06/05/2023

BOBO IN PARADIS

Autor: David Brooks
Editura Baroque Books & Arts
Colectia Savoir-vivre
An aparitie : 2018
Editia I
Editia originala: Bobos in Paradise: The New Upper Class and How They Got There
Traducerea Adela Motoc
ISBN 978-606-8564-94-4
Nr pagini : 304
Format 135 x 210
Pretul la data postarii : 12,12 lei la Editura, 33,67 lei la elefant, 42,09 lei la emag
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Un studiu briliant de sociologie comică, un sincer barometru al virtuții bazat pe inteligență subtilă, și nu pe statistici și principii teoretice.
        BOBO este noua elită pură, cu maniere fine și moravuri boeme, cu apetit pentru modernitate, confort și funcționalitate, al cărei statut se întemeiază pe inteligență și abilități personale – și nu pe moștenire genetică.
        BOBO este noua clasă îndrăzneață, cu noi coduri sociale, care sintetizează autocontrolul burghez și emanciparea boemă în serviciul performanței.

        Noi, elitele educate, ne înconjurăm de simbolurile unor vieți pe care am ales să nu le trăim. Suntem meritocrați foarte ocupați, dar achiziționăm lucruri care iradiază calmul premeritocratic. Ne îndreptăm spre viitor dotați cu Palm Pilots și celulare, dar ne înconjurăm de materiale primitive, arhaice și reacționare. Conștienți de vina proprie, ne recunoaștem privilegiile, dar ne însușim artifacte ale celor mai puțin privilegiați. Asta nu pentru că suntem ipocriți. Este doar pentru că noi căutăm echilibrul. În ciuda abundenței, nu vrem să devenim materialiști. Şi ocupați fiind, nu vrem să pierdem din ochi valorile esențiale. Și așa se face că bântuim haotic prin magazine căutând accesoriile liniștii. Visăm să construim un cămin în care să ne găsim, în sfârșit, liniștea și relaxarea, un loc unde nu putem să fim urmăriți de ambiții.
        Nu doar interesul nostru egoist ne îndeamnă la jaful cumpărăturilor. Noi dorim ca lucrurile materiale să fie punți care să ne permită să înfăptuim schimbări sociale pozitive. Selectăm din cataloage modele simple de rochii vaporoase. Când alegem tricouri din fibre organice naturale în perfectele tonuri de pământ (pentru a căror producere garantăm că nu au fost necesare experiențe pe animale), facem uz de puterea noastră de consumatori pentru a îmbunătăți cu altruism lumea. Mâncăm la restaurante care îi susțin pe cultivatorii de andive și frecventăm supermarketurile agreate de activiștii pentru apărarea persoanelor cu dimensiuni oversize. Ne-am pus cardurile Visa în slujba grijii pentru mediul înconjurător și am creat astfel consumerismul purificator. Și renunțăm la ele din aceleași motive. Iar unii membri ai clasei educate pot să-și clasifice prietenii în funcție de argumentele acestora pentru boicotarea distrugerii masive a tonului.
        Membrii elitei educate se disting nu numai prin ceea ce cumpără, ci și prin modul în care cumpără. Oricine poate observa că, spre exemplu, într-o cafenea respectabilă aproape nimeni nu comandă doar o ceașcă de cafea. Ei bine, unul dintre ai noștri comandă un espresso dublu, jumătate decafeinizat, jumătate cu cafea, cafea Moca și încă puțin spațiu pentru lapte. Altul va comanda un Frappuccino cu migdale dintr-un amestec din Angola cu zahăr brut și un vârf de scorțișoară. Nu vom cere o bere. Vom cere una de la cele 16 000 de microfabrici de bere, croindu-ne drum printre un Winter Ale, Belgian Lager sau un anumit amestec de cereale. Grație influenței noastre, toate lucrurile care apar de obicei doar în câteva variante acum vin cel puțin în duzini: orez, lapte, roșii, ciuperci, sosuri iuți, pâine, fasole și chiar ice tea (acum există cel puțin 50 de arome marca Snapple).

        David Brooks (n.1961) este un scriitor și jurnalist american de origine canadiană
        La noi au fost traduse:
Animalul social. Resursele ascunse care ne arata ce înseamna cu adevarat sa iubesti, sa ai caracter si sa te bucuri de o viata împlinita, Publica 2014
Drumul spre caracter, Act si Politon 2017
Bobo in paradis, Baroque Books & Arts 2018
Al doilea munte. In cautarea sensului vietii, Curtea Veche 2022

Cuprins:

Introducere   7 

1. ASCENSIUNEA CLASEI EDUCATE  11 
Cincizeciştii  17 
Anii-pivot 25 
Saizecistii  32 
Şi apoi vin banii  37 
Spaimele abundentei .42 
Reconciliatorii  44 
Noul establishment  46 
Noua ordine de rang  51 
Ordinul de clasa  54

2. CONSUMUL  57 
Noua elită în paturile celei vechi  64 
Rădăcinile istorice ale culturii Bobo  65 
Revolta boemă  69 
Transcendentaliştii   74 
Războiul cultural 77 
Contraatacul burghez  83 
Visul despre reconciliere   87 
Codul corectitudinii financiare 90 

3. BUSINESS LIFE  110 
Capitaliştii contraculturali  118 
Eu nu sunt un om de afaceri - eu sunt un creator care, intămplător, face afaceri 121 
Originile intelectuale ale capitalistului cosmic 126 
Nu e loc pentru virtuosi  128 
Tehnocratia  129 
Jane Jacobs, proto-bobo 132 
Organizatia pastorală  137 
Metis   141 
Un egocentrism mai inalt    144 
Contradictiile culturale ale capitalismului - rezolvate!   147 

4. VIAŢA INTELECTUALĂ  151 
Intreprinzătorii culturali  157 
Economia schimbului simbolic  161 
Cum devii un gigant intelectual   164 
Subiectul-nisă  168 
Imaginea  171 
Conferinte  180 
Televiziune  186 
Convergenta succesului   189 
Dezechilibrul veniturilor de statut   193 
Moartea si ascensiunea intelectualului  201 

5. PLĂCEREA  205 
Războaiele plăcerii  210 
Reglementarea sensurilor   213 
Plăceri utile  215 
Concedii folositoare  220 
Suferinta, ca imbogătire   226 
Jocuri serioase   229 

6. VIAŢA SP1RITUALĂ   237 
Goana după suflet   239 
Flexidoxy  243 
Viaţa limitată 248 
Viaţa eliberată  252 
Pluralismul   254 
Libertatea spirituală   255 
Reintoarcerea la ordine 259 
Revigorare, reconstrucţie, revenire   260 
Marea pastişă  263 
Cea mai mare reconciliere 266 
Cerul bobo 272 

7. POLITICĂ ŞI BEYOND 277 
Politica beyondismului  278 
Proiectul   283 
Autoritatea în mic  287 
Conservatorii in jeans 290 
Realizările Bobo 292 
Noua eră a complezenţei 294 

Mulţumiri 298 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu