joi, 14 martie 2013

TERAPIA COMPORTAMENTALA SI COGNITIVA A TULBURARILOR DE RITM SI FLUENTA



Autor : Juliette de Chassey, Sylvie Brignone             
Editura Polirom
Colectia PSIHOLOGIE CLINICA SI PSIHOTERAPIE
An aparitie :2008
Traducerea Georgeta Burlea
ISBN  978-973-46-1211-6
Nr pagini :208
Format 130 x 200
Pret : 9,9 lei la Editura,8,49 lei la elefant,6,5 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU



Descrierea editurii:
Terapia comportamentala si cognitiva ajuta la identificarea factorilor ce contribuie la aparitia si mentinerea balbismului, etapa indispensabila pentru tratarea afectiunii si pentru utilizarea discursului in familie, la scoala si in alte situatii cotidiene. Rezultat al mai multor ani de cercetari, lucrarea contine o parte teoretica, necesara pentru intelegerea functionarii si a eficientei acestui tip de terapie, precum si studii de caz ce descriu desfasurarea sedintelor individuale si de grup, oferind logopezilor instrumente utile pentru a-si imbunatati maniera de lucru cu pacientii. Volumul se adreseaza terapeutilor, precum si persoanelor afectate de balbism care doresc sa afle mai multe despre propria dizabilitate.
Juliette de Chassey este logoped specializat in terapiile cognitiv-comportamentale. Preda terapia balbismului la Universitatea Claude-Bernard, Lyon-I, si face parte din Association Parole-Begaiement.
Sylvie Brignone este logoped specializat in terapiile cognitiv-comportamentale. Preda terapia balbismului la Universitatea Claude-Bernard, Lyon-I, si face parte din Association Parole-Begaiement.

Cuprins:

Introducere   13

Capitolul I. Balbismul    15
I. Descrierea       16
      1.  Cauzele balbismului  16
            Anturajul  17
            Evenimentele din viaţa cotidiană  18
      2.  Simptomele balbismului (şi nu simptomul de bâlbâială)  18
            Tulburările psiho-fiziologice  20
II. Abilităţile sociale la persoanele bâlbâite  20
            Interacţiunile dintre balbism şi abilităţile sociale  21
            Perceperea dificultăţilor  22
            Abilităţile sociale şi competenţele verbale  23
III. Cogniţiile persoanei bâlbâite  23
IV. Balbismul, un comportament învăţat  25

Capitolul II. Terapiile comportamentale şi cognitive  27
A.  Terapiile comportamentale  28
I.  Definiţie   28
II. Fundamente şi principii  28
      1.  Comportament şi personalitate   28
      2.  Stimuli şi reacţie  30
III. Criteriile terapiei comportamentale  31
IV.  Câmpul de acţiune al terapiei comportamentale  33
V.  Analiza comportamentală  34
      1.  Metodele de culegere a datelor  34
            Tehnicile de observare  34
            Interviul  35
            Jocul de rol  36
            Chestionarul  38
      2.  Metodele terapeutice  39
            Relaxarea  39
            Desensibilizarea sistematică   40
            Imersiunea şi implozia  42
            Tehnicile aversive  42
            Condiţionarea operantă  43
            Condiţionarea imaginată  45
            Asertivitatea  45
            Autocontrolul  45
B.  Terapiile cognitive  46
I.  Istoric   46
II.  Cogniţia şi prelucrarea informaţiei  47
III.  Obiectivele terapiei cognitive  49
IV.  Caracteristici  49
      1.  Stilul relaţional  49
      2.  Stilul întrebărilor  50
      3.  Feedbackul  51
      4.  Structura interviului  52
      5.  Planul tipic al unei terapii cognitive  52
            Identificarea gândurilor automate  52
            Modificarea gândurilor automate  52
            Identificarea şi modificarea distorsiunilor logice  53
            Identificarea schemelor  53
            Modificarea schemelor  53
C.  Terapia comportamentală şi cognitivă  53
I.  Analiza funcţională  54
II.  Metode terapeutice  55
      1.  Tehnicile de expunere  55
            Desensibilizarea sistematică în imaginaţie   56
            Desensibilizarea sistematică in vivo      56
            Expunerea graduală  56
      2.  întărirea şi eliminarea  56
      3.  Afirmarea sinelui  57
            Definiţie  57
            Comportamentul nonverbal  58
            Conţinutul verbal  59
            Jocul de rol  59
      4. Stabilirea sarcinilor de lucru   60

Capitolul III. Studiu de caz: pacient adult bâlbâit  63
      1.  Prezentarea pacientului   63
            Anamneza  63
            Factorii de declanşare şi de menţinere a balbismului   64
            Descrierea şi evaluarea balbismului  65
      2.  Metode de evaluare  67
            Instrumente de măsurare standardizate  67
            Protocolul de evaluare  69
      3.  Analiza funcţională: grila SECCA  70
            Sincronia  70
            Diacronia  73
      4.  Contractul şi obiectivele terapeutice  73
      5.  Desfăşurarea şedinţelor  74
      6.  Rezultate  97
      7.  Discuţii  108

Capitolul IV. Studiu de caz: pacient adult bâlbâit  113
      1.  Prezentarea pacientului   113
            Elemente de anamneză  113
            Factorii de declanşare şi de menţinere a balbismului   114
            Descrierea şi evaluarea balbismului   115
      2.  Analiza funcţională  119
            Sincronie  119
      3.  Contractul terapeutic   124
      4.  Procedura   124
            Protocolul   124
            Metode de măsurare    124
            Măsurarea   125
      5.  Desfăşurarea şedinţelor   126
      6.  Rezultate   143
      7.  Discuţii     144

Capitolul V. Copilul, reeducarea logopedică şi grupul   147
I.  Bilanţul şi analiza funcţională   147
      1.  Prezentarea lui Paul  148
            Anamneza     148
            Descrierea balbismului  149
            Factorii de declanşare şi de menţinere a balbismului.. 150
      2.  Grila SECCA   151
II.  Evaluarea  151
      1.  Chestionarul   151
      2.  înregistrările  152
III.  Contractul şi obiectivele terapeutice  ....153
IV.  Câteva puncte importante  153
            Modelul „cercului vicios”  154
            Evitarea  154
            Înfruntarea situaţiilor anxiogene   154
V.  Reeducarea logopedică propriu-zisa   155,
      1.  Prezentarea tratamentului  155
      2.  Relaxarea  156
      3.  Coordonarea pneumofonică  157
      4.  Faza de ameliorare a fluenţei  158
            Axa comportamentală   158
            Axa cognitivă  158
VI.  Grupul   159
      1.  Indicaţii  160
      2.  Situaţiile anxiogene   161
      3.  Principii şi tehnici  163
            Dezvoltarea unui sistem de credinţe asertiv  163
            Câteva principii  163
            Jocul de rol  164
      4.  Planul standard al unui grup  164
            Prezentarea încrucişată   164
            Prezentarea directă  165
            Jocul prenumelor  166
            În jurul mesei  166
            Lectura indirectă  167
            Lectura directă  168
            Feedbackul  168
            Atelierele ludice    168
            Jocul de rol   170
            Rezolvarea problemelor  171
            Stabilirea sarcinilor de lucru pentru acasă   172
            Câteva remarci cu privire la rolul terapeutului   172
VII Terapeutul, copilul şi familia acestuia   174
            Ritmul copilului    175
            Stresul părinţilor şi balbismul    176
VIII.  Concluzii despre subiectul Paul   176
IX.  Durata tratamentului   178

Capitolul VI. Grupul de adulţi  181
I.  Principiile   182
II.  Prezentarea   183
III.  Percepţia progresului personal   183
IV.  Lucrul cu vocea   184
V.  Lectura   184
VI.  Vorbirea spontană   185
Concluzii   191

Bibliografie   195
Anexe   199
Anexa 1. Scara lui Erikson (adaptare)   199
Anexa 2. Scara de afirmare a sinelui - S.A. Rathus, 1973 (adaptare)  202


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu