Editura Universitatii din Bucuresti
An aparitie :2008
ISBN 978-973-737-511-7
Nr pagini :201
Format 130 x 200
Pret : 24,52 lei la Editura
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Relaţiile internaţionale, schimbările tehnologice, diversitatea culturală şi cerinţele societăţii îşi pun amprenta asupra mediului universitar actual şi solicită din partea acestuia o capacitate de adaptare şi de inovaţie constante. Importanţa cercetării şi a formării alături de schimbările accelerate ale societăţii se traduc în flexibilitate în sistemul educaţional şi în acelaşi timp în învăţământ de calitate. Învăţământul superior este nivelul instituţional la care schimbarea şi ameliorarea dobândesc maxima eficienţă şi dinamizează celelalte nivele educative.
Relaţiile internaţionale, schimbările tehnologice, diversitatea culturală şi cerinţele societăţii îşi pun amprenta asupra mediului universitar actual şi solicită din partea acestuia o capacitate de adaptare şi de inovaţie constante. Importanţa cercetării şi a formării alături de schimbările accelerate ale societăţii se traduc în flexibilitate în sistemul educaţional şi în acelaşi timp în învăţământ de calitate. Învăţământul superior este nivelul instituţional la care schimbarea şi ameliorarea dobândesc maxima eficienţă şi dinamizează celelalte nivele educative.
Cuprins:
INTRODUCERE 9
1. UNIVERSITATEA - CADRU GENERAL 13
1.1. Universitatea
ca organizaţie care învaţă 13
2. CULTURA ORGANIZAŢIONALĂ - ELEMENT CHEIE
ÎN ORGANIZAŢIILE CARE ÎNVAŢĂ 24
2.1.
Definirea şi structura culturii organizaţionale 25
2.1.1. Nivele ale culturii
organizaţionale 32
2.1.2. Cultură organizaţională versus
cultură şcolară 40
2.2.
Caracteristicile culturii organizaţionale 42
2.2.1. Vizibilitatea şi tangibilitatea
culturii 43
2.2.2. Ethosul universitar 44
2.2.3. Culturi puternice şi culturi
slabe sau Sunt toate culturile la fel? 46
2.3. Culturi
şi subculturi 48
2.3.1. Cum se menţine vie o cultură? 51
2.3.2. Tipologia subculturilor
organizaţionale 55
2.4.
Culturile didactice şi caracteristicile lor 65
2.4.1. Individualism şi singurătate 67
2.4.2. Colaborare şi colegialitate
artificială 69
2.4.3. Cultura de colaborare 72
2.4.4. Cultura balcanizată 74
2.4.5. Cultura universitară între
colegialitate şi individualism 77
2.5.
Funcţiile culturii organizaţionale 78
2.5.1. Cultura ca dezavantaj 81
2.5.2. Cultură şi identitate în
universităţi 83
METODOLOGIA CERCETĂRII 87
1. CERCETAREA EDUCAŢIONALĂ ŞI PARADIGMA
CALITATIVĂ: FUNDAMENTE TEORETICE 87
1.1.
Cercetarea calitativă. Concept şi justificare 89
1.2. De ce
metodologie calitativă în studiul culturii organizaţionale? 94
2. DEMERSUL METODOLOGIC 100
2.1.
Etnografia educativă 100
2.2.
Tehnicile de culegere a datelor 104
2.2.1. Observaţia participativă 104
2.2.2. Interviu] în profunzime 110
2.2.3. Analiza de documente 114
2.2.4. Jurnalul de teren 117
2.3.
Informatorii cheie 118
2.4.
Criterii de rigoare a cercetării 122
2.4.1. Criterii etice ale cercetării 123
CONCLUZIILE STUDIULUI 125
1. PRIVIRE GENERALĂ ASUPRA UNIVERSITĂŢII
ACTUALE 125
1.1.
Universitatea - privire din interior 125
2. ASPECTE ORGANIZAŢIONALE ŞI CONSECINŢELE
LOR ASUPRA CULTURII 131
2.2.
Democraţie, autonomie şi identitate instituţională 131
2.2. Dileme
ale identităţii profesionale a cadrelor didactice şi repercusiunile lor 132
2.2.1. Identitate /coordonare 133
2.2.2. Izolare / colaborare 134
2.2.3. Cercetarea şi predarea: două feţe
ale aceleiaşi monede 136
2.2.4. Academic /specialist 138
3. CONCEPTUL DE CULTURĂ DEPARTAMENTALĂ ŞI
APLICAREA LA CONTEXTUL DE STUDIU 140
3.2. Cultura
departamentală versus sub-culturi departamentale 140
3.1.1. Cultura pedagogică versus cultura
de ,,colegiu" sau legea celor mai puternici, elitele 144
3.1.2. Subcultura grupurilor de
cercetare 152
3.1.3. Libertate, izolare şi
colegialitate 155
4. LEADERSHIPUL ŞI PUTEREA CA SIMBOLURI
CULTURALE DEPARTAMENTALE 161
4.2.
Simbolismul în DOE 262
4.1.1. Spaţiul ca simbol 163
4.1.2. Comunicarea ca simbol 164
IDEI PENTRU VIITOR 169
1.2. Cultura
organizaţională sursă a schimbării şi ameliorării instituţionale 269
1.2.
Ameliorarea ca schimbare culturală dirijată 173
2.3.
Coordonarea şi lucrul în echipă la nivel departamental 276
2.4. Dincolo
de individualism şi fragmentare 280
BIBLIOGRAFIA
185
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu