Editura Trei
Colectia Psihologie practica
An aparitie :2005, 2010, 2018
Editia a III-a
Editia originala 1994
Traducerea Delia Sepetean Vasiliu
ISBN 978-973-707-339-6
Nr pagini :160
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 29 lei la Carturesti,
24 lei pe okazii
Disponibilitate BCU
Pdf aici (editia I)
Cei care lucrează în domeniul educaţiei, învăţământului sau asistenţei acordate copiilor şi tinerilor cu probleme fizice, psihice, afective, familiale sau sociale ştiu cât de importante sunt cuvintele rostite sau nerostite în legătură cu unele evenimente care marchează viaţa unui copil, de cele mai multe ori fără ştiinţa lui şi, uneori, chiar fără ştiinţa celor din jurul lui. Bazându-se pe experienţa nenumăraţilor ani de practică psihanalitică alături de copii, adolescenţi, părinţi sau tutori, F. Dolto oferă în această carte sfaturi şi îndrumări pentru interacţiunile de zi cu zi cu copilul. Copiii au nevoie de adevăr şi au şi dreptul de a-l auzi. Deşi adesea dureros, acest adevăr le permite să se construiască şi să se umanizeze.
"Cu siguranţă, Françoise Dolto nu este singura care socoteşte că psihanaliza nu se adresează doar psihanaliştilor, ci că ea trebuie, dimpotrivă, să rămână larg deschisă şi accesibilă tuturor celor care pot să beneficieze de mesajul ei uman. Însă ea avea în plus acel talent deosebit care îi permitea să fie pe deplin prezentă şi pilduitoare atât în cadrul unor colocvii savante, cât şi cu ocazia întrebărilor puse de oamenii obişnuiţi, după cum se poate vedea în această carte în care răspunde unui public în bună măsură lipsit de pregătirea necesară.
Surprinzător rămâne faptul că pentru Françoise Dolto aspectul propriu-zis tehnic al activităţii sale psihanalitice, clinice şi teoretice şi-a găsit o prelungire naturală, directă sau indirectă, în răspunsurile date interlocutorilor venind din zone foarte diverse, inclusiv cele exterioare analizei, în măsura în care problema respectului faţă de subiectul copil era în joc. Aşa se explică caracterul singular şi compozit al acestui volum, în care descoperim opinii inspirate bineînţeles de experienţa analitică, ca şi de teoretizarea acesteia, retransmise însă în scopuri pedagogice, educative sau psihosociale."
Gérard Guillerault
Françoise Dolto (1908–1988) este, alaturi de Jacques Lacan, una dintre personalitatile de renume ale psihanalizei franceze. A abordat cu precadere probleme legate de dezvoltarea copiilor, aplicand metode psihanalitice de diagnostic si tratament in tulburarile psiho-afective si de comportament ale preadolescentilor. S-a distins prin înnoiri teoretice si prin abilităţile practice ilustrate în practica sa psihoterapeutică.
La noi au fost traduse lucrarile:
Despre educatie in copilarie, Imag 1994
Un psihanalist va raspunde, Vol I si II, Trei 1997
Cuvinte pentru adolescenti sau complexul homarului (coautor), Paradigme 2006
Ce sa le spunem copiilor: cand sunt foarte mici, cand sunt bolnavi, cand se bucura, cand sunt tristi, Trei 2005, 2011
Despre educatie in copilarie, Imag 1994
Un psihanalist va raspunde, Vol I si II, Trei 1997
Cuvinte pentru adolescenti sau complexul homarului (coautor), Paradigme 2006
Ce sa le spunem copiilor: cand sunt foarte mici, cand sunt bolnavi, cand se bucura, cand sunt tristi, Trei 2005, 2011
Imaginea inconstienta a corpului, Trei 2005
Sexualitatea feminina. Libidoul genital si destinul sau feminin, Trei 2005
Psihanaliza si copilul: notiuni fundamentale in psihanaliza, saisprezece cazuri de copii, Humanitas 1993, Trei 2006
Cand apare copilul: o psihanalista da sfaturi parintilor, Humanitas 1994, Trei 2007, 2011
Femininul: articole si conferinte, Trei 2008
Cand parintii se despart, Trei 2003, 2008
Dificultatea de a trai. Povestiri psihanalitice despre copii, Trei 2009
Despre copilarie cu Francoise Dolto, Philobia 2016
Evangheliile si credinta fata in fata cu psihanaliza sau Viata dorintei, Convorbiri cu Gérard Sévérin , Editura Metafraze 2017
Cuprins:
Prefaţă 9
Cuvănt-mainte 15
Prelegere introductivă 19
Dorinţa nu
trebuie satisfăcută? 59
Satisfacerea
nevoilor unui copil, dar nu a tuturor dorinţelor 60
„Copilul nu ştie
că este un copil, nu se ştie pe el" 84
Ce spunem
copiilor când este vorba despre moartea prin sinucidere a mamei sau a unuia
dintre membrii familiei 91
Importanţa
dorinţei adultului în spaţiul în care trăiesc copiii. Cum poate un adult să îşi
desfăşoare activitatea într-un spaţiu în care trăiesc copii, fără ca această
dorinţă a lui să se poată exprima? 94
Posibilitatea ca
părinţii să îşi rezerve unele domenii, în care copiii să nu pătrundă,
folosindu-se doar cuvinte 99
Un cuvânt auzit
în copilărie poate determina cursul întregii vieţi? 101
Crearea unor
grupuri de parentaj; La Maison Verte 102
Despre copiii
surdomuţi 110
Este circumcizia
o mutilare? 113
Suzeta creează
noi nevoi? 117
Cazul unui copil
de 10 ani, a cărui mamă a murit şi care nu vrea să vorbească despre acest lucru
120
Cum poţi spune
copilului că tatăl lui a fost arestat? 122
Trebuie să uităm
suferinţa, pentru ca dorinţa să poată renaşte? 125
Copilul aflat în
faţa unei boli grave 127
Copilul mongoloid
130
Ce spunem
celorlalţi copii, când unul dintre fraţi a murit? 138
Asistenţii
sociali şi hotărârea legată de încredinţarea copiilor în cazurile de divorţ 141
Ce trebuie să i
se spună unui copil născut prin inseminare artificială? 150
Cazul unei fetiţe
hemiplegice care face crize în timpul şedinţelor de tratament 156
Şedinţele de
psihanaliză cu copii care nu folosesc încă un limbaj 157
În cazurile de
divorţ, judecătorii trebuie să ceară părerea copiilor înainte de a hotărî în
legătură cu încredinţarea lor? 160
Ce spunem
copiilor care trăiesc împreună cu părinţi care nu se înţeleg, dar continuă să trăiască
împreună?164
Ce spunem
copiilor când tatăl sau mama lor suferă de o boală foarte gravă?168
Impactul asupra
vieţii unui copil, când aceasta a început într-un incubator 170
Ce le spunem
copiilor adoptaţi? 172
Când copilul
lipseşte de la grădiniţă 184
Copilul alege să
trăiască şi să se nască în familia lui 185
Cum pregătim
desprinderea adolescentului de familie 191
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu