Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Sociologie. antropologie
An aparitie :2009
ISBN 978-973-46-1486-8
Nr pagini :632
Format 160x235
Pret : 29,95 lei la Editura,
45,01 lei la elefant (45,01 lei ebook-ul), 42,50 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Lucrarea reprezinta o sinteza a achizitiilor din cimpul psihologiei sociale, in special americane, ce constituie un reper atit prin rezultatele empirice, cit si prin deschiderile teoretice. Pe linga temele clasice tratate prin prisma noilor descoperiri, sint abordate subiecte din sociopsihologie. Autorul argumenteaza specificitatea acestui domeniu, aratind ca, asa cum psihologia sociala reprezinta interfata dintre psihologie si sociologie, sociopsihologia este interfata dintre psihologia sociala si sociologie. Miza fundamentala a sociopsihologiei este descifrarea complexului determinism reciproc dintre micro-, mezo- si macrosocial intr-o perspectiva evolutiva. Astfel, volumul prezinta teme si teorii ce figureaza si in texte de sociologie, cum ar fi schimbul social, teoria alegerii rationale etc., si are un dublu caracter, de manual si tratat, adresindu-se studentilor, cadrelor didactice si cercetatorilor, dar si tuturor persoanelor interesate de relatiile interumane si intergrupale.
Petru Ilut este profesor la Catedra de Sociologie a Universitatii „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca, licentiat in filosofie, doctor in psihologie (sociala), cu stagii de specializare in SUA si, de mai scurta durata, in Franta, Germania si Suedia, implicat in prezent in mai multe programe de cercetare, masterat si doctorat, unele internationale. A mai publicat: Psihologie sociala (coautor), Editura Exe, Cluj-Napoca, 1994; Familia. Cunoastere si asistenta, Editura Argonaut, Cluj-Napoca, 1995; Structurile axiologice din perspectiva psihosociala, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1995; Sociologie (coordonator), Editura Mesagerul, Cluj-Napoca, 1996; Ancheta sociologica si sondajul de opinie (coautor), Editura Polirom, Iasi, 1997; Abordarea calitativa a socioumanului, Editura Polirom, Iasi, 1998; Iluzia localismului si localizarea iluziei, Editura Polirom, Iasi, 2000; Sinele si cunoasterea lui. Teme actuale de psihosociologie, Editura Polirom, Iasi, 2001; Enciclopedie de psihosociologie (coordonator), Editura Economica, Bucuresti, 2003; Valori, atitudini si comportamente sociale. Teme actuale de psihosociologie, Editura Polirom, Iasi, 2004; Sociopsihologia si antropologia familiei, Editura Polirom, Iasi, 2005; Dimensiuni ale familiei actuale din Romania (coordonator), Editura Presa Universitara Clujeana, Cluj-Napoca, 2007; Stari si fenomene ale spatiului domestic in Romania (coordonator), Editura Presa Universitara Clujeana, Cluj-Napoca, 2008.
Lucrarea reprezinta o sinteza a achizitiilor din cimpul psihologiei sociale, in special americane, ce constituie un reper atit prin rezultatele empirice, cit si prin deschiderile teoretice. Pe linga temele clasice tratate prin prisma noilor descoperiri, sint abordate subiecte din sociopsihologie. Autorul argumenteaza specificitatea acestui domeniu, aratind ca, asa cum psihologia sociala reprezinta interfata dintre psihologie si sociologie, sociopsihologia este interfata dintre psihologia sociala si sociologie. Miza fundamentala a sociopsihologiei este descifrarea complexului determinism reciproc dintre micro-, mezo- si macrosocial intr-o perspectiva evolutiva. Astfel, volumul prezinta teme si teorii ce figureaza si in texte de sociologie, cum ar fi schimbul social, teoria alegerii rationale etc., si are un dublu caracter, de manual si tratat, adresindu-se studentilor, cadrelor didactice si cercetatorilor, dar si tuturor persoanelor interesate de relatiile interumane si intergrupale.
Petru Ilut este profesor la Catedra de Sociologie a Universitatii „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca, licentiat in filosofie, doctor in psihologie (sociala), cu stagii de specializare in SUA si, de mai scurta durata, in Franta, Germania si Suedia, implicat in prezent in mai multe programe de cercetare, masterat si doctorat, unele internationale. A mai publicat: Psihologie sociala (coautor), Editura Exe, Cluj-Napoca, 1994; Familia. Cunoastere si asistenta, Editura Argonaut, Cluj-Napoca, 1995; Structurile axiologice din perspectiva psihosociala, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1995; Sociologie (coordonator), Editura Mesagerul, Cluj-Napoca, 1996; Ancheta sociologica si sondajul de opinie (coautor), Editura Polirom, Iasi, 1997; Abordarea calitativa a socioumanului, Editura Polirom, Iasi, 1998; Iluzia localismului si localizarea iluziei, Editura Polirom, Iasi, 2000; Sinele si cunoasterea lui. Teme actuale de psihosociologie, Editura Polirom, Iasi, 2001; Enciclopedie de psihosociologie (coordonator), Editura Economica, Bucuresti, 2003; Valori, atitudini si comportamente sociale. Teme actuale de psihosociologie, Editura Polirom, Iasi, 2004; Sociopsihologia si antropologia familiei, Editura Polirom, Iasi, 2005; Dimensiuni ale familiei actuale din Romania (coordonator), Editura Presa Universitara Clujeana, Cluj-Napoca, 2007; Stari si fenomene ale spatiului domestic in Romania (coordonator), Editura Presa Universitara Clujeana, Cluj-Napoca, 2008.
Cuprins:
Cuvânt înainte 13
Capitolul 1. Asumpţii şi opţiuni epistemologice 17
Capitolul 2. Psihologia socială - un domeniu
deschis şi dinamic 35
2.1. Obiectul şi
problematica psihologiei sociale 35
2.2. Depăşirea
dualităţii în psihologia socială între aspiraţie şi realitate. Psihosociologia
şi sociopsihologia 45
2.3. Repere
istorice şi tendinţe actuale 52
Capitolul 3. Coordonate teoretice şi
metodologice 59
3.1. Aserţiuni
fundamentale ale teoriilor clasice generale 59
3.2. Dezvoltări
contemporane şi noi viziuni 71
3.3. Strategii
metodologice 91
3.3.1. Probleme taxonomice;
complementaritatea calitativ-cantitativ 92
3.3.2. Conţinutul şi calitatea anchetelor
sociopsihologice 96
3.3.3. Observaţia structurată şi cea
participativă 100
Capitolul 4. Aplicarea teoriilor, conceptelor
şi rezultatelor psihologiei sociale şi sociopsihologiei 111
4.1. Areale
clasice ale aplicabilităţii: muncă, sănătate, domeniul juridic 111
4.2. Psihologie
socială şi mediu înconjurător. Exemple aplicative (Laura Nistor) 124
4.2.1. Atitudine şi/sau preocupare faţă
de mediul înconjurător? 125
4.2.2. Instrumente de cercetare 130
4.2.3. Relaţia dintre atitudini şi
comportamente faţă de mediul înconjurător 131
4.2.4. Transnaţionalitatea studiilor de
environmental concern şi imperativul transdisciplinarităţii 136
Capitolul 5. Cogniţia socială. Individual şi
grupai în cunoaşterea cotidiană
139
5.1. Structuri
mentale 140
5.1.1. Statutul ontic 140
5.1.2. Schemele mentale şi tipurile lor
143
5.1.2.1. Stereotipurile şi modul
lor de operare în relaţiile sociale 147
5.1.2.2. Tipuri de scheme în
funcţie de obiectul lor 156
5.1.3. Funcţionarea schemelor 158
5.2. Mecanisme şi
strategii cognitive individuale 162
5.2.1. Procesualitatea cunoaşterii
sociale; inferenţe şi euristici 162
5.2.2. Procese şi erori atribuţionale.
Schimbări de viziune 172
5.2.3. Afectivitate, cogniţie,
comportament 182
5.3. Configuraţii
şi procese mentale grupale 186
5.3.1. Natura socială a reprezentărilor
188
5.3.2. Procesualitateareprezentărilor:
tensiunea şi consonanţa familiar-nefamiliar 191
5.3.3. Structurile mentale macrogrupale
197
5.4. Observaţii
finale şi posibile deschideri. 206
Capitolul 6. Iluziile ca fenomen psihosocial.
Iluzia localismului 213
6.1. Definiţii şi
sensuri213
6.2. Tipuri de
iluzii 215
6.2.1. Taxonomie generală 215
6.2.2. Iluziile de percepţie fizică 217
6.2.3. Iluziile psihosociale 220
6.3. Rolul
iluziilor în procesele psihosociale 226
6.4. Iluzia
localismului şi localizarea iluziei 229
Capitolul 7. Prietenie, dragoste, căsătorie 235
7.1. Factori ai
atractivităţii interpersonale 235
7.1.1. Nevoia de afiliere 236
7.1.2. Efectul familiarităţii 239
7.1.3. Aparenţa personală 240
7.1.4. Similaritatea şi reciprocitatea
244
7.1.5. Proximitatea spaţială 248
7.2. Prietenia şi
dragostea 250
7.2.1. Prietenia şi singurătatea 251
7.2.2. Dragostea (romantică) - diferenţe
faţă de prietenie şi simpatie 254
7.2.3. Dragostea pasională şi alte tipuri
de dragoste 257
7.2.4. Sexualitatea premaritală 262
7.3. Dragostea şi
căsătoria 265
7.3.1. Alegerea partenerului conjugal 266
7.3.2. Satisfacţie şi insatisfacţie în
viaţa cuplului marital 274
7.3.3. Disrupţia maritală: cauze şi
consecinţe 277
7.4. Trăinicia şi
fragilitatea dragostei: confruntarea cu dezamăgirea 286
7.5. Noi direcţii
de cercetare în problematica relaţiilor de apropiere (intime) 292
Capitolul 8. Clarificări în problematica
gender (gen social): construcţie socială întemeiată ontic 297
8.1. Sex şi
gender (gen) 297
8.2. Relaţia
dintre stereotipuri, diferenţe şi inegalităţi: circularitate cauzală, şi nu
univocitate mecanică 298
8.3. Explicaţii
ale diferenţelor de gen social 306
8.4. Concluzii şi
deschideri 310
Capitolul 9. Şinele şi ipostazele sale 315
9.1. Şinele şi
identitatea multiplă 315
9.2. Concepţia
despre sine 320
9.2.1. Conceptul de sine 321
9.2.2. Stima de sine: concept-cheie, dar
nu panaceu universal uman 323
9.2.3. Scara individuală de valori,
autoportretul şi şinele ideal 329
9.3. Formarea şi
schimbarea sinelui 334
9.3.1. Teorii stadiale: S. Freud, E.
Erikson, ontogeneza moralei (J. Piaget, L. Kohlberg) 334
9.3.2. Interacţiuni şi comparaţii sociale
341
9.3.3. Şinele în contextul schimbărilor
macrosociale şi globalitare 345
9.4. Funcţionarea
şi eficacitatea sinelui 353
9.4.1. Reglarea şi monitorizarea de sine
353
9.4.2. Prezentarea sinelui în viaţa
socială - managementul impresiilor 355
9.4.3. Motivaţia şi performanţele
sinelui 360
9.4.3.1. Eficacitatea de sine ca
vector cognitiv-motivaţional în realizarea performanţelor. Şinele posibil şi autodezvoltarea 360
9.4.3.2. Motivaţia comparaţiei
sociale a sinelui 363
9.5. Diversitatea
culturală şi socială a sinelui 367
9.5.1. Personalitatea şi cultura. Şinele
independent şi şinele interdependent 367
9.5.2. Identitatea etnică 373
9.5.3. Identificarea de tip gender (cu
rolurile de sex) 377
9.5.4. Condiţia mentalitar-identitară a
studenţilor 380
9.5.4.1. Particularităţi
cognitiv-axiologice ale studenţilor 380
9.5.4.2. Tipuri de identificare şi
şinele mutabil relevat prin testul W-A-Y („Cine eşti dumneata? ”) 383
Capitolul 10. Cunoaşterea de sine şi
cunoaşterea celorlalţi. Percepţia socială 387
10.1. Cunoaşterea
de sine 387
10.2. Cunoaşterea
celorlalţi (percepţia socială) 390
10.2.1. Rolul nonverbalului în formarea
impresiilor 390
10.2.2. Minciuna şi detectarea ei 396
10.2.3. Integrarea impresiilor despre
celălalt: formarea imaginii globale 399
10.3. Cunoaşterea
sistematică (ştiinţifică) a sinelui. Avantaje şi limite 404
Capitolul 11. Modele şi mecanisme ale
relaţiei valori-atitudini-comportament 409
11.1. Valorile şi
dinamica lor 409
11.1.1. Conceptul de valoare şi noţiunile
conexe 409
11.1.2. Natura şi geneza valorilor 412
11.1.3. Fundalul sociocultural al
interiorizării valorilor 417
11.1.4. Rolul şi funcţiile structurilor
axiologice în configuraţia personalităţii
424
11.1.5. Dinamica valorilor sociale 425
11.2. Atitudine
şi comportament 430
11.2.1. Definiţii, proprietăţi, relaţii
430
11.2.1.1. Probleme
teoretico-metodologice ale ambivalenţei şi ambiguităţii (în colaborare cu Laura
Nistor) 432
11.2.1.2. Relaţia dintre atitudine
şi sistemul de credinţe (beliefs) asociat acesteia 437
11.2.2. Funcţiile 439
11.2.3. Formarea atitudinilor 441
11.2.4. Schimbarea atitudinală 444
11.2.4.1. Persuasiunea şi efectele ei 444
11.2.4.2. Schimbări atitudinale
spontane. Disonanţe şi restructurări cognitive 451
11.2.5. Structura şi procesualitatea
relaţiilor valori-atitudini-comportament
456
11.2.5.1. Convergenţa
atitudine-comportament 456
11.2.5.2. Divergenţa
atitudine-comportament 457
11.2.5.3. Modelarea relaţiei
atitudine-comportament 461
Capitolul 12. Performanţe şi decizii în
grupuri 469
12.1. Tipuri de
grupuri 470
12.2. Parametri
şi funcţii 473
12.3. Performanţa
de grup 476
12.3.1.Principalele tipuri de acţiuni şi
sarcini 476
12.3.2.Strategii de comparare a
performanţelor de grup cu cele individuale 478
12.3.3.Teorii despre facilitatea şi
lenevirea socială (social loafing) 480
12.4. Structuri
(reţele) şi procese grupale 484
12.4.1.Comunicarea în grup 484
12.4.1.1. Caracteristicile comunicării 484
12.4.1.2. Principalele tipuri de
comunicare 486
12.4.2. Structuri şi reţele
comunicaţionale grupale 489
12.5. Structuri
şi relaţii socioafective : sociometria 491
12.5.1.Relaţii de afiliere
infrastructurale: prietenia şi dragostea 491
12.5.2.Relaţii preferenţiale în grupurile
mici şi mijlocii: sociometria 492
12.6. Cooperare
şi competiţie 495
12.7. Percepţia
echităţii în grupuri 502
12.8. Luarea
deciziilor 504
12.9. Liderii şi
conducerea 507
12.9.1.Fenomenul conducerii. Tipuri de
lideri şi stiluri de conducere 507
12.9.2.Cine devine şi cum se menţine
lider? 511
12.10. Analiza
contextual-ecologică a grupurilor 514
Capitolul 13. Dimensiuni sociopsihologice aie
comportuhii colectiv 519
13.1. Identităţi
şi raportări intergrupale 519
13.1.1. Problematica ingrbup/outgroup 519
13.1.2.Relaţiile intergrupale 522
13.1.3.Procese de adaptare în raporturile
minoritate/majoritate 526
13.2. Opinia
publică 530
13.2.1.Definirea opiniei publice 530
13.2.2.Opinia publică şi democraţia
pluralistă 534
13.3. Utilizarea
sondajelor de opinie 537
13.3.1.Funcţiile sondajelor 537
13.3.2.Inserţia rezultatelor sondajelor
în viaţa publică 538
13.4. Dinamica
opiniei publice 542
13.5.
Comportamente colective şi mişcări sociale 548
Capitolul 14.
Sociopsihologia capitalului social şi a emoţiilor 553
14.1. Capital
social: tipuri, componente, caracteristici 553
14.2. încrederea
şi caracteristicile ei 557
14.3. Locul şi
rolul informaţiei în funcţionarea încrederii 566
14.4.
Semnificaţia sociopsihologică a emoţiilor 568
14.4.1. Precizări terminologice 569
14.4.2. Fundalul emoţional-afectiv 570
14.4.3.Relaţii şi mecanisme specifice 576
14.4.3.1. Raportul cultură/emoţii 576
14.4.3.2. Alte relaţii 580
14.4.3.3. Emoţiile şi încrederea 584
14.4.4. Capitalul social şi mobilizarea
capitalului emoţional 586
14.5. Recurenţe
metodologice 588
Social psychology and sociopsychology.
Recurrent trends and new visions. Summary
595
Bibliografie 597
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu