28/03/2024

LEADERSHIP SI COMPORTAMENT ORGANIZATIONAL

Autor: Mihaela Rus
Editura Pro Universitaria
An aparitie : 2015
Editia I
ISBN 978-606-26-0311-3
Nr pagini : 88
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti



        Unul dintre cele mai importante aspecte in studiul organizatiilor se refera la conducerea acestora, mai ales la conducerea lor eficienta. Conducerea este astfel considerata factorul-cheie, strategic, in procesul de structurare si eficientizare a organizatiilor. Si nu intamplator, se afirma ca succesul organizatiilor secolului XXI va depinde in cea mai mare masura de cautarea, descoperirea si folosirea eficienta a „conducatorilor talentati”, respectiv a acelor persoane imaginative, pline de curiozitate, perseverente, muncitoare, centrate pe idei, multicalificate, capabile de a incuraja diversitatea, atente la provocarile mediului, cu disponibilitatea permanenta de a transforma viziunea in realitate.
        Problema conducerii este o problema foarte complexa, de aceea avand in vedere multitudinea de stiluri de conducere existente s-a pus de multe ori intrebarea: “ Ce tip de conducere este necesar? “Raspunzand la aceasta intrebare ne gandim la o persoana ce este responsabila sa organizeze ori sa coordoneze munca si pe cei ce sunt angajati sa o faca, sa se gandeasca la ce doresc oamenii, sa rezolve problemele de management in grup. Pentru ca este o problema importanta, s-au facut foarte multe studii ce vizeaza diferite aspecte ale conducerii si pe care le vom prezenta in cadrul acestei lucrari, intr-o scurta metaanaliza.
        Leadership-ul ca si concept ar putea fi tradus ca "arta conducerii" si nu doar "conducere". De ce? Poate pentru ca leadership-ul ca si materie de studiu reprezinta mai mult un ghid care sa ne ajute sa intelegem, sa aplicam si sa trecem prin procesul conducerii.
        Leadership-ul reprezinta influenta pe care anumite persoane o exercita asupra altora in vederea atingerii obiectivelor, intr-un context organizational. Orice membru al organizatiei ii poate influenta pe ceilalti. Din pacate insa, uneori, tocmai cei investiti oficial cu putere atunci cand sunt numiti in functii de conducere, nu au capacitatea sa isi influenteze subordonatii. In acest caz, influenta este exercitata de catre liderii informali care, desi nu sunt investiti oficial cu autoritate, se bucura de simpatie sau de aprecierea profesionala.
        Exista o serie intreaga de teorii (teoria omului important, teoria caracteristicilor specifice conducatorului, teoria stilurilor de conducere, teoria situationala) care subliniaza ce calitati ar trebui sa aiba un lider eficient, care sunt native si care sunt dobandite, care pot fi formate si care nu. Se impune tot mai mult opinia potrivit careia ceea ce conteaza mai mult este procesul de selectie, in sine. In momentul alegerii carierei, in cea mai mare parte, procesul formarii liderului a avut deja loc; in buna parte, personalitatea lui este cristalizata. Prin urmare o organizatie care se afla in cautare de persoane cu „potential inalt“ (cum sunt numiti adesea viitorii lideri), ar face bine sa inceapa prin a alege persoanele potrivite, nu sa treaca direct la formarea lor ca persoane potrivite.
        Cartea se inscrie in randul cercetarilor realizate asupra tipului de conducere avand ca obiectiv principal efectul tipului de conducere asupra unor indicatori ai performantei, in acest caz satisfactia si eficienta angajatilor, dar și asupra comportamentului organizațional al angajaților.
Conf.univ.dr.Mihaela Craif
 
       Mihaela Rus este de doctor in Psihologie al Universitatii Babes Bolyai din Cluj,cadru didactic titular in cadrul Universitatii Ovidius Constanta, având o activitate ştiinţifică susţinută şi materializată printr-o participare constantă, cu comunicări ştiinţifice, la manifestări ştiinţifice locale, naţionale şi internaţionale.

Cuprins:

CUVÂNT ÎNAINTE  7

CAPITOLUL 1. MODELE ŞI TEORII ALE CONDUCERII  11
1.1. Modelul tranzacţional (al schimbului social)  13
1.1.1. Teoria conducerii tranzacţionale  13
1.1.2. Teoriile influenţei mutuale  14
1.2. Modelul interacţional integrativ  16
1.2.1. Teoria conducerii charismatice  16
1.2.2. Teoria liderului transformaţional vs tranzacţional  17

CAPITOLUL 2. STUDIUL COMPORTAMENTAL AL CONDUCERII ŞI PERFORMANŢA  26
2.1. Modelul comportamental 26
2.1.1. Cercetările efectuate la Universitatea Statului Ohio  27
2.1.2. Cercetările efectuate de University of Michigan  30
2.2. Tipul de conducere şi performanţa  31
2.2.1. Criterii de evaluare a performaţei  31
2.2.2. Satisfactia - indice al performanţei 32
2.2.3. Productivitatea – indice al performanţei  32

CAPITOLUL 3. STIL DE CONDUCERE ŞI COMPORTAMENT MANAGERIAL  34
3.1. Tipologii ale sistemului de conducere  34
3.1.1. Tipologiile unidimensionale  35
3.1.2. Tipologiile bidimensionale  37
3.2. Factorii determinanţi ai stilurilor de conducere 41
3.3. Efectele practicării stilurilor de conducere  42

CAPITOLUL 4. TEORIA LIDERULUI TRANSFORMAŢIONAL  44
4.1. Conducerea şi schimbarea organizaţională  44
4.2. Prezentarea teoriei liderului transformaţional  46
4.3. Componentele conducerii transformaţionale vs tranzacţionale  48
4.3.1. Componentele conducerii transformaţionale  48
4.3.2. Componentele conducerii tranzacţionale  49
4.3.3. Tipul de conducere transformaţional şi performanţa  51

CAPITOLUL 5. PERCEPŢIE ŞI STEREOTIPUR DE GEN – ROL ÎN PROCESUL DE MANAGEMENT  53
5.1. Consideraţii privind stereotipurile de gen – rol şi cariera  53
5.2. Perspective teoretice privind problematica femeilor în poziţiile de conducere în comparaţie cu bărbaţii  55
5.2.1. Diferenţe de gen fundamentale şi diferenţe de socializare  56
5.2.2. Perspectiva situaţională  58
5.2.3. Influenţa diferenţelor de gen asupra stilurilor de conducere 62

CAPITOLUL 6. STUDIUL COMPARATIV AL IMPACTULUI STILULUI DE CONDUCERE ASUPRA PERFORMANȚEI ANGAJAȚILOR  66
6.1. Obiectivul cercetării  66
6.2. Ipotezele cercetării  66
6.3. Participanti la studiu  67
6.4. Instrumente folosite  68
6.5. Design experimental  68
6.6. Procedura de lucru  69
6.7. Rezultatele investigaţiilor  71
6.8. Interpretarea rezultatelor  76

CAPITOLUL 7. CONCLUZIILE STUDIULUI ŞI VALIDITATEA LUI   80

BIBLIOGRAFIE  82

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu