19/01/2018

EFECTELE STILULUI PARENTAL ASUPRA COMPORTAMENTULUI DE REVOLTA LA SCOLARUL MIC


Autor: Craita-Adina Moisa
Editura:Rovimed Publishers
An aparitie : 2015
Editia I
ISBN 978-606-8426-56-3
Nr pagini : 120
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 18,90 lei la Editura, 19,62 lei la libris, 19,62 lei la librarie.net




Descrierea editurii:

       Literatura de specialitate prezintă în multe lucrări atât condiţiile pentru realizarea unui proces eficient de adaptare, cât şi mijloacele prin care adaptarea ar putea deveni eficientă. Dacă pentru ”tabăra” cadrelor didactice cunoaşterea acestora este imperios necesară, pentru părinţi nu există „examene”, „teste de verificare” a cunoştinţelor în acest domeniu. Acesta este descrierea de fond a ideii acestei lucrări, ce îşi propune să arate direcţia în care un părinte prin modalităţile şi strategiile sale de educare şi creştere a copilului poate determina apariţia unui anumit comportament dezirabil sau indezirabil. În diferite contexte şi situaţii s-a relatat faptul că la baza dificultăţilor de adaptare se află în egală masură dificultăţi de natură fizio-biologică, psiho-socială şi dificultăţi legate chiar de mediul la care trebuie să te adaptezi.
       Dezvoltarea personalităţii copilului este condiţionată de buna relaţionare între cele două „tabere”, iar preocuparea majoră ar trebui să se reducă la identificarea şi implementarea unor strategii eficiente de intercunoaştere şi relaţionare.
         Revolta ca modalitate de exprimare a opoziţiei faţă de o anumită autoritate, are în cadrul acestui studiu sensul de comportament prin care micul şcolar se opune autorităţii educaţionale. Acest comportament nu este clar definit în domeniul psihologiei şi poate cuprinde în sfera lui elemente contradictorii. Privit dintr-un anumit aspect, comportamentul de revoltă este văzut ca dificultate sau insuficienţă de dezvoltare, comunicare sau relaţionare. Un alt aspect oferă comportamentului de revoltă imaginea unei personalităţi puternice.
        Elevul  revoltat defineşte copilul care refuză verbal, în contexte diferite desfăşurarea unei activităţi specifice programului educativ desfăşurat în şcoală, copilul care are relaţii conflictuale cu colegii de clasă, copilul capricios, încăpăţânat, mofturos, arţăgos şi mereu nemulţumit. Tot în categoria elevilor revoltaţi includem elevii cu manifestări psihomotrice excesive: mult prea lente sau mult prea rapide.
           O mai bună cunoaştere a relaţiilor dintre comportamentele parentale şi trăsăturile de personalitate ale copiilor poate genera efecte pozitive asupra practicilor de educare a copiilor şi asupra dezvoltării ulterioare a personalităţii acestora.
 
Cuprins:


INTRODUCERE  3

Capitolul 1 
ŞCOLARUL MIC – CARACTERISTICILE ESENŢIALE  7
1.1  Caracterizare generală a vârstei şcolare mici(6-12 ani)  7
1.2 Creşterea şi dezvoltarea  fizică  8
1.3 Dezvoltarea psihică  10
  1.3.1 Perspectiva stadială a  dezvoltării psihice 11
      1.3.1.1 Stadiile dezvoltării cognitive 11
      1.3.1.2 Stadiile dezvoltării morale  12
      1.3.1.3 Stadiile dezvoltării psihosociale  15
  1.3.2 Evoluţia proceselor cognitiv senzoriale 17
  1.3.3 Evoluţia proceselor cognitiv superioare 20
  1.3.4 Atenţia şcolarul mic 27
  1.3.5 Afectivitatea  şi caracteristicile sale  30
  1.3.6 Dezvoltarea personalităţii şcolarului mic  32

Capitolul 2
REVOLTA, CONCEPT PSIHOLOGIC  37
2.1 Revolta – opoziţie şi negare  37
2.2  Revolta în  perioada preşcolară şi adolescenţă  39
2.3 Asocierea revoltei cu  tulburările de comportament  43
  2.3.1 Clasificarea tulburărilor de comportament  44
      2.3.1.1 Tulburările de comportament neepisodice  44
      2.3.1.2 Tulburările de comportament episodice  49

Capitolul 3
PARTICULARITĂŢI DE RELAŢIONARE ALE ŞCOLARULUI MIC  57
3.1 Relaţia părinţi-copii  57
  3.1.1 Dezvoltarea ataşamentului  59
  3.1.2 Stilurile parentale  62
3.2 Relaţia învăţător-copil  68
  3.2.1. Aptitudinea pedagogică  68
3.3 Relaţia şcolarului mic cu grupul de egali  74

Capitolul 4
CERCETAREA PRACTICĂ  79
4.1 Obiectivele şi metodologia cercetării  80
4.2 Prelucrarea datelor  84
4.3 Rezultatele cercetării 101

Capitolul 5
CONCLUZII 111

Anexe 114
Bibliografie 121



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu