Autor :Mihaela Boza
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie :2010
ISBN 978-973-46-1014-3
Nr pagini :216
Format 160 x 235
Pret : 24,95 lei la Editura,
21,21 lei la elefant ,20 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Structurat ca un manual,volumul defineste atitudinile si trece in
revista cele mai importante abordari clasice si moderne in studiul
acestora. Cele noua capitole ofera explicatii detaliate si exemple
privind stabilitatea sau maleabilitatea atitudinilor, masurarea lor si
principalele modalitati in care pot fi influentate sau modificate.
Atitudinile sociale si schimbarea lor se adreseaza
studentilor de la facultatile din domeniul sociouman, precum si
profesionistilor interesati de studiul si schimbarea atitudinilor, cum
sint cei care lucreaza in domeniul publicitatii si relatiilor publice.
Cuprins:
Cuvânt înainte (Adrian Neculau) 9
Capitolul 1. Conceptul de atitudine 13
Atitudini şi
concepte conexe 14
Atitudini
şi valori 14
Atitudini
şi reprezentări sociale 15
Atitudini
şi opinii 15
Atitudini
şi convingeri 16
Atitudini
şi motivaţii 16
Atitudini
şi ideologii 16
Atitudini
politice şi ideologii 17
Atitudini
rasiale şi ideologii 18
Atitudini
şi comportament 19
Proprietăţile
atitudinii 19
Funcţiile
atitudinilor 20
Modele ale
conceptualizării atitudinilor 21
Modelul
unidimensional şi modelul tridimensional 21
Modelul
sociocognitiv 21
Modelul
schematic 22
Modelul
reprezentării atitudinilor (Attitude Representation Theory - AHT) 23
Modelul
asociativ 24
Modelul
asociativ - integrator al atitudinilor şi variabilelor sinelui 25
Structura şi
puterea atitudinilor 26
Structura
intraatitudinală26
Polaritatea atitudinilor 26
Dimensionalitatea atitudinilor 27
Componentele atitudinii 28
Consistenţa 29
Structura
interatitudinală 30
Concluzie 32
Capitolul 2. Măsurarea atitudinilor 37
Măsurarea directă
a atitudinilor 38
Scala
de intervale aparent egale 38
Metoda
evaluărilor sumate 39
Diferentiatorul
semantic 39
Scala
distantei sociale 40
Tehnica
falsului dispozitiv de detectare a atitudinilor 41
Măsurări
directe ale componentei afective a atitudinilor
41
Măsurarea
indirectă a atitudinilor 42
Autoevaluările
deghizate 42
Indicatorii
comportamentali ai atitudinii 43
Măsurători
fiziologice 44
Măsurătorile
implicite ale atitudinii 45
Concluzie 45
Capitolul 3. Surse externe ale formării
atitudinilor 47
Natura şi cultura
ca surse ale formării atitudinilor 47
Simpla expunere 51
Condiţionare şi
imitare 53
Învăţarea
prin contiguitate 53
Învăţarea
prin întărire 55
Învăţarea
prin observaţie 56
Concluzie 57
Capitolul 4. Surse şi procese interne ale
formării atitudinilor 59
Atitudini,
convingeri, cogniţii 59
Modelul
valorii aşteptate 59
Grupul de la Michigan 60
Dezvoltarea de către Fishbein a modelului valorii aşteptate 61
Teoria
integrării informaţiei 62
Avantaje
şi dezavantaje ale modelelor cantitative 63
Avantaje 63
Critici 63
Reactualizarea atitudinilor 64
Evaluări categoriale vs evaluări individuale 64
Principiul construcţiei prin aspecte 65
Concluzie
66
Atitudini,
afecte, dispoziţii 66
Dispoziţie
imediată şi deliberativă 66
Manipulări
ale atitudinii afective 70
Concluzie
71
Cogniţie vs
afect? 73
Exemplarele
categoriilor sociale 73
Proeminenţa
atributelor 74
Profunzimea
procesării 74
Procesarea euristică 74
Procesarea sistematică 75
Consistenţa
dintre atitudini, convingeri, afecte şi comportamente 76
Consistenţa
cognitiv-evaluativă 77
Bazele inconsistenţei cognitiv-evaluative 77
Consistenţa
evaluaţi v-comportamentală 79
Consistenţa
evaluativ-afectivă 79
Concluzie 79
Capitolul 5. Atitudinile - construcţii temporare
sau entităţi stabile? 81
Influenţele
contextului asupra reamintirii informaţiei în construcţia atitudinilor 81
Influenţe
contextuale asupra evaluărilor 84
Scopurile
84
Dispoziţia
85
Stările
corporale 88
Standarde
90
Influentele
contextului asupra informaţiei utilizate 90
Uşurinţa
reactualizării 91
Adecvarea
informaţiei 92
Atitudinile -
construcţii temporare vs entităţi stabile 93
Capitolul 6. Atitudinile şi procesarea
informaţiei 97
Efectele
atitudinii asupra atenţiei, codării şi expunerii 98
Atenţia
automată 98
Codificarea
99
Atenţia
şi expunerea 101
Judecata şi
elaborarea102
Utilizarea
unei atitudini ca euristică 102
Reamintirea
103
Interpretarea
şi elaborarea 105
Efectele
atitudinilor asupra memoriei 107
Efectele
expunerii subliminale 109
Probleme
de definire 111
Concluzie 112
Capitolul 7. Atitudini şi comportament 115
Atitudinile
anticipează comportamentul ? 116
Factori cognitivi
în formarea şi funcţionarea atitudinilor 117
Formarea
atitudinii 117
Accesibilitatea convingerilor 117
Domeniul convingerilor accesibile 117
Stocarea
atitudinii 118
Activarea
atitudinii 118
Răspunsuri afective automate 119
Activarea voluntară a atitudinii 120
Contextul
comportamental 121
Automaticitatea în comportament 121
Luarea deliberată de decizii 121
Nivelul de măsură
şi relaţia atitudine-comportament 122
Principiul
corespondenţei 122
Principiul
agregării 124
Concluzie
125
Factori de
influenţă 126
Atitudinile
existente 126
Comportamentele
trecute 127
Activarea 128
Dispoziţia
129
Direcţionarea
gândirii 130
Scopurile
şi implicarea personală 130
Cadrajul
131
Explicarea
propriei atitudini 132
Perspectiva
temporală 133
Moderatori ai
relaţiei atitudine-comportament 134
Puterea
şi stabilitatea atitudinii 134
Efortul
şi profunzimea procesării 136
Diferenţe
individuale 137
Concluzii 138
Capitolul 8. Comportament şi atitudini 141
Autopersuasiunea
142
Teoria
echilibrului cognitiv 143
Teoria
congruenţei 143
Disonanţa
cognitivă 144
Când
sancţiunile sau recompensele se întorc împotriva celor care le-au iniţiat 145
Reactanţa 145
Suprajustificarea 146
Recompense vs disonanţă cognitivă 147
Luarea deciziilor 148
Limite
ale teoriei disonanţei cognitive 148
Alternative
ale teoriei disonanţei 149
Teoria managementului impresiei 149
Teoria autopercepţiei 150
Schimbarea de atitudine indusă de comportament şi efortul de prelucrare
152
Concluzie 152
Capitolul 9. Teorii ale schimbării de
atitudine 155
Procese afective
simple 155
Condiţionarea
clasică 155
Condiţionarea
operantă 157
Învăţarea
prin observaţie 157
Schimbarea
atitudinilor prin expunere la stimuli subliminali 158
Persuasiunea 161
Modelul
comunicării sau al învăţării mesajului 165
Sursa 165
Ţinta 166
Mesajul 166
Canalul 167
Două
modele duale ale persuasiunii 167
Modelul probabilităţii de elaborare 167
Modelul euristic-sistematic 168
Modele
compuse 169
Modele combinatorice 169
Modele compozite 170
Teorii
contextuale 172
Teoria nivelului de adaptare 173
Teoria implicării 174
Teoria perspectivei variabile 175
Teoria congruenţei 175
Implicarea eului 176
Relaţia
atitudine-comportament 176
Rezistenţa la
schimbare şi rezistenţa la persuasiune 178
Cauzele
rezistenţei la schimbare 178
1. Bariere perceptive 179
2. Bariere cognitive 179
3. Bariere sociale sau determinate de mediul social 180
4. Bariere personal-emoţionale 180
5. Bariere culturale 181
Bibliografie 185
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu