Autor : Ioan Dragan
Editura RAO International
An aparitie :2008
ISBN 978-973-103-467-6 (set)
Nr pagini :1387 (ambele volume)
Pret : 42,02 lei la Editura
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
În paginile acestor două volume masive intitulate simplu şi laconic Comunicarea, cu un subtitlu academic Paradigme şi teorii, cititorul are în faţă o prezentare structurantă şi diacronică a întâlnirii şi confruntării celor două mari constelaĺii ale universului comunicaţional una a miriadelor de mijloace, tehnici şi profesii specia- lizate în comunicare, şi alta a raţionalizării ei teoretice într-o nouă generaţie de ştiinţe ale comunicării. Lucrarea este o încercare enciclopedică de a sintetiza şi cuprinde ceea ce este prin natură de necuprins universul fără margini, în adâncime, în diversitate şi în extensie, al comunicării mediatice. Cititorul, el însuşi participant, producător şi produs al acestei lumi mediatice, găseşte în cele două tomuri o prezentare sistematică, ordonată şi clară a modelelor teoretice care de un secol încoace urmăresc să aducă lumină în această lume, pe cât de fascinantă şi de seducătoare, pe atât de greu de pătruns cu ochiul liber şi cu uneltele de gândire ale simţului comun.
Cuprins:
Argument 5
Prima Parte. DEFINIŢII ALE COMUNICĂRII. PARADIGME, MODELE ŞI
ŞCOLI. CONCEPTE „TRANSVERSALE" 9
Capitolul 1. OMNIPREZENŢA COMUNICĂRII ÎN
PROCESELE SOCIALE: PENTRU O SOCIOLOGIE A COMUNICĂRII 11
1. Noţiunea
de comunicare 14
Capitolul 2. ELEMENTELE DEFINITORII ALE
COMUNICĂRII 21
1.
Elementele comunicării 21
2.
Reconstruirea trinităţii emiţător-mesaj-receptor (E-M-R) 27
3. Surse şi
semnificaţii ale pluralităţii definiţiilor 31
Capitolul 3. DE LA NOŢIUNI FUNDAMENTALE LA
ŞCOLI ŞI ŞTIINŢE ALE COMUNICĂRII 34
1. Două
generaţii paradigmatice în istoria teoriilor comunicării 37
2. Abordarea
reprezentaţională şi abordarea pragmatică a comunicării 40
3.
Definiţiile comunicării şi teorii de referinţă. Câteva aplicaţii 42
Bibliografie
51
Partea a Il-a.
CONCEPTE „TRANSVERSALE» ÎN ŞTIINŢELE COMUNICĂRII 53
Capitolul 1. MODELUL INFORMAŢIONAL AL
COMUNICĂRII. INFORMAŢIE ŞI COMUNICARE 55
1. Modelul
Shannon şi Weaver 55
2.
Informaţie, predictibilitate, incertitudine 60
3. Modelul
cibernetic 62
4. Zgomot,
feedback, redundanţă 64
4.1.
Feedback-ul 66
4.2.
Redundanţa 68
5.
Uniliniaritatea modelului informaţional 71
6. De la
informaţie la comunicare 73
7. Ştiinţe
sau o „interştiinţă" a informaţiei şi comunicării 78
8. Valoarea
ne-entropică, semantică, pragmatică a informaţiei 80
Capitolul 2. DE LA MODELUL INFORMAŢIONAL LA
MODELE LINGVISTICE ŞI SEMIOTICE 90
1.
Originalitatea modelelor lingvistice 90
2. Modelul
lingvistic al lui Roman Jakobson 93
3.
Semnificaţie, sens, denotaţie şi conotaţie 99
4.
Informaţie, strategie semantică, persuasiune 103
5. Abordări
„comunicaţionale" dincolo de abordarea semiotică şi referenţială a
comunicării 106
Capitolul 3. ABORDĂRI PSIHO-SOCIOLOGICE
110
1. Consistenţă
cognitivă şi disonanţă în comportamentul faţă de informaţie 110
2 Teoria
disonanţei 116
Capitolul 4. INFORMAŢIA MEDIATICĂ 121
1. Valoarea
de „noutate" şi de „actualitate" a informaţiei mediatice 121
2.
Evenimenţializarea: de la faptul „brut" la ştire (modelul P.
Charaudeau) 125
3. Jurnalul
tv ca gen autentificator 130
4. Criterii
de selectare şi construire a ştirilor. Modelul Galtung-Ruge 137
5. Modelul
„social" al selecţiei ştirilor. J. Dimmick 142
6. Modelele
Gans, Kepplinger, Breed 146
7. Modelul
co-spaţialităţii şi co-temporalităţii. P. Charaudeau 149
Capitolul 5. INTENŢIONALITATEA ŞI
SEMNIFICAREA 157
1. De la o
teorie psihologică la o teorie fenomenologică a intenţionalităţii 157
2. Umberto
Eco: semne „intenţionale" şi semne „atenţionale" 160
3. Intenţie
şi niveluri ale intenţionalităţii 164
Capitolul 6. SISTEM, RELAŢIE ŞI
PARTICIPARE: TOTUL COMUNICĂ 171
1. Şcoala de
la Palo Alto 171
2.
Dramaturgia comunicării şi managementul impresiilor (E. Goffman) 181
Bibliografie 190
Partea a IlI-a.
SEMIOTICĂ, PRAGMATICĂ ŞI COMUNICARE 193
Capitolul 1. SEMIOTICA: IMPERIU AL SEMNELOR
ŞI SEMNIFICĂRII 195
1. Semnele:
analiză comparativă (Daniel Bougnoux) 195
2. Ch.
Peirce - primul teoretician al semnelor ca mijloace de comunicare 199
3. Semnele,
procesele de semnificare şi comunicarea 205
4. Sens,
semnificaţie, semnificare 213
5. Sensul în
structuralism: expresie a unei „structuri de profunzime" 219
6. De la
structuralism la semiotică şi pragmatică 222
7.
Socio-semiotică şi comunicare (Jean-Jacques Boutaud) 229
8. Semiotica
imaginii şi reînnoirea semioticii 231
9.
Convergenţa semiotică şi comunicare. Imaginea publicitară 236
10. De la
sens-semnificare în semiotică la abordarea pragmatică a sensului şi
semnificaţiei 240
11.
Semnificaţia ca acţiune discursivă (pragmatică) 243
12. Semnele
şi semnificarea în comunicarea televizuală 247
Capitolul 2. INFLUENŢARE – COMUNICARE 261
1. Teoria
semio-contextuală şi cognitivă 261
2.
Pragmatica - cuvântul şi limbajul ca acţiune influenţată 265
3. Teoria
performativităţii 266
4. Teoria
actelor de limbaj 268
5.
Principiul pertinenţei 272
6.
Contextele şi condiţiile efectivităţii 273
7.
Comunicarea de masă ca proces de influenţă 277
8. Formele
de exercitare a influenţei mass media 279
Bibliografie
280
Partea a IV-a. MEDIA
ŞI COMUNICAREA DE MASĂ 283
Capitolul 1. COMUNICAREA DE MASĂ: MEDIERE
ŞI MEDIATIZARE 285
1.
Caracteristici de bază 285
2. Elemente
şi definiţii: medium, canal, media 286
3.
Caracteristici diferenţiale ale comunicării de masă 290
4. Media şi
piaţa comunicaţională 296
5. Cultura
mediatică: între denunţare şi apologie298
6. Patru
tipuri de structuri comunicaţionale 302
7. Etape şi
modele în evoluţia studierii comunicării de masă 307
8. Abordări
comunicaţionale integratoare 311
9. Perspectivele mecanist-informaţională şi simbolic-rituală ale
comunicării 314
10. Viziunea
lui James Carey despre abordarea rituală a comunicării 317
11. Ritual
şi ceremonial în comunicare 321
12. Codurile
comunicării/difuzării de masă (John Fiske) 327
13. Mass
media ca putere socio-simbolică. Modelul extensiei spaţio-temporale al lui John
B. Thompson 330
14. Mass
media şi crearea publicului „delocalizat“, a tradiţiei şi vizibilităţii
mediatice 333
15. Teoriile
„contractualiste" ale comunicării de masă 338
Capitolul 2. EMERGENŢA ŞI DEZVOLTAREA MASS
MEDIA 347
1. Presa
scrisă 349
2.
Radiodifuziunea 357
3. Apariţia
şi dezvoltarea Televiziunii 359
4. Tipurile
de media 362
5.
Mijloacele de înregistrare şi de redare a sunetului şi a imaginilor. Convergenţa
media şi a noilor tehnologii de informare şi comunicare 364
6.
„Autostrăzile" informaţiei 371
7.
Televiziunea în era noilor tehnologii de informare şi comunicare 375
Capitolul 3. MODELELE SOCIOLOGICE ALE
COMUNICĂRII 380
1. Modelul
lui Wilbur Schramm 382
2. Modelul
lui George Gerbner 388
Capitolul 4. AUDIENŢA MASS MEDIA 393
1.
Importanţa studierii audienţei 393
2. Masa,
publicul şi audienţa 396
3. Noţiunea
de audienţă 401
4. Concepţii
şi definiţii despre audienţă 403
5. Public
ţintă-public real 404
6. Audienţa
ca mod de „convieţuire" cotidiană cu televizorul 408
7. Două
abordări complementare 409
8. Audienţa
activă 413
9. Măsurarea
audienţei. Indicatorii audienţei 414
9.1. Metode
de măsurare a audienţei 416
9.2. Metode
cantitative. Ancheta-sondaj prin interviu 417
9.3. Anchete
pe eşantioane specifice 421
9.4.
Chestionarul în sondajele de audienţă 425
9.5.
Indicatorii de audienţă ai presei scrise 429
9.6. Metoda
panel cu caiete autoadministrate 432
9.7.
Indicatorii de audienţă standard ai panelului radio 435
9.8. Metoda
pandurilor audimetrice 439
9.9. De la
audienţa „pe familie" la audienţa „pe indivizi" 441
9.10.
Indicatorii de audienţă ai tv 442
9.11.
Indicatori de teleaudienţă în terminologie anglo-saxonă 461
9.12.
Calculul indicatorilor de audienţă tv 462
10.
Utilizarea indicatorilor de audienţă de către departamentele de Media-Planning 465
11.
Televiziunile publice şi private 467
11.1.
Dinamica audienţelor 467
11.2.
Măsurare cantitativă şi evaluare calitativă 471
11.3.
Televiziune „oferită", „disponibilă", „receptată" 473
12. Tipuri
de audienţe 477
12.1.
Practici ale cititorilor, ascultătorilor, telespectatorilor 477
12.2.
Comportamentul de „zapping" 481
12.3.
Tipologii după stiluri şi forme de viaţă 486
Bibliografie
491
Partea a V-a. LOCUL
ŞI ROLUL MASS MEDIA ÎN SOCIETATE.
TEORIA „INDUSTRIILOR
CULTURALE" ŞI A SPAŢIULUI PUBLIC 495
Capitolul 1. CURENTELE EMPIRIC ŞI CRITIC
497
Capitolul 2. CULTURA DE MASĂ ŞI INDUSTRIILE
CULTURALE 506
1. Şcoala
teoreticienilor „industriei culturale" 509
2. Evoluţii
ale teoriei industriilor culturale 514
3. Critica
teoriei critice a industriilor culturale 517
4. Procesul
de comercializare ca atribut al industriilor culturale 519
5.
Industriile culturale şi societatea spectacolului 521
Capitolul 3. COMUNICAREA DE MASĂ ŞI SPAŢIUL
PUBLIC 527
1. Relaţia
dintre comunicare şi democraţie în spaţiul public 528
2. Habermas
şi teoria „acţiunii comunicaţionale" 535
3. C. Wright
Mills şi „Societatea de masă" 537
4.
Televiziunea şi spaţiul public 542
5.
Talk-show-ul şi noul spaţiu public. „Telecraţia" - mit sau realitate 543
6.
Consiliile audiovizualului şi respectarea principiului pluralismului 550
7. Noul
spaţiu public 556
8.
Reconfigurarea spaţiului public 560
9. „Politica
mediatică" a sferei domestice şi emergenţa noilor spaţii publice 563
10. Alte
particularităţi ale televiziunii în spaţiul public 564
11. Evoluţia
controverselor despre media şi noul spaţiu public 573
12.
Tehnologiile digitale, internetul şi noul spaţiu public 580
Bibliografie
588
Partea a Vl-a.
MODELUL WESTLEY-MACLEAN. ELEMENTE DE SOCIOLOGIA JURNALISMULUI 591
Capitolul 1. MODELUL WESTLEY-MACLEAN 593
1. Modelul
în comunicarea interpersonală 593
2. Modelul
în comunicarea de masă. Un model „triadic": surse, media, auditoriu 595
Capitolul 2. MODELUL WESTLEY-MACLEAN ŞI
COMUNICAREA DE MASĂ CA SISTEM 599
Capitolul 3. SOCIOLOGIA JURNALISMULUI 601
1.
Reprezentări despre rolul de intermediar al jurnalismului 601
2.
„Neutralitatea jurnalistică" - un concept controversat 602
3. Relaţia
jurnaliştilor cu sursele 604
4. Strategii
ale surselor 609
Capitolul 4. JURNALISMUL CA PROFESIE 611
1. Statutul
şi rolurile jurnaliştilor 611
2.
Jurnaliştii şi organizaţia media 615
3. Tipuri de
jurnalişti 618
4.
Chestiunea normelor profesionale şi a rutinelor profesiei 620
5.
Dualitatea identitară a profesiei de jurnalist: caracterul „fiu" al
profesiei 624
6. Cât de
pertinentă este noţiunea de obiectivitate a informaţiei jurnalistice 632
Capitolul 5. METAMORFOZELE ŞI SFIDĂRILE
JURNALISMULUI 636
1.
Concentrarea pe piaţa mediatică şi independenţa jurnaliştilor 636
2. „Zece secrete"
ale jurnalismului 643
3.
Reînnoirea şi crizele jurnalismului. Jurnalismul „de comunicare" 646
4. Tendinţe
structurale ale crizei jurnalismului: „urgenţa" şi „hiperinformaţia"
651
Capitolul 6. PROFESIA ÎN PERCEPŢIA
JURNALIŞTILOR ROMÂNI 654
Capitolul 7. COMPARAŢII – CONCLUZII 663
Bibliografie
667
Partea a VII-a.
PARADIGMA „PSIHO-TEHNOLOGICĂ“ ŞI
„NEURO-CULTURALĂ“ -
MARSHALL McLUHAN 670
Capitolul 1. SURSE ŞI IDEI DIRECTOARE 672
Capitolul 2. MODELUL LUI MCLUHAN: O SINTEZĂ
CREATOARE A TRANZIŢIEI LA ERA „ELECTRONICĂ" 676
1. O
perspectivă senzorial-deterministă; alfabetizare, individualizare şi
raţionalitate lineară 678
2.
Importanţa tiparului 681
3. Trei
„ere" comunicaţionale în istoria omenirii 682
4. Medium-ul
este mesajul 686
5. Medii
„calde" şi medii „reci" 691
Capitolul 3. CONTINUATORII LUI McLUHAN ÎN
ERA DIGITALĂ 698
1.
Principiul „oglinzilor retrovizoare" şi legile „tetradice" ale
evoluţiei mijloacelor de comunicare 707
2. Cartea şi
lectura în era digitală 712
Bibliografie
717
VOLUMUL 2
Partea a VIII-a.
MODELUL FUNCŢIONALIST AL COMUNICĂRII DE MASĂ 5
Capitolul 1. DE LA BEHAVIORISM LA
FUNCŢIONALISM 7
1.
Funcţionalismul în viziunea teoriilor critice 11
2. Paradigma
funcţionalistă a comunicării 17
3. Etapele
analizei funcţionale a comunicării de masă 20
4. Cercetări
fondatoare 24
5.
Two-step-flow o/communication şi liderii de opinie 29
6.
Utilizarea mass media (tv) ca „stil de viaţă“ şi ca relaţie distanţat-negociată
33
7. Funcţiile
şi disfuncţiile mass media 37
8.
Disfuncţii ale comunicării de masă 46
9.
Funcţionalismul şi viziunea sistemică asupra mass media 50
Capitolul 2. PARADIGMA „UTILIZĂRI ŞI
GRATIFICAŢII" ALE MEDIA („U ŞI G“) 54
1.
Semnificaţiile modelului 54
2.
Postulatele modelului 59
3. Modelul
E. Katz, M. Gurevitch, H. Hass 62
4. Similaritatea,
interşanjabilitatea şi complementaritatea media 65
5. Modelul
K. E. Rosengren 68
6.
Dezvoltări ale modelului „U şi G“ în anii ’80
71
7. Modelul
expectancy-value şi al recompensei potenţiale 74
8. Metode de
utilizare a media. James Lull 76
9. Studii
recente privind utilizarea tehnologiilor informării şi comunicării 78
10. Studiul
etnologic al uzajelor media şi TIC 81
11.
Utilizări şi gratificaţii ale media în România 83
11.1 Motive,
utilizări, gratificaţii ale media 84
11.2
Utilizări-gratificaţii ale talk-show-urilor 87
12.
Concluzii. Limite ale abordării funcţionaliste 92
Capitolul 3. UTILIZAREA MASS MEDIA CA
MIJLOC DE EVAZIUNE (ESCAPISM) 96
1. Evaziune
şi escapism prin media 96
2.
Proiectare şi identificare. Fragmentarea identitară a omului postmodem 99
3. Date
psiho-sociale despre utilizatorilii media în scop evazionist 104
4.
Divertismentul între visare, pulsiune şi relaxare 107
5. Jocul ca
formă socio-culturală ancestrală. Principiile jocului 111
6. Ludicul
şi divertismentul 114
7. Tipologia
jocurilor televizuale 116
8. Jocurile
video şi televiziunea pulsională 124
9. Real-tv
ca divertisment 129
10. Viteza
audiovizuală şi cartografierea postmodemă a spaţiului şi a timpului 131
11.
„Neoteleviziunea” ca divertisment 133
12.
Funcţiile divertismentului televizual 135
13.
Star-systemul şi evaziunea 141
13.1.
Starurile - o industrie a evaziunii. De la starul „mitologic” la starul
„problematic** (E. Morin)141
13.2.
„Uzina" şi procedeele fabricării starurilor 145
13.3. Presa
„people” şi mecanismele star-sistemului 148
14.
„Celebrity magazines" şi star-system 156
15.
Săptămânalele consacrate programelor tv 157
16. Audienţa
presei people şi scara de valori după star-system 162
17.
Star-system şi imaginarul colectiv postmodem 164
18.
Star-system şi identitatea postmodernă 169
19.
Evazionismul în viziunea teoriilor critice 171
Bibliografie
177
Partea a IX-a.
EFECTELE COMUNICĂRII DE MASĂ 179
Introducere:
o privire retrospectivă 181
Capitolul 1. LOGICA SOCIALĂ ŞI LOGICA
EPISTEMOLOGICĂ ÎN SUCCESIUNEA TEORIILOR DESPRE EFECTELE MEDIA 184
1. Corelaţia
dintre viziunile optimistă/pesimistă şi efectele centrifuge/centripete ale
media 188
2. Influenţa
comunicării de masă: natura şi specificitatea efectelor 189
Capitolul 2. CONTROVERSA MEDIA
ATOTPUTERNICE - EFECTE MINORE 193
1. Modelul
behaviorist: efecte atotputernice 193
2. Curentul
psiho-tehnologic 201
3.
Conjuncţia behaviorismului cu teoriile „mulţimii” şi ale societăţii de masă 202
4.
Funcţionalismul şi teoria efectelor minore ale media 205
5.
Revirimentul în teoriile despre efectele media
208
6.
Relativitatea efectelor. Factori de condiţionare a efectelor 212
7.
Contribuţii ale cercetărilor empirice 216
Capitolul 3. MEDIA CA EXPRESII ALE PUTERII
SIMBOLICE ÎN SOCIETATE 219
1.
Comunicare, putere, solidaritate 219
2. Media şi
modernitatea 223
3. Modelul
„iradierii” 224
4. Media:
sursă de influenţă şi putere 227
5. Modelul
psihologic al lui Comstock şi efectele televiziunii asupra comportamentului
individual 228
Capitolul 4. CULTURA TELEVIZUALĂ CA
DRAMATIZARE SPECTACULARĂ ŞI INTEGRATOARE A LUMII 233
1.
Comunicarea televizuală are virtuţi pedagogice şi democratice? 235
2. Teoria
„prăpastiei cognitive” şi a creşterii diferenţiate a cunoaşterii 242
3. O nouă
generaţie de teorii critice 245
4. Universul
cultural şi „capitalul social” al televiziunii 246
5.
Televiziunea - furnizor de modele pentru cultura vieţii cotidiene 249
6. Pierre
Bourdieu şi critica televiziunii: violenţa simbolică 253
Capitolul 5. EFECTE – EFICACITATE 258
1.
Campaniile publicitar-persuasive 258
2. Experienţa
„warbonds” şi invazia marţienilor: studiile lui R. K. Merton 263
3. Condiţii
şi exigenţe generale ale eficacităţii comunicării. Modelele lui B. Berelson şi
W Schramm 267
4. Un model
sociologic comprehensiv al influenţei 276
5.
Exploatarea emoţiilor în publicitate 287
6.
Invulnerabilitatea şi riscurile persuasiunii/manipulării 291
Capitolul 6. RETORICĂ, COMUNICARE ŞI
NEORETORICĂ. ARGUMENTARE, PERSUASIUNE, CONVINGERE 295
1. Retorică
şi argumentare 295
2.
Argumentaţie, persuasiune şi demonstraţie ştiinţifică 298
3. Elemente
de semiotică şi argumentare în discursul publicitar 305
4.
Propagandă şi persuasiune 309
5.
Persuasiunea responsabilă: Charles Larson 311
Capitolul 7. ARGUMENTARE, PERSUASIUNE,
MANIPULARE 313
1. Efectele
în perspectiva pragmaticii comunicării 313
2. Influenţa
ca manipulare 316
3.
Utilizarea manipulatoare a retoricii. Manipularea ca „privare de
libertate" a publicului 320
Capitolul 8. EFECTE ALE INFORMAŢIEI ÎN
POLITICĂ 329
1. De la
efectul direct la procesarea informaţiei 329
2. Efectele de
gen în conduita electorală 334
3.
Cognitivism, informaţie şi efecte electorale 336
Capitolul 9. PUBLICITATEA - ÎNTRE SEDUCŢIE,
PERSUASIUNE, MANIPULARE 341
1. Studiul
mobilurilor ca suport al publicităţii 341
2. Funcţii
socio-culturale ale publicităţii 349
3.
Marketingul publicitar: laborator de strategii 352
4. Spoturile
publicitare ca estetizări euforizante. Tendinţa spre universalizarea
comunicării de tipul „clip" 355
5.
Publicitatea ca „model al culturii mediatice" 360
6.
Publicitatea ca model social şi cultural valoric 363
7.
Semiotică, culorile şi imaginea parfumului 366
8. Culorile
în publicitate. Istoria culorilor şi geneza simbolisticii culorilor 370
Capitolul 10. PRESA - CE FEL DE PUTERE?
376
1. Presa - a
„patra putere"? 376
2. Presa ca
resursă de putere şi ca putere simbolică 382
3.
Jurnalismul şi mediacraţia 388
4. Michael
Foucault: complexul cunoaştere-putere 391
Capitolul 11. CONCLUZII 394
Bibliografie397
Partea a X-a.
VIOLENŢA MEDIATICĂ. COPIII ÎN „SOCIETATEA ECRANELOR" 399
Capitolul 1. TEORII DESPRE AGRESIVITATE ŞI
VIOLENŢĂ 401
Capitolul 2. VIOLENŢA MEDIATICĂ ŞI
PROTECŢIA MINORILOR 408
1.
Politicile în domeniul violenţei mediatice: coduri, legi, directive,
reglementări 409
2. Violenţa
în ficţiuni 412
3. Violenţa
în ştiri şi programe informative 413
4. Violenţa
televizuală şi riscurile pentru copii. Cercetări americane şi europene 416
5.
Receptarea emisiunilor ficţionale de către copii419
6. Expunerea
copiilor la jurnale tv 421
Capitolul 3. SCENARIZAREA VIOLENŢEI
TELEVIZUALE. GRILE/ABORDĂRI ALE CONŢINUTURILOR VIOLENTE 423
1. Metode de
evaluare a conţinuturilor violente 423
2. Copiii
văd altfel şi altceva decât adulţii în programele de televiziune 426
3. Măsurarea
conţinuturilor violente 428
Capitolul 4. STRUCTURAREA CONŢINUTURILOR ŞI
A SCENARIILOR VIOLENŢEI ÎN MEDIA 432
1.
Pertinenţa analizei de conţinut 432
2. Scheme
operaţionale de lectură a conţinuturilor violente 434
Capitolul 5. TELEVIZIUNILE DIN ROMÂNIA,
MARI FURNIZORI DE VIOLENŢĂ 439
1. Corpusul
investigat şi perioadele de studiu. Analiză de conţinut şi cadrare
semio-discursivă439
2. Frecvenţe
şi ponderi ale conţinuturilor violente în televiziunile româneşti 443
Capitolul 6. CONSECINŢE ŞI EFECTE ASUPRA
INDIVIZILOR 455
1. Motivaţia
expunerii la violenţa mediatică şi efectele acesteia: între incitare, seducţie
şi atracţie 456
2.
Cercetările asupra agresivităţii şi „naturalizarea11 violenţei458
Capitolul 7. DIVERSITATEA EFECTELOR
VIOLENŢEI TELEVIZUALE 464
2. Modelul
„utilizărilor şi gratificaţiilor“ în evaluarea impactului violenţei mediatice 468
Capitolul 8. VIDEO-COPIII SAU GENERAŢIA
TELEVIZUALĂ 475
Bibliografie
481
Partea a Xl-a.
MODELELE „REVIRIMENTULUI"483
Capitolul 1. MODELUL „AGENDA SETTING"-
STABILIREA „ORDINII DE ZI PUBLICE" 485
1. Modelul
selecţionerului: gate keeper 489
2. Trei tipuri
de agenda: mediatică, publică, politică 491
3.
Dimensiunile fiecărei agenda 493
4.
Construirea actualităţii 495
5. Fondarea
empirică a modelului 497
6. Procesul
de agendare ca arenă de competiţie 499
7. Critici,
reconsiderări şi dezvoltări 501
8. Agenda
building 503
9. Efecte
ale mediatizării asupra politicului - discurs şi acţiune 504
10. Efectele
„framing" şi „priming" 510
10.1.
Efectul „priming" 510
10.2.
Efectul „framing" 512
Capitolul 2. TEORIA „SPIRALEI TĂCERII"515
1. Premizele
teoriei.515
2. Structura
modelului520
3. Testarea
modelului 522
4.
Caracterul interactiv şi simbolic al opiniilor 526
5. Cum se
exercită influenţa mass media asupra opiniilor 527
Capitolul 3. MODELUL DEPENDENŢEI DE MEDIA
531
1.
Elementele conceptuale ale modelului 531
2. Fondarea
experimentală a teoriei 535
3.
Simptomele şi efectele dependenţei copiilor de tv şi calculator 540
4.
„Infomania“ - reflex al ambiguităţii, incertitudinii şi ameninţării 543
Capitolul 4. TEORIA CULTIVĂRII 547
Bibliografie
552
Partea a Xll-a. MODELELE
RECEPTĂRII 555
Capitolul 1. PUBLICURILE ŞI RECEPTAREA 557
1. De la
studiul efectelor şi audienţei la analiza receptării 557
2. Modelul
semiotic Liebes-Katz. Studiul serialului-foileton „Dallas" 560
3. Direcţii
paradigmatice în studierea receptării 564
4. Niveluri
şi figuri ale experienţei de receptare 566
5.
Diversitatea definiţiilor publicurilor mass media («industriilor culturale»)
571
Capitolul 2. H. R. JAUSS: ESTETICA
RECEPTĂRII. ORIZONTUL DE AŞTEPTARE 575
Capitolul 3. UMBERTO ECO: COOPERAREA INTERPRETATIVĂ
581
Capitolul 4. RECEPTAREA CA SPAŢIU DE
INVENTARE A COTIDIANULUI ŞI DE MICROLIBERTATE (Michel de CERTEAU) 586
Capitolul 5. PUBLICUL ŞI RECEPTAREA
DEFINITE PRIN „CADRUL DE PARTICIPARE" (E. Goffman, S. Livingstone, P.
Lunt) 591
Capitolul 6. FORME DE LECTURI ŞI DE
PARTICIPARE A TELESPECTATORULUI 597
Capitolul 7. RECEPTAREA ÎN VIZIUNEA
„STUDIILOR CULTURALE"601
1. Geneza
Studiilor Culturale ale media 601
2. Modelul
„triadic" al decodificării / receptării mesajelor 605
3. De la
„monologismul" interpretărilor „preferenţiale" ale mesajelor la
pluralismul receptărilor 610
Capitolul 8. IDENTITĂŢILE CULTURALE ŞI
COMUNITĂŢILE CA SUPORT AL CONSTITUIRII PUBLICURILOR 613
Capitolul 9. AUDIENŢE ŞI PUBLICURI.
„CONSTITUIREA" PUBLICULUI 623
Bibliografie
634
Bibliografie
generală 637
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu