            4.2.4. Deplasarea inainte pe podea /84
            4.2.5. Pozitia sezand /85
            4.2.6. Mobilitatea in pozitia sezand /86
            4.2.7. Ortostatism /87
            4.2.8. Ridicarea in ortostatism /88
            4.2.9. Mersul /89
   4.3.  Componenta teoretica /91
            4.3.1. Anomalii neuroanatomice specifice sindromului /92
            4.3.2. Hipotonia si co-contractiile /93
            4.3.3. Reactiile posturale si hipotonia /94
            4.3.4. Hipotonia , mobilitatea articulara si proprioreceptia /95
            4.3.5. Sinteza /96
            4.3.6. Cadrul tratamentului kinetoterapeutic /98
            4.3.7. Instrumentul de masura pentru deprinderile motorii /99
   4.4.  Concluzii si recomandari /101
   4.5.  Sumar /101
   4.6.  Literatura de specialitate /103

5.  Testul “Deprinderi motorii de baza ale copiilor cu sindrom Down:
 Siguranta si valabilitatea constructiei testului /106
   5.1.  Scopul cercetarii, instrumentul de masura si ipoteze /107
            5.1.1. Scopul cercetarii /107
            5.1.2. Instrumentul de masura /108
            5.1.3. Ipoteza 1 Secventa de dezvoltare a itemilor de testare /110
            5.1.4. Ipoteza 2 Secventa de dezvoltare a subsectiunilor per itemul de testare /111
            5.1.5. Ipoteza 3 Relatia dintre scorul BMS si varsta /112
   5.2.  Metoda /112
            5.2.1. Subiectii /112
            5.2.2. Analize statistice /113
            5.2.3. Procedura /115
   5.3.  Rezultate /116
            5.3.1. Siguranta /116
            5.3.2. Analiza “fit”/117
            5.3.3. Ipoteza 1: secventa itemilor de testare /120
            5.3.4. Ipoteza 2: secventa subsectiunilor per itemul de testare /122
            5.3.5. Ipoteza 3: corelatia intre scorul BMS si varsta /123
   5.4.  Discutii /124
            5.4.1. Siguranta /124
            5.4.2. Analiza “fit”/125
            5.4.3. Ipoteza 1: secventa itemilor de testare /127
            5.4.4. Ipoteza 2: secventa subsectiunilor per itemul de testare /128
            5.4.5. Ipoteza 3: corelatia intre scorul BMS si varsta /127
   5.5.  Concluzii /129
   5.6.  Sumar /129
   5.7.  Literatura de specialitate /131

6.  Efectul kinetoterapiei asupra dezvoltarii deprinderilor motorii de baza
ale copiilor cu sindrom Down /133
   6.1.  Metoda /135
            6.1.1. Subiectii /135
            6.1.2. Instrumente de masura /138
            6.1.3. Proiectare si procedura /140
            6.1.4. Tratament kintoterapeutic /142
            6.1.5. Analize statistice /144
   6.2.  Rezultate /146
            6.2.1. Dezvoltarea motorie per copil /146
            6.2.2. Dezvoltarea motorie si mintala a grupului experimental /149
            6.2.3. Diferentele in dezvoltarea motorie si mintala dintre perioade /150
            6.2.4. Corelatia intre variabilele de control (intrare) si dezvoltarea motoriei /152
            6.2.5. Corelatia intre variabilele de control (perioada) si dezvoltarea motoriei /154
   6.3.  Discutii si concluzii /156
   6.4.  Sumar /160
   6.5.  Literatura de specialitate /162

7.  Concluzii finale /165
   7.1.  Concept teoretic/165
   7.2.  Semnificatia interventiei /166
   7.3.  Instrumentul evaluator al dezvoltarii motorii /167
   7.4.  Metoda de tratament /168
   7.5.  Continuarea cercetarii /170
   7.6.  Kinetoterapia in perspectiva educationala /170
   7.7.  Literatura de specialitate /172

Sumar
Curriculum Vitae
Anexa1: Testul “Deprinderi motorii de baza ale copiilor cu sindrom Down” (BMS) /174
Anexa2: Kinetoterapie pentru copii mici cu sindrom Down; componenta terapeutica /298

Un comentariu: