Editura Eurobit
An aparitie : 2009
Editia I
ISBN 978-973-620-515-6
Nr pagini : 540
Format ?
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
Cuprins:
Cuvânt înainte 13
Cap. 1. „Cearta“ pentru concepte, adică ce sunt devianţa şi delincvenţa 21
1.1. Norma socială - punct de pornire în studierea devianţei 21
1.1.1 . Sanctiunile sociale 29
1.1.2. Norme şi sancţiuni juridice 30
1.1.3. Conformitatea socială 33
1.2. Devianţa - un rău necesar? 35
1.2.1. Relativitatea şi universalitatea devianţei 38
1.2.2. Funcţiile şi disfuncţiile sociale ale devianţei 44
1.3. Delincvenţa, infracţional itatea şi criminalitatea ca tipuri de devianţă socială 46
1.3.1. Dimensiuni ale infracţionalităţii 48
1.3.2. Tipologia infracţiunilor 52
1.3.2.1. Forme ale infracţiunilor după subiect, sau după faptuitori 53
1.3.2.2. Forme ale infracţiunilor după gravitate 55
1.3.2.3. Infracţiunalitatea în funcţie de mediul de desfăşurare 57
1.3.3.Tipologia infractorilor 59
1.4. Delincvenţa juvenilă 61
1.5. Minorul delincvcnt şi legea penală 64
1.5.1. Evoluţia sistemului de reeducare a minorilor inii'actori până la Codul penal din 1936 64
1.5.2. Evoluţia sistemului de reeducare a minorilor infractori, de la adoptarea Codului penal din 1969 până în prezent 67
1.5.3. Consecintele răspunderii penale & minorilor 68
Cap. 2. Adolescenţa, între normalitate şi devianţă 71
2.1. Profilul general al vârstei 71
2.2. Adolescenţa, între normalitate şi devianţă 75
2.3. Adolescenţa şi procesul de socializare 77
2.4. Noţiunea de predclincvenţă juvenilă şi rolul ei în evaluarea comportamentului adolescenţilor 82
2.5. Relaţia intre predelincvenţă şi delincvenţa juvenilă 85
2.6. Concepte corelate „Predelincvenţei juvenile" 86
Cap. 3. Teorii explicative ale devianţei şi delincventei 91
3.1. Introducere 91
3.2. Teoriile economice 94
3.3. Teoriile embriogenetice 95
3.3.1 . Teoria caracterului criminal înnăscut, formulată de Cesare Lombroso 95
3.3.2. Teoria comportamentului criminal, ca anomalie genetică 99
3.3.3. Teoria conditionării 102
3.3.4. Teoria constituţională 103
3.4. Teorii care supralicitează importanţa cauzelor individuale de factură psihologică 105
3.4.1. Teoria agresivităţii înnăscute 105
3.4.2. Teoria rezistenţei la frustrare 111
3.5. Teorii de factură psihosocială 114
3.5.1. Teoria controlului psihosocial
3.5.2.Teoria autocontrolului sau a înfrânării 115
3.5.3. Teoria învăţării sociale 116
3.5.4. Teoria asocierilor diferenţiale 123
3.5.5. Teoria influenţei negative a televiziunii 125
3.6. Teorii sociologice 127
3.6.1 . Teoria „dezorganizării sociale” 127
3.6.2. Teoria „subculturilor delicvente” şi a „ porilor de la marginea străzii“ 129
3.6.3.Teoria „etichetării sociale” 132
3.7.Perspective teoretice asupra surselor de influentare & devianţei 135
3.7.1. Căldura 136
3.7.2. Zgomotul 137
3.7.3. Vântul 137
3.7.4. Armele sau alte simboluri ale violentei 146
3.7.5. Durerea fizică şi morală 140
3.7.6. Atacul sau provocarea directă 149
3.7.7. Aglomeratia 140
3.7.8. Alcoolul şi drogurile 141
Cap.4. Istoricul cercetărilor privind influenta mass-media asupra devianţei şi delincvenţei 147
4.1 . Efectele produse de mass-media 148
4.2.Teorii asupra efectelor şi funcţiilor mass-media 156
4.2.1 . Teoria “glonţului magic” 156
4.2.2. Studiile Fondului Payne - primul studiu ştiinţific al comunicării de masă 159
4.2.3. „Invazia de pe Marte” - emisiunea SF care răspândeşte panica în America: cercetări 163
4.3. Extinderea efectelor mass media asupra comportamentului social 169
4.3.1. “Efectul Rambo” 175
4.3.2. “Efectul Slacker" (de nepăsare) 179
4.3.3. Efectul vizionării lui “Beavis şi Butt-Head” 181
4.3.4. Efectul Werther: sinuciderea ca act imitativ 187
4.4. Contribuţii româneşti la cercetarea devianţeî şi delincvenţei 191
4.4.1 . Cercetări uni- şi multidimensionale premergătoare sau derivate din legislaţia penală din 1936 192
4.4.2. Cercetări şi studii asupra delincventei juvenile efectuate in perioada postbelică, până la intrarea in vigoare a Codului penal din 1968 193
4.4.3. Studii şi cercetări efectuate după intrarea in vigoare a Codului penal din 1968 194
4.5. Comunicarea agresivităţii 195
4.5.1. Semnificatiile atitudinilor corporale 195
4.5.2. Modalităţi ale exprimării agresivităţii fizice 196
4.5.3. Forme ale agresivităţii prin cuvânt 199
4.5.4. Comunicarea agresivităţii prin imagine vizuală 202
Cap. 5. Aspecte ale devianţei şi delincventei juvenile în zilele noastre 205
5.1. Delincventa juvenilă in Romania: stare de fapt, tendinţe, soluţii 205
5.2. Dinamica fenomenului delincventei juvenile evidenţiată în date statistice 208
5.3. Tendinţe majore ale delincventei juvenile înregistrate în perioada de tranziţie 210
5 3.1.Consideraţii generale privind „copiii străzii” in România 213
5.4. Copiii şi piaţa sexului 216
5.4.1 Pedoiilia, prostituţia juvenilă şi exploatarea sexuală a copiilor 218
5.4.2 Extinderea şi proliferarea pedoliliei în România în perioada de tranziţie 218
5.5. Consumul de droguri la adolescenti 220
5.5.1. Pricipalcle profile de drogomanie 221
5.5.2. Factori stimulativi sau inhibitori ai consumului de droguri 224
5.6. Fenomenul suicidar la copii şi adolescenţi 227
5.7. Fenomenul satanist 228
5.7.1. Tipologia mişcărilor sataniste 231
5.7.2. Comportamente simptomatice 232
5.7.3. Elemente de psihosociologie a grupului satanist 233
5.7.4. Câteva caracteristici ale fenomenului satanist din România 234
5.8. O nouă cultură feminină: „GRRBL POWER!” — fata puternică 236
Cap. 6. Mass - media şi devianta juvenilă. Diagnoza, experiment şi intervenţie asupra unor grupuri de minori cu vârste cuprinse între 1 şi 18 ani 239
6.1 . Obiectivele cercetării 239
6.2. Ipoteze 240
6.3. Eşantion 241
6.4. Bateria de probe 243
6.5. Metode statistice folosite 253
6.5.1 . Tehnicile ANOVA 253
6.5.2. Tehnicile ANCOVA 255
6.5.3. Tehnici de prezentare a rezultatelor 257
6.5.4. Filmul supus vizionării de către minori 257
6.6. Analiza ipotezelor 259
6.6.1 . Prima ipoteză 259
6.6.2. Ipoteza a doua 363
6.6.3. Ipoteza a treia 388
6.6.4. Ipoteza a patra 397
6.6.5. ipoteza a cincia 427
Cap. 7. Modalităţi de reeducare prin activităţi de grup creativ 479
7.1. Penitenciarul cu Regim de Maxima Siguranţă Timişoara 481
7.1.1. Scurt istoric 481
7.1.2. Programe educaţionale implementate în activitatea cu deţinuţii 482
7.1.3. Programe terapeutice 483
7.2. Centrul pentru Reeducare Minori Buziaş 484
7.2.1. Scurt istoric 484
7.2.2. Specificul instituţiei 487
7.3. Prezentarea şedinţelor de grup creativ 491
7.4. Concluziile şedinţelor de grup creativ 505
Concluzii 509
Bibliografie 529
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu