Editura Humanitas
Colectia în afara colecţiilor
An aparitie :2009
Traducerea Anca Florescu-Mitchell
ISBN 978-973-50-2481-9
Nr pagini :392
Format 130 x 200
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
La 150 de ani de la apariţia Originii speciilor şi dupa nenumărate confirmări aduse de genetică, exista încă destui oameni care nu cred în evoluţionism. În ciuda tuturor dovezilor privind Holocaustul, apar voci care îl neagă. Alţii susţin ca Aristotel şi-ar fi copiat sistemul de gândire de la ipotetici filozofi africani. Mulţi oameni cred în parapsihologie sau îşi închipuie că au fost răpiţi de extratereştri. Psihoterapeuţi prea încrezători în tehnici discutabile sădesc în minţile femeilor false amintiri – cu consecinţe tragice. Un cosmolog îşi închipuie că teoria lui poate demonstra existenţa lui Dumnezeu. Cum apar toate aceste bazaconii? Ce anume din alcatuirea noastră favorizează superstiţiile şi prejudecăţile? Ce ne întunecă raţiunea şi de ce o luăm razna? La aceste întrebări răspunde pe larg Michael Shermer, un istoric al ştiinţei cu studii de psihologie, scepticul numărul unu al Americii zilelor noastre. Iar rezultatul e o impecabilă lecţie de gândire critică, necesară chiar şi minţilor celor mai lucide, pentru că, la urma urmei, pe toţi ne pândesc bazaconiile.
MICHAEL SHERMER s-a născut în 1954 la Glendale, California. A început prin a studia teologia, dar a trecut apoi la psihologie, obţinând în 1976 licenţa în psihologie experimentală la Universitatea de Stat din California. Din 1979, pasiunea pentru ciclism l-a făcut să participe la curse pe distanţe lungi, mai ales la cursa de 3 000 de mile care traversează America, iar vreme de câţiva ani a încercat tot felul de metode neconvenţionale de a-şi îmbunătăţi performanţele sportive şi a descoperit „pe pielea lui" netemeinicia pseudoştiinţelor. În 1991 a obţinut un doctorat în istoria ştiinţei, a devenit profesor de istoria ştiinţei la Occidental College, iar un an mai târziu a înfiinţat Societatea Scepticilor şi a început să editeze revista Skeptic. A organizat de asemenea o serie de conferinţe ştiinţifice la Institutul Tehnologic din California, având invitaţi iluştri, între care Richard Dawkins, Stephen Jay Gould, Daniel Denett, Jared Diamond şi Steven Pinker. Apare frecvent în dezbateri publice şi la televiziune pentru a demasca impostura şi frauda pseudoştiinţelor şi are o rubrică permanentă în revista Scientific American.
Cărţi: Why People Believe Weird Things (1997), How We Believe: The Search for God in an Age of Science (2001), The Borderlands of Science: Where Sense Meets Nonsense (2001), The Science of Good and Evil (2004), Science Friction: Where the Known Meets the Unknown (2005), Why Darwin Matters (2006), The Mind of the Market (2007).
La 150 de ani de la apariţia Originii speciilor şi dupa nenumărate confirmări aduse de genetică, exista încă destui oameni care nu cred în evoluţionism. În ciuda tuturor dovezilor privind Holocaustul, apar voci care îl neagă. Alţii susţin ca Aristotel şi-ar fi copiat sistemul de gândire de la ipotetici filozofi africani. Mulţi oameni cred în parapsihologie sau îşi închipuie că au fost răpiţi de extratereştri. Psihoterapeuţi prea încrezători în tehnici discutabile sădesc în minţile femeilor false amintiri – cu consecinţe tragice. Un cosmolog îşi închipuie că teoria lui poate demonstra existenţa lui Dumnezeu. Cum apar toate aceste bazaconii? Ce anume din alcatuirea noastră favorizează superstiţiile şi prejudecăţile? Ce ne întunecă raţiunea şi de ce o luăm razna? La aceste întrebări răspunde pe larg Michael Shermer, un istoric al ştiinţei cu studii de psihologie, scepticul numărul unu al Americii zilelor noastre. Iar rezultatul e o impecabilă lecţie de gândire critică, necesară chiar şi minţilor celor mai lucide, pentru că, la urma urmei, pe toţi ne pândesc bazaconiile.
MICHAEL SHERMER s-a născut în 1954 la Glendale, California. A început prin a studia teologia, dar a trecut apoi la psihologie, obţinând în 1976 licenţa în psihologie experimentală la Universitatea de Stat din California. Din 1979, pasiunea pentru ciclism l-a făcut să participe la curse pe distanţe lungi, mai ales la cursa de 3 000 de mile care traversează America, iar vreme de câţiva ani a încercat tot felul de metode neconvenţionale de a-şi îmbunătăţi performanţele sportive şi a descoperit „pe pielea lui" netemeinicia pseudoştiinţelor. În 1991 a obţinut un doctorat în istoria ştiinţei, a devenit profesor de istoria ştiinţei la Occidental College, iar un an mai târziu a înfiinţat Societatea Scepticilor şi a început să editeze revista Skeptic. A organizat de asemenea o serie de conferinţe ştiinţifice la Institutul Tehnologic din California, având invitaţi iluştri, între care Richard Dawkins, Stephen Jay Gould, Daniel Denett, Jared Diamond şi Steven Pinker. Apare frecvent în dezbateri publice şi la televiziune pentru a demasca impostura şi frauda pseudoştiinţelor şi are o rubrică permanentă în revista Scientific American.
Cărţi: Why People Believe Weird Things (1997), How We Believe: The Search for God in an Age of Science (2001), The Borderlands of Science: Where Sense Meets Nonsense (2001), The Science of Good and Evil (2004), Science Friction: Where the Known Meets the Unknown (2005), Why Darwin Matters (2006), The Mind of the Market (2007).
Cuprins:
Cuvânt înainte de Stephen Jay Gould 7
Introducere:
Un turneu revelator 13
Prolog: La
televiziune 31
PARTEA I
ŞTIINŢĂ Şl SCEPTICISM 43
Capitolul 1. Exist, deci gândesc 45
Ce este un
sceptic? 48
Ştiinţă şi
scepticism 52
Tensiunea
esenţială dintre scepticism şi credulitate 55
Unealta
minţii 57
Capitolul 2. Averea cea mai de preţ 59
Paradoxul
lui Pirsig 64
Pseudoştiinţă
şi pseudoistorie 70
Cum se
schimbă ştiinţa 76
Triumful
ştiinţei 80
Capitolul 3. Cum o ia razna gândirea 83
Maxima lui
Hume 84
Dificultăţile
gândirii ştiinţifice 85
Dificultăţile
gândirii pseudoştiinţifice 88
Probleme
logice în gândire 98
Probleme
psihologice în gândire 102
Dictonul lui
Spinoza 105
PARTEA A II-A
ŞTIINŢĂ ŞI SUPERSTIŢIE 107
Capitolul 4. Deviaţii 109
Capitolul 5. Prin nepătruns 119
Ce este o
stare alterată a conşticnţei 120
Experienţa
morţii iminente 124
În căutarea
nemuririi 130
Ştiinţă şi
nemurire 131
Transcendenţa
istorică nu înseamnă chiar nimic? 135
Capitolul 6. Răpit!137
O experienţă
personală de răpire 137
Autopsia
unui extraterestru 139
Întâlniri cu
oameni răpiţi de extratcreştri 144
Capitolul 7. Epidemii de acuzaţii 150
Vânătoarea
de vrăjitoare şi feedbackul pozitiv 152
Panica
satanistă 158
Vânătoarea
de vrăjitoare a memoriei regăsite 161
Capitolul 8. Cultul cel mai improbabil 168
PARTEA A III-A
EVOLUŢIE ŞI CREAŢIONISM 181
Capitolul 9. La început 183
Capitolul 10. Confruntarea cu creaţioniştii
195
Ce este
evoluţia? 198
Argumente şi
răspunsuri de ordin filozofic 200
Argumente şi
răspunsuri de ordin ştiinţific 208
Capitolul 11. Ştiinţa apărată, ştiinţa
definită 217
Timp egal
sau tot timpul? 219
La Curtea
Supremă 226
Apărarea
ştiinţei 229
Definirea
ştiinţei 231
Reacţia
creaţioniştilor 235
Reacţia
Curţii Supreme 236
Ştiinţa
unită 238
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu