Editura Humanitas
Colectia Seria de autor Oliver Sacks
An aparitie :2012, 2021
Editia a II-a
Titlul original: Awakenings, 1973
Traducerea Mihaela Doagă
ISBN 978-973-50-7147-9
Nr pagini :480
Format 130 x 200
Disponibilitate BCU (ed. 2012)
Traducerea Mihaela Doagă
ISBN 978-973-50-7147-9
Nr pagini :480
Format 130 x 200
Disponibilitate BCU (ed. 2012)
Descrierea
editurii:
În 1969, într-un spital din apropierea New York-ului, un grup de
pacienţi suferind de grave tulburări neurologice trăiesc o experienţă
extraordinară: după o jumătate de secol în care fuseseră încremeniţi, ca
nişte „morţi vii“, incapabili să gândească, să vorbească şi să se mişte
normal, sunt treziţi la viaţă de un medicament-minune. Oliver Sacks,
doctorul care a iniţiat experimentul, spune în Revenirea la viaţă povestea acestor pacienţi – o poveste emoţionantă şi, în acelaşi timp, revelatoare pentru condiţia umană.
Cartea lui Sacks a avut un imens răsunet şi i-a incitat pe mulţi scriitori şi artişti. Pornind de la ea, Harold Pinter a scris piesa de teatru A Kind of Alaska, iar în 1990 a apărut pe ecrane celebrul film Awakenings, cu Robert de Niro şi Robin Williams.
Cartea lui Sacks a avut un imens răsunet şi i-a incitat pe mulţi scriitori şi artişti. Pornind de la ea, Harold Pinter a scris piesa de teatru A Kind of Alaska, iar în 1990 a apărut pe ecrane celebrul film Awakenings, cu Robert de Niro şi Robin Williams.
OLIVER SACKS (9 iulie 1933 – 30 august 2015) s-a născut la Londra, într-o familie de medici, şi a studiat medicina la Queen's College, Oxford. La începutul anilor '60 s-a stabilit în Statele Unite, la San Francisco. Din 1965 a locuit la New York, unde a fost profesor de neurologie la Albert Einstein College of Medicine. Preocuparea sa constantă a fost lucrul cu pacienţii suferind de boli neurologice pentru a-i ajuta sa trăiască în condiţii cât mai apropiate de normalitate. Oliver Sacks a îmbinat activitatea medicală cu scrisul, iar cărţile în care prezintă publicului larg cazurile sale clinice s-au bucurat de o uriaşă notorietate internaţională - au fost traduse în 22 de limbi, în tiraje de milioane de exemplare. Ele sunt studiate în universităţi de către neurologi, scriitori, filozofi şi sociologi. În plus, opera lui Oliver Sacks a avut un mare impact asupra intelectualilor umanişti şi asupra artiştilor. Sursa informatiilor despre autor
Din lucrarile sale traduse la noi:
Muzicofilia. Povestiri despre muzică și creier, Humanitas 2009, 2013, 2021
Halucinatii, Humanitas 2012, 2021
Omul care isi confunda sotia cu o palarie, Humanitas 2005, 2019, 2021
In miscare. O viata, Humanitas 2015, 2017
Revenirea la viata, Humanitas 2012, 2021
Recunostinta, Humanitas 2017, 2021
Un picior de sprijin, Humanitas 2013
Ochiul mintii. Cum se vede lumea cand vederea da gres, Humanitas 2014
Vazand glasuri. O călătorie in lumea surzilor, Humanitas 2012, 2021
Unchiul Tungsten. Amintiri dintr-o copilarie chimica, Humanitas 2017
Fluviul constiintei, Humanitas 2020
Toate la locul lor. Primele iubiri, ultimele povesti, Humanitas 2021
Cuprins:
Mulţumiri . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Prefaţă la prima ediţie . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Prefaţă la ediţia din 1990 . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Cuvânt înainte la ediţia din
1990 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Prolog . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . 37
Parkinson şi
parkinsonismul . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Boala somnului (encephalitis
lethargica) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Perioada ce a urmat bolii
somnului (1927–1967) . . . . . . . . . . . . . . 59
Viaţa la Mount Carmel . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Apariţia l-DoPa . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Revenirea la viaţă . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . .77
Frances D. . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Magda B. . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Rose R. . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Robert O. . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Hester Y. . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Rolando P. . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Miriam H. . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
Lucy K. . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Margaret A. . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Miron V. . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
Gertie C. . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Martha N. . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Ida T. . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Frank G. . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
Maria G. . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
Rachel I. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
Aaron E. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
George W. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
Cecil M. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256
Leonard L. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
Perspective
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
Perspective . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
Revenirea la viaţă . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
Suferinţa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302
Adaptarea . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327
Epilog (1982) . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
Post-scriptum (1990) . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 379
Anexe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 383
O istorie a bolii somnului . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . 385
Medicamente „minune“:
Freud, William James şi Havelock Ellis . . . . . . . .
. . . . . . . 389
Baza electrică a revenirii la viaţă . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . 393
Dincolo de l-DoPa . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . 399
Spaţiul şi timpul parkinsoniene . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . 404
Haosul şi revenirea la viaţă . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . 417
Revenirea la viaţă pe scenă şi pe ecran . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . 434
Glosar .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . 459
Bibliografie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . 467
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu