Autor: Craita-Adina Moisa
Editura:Rovimed Publishers
An aparitie : 2015
Editia I
ISBN 978-606-8426-56-3
Nr pagini : 120
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 18,90 lei la Editura, 19,62 lei la libris, 19,62 lei la librarie.net
Descrierea editurii:
Literatura de specialitate prezintă în multe lucrări atât condiţiile pentru realizarea unui proces eficient de adaptare, cât şi mijloacele prin care adaptarea ar putea deveni eficientă. Dacă pentru ”tabăra” cadrelor didactice cunoaşterea acestora este imperios necesară, pentru părinţi nu există „examene”, „teste de verificare” a cunoştinţelor în acest domeniu. Acesta este descrierea de fond a ideii acestei lucrări, ce îşi propune să arate direcţia în care un părinte prin modalităţile şi strategiile sale de educare şi creştere a copilului poate determina apariţia unui anumit comportament dezirabil sau indezirabil. În diferite contexte şi situaţii s-a relatat faptul că la baza dificultăţilor de adaptare se află în egală masură dificultăţi de natură fizio-biologică, psiho-socială şi dificultăţi legate chiar de mediul la care trebuie să te adaptezi.
Dezvoltarea personalităţii copilului este condiţionată de buna relaţionare între cele două „tabere”, iar preocuparea majoră ar trebui să se reducă la identificarea şi implementarea unor strategii eficiente de intercunoaştere şi relaţionare.
Revolta ca modalitate de exprimare a opoziţiei faţă de o anumită autoritate, are în cadrul acestui studiu sensul de comportament prin care micul şcolar se opune autorităţii educaţionale. Acest comportament nu este clar definit în domeniul psihologiei şi poate cuprinde în sfera lui elemente contradictorii. Privit dintr-un anumit aspect, comportamentul de revoltă este văzut ca dificultate sau insuficienţă de dezvoltare, comunicare sau relaţionare. Un alt aspect oferă comportamentului de revoltă imaginea unei personalităţi puternice.
Elevul revoltat defineşte copilul care refuză verbal, în contexte diferite desfăşurarea unei activităţi specifice programului educativ desfăşurat în şcoală, copilul care are relaţii conflictuale cu colegii de clasă, copilul capricios, încăpăţânat, mofturos, arţăgos şi mereu nemulţumit. Tot în categoria elevilor revoltaţi includem elevii cu manifestări psihomotrice excesive: mult prea lente sau mult prea rapide.
O mai bună cunoaştere a relaţiilor dintre comportamentele parentale şi trăsăturile de personalitate ale copiilor poate genera efecte pozitive asupra practicilor de educare a copiilor şi asupra dezvoltării ulterioare a personalităţii acestora.
Cuprins:
INTRODUCERE 3
Capitolul 1
ŞCOLARUL MIC – CARACTERISTICILE ESENŢIALE 7
1.1 Caracterizare generală a vârstei şcolare mici(6-12 ani) 7
1.2 Creşterea şi dezvoltarea fizică 8
1.3 Dezvoltarea psihică 10
1.3.1 Perspectiva stadială a dezvoltării psihice 11
1.3.1.1 Stadiile dezvoltării cognitive 11
1.3.1.2 Stadiile dezvoltării morale 12
1.3.1.3 Stadiile dezvoltării psihosociale 15
1.3.2 Evoluţia proceselor cognitiv senzoriale 17
1.3.3 Evoluţia proceselor cognitiv superioare 20
1.3.4 Atenţia şcolarul mic 27
1.3.5 Afectivitatea şi caracteristicile sale 30
1.3.6 Dezvoltarea personalităţii şcolarului mic 32
Capitolul 2
REVOLTA, CONCEPT PSIHOLOGIC 37
2.1 Revolta – opoziţie şi negare 37
2.2 Revolta în perioada preşcolară şi adolescenţă 39
2.3 Asocierea revoltei cu tulburările de comportament 43
2.3.1 Clasificarea tulburărilor de comportament 44
2.3.1.1 Tulburările de comportament neepisodice 44
2.3.1.2 Tulburările de comportament episodice 49
Capitolul 3
PARTICULARITĂŢI DE RELAŢIONARE ALE ŞCOLARULUI MIC 57
3.1 Relaţia părinţi-copii 57
3.1.1 Dezvoltarea ataşamentului 59
3.1.2 Stilurile parentale 62
3.2 Relaţia învăţător-copil 68
3.2.1. Aptitudinea pedagogică 68
3.3 Relaţia şcolarului mic cu grupul de egali 74
Capitolul 4
CERCETAREA PRACTICĂ 79
4.1 Obiectivele şi metodologia cercetării 80
4.2 Prelucrarea datelor 84
4.3 Rezultatele cercetării 101
Capitolul 5
CONCLUZII 111
Anexe 114
Bibliografie 121
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu