Autor: David Brooks
Editura Baroque Books & Arts
Colectia Savoir-vivre
An aparitie : 2018
Editia I
Editia originala: Bobos in Paradise: The New Upper Class and How They Got There
Traducerea Adela Motoc
ISBN 978-606-8564-94-4
Nr pagini : 304
Format 135 x 210
Pretul la data postarii : 12,12 lei la Editura, 33,67 lei la elefant, 42,09 lei la emag
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Un studiu briliant de sociologie comică, un sincer barometru al virtuții bazat pe inteligență subtilă, și nu pe statistici și principii teoretice.
BOBO este noua elită pură, cu maniere fine și moravuri boeme, cu apetit pentru modernitate, confort și funcționalitate, al cărei statut se întemeiază pe inteligență și abilități personale – și nu pe moștenire genetică.
BOBO este noua clasă îndrăzneață, cu noi coduri sociale, care sintetizează autocontrolul burghez și emanciparea boemă în serviciul performanței.
Noi, elitele educate, ne înconjurăm de simbolurile unor vieți pe care am ales să nu le trăim. Suntem meritocrați foarte ocupați, dar achiziționăm lucruri care iradiază calmul premeritocratic. Ne îndreptăm spre viitor dotați cu Palm Pilots și celulare, dar ne înconjurăm de materiale primitive, arhaice și reacționare. Conștienți de vina proprie, ne recunoaștem privilegiile, dar ne însușim artifacte ale celor mai puțin privilegiați. Asta nu pentru că suntem ipocriți. Este doar pentru că noi căutăm echilibrul. În ciuda abundenței, nu vrem să devenim materialiști. Şi ocupați fiind, nu vrem să pierdem din ochi valorile esențiale. Și așa se face că bântuim haotic prin magazine căutând accesoriile liniștii. Visăm să construim un cămin în care să ne găsim, în sfârșit, liniștea și relaxarea, un loc unde nu putem să fim urmăriți de ambiții.
Nu doar interesul nostru egoist ne îndeamnă la jaful cumpărăturilor. Noi dorim ca lucrurile materiale să fie punți care să ne permită să înfăptuim schimbări sociale pozitive. Selectăm din cataloage modele simple de rochii vaporoase. Când alegem tricouri din fibre organice naturale în perfectele tonuri de pământ (pentru a căror producere garantăm că nu au fost necesare experiențe pe animale), facem uz de puterea noastră de consumatori pentru a îmbunătăți cu altruism lumea. Mâncăm la restaurante care îi susțin pe cultivatorii de andive și frecventăm supermarketurile agreate de activiștii pentru apărarea persoanelor cu dimensiuni oversize. Ne-am pus cardurile Visa în slujba grijii pentru mediul înconjurător și am creat astfel consumerismul purificator. Și renunțăm la ele din aceleași motive. Iar unii membri ai clasei educate pot să-și clasifice prietenii în funcție de argumentele acestora pentru boicotarea distrugerii masive a tonului.
Membrii elitei educate se disting nu numai prin ceea ce cumpără, ci și prin modul în care cumpără. Oricine poate observa că, spre exemplu, într-o cafenea respectabilă aproape nimeni nu comandă doar o ceașcă de cafea. Ei bine, unul dintre ai noștri comandă un espresso dublu, jumătate decafeinizat, jumătate cu cafea, cafea Moca și încă puțin spațiu pentru lapte. Altul va comanda un Frappuccino cu migdale dintr-un amestec din Angola cu zahăr brut și un vârf de scorțișoară. Nu vom cere o bere. Vom cere una de la cele 16 000 de microfabrici de bere, croindu-ne drum printre un Winter Ale, Belgian Lager sau un anumit amestec de cereale. Grație influenței noastre, toate lucrurile care apar de obicei doar în câteva variante acum vin cel puțin în duzini: orez, lapte, roșii, ciuperci, sosuri iuți, pâine, fasole și chiar ice tea (acum există cel puțin 50 de arome marca Snapple).
David Brooks (n.1961) este un scriitor și jurnalist american de origine canadiană
La noi au fost traduse:
Animalul social. Resursele ascunse care ne arata ce înseamna cu adevarat sa iubesti, sa ai caracter si sa te bucuri de o viata împlinita, Publica 2014
Drumul spre caracter, Act si Politon 2017
Bobo in paradis, Baroque Books & Arts 2018
Al doilea munte. In cautarea sensului vietii, Curtea Veche 2022
Cuprins:
Introducere 7
1. ASCENSIUNEA CLASEI EDUCATE 11
Cincizeciştii 17Anii-pivot 25Saizecistii 32Şi apoi vin banii 37Spaimele abundentei .42Reconciliatorii 44Noul establishment 46Noua ordine de rang 51Ordinul de clasa 54
2. CONSUMUL 57
Noua elită în paturile celei vechi 64Rădăcinile istorice ale culturii Bobo 65Revolta boemă 69Transcendentaliştii 74Războiul cultural 77Contraatacul burghez 83Visul despre reconciliere 87Codul corectitudinii financiare 90
3. BUSINESS LIFE 110
Capitaliştii contraculturali 118Eu nu sunt un om de afaceri - eu sunt un creator care, intămplător, face afaceri 121Originile intelectuale ale capitalistului cosmic 126Nu e loc pentru virtuosi 128Tehnocratia 129Jane Jacobs, proto-bobo 132Organizatia pastorală 137Metis 141Un egocentrism mai inalt 144Contradictiile culturale ale capitalismului - rezolvate! 147
4. VIAŢA INTELECTUALĂ 151
Intreprinzătorii culturali 157Economia schimbului simbolic 161Cum devii un gigant intelectual 164
Subiectul-nisă 168Imaginea 171Conferinte 180Televiziune 186
Convergenta succesului 189Dezechilibrul veniturilor de statut 193Moartea si ascensiunea intelectualului 201
5. PLĂCEREA 205
Războaiele plăcerii 210Reglementarea sensurilor 213Plăceri utile 215Concedii folositoare 220Suferinta, ca imbogătire 226Jocuri serioase 229
6. VIAŢA SP1RITUALĂ 237
Goana după suflet 239Flexidoxy 243Viaţa limitată 248Viaţa eliberată 252Pluralismul 254Libertatea spirituală 255Reintoarcerea la ordine 259Revigorare, reconstrucţie, revenire 260Marea pastişă 263Cea mai mare reconciliere 266Cerul bobo 272
7. POLITICĂ ŞI BEYOND 277
Politica beyondismului 278Proiectul 283Autoritatea în mic 287Conservatorii in jeans 290Realizările Bobo 292Noua eră a complezenţei 294
Mulţumiri 298
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu