03/02/2018

CONVERTIREA IN CONTEXTUL NOILOR MISCARI RELIGIOASE. Spalarea creierului, manipulare, influenta sociala

Autor: Constantin-Iulian Damian
Editura Astra Museum
An aparitie : 2014
Editia I
ISBN 978-606-733-059-5
Nr pagini : 484
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti.
Disponibilitate BCU




Cuprins:

CUVÂNT ÎNAINTE 11
INTRODUCERE 15

1. SECTE, CULTE, NOI MIŞCĂRI RELIGIOASE 21
1.1. SECTA-SENSUL TEOLOGIC şi SOCIOLOGIC AL TERMENULUI 22
1.2. CULT-ÎNTRE SOCIOLOGIC Şl PEIORATIV 25
1.3. Noi MIŞCĂRI RELIGIOASE 30
     1.3.1. Origine şi încercări de definire 31
     1.3.2. Ce este nou în noile mişcări religioase? 35
     1.3.3. Religii sau mişcări religioase? 39
     1.3.4. Noi mişcări religioase şi religii alternative 41
     1.3.5. Relevanţa pentru spaţiul teologic 41

2. CONVERTIREA ÎN CONTEXTUL NOILOR MIŞCĂRI RELIGIOASE: PARADIGME
EXPLICATIVE 45
2.1. CONVERTIREA RELIGIOASĂ-ASPECTE TEORETICE 45
2.2. SCURTĂ INCURSIUNE ÎN CLASIFICĂRI 47
     2.2.1. Tipuri de convertiri 47
     2.2.2. Atitudinea subiectului 48
     2.2.3. Cauze 49
     2.2.4. Motive dominante 51
2.3.O SCHIMBARE DE PARADIGMĂ: DE LA CONVERTIREA SPONTANĂ LA CONVERTIREA PROGRESIVĂ 52
     2.3.1. Modelul lui J. Lofland şi R. Stark 55
     2.3.2. Convertirea în termeni de căutare religioasă 57
     2.3.3. Căutare religioasă şi „mediu cultic" 58
     2.3.4. R. Straus şi teoretizarea convertirii active 59
     2.3.5. Convertirea ca schimbare a universului discursiv 60
     2.3.6. Convertirea ca alegere raţională 62
     2.3.7. încercări de armonizare a celor două paradigme 64

3. SPĂLAREA CREIERULUI, ÎNTRE MIT Şl REALITATE 67
3.1. TEORIILE LUI R. LIFTON ŞI E. SCHEIN 70
     3.1.1. Cele opt teme ale lui R. Lifton 70
     3.1.2. „Dezgheţare", „schimbare", „reîngheţare" 77
3.2. MARGARET SINGER ŞI ÎNCERCAREA DE FUNDAMENTARE ŞTIINŢIFICĂ A SPĂLĂRII CREIERULUI 84
3.3. MĂRIREA ŞI DECĂDEREA TEORIEI SPĂLĂRII CREIERULUI 87
3.4.O PERSPECTIVĂ CRITICĂ 90
3.5. REFORMULĂRI : S. KENT ŞI B. ZABLOCKI 93
     3.5.1. Spălarea creierului în cadrul Scientologiei şi Copiilor Domnului/Familia 94
     3.5.2. B. Zablocki şi reformularea teoriei spălării creierului 97
          3.5.2.1. Necesitatea reevaluării teoriei 97
          3.5.2.2. Teoria spălării creierului în versiunea lui B. Zablocki 99
          3.5.2.3. Context charismatic, agent operativ, costuri de ieşire 101 
     3.5.3. Reacţii critice 103
3.6. „DILUAREA" TEORIEI SPĂLĂRII CREIERULUI 104

4. MANIPULAREA CA PERSPECTIVĂ EXPLICATIVĂ A CONVERTIRII ÎN CONTEXTUL
NOILOR MIŞCĂRI RELIGIOASE 109
4.1. CE ESTE MANIPULAREA 110
4.1.1. Sensul propriu şi cel metaforic 111
4.1.2. Definiţii ale manipulării 112
4.2. CONDIŢIILE ŞI SCHEMA GENERALĂ DE FUNCŢIONARE 11 5
4.3. MANIPULAREA ÎN CONTEXTUL FORMELOR DE INFLUENŢĂ 116
4.3.1. Manipularea în contextul influenţei sociale 117
4.3.2. Manipulare, persuasiune, coerciţie 119
4.3.3. Manipularea-„supunere liber consimţită" 123
4.4. TIPURI DE MANIPULARE 125
     4.4.1. Manipularea psihologică 125
     4.4.2. Manipularea informaţională 126
     4.4.3. Manipularea mediului 127

5. TEHNICI DE MANIPULARE SPECIFICE NOILOR MIŞCĂRI RELIGIOASE 129
5.1. SCENARIUL CLASIC AL CONVERTIRII 129
5.2. CONTEXTUL SOCIO-CULTURAL şi RELIGIOS AL (POST)MODERNITĂŢII 135
     5.2.1. Macrocontextul 136
          5.2.1.1. Modernitatea - raţionalism, individualism, criză identitară 137
          5.2.1.2. Contextul religios 139
               5.2.1.2.1. Secularizarea şi „privatizarea" religiei 139
               5.2.1.2.2. Criza Bisericilor tradiţionale 142
               5.2.1.2.3. Un context pluralist şi sincretist 144
               5.2.1.2.4. Declinul teismului şi „orientalizarea" Occidentului 147
               5.2.1.2.5. Revoluţia spirituală şi fascinaţia experienţelor mistice 149
               5.2.1.2.6. De la „viaţa ca " la „viaţa subiectivă" 150
     5.2.2. Microcontextul 152
5.3. CRIZA şi CĂUTAREA. PROFILUL POTENŢIALULUI CONVERTIT 159
     5.3.1. Indicatori socio-demografici 160
          5.3.1.1. Vârsta şi sexul 160
          5.3.1.2. Rasa 163
          5.3.1.3. Clasa socială 163
          5.3.1.4. Mediul familial 164
          5.3.1.5. Nivelul de educaţie 164
          5.3.1.6. Mediul religios anterior 165
     5.3.2. Profilul psihologic 167
     5.3.3. Criza sau cauzele psihosociale 170
          5.3.3.1. Teza frustrării relative 171
          5.3.3.2. Criza inerentă vârstei 173
          5.3.3.3. Criza determinată de context 174
     5.3.4. Căutarea unei soluţii religioase ca reacţie la criză 177
          5.3.4.1. Modul de reacţie la criză 177
          5.3.4.2. Disponibilitatea structurală 179
          5.3.4.3. Structurile motivaţionale 181
     5.3.5. Căutarea ca identitate sau „temniţa libertăţii" 183
5.4.ÎNTÂLNIREA. STRATEGII DE RECRUTARE 189
     5.4.1. Strategii de recrutare 190
     5.4.2. Recrutarea, unde şi cum? 194
          5.4.2.1. Mediul socio-spaţial şi canalele de comunicare 194
               5.4.2.1.1. Prozelitismul stradal 195
               5.4.2.1.2. Reuniuni publice, conferinţe, cursuri, seminarii 196
               5.4.2.1.3. Prozelitismul „din uşă în uşă" 198
               5.4.2.1.4. Prozelitismul în spaţiul virtual 198
          5.4.2.2. Strategii specifice de abordare 202
               5.4.2.2.1. Teste de personalitate şi chestionare 202
               5.4.2.2.2. Fundaţii, asociaţii, organizaţii civice 204
               5.4.2.2.3. Spaţiul educaţional 206
               5.4.2.2.4. Terapeuţi şi pseudoterapeuti 207
               5.4.2.2.5. Diseminarea literaturii proprii 208
               5.4.2.2.6. Exploatarea mediática a modelelor 211
               5.4.2.2.7. Infiltrarea în companii 211
               5.4.2.2.8. Recrutarea prin intermediul relaţiilor personale preexistente 216
     5.4.3. Recrutarea - un act persuasiv cu potenţial manipulativ 218
          5.4.3.1. Misionarul 219
          5.4.3.2. Exploatarea rutelor alternative 222
          5.4.3.3. Seducţia 224
               5.4.3.3.1. Flirtyflshing-d sau seducţia vulgară 227
          5.4.3.4. Identificare şi reciprocitate 229
          5.4.3.5. A persuada că şi a persuada să 232
          5.4.3.6. „Satisfacţie garantată sau returnarea banilor" 233
          5.4.3.7. Specificul manipulativ al discursului 237
     5.4.4. De la misiune la vânzări 240
          5.4.4.1. Scientology Missions International şi francizarea misiunii 240
          5.4.4.2. Sankirtana - de la misiune la vânzări 242
5.5. INTERACŢIUNEA. STRATEGII MANIPULATIVE DESTINATE INTEGRĂRII ŞI SUPUNERII 246
     5.5.1. Structuri specifice (...) 247
          5.5.1.1. Liderul charismatic 247
               5.5.1.1.1. Charisma şi autoritatea charismatică 247
               5.5.1.1.2. Relaţia charismatică 248
               5.5.1.1.3. Lideri fondatori 251
               5.5.1.1.4. Proiecţia şi identificarea proiectivă 255
               5.5.1.1.5. Un profil al liderului 256
          5.5.1.2. Structuri organizatorice şi grade de afiliere 260
               5.5.1.2.1. Comunităţile de viaţă închise 265
               5.5.1.2.2. Comunităţi elective, exemplare, totalitare şi separatiste 267
               5.5.1.2.3. Un grad ridicat de coeziune 268
               5.5.1.2.4. Un grup fundamentat pe autoritate 270
               5.5.1.2.5. Dinamica socială a comunităţilor religioase închise 270
     5.5.2. (...) Şi caracterul lor manipulativ 273
          5.5.2.1. Prima întâlnire cu grupul. Regizarea contextului 275
          5.5.2.2. Obţinerea şi exploatarea angajamentului şi consecvenţei 278
               5.5.2.2.1. Angajament şi consecvenţă 279
               5.5.2.2.2. Obţinerea şi escaladarea angajamentului 280
          5.5.2.3. Capcana ascunsă şi cheltuiala inutilă. Sacrificiul şi investiţia 284
          5.5.2.4. Caracterul angajant al ritualurilor de iniţiere 287
               5.5.2.4.1. Ritualurile de iniţiere şi adoptarea unei noi identităţi 288
               5.5.2.4.2. Caracterul angajant al iniţierii 289
          5.5.2.5. "Luna de miere" 294
               5.5.2.5.1. Bombardamentul afectiv 296
          5.5.2.6. Izolarea sau neutralizarea legăturilor cu exteriorul 300
               5.5.2.6.1. Izolarea fizică 302
               5.5.2.6.2. Izolarea socială 303
               5.5.2.6.3. Izolarea ideologică 305
          5.5.2.7. Anularea disonanţei normative sau supraangajamentul 310
          5.5.2.8. Presiunea grupului 312
               5.5.2.8.1. Experimentul lui S. Asch 313
               5.5.2.8.2. Influenţa normativă şi influenţa informaţională 317
               5.5.2.8.3. Complezenţă, identificare, interiorizare 319
                    Complezenţa sau supunerea 320
                    Identificarea 321
                    Interiorizarea 322
               5.5.2.8.4. Abandonarea şi mortificarea 325
               5.5.2.8.5. Adoptarea normelor comportamentale ale grupului 329
          5.5.2.9. Inducerea şi manipularea disonanţei cognitive 33 4
               5.5.2.9.1. Pregnanţa fenomenului în noile mişcări religioase 336
               5.5.2.9.2. Controlul comportamentului, gândirii, sentimentelor şi informaţiilor 338
                    Controlul comportamentului 338
                    Controlul gândirii 339
                    Controlul sentimentelor 340
                    Controlul informaţiilor 341
          5.5.2.10. Autoritate supremă, supunere absolută 342
               5.5.2.10.1. Ce demonstrează experimentul lui S. Milgram 342
                    Factori situaţionali 344
                    Factori dispoziţionali 346
               5.5.2.10.2. Conformism şi supunere 347
               5.5.2.10.3. Liderul şi forţa autorităţii charismatice 348
                    Liderul - ilustrarea autorităţii supreme 349
                    Autoritatea confirmată şi susţinută de grup 353
                    Mecanisme de menţinere a autorităţii charismatice 354
                    Moderarea identificării cu liderul 357
                    Negocierea rutinizării charismei 359
                    Obţinerea de noi succese 362
5.6. CONSECINŢE ÎN PLAN PERSONAL, FAMILIALŞI SOCIAL 364
     5.6.1. Preconizate efecte benefice?! 367
          5.6.1.1. Funcţiile latente ale noilor mişcări religioase 367
          5.6.1.2. Eliberare de stres, ameliorarea problemelor psihice şi a consumului de droguri 369
     5.6.2. Repercusiuni în plan psihologic 372
          5.6.2.1. Consecinţe în plan ontologic 373
          5.6.2.2. Comutarea dependenţei 374
          5.6.2.3. Patologia asociată apartenenţei la o nouă mişcare religioasă 377
          5.6.2.4. Patologia asociată disafilierii 378
               Fenomene depresive 379
               Disocierea 380
               Anxietatea generalizată şi tulburările anxioase atipice 380
               Atacurile de panică 381
               Stare de stres permanentă sau acută 381
               Depersonalizarea 382
               Conduitele nevrotice 382
               Fobiile 382
               Nevrozele obsesive 383
               Pseudo-identitatea 383
               Diminuarea simţului critic şi a capacităţii de a lua decizii 384
     5.6.3. Noile mişcări religioase şi familia 384
          5.6.3.1. Aderarea la o nouă mişcare religioasă ca reacţie la valorile familiale 384
          5.6.3.2. Noile mişcări religioase ca „familii surogat" 385
          5.6.3.3. Familia-victimă colaterală 387
          5.6.3.4. Copiii-victime 388
     5.6.4. Consecinţe în plan social 391

6. RECUPERAREA - UN PARCURS LUNG Şl ANEVOIOS 397
6.1. DEPROGRAMAREASAU „DECONVERTIREA" COERCITIVĂ 398
6.2. „DECONVERTIREA" VOLUNTARĂ ŞI RECUPERAREA 404
6.3. A PREVENI ÎNSEAMNĂ A SALVA 407

7. REACŢII ÎN PLAN LEGISLATIV 409
7.1. DOUĂ TIPURI DISTINCTE DE ATITUDINI LEGISLATIVE 411
     7.1.1. Modelul francez 412
     7.1.2. Modelul german 417
7.2. SITUAŢIA ÎN ŢĂRILE DIN S-E EUROPEI 420

8. ÎN LOC DE CONCLUZII: PENTRU O STRATEGIE PASTORALA Şl DIALOGICĂ 423
8.1. ATITUDINEA BISERICII: REPERE MISIONARE 423
     8.1.1. Atitudini antimisionare 424
     8.1.2. Atitudinea apologetică şi limitele sale 425
     8.1.3. O abordare critică şi evanghelizatoare: mărturia în dialog 427
8.2. COORDONATELE UNEI ATITUDINI PASTORALE 429
8.3. MACRO-REPERELE UNEI ATITUDINI COERENTE ŞI EFICIENTE 431

ANEXE 439
BIBLIOGRAFIE 447 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu