21/01/2018

AFECTIVITATEA INTEGRATA ELIBERATOARE

Autor: Victoriano Baquero
Editura Ars Longa
An aparitie : 1997
Editia I
Editia originala: Afetividade integrada libertadora, 1992
Traducerea Christian Tamas Baquero
ISBN 973-98154-4-8
Nr pagini : 174
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 12 lei pe okazii, 39 lei la anticariat academic
Dicponibilitate bcub

Descriere:

      Viaţa afectivă are în» zilele noastre o importanţă dramatică, deoarece a fost deseori
neînţeleasă şi, în consecinţă, rău orientată. Viaţa afectivă, după cum arată psihologia, are o finalitate bine definită: ajutarea omului să se realizeze. Din păcate, astăzi sîntem martorii unei finalităţi contrarii. Viaţa afectivă îl „martirizează“ pe omul modern şi va continua să îl „martirizeze“ atîta timp cît va fi deviată de la funcţia ei primordială. Bine orientată, ea devine cel mai bun prieten al psihicului uman; rău orientată, cel mai mare duşman.
     Această lucrare structurată în două părţi: prima, teoretică, fundamentînd natura proceselor psihoafective; a doua, practică, dedicată soluţiilor concrete la problemele de viaţă afectivă, căutînd să ofere o rezolvare problemelor care duc de multe ori la alienarea omului contemporan, se vrea a fi un bogat mijloc de „antrenament“ pentru viitorul specialist în psihologie.
VICTORIANO BAQUERO

Cuprins:



Partea I - Fundamentele teoretice ale vieţii afective

I. Psihologia vieţii afective
Modulul I: Unitatea şi proprietăţile vieţii  15
    - Introducere  15
    - Viaţa umană ca totalitate  16
    - Paliere sau nivele vitale  16
    - Proprietăţi fenomenologice ale vieţii  17
    - Întrebări  18
Modulul 2  19
    - Creşterea evolutivă  19
       Proiectul constructiv. Mişcarea teleologică. Diferenfieri progresive. Creşterea centralizata
    - Întrebări pentru dezbateri în grup  22
Modulul 3  23
    - Centralizarea  23
       Structura şi fiinţa vie. Integrarea  fiintei vii
    - Intrebări pentru dezbateri în grup  25
Modulul 4  26
    - Autoconservarea  26
        Autoreglarea. Auloregenerarea
    - Intrebări pentru dezbateri în grup  27
Modulul 5  29
    - Comunicarea  29
       Comunicarea anabolica. Catabolismul comunicativ
    - Intrebări pentru dezbateri în grup  31
Modulul 6  32
    - Adaptabilitatea  32
       Adaptabilitatea şi malleabilitatea. Aduptabilitutea şi elasticitatea. Adaplabililarea şi obişnuinţele
    - Întrebări pentru dezbateri în grup  33
Modulul 7  34
    - Activitatea comportamentală  34
       Iritabilitatea. Spontaenitea. Diferentierea calitativă.Varietatile de comportament
    - Întrebări pentru dezbateri în grup   36
Modulul 8  37
    - Caracterul istoric  37
Caracterul temporal. Caracterul spatial
    - Intrebări pentru dezbateri în grup  39

II. Natura modurilor de viaţă pulsionale afective

Modulul 9  40
    - Introducere  40
    - Trăsături fundamentale ale trăirilor pulsionale afective  40
       A-ti da seama de. Procesul selectiv de stimulare. Procesul gradual. Procesul condiţionat de necesităţi. Procesul impulsiv. Procesul semnificativ. Procesul comportamental
    - Întrebări pentru dezbateri în grup  43
Modulul 10  44
    - Trăiri şi proprietăţi ale vieţii  44
       Trăirile a/ective şi dezvoltarea. Trăirile afective şi totalitatea
    - Intrebări pentru dezbateri în grup  46
Modulul 11 47
Trăirile şi conservarea. Trăirile şi caliiunicarea
    - Intrebări pentru dezbateri în grup  49
Modulul 12  50
Trăirile şi adaptabilitatea. Trăirile şi calnporta/ueutul
    - Intrebări pentru dezbateri în grup  52
Modulul 13   53
Trăirile afective şi conservarea. Trăirile şi spatialitutea
    - Intrebări pentru dezbateri în grup  55
Modulul 14   56
    - Natura trăirilor emoţionale sau afective  56
    - Rolul trăirilor emoţionale  57
       Definirea proceselor de conştientizare. Descoperirea modului specilic al realităţii stimulatoare.            Reflectarea experimentului. Existentele intentionale. Existentele, daturi ultime
    - Fenomenologia trăirilor emoţionale  60
    - Elemente fenomenologice ale emoţiilor  61
       Calitatea obiectivă sau exotimică. Calitatea subiectivă sau endotimică, Configuraţia emotională
    - Întrebări pentru dezbateri în grup  62


Partea a II-a - Sugestii practice pentru situaţii concrete de viaţă afectivă

Modulul 15: Cum să canalizăm emoţiile  65

    - Introducere  65
    - Dominarea directă a emoţiilor  65
    - Dominarea indirectă a emoţiilor  66
    - Cum se realizează procesul dominării indirecte?  66
    - Exemplu de dominare despotică şi politică  67
    - Exemplu de stimulare sexuală  68
    - Mesajul divin  69
    - Exerciţii practice  69
Modulul 16: Afectivitatea şi spiritualitatea creştină  71
    - Scopul creaţiei  71
    - Realităţile vizibile  71
    - Reacţiile prevăzute  71
    - Decodificarea  72
    - Universul apocaliptic  72
    - Manevrarea reacţiilor afective  72
    - Funcţiile reacţiei afective  73
    - Graficul deschiderii omului spre Dumnezeu  73
    - Consecinţele psihoteologice  74
    - Lumea şi paradisul pămîntesc  75
    - Imaginea lui Dumnezeu  75
    - Revelarea lui Dumnezeu  76
    - Concluzii  76
    - Exerciţiu  77
Modulul 17: Integrarea biografiei personale  78
    - Introducere  78
    - Biografia persoanei  78
    - Experienţa personală  78
    - Originea experienţelor pure  79
    - Fără conotaţii morale sau psihice  80
    - Care e cea mai bună biografie?   81
    - Cum să-mi integrez trecutul?   81
    - Procesul de acceptare   83
    - Responsabilitatea  83
    - Eliberare  84
    - Maturizare personală   84
    - Destin, ca punct de plecare  85

    - Exerciţii de integrare a destinului istoric  85
Modulul 18: Viaţa în ciuda dificultăţilor   87
    - Introducere  87
    - A-ţi trăi viaţa, în ciuda dificultăţilor  87
    - Un caz de „în ciuda”  88
    - Rezolvarea  88
    - Un caz concret de „pornire de la probleme“  90
    - Exerciţii  91
Modulul 19: Obiceiuri chinuitoare  92
    - Introducere  92
    - Obiceiurile dobîndite  92
    - Cum ne dăm seama de obiceiurile chinuitoare?  93
    - Cum le putem corecta?  93
    - Alte tipuri de obiceiuri dăunătoare  94
    - Cum pot fi tratate aceste obiceiuri?  94
    - Să fim liberi, nu robi ai pasiunilor  95
    - Generalităţi comportamentale  96
    - Exerciţii  97
Modulul 20: Optimismul şi pesimismul afectiv  98
    - Introducere  98
    - Pesimismul nu revelează o capacitate intelectivă   98
    - Efecte negative ale pesimismului în viaţa afectivă  99
    - Optimismul creştin  100
    - Sentimente produse de optimism  100
    - Modificarea clişeelor (slides)  100
    - Exerciţii practice  103
    - Exerciţii  104
Modulul 21: Examenul optimist în faţa examenului pesimist 105
    - Introducere  105
    - Examenul optimist  105
       E mai mare binele pe care il facem decat raul.
       Raţionamentul pozitiv. Raţionamentul negativ-pesimist
    - Atitudinea nedreaptă  107
    - Exerciţiu de adunare de date pozitive  108
    - Optici optimiste şi optici pesimiste   108
       Lentile de contact transparente. Optica binelui
    - Exerciţii   110
Modulul 22: Dificultatea nu înseamnă imposibilitate  111
    - Introducere  111
    - Repercusiunile identificării .
    - „,Greu” inseamnă „greu“  112
    - Dificultatea e termometrul valorii  112
    - Facilităţile slăbesc persoanele  113
    - Dificultatea nu e un punct final ....... 113
    - Cristos, liber şi eliberator  114
    - Lucrare de grup  114
    - Exerciţii  114
Modulul 23: Faptul istoric al inerţiei  115
    - Introducere  115
    - Care e finalitatea inerţiei ? .
    - Inerţia şi rugăciunea  116
    - Ce e de făcut în aceste cazuri ?  117
    - Exerciţii practice  118
    - Comparaţiile  118
    - Exerciţii  119
Modulul 24: Distrageri în reculegere  120
    - Introducere  120
    - Ce sînt distragerile?  120
    - Soluţii  121
      „Mă rog, În ciuda distrugerilor". „A te ruga pornind de Ia distrugeri "
    - Distragerile îşi arată sursa  122
       Sint mesaje. Primirea mesajelor. Ne sabotam noi insine. Asumarea responsabilitatii. Diferenta intre imaginile care distrag şi cele normale. De la facil la dificil
    - Activităţi în grup  126
Modulul 25: Saturaţia în viaţa spirituală  127
    - Introducere 
    - Şi alimentele cele mai rafinate deranjează dacă se abuzează de ele  127
    - Indicatori siguri  128
    - Soluţii  128
    - Dumnezeu nu ne oboseste  128
    - Varierea mijloacelor  129
    - Rutina  129
    - Întrebări pentru studiul în grup  130
Modulul 26: „Nu judecaţi şi nu veţi fi judecaţi”  131
    - Introducere  131
    - Sîntem judecători  131
    - „Nu judecaţi şi nu veţi fi judecaţi“  131
    - Regulamente şi constituţii  132
    - Originea corijării  132
    - Corijări imprudente  133
    - Corijarea benefică  133
    - Izolarea ariilor judecării  133
    - Întrebări pentru dezbateri în grup  134
Modulul 27: „Nu mai cred”  135
    - Introducere  135
    - Inţelesurile posibile ale unei astfel de expresii  135
    - Nu mai simt nimic  136
    - Efecte psihologice  136
    - Conflicte între viaţă şi credinţă  137
       Ce e credinta? Credinta nu e sentiment. Credinta cere o buna conduita
Modulul 28: Pudoarea  139
    - Introducere  139
    - Pornind de la problemă  139
    - Elemente însbţitoare  139
    - Situaţii comune care produc pudoare 140
Pudoarea religioasă  141
    - Dumnezeu e frumuseţea invizibilă  141
    - Canalizarea narcisismului  142
    - Exerciţii care pot ajuta la depăşirea acestei pudori religioase narcisiste  143
Modulul 29: Amiciţiile  145
    - Introducere  145
    - Prieteniile  145
    - Falsa prietenie  145
    - Conduite aberante sub masca prieteniei 146
    - Cum să ne orientăm prieteniile?  147
    - Întrebări pentru dezbateri în grup  148
Modulul 30: Masturbarea şi viaţa afectivă  149
    - Introducere  149
    - Condiţii de corectare  149
    - Posibilităţi fundamentale  150
    - Realism şi atitudine alienantă  150
    - Reeducarea îndepărtată  151
    - Reeducarea pre-apropiată  152
    - Reeducarea apropiată şi imediată  153
    - Culpabilizarea morală  154
    - Întrebări pentru dezbateri în grup  155
Modulul 31 : Homosexualitatea şi afectivitatea  156
    - Introducere  156
    - Un punct de vedere  156
       Chiar daca ar fi de origine hormonala. Aceeasi calitate sexuala. E dominabila
    - Cum să programăm extinctia obiceiului ?  159
       O problema de limbaje. Estimarea pragului volitiv. Dezbina si invinge
    - Resursele variabilelor independente  163
       Descoperirea variabilelor independente noi
    - Variabilele independente aversive  164
        Stimularile aversive (VI). Variabile independente socio-psihologice. Variabilele transcendentale
    - Concluzii  172
    - Întrebări pentru dezbateri în grup  173

Bibliografie  174


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu