26/01/2018

DEVIANTA SI DELICVENTA JUVENILA SUB INCIDENTA MASS-MEDIA

Autor: Gabriel Mugurel Dragomir
Editura Eurobit
An aparitie : 2009
Editia I
ISBN 978-973-620-515-6
Nr pagini : 540
Format ?
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU




Cuprins:

Argument  7
Cuvânt înainte  13

Cap. 1. „Cearta“ pentru concepte, adică ce sunt devianţa şi delincvenţa 21
1.1. Norma socială - punct de pornire în studierea devianţei  21
    1.1.1 . Sanctiunile sociale  29
    1.1.2. Norme şi sancţiuni juridice  30
    1.1.3. Conformitatea socială  33
1.2. Devianţa - un rău necesar?  35
    1.2.1. Relativitatea şi universalitatea devianţei 38
    1.2.2. Funcţiile şi disfuncţiile sociale ale devianţei 44
1.3. Delincvenţa, infracţional itatea şi criminalitatea ca tipuri de devianţă socială  46
    1.3.1. Dimensiuni ale infracţionalităţii  48
    1.3.2. Tipologia infracţiunilor  52
        1.3.2.1. Forme ale infracţiunilor după subiect, sau după faptuitori 53
        1.3.2.2. Forme ale infracţiunilor după gravitate  55
        1.3.2.3. Infracţiunalitatea în funcţie de mediul de desfăşurare  57
    1.3.3.Tipologia infractorilor  59
1.4. Delincvenţa juvenilă  61
1.5. Minorul delincvcnt şi legea penală  64
    1.5.1. Evoluţia sistemului de reeducare a minorilor inii'actori până la Codul penal din 1936   64
    1.5.2. Evoluţia sistemului de reeducare a minorilor infractori, de la adoptarea Codului penal din 1969 până în prezent  67
    1.5.3. Consecintele răspunderii penale & minorilor  68

Cap. 2. Adolescenţa, între normalitate şi devianţă 71
2.1. Profilul general al vârstei 71
2.2. Adolescenţa, între normalitate şi devianţă  75
2.3. Adolescenţa şi procesul de socializare 77
2.4. Noţiunea de predclincvenţă juvenilă şi rolul ei în evaluarea comportamentului adolescenţilor 82
2.5. Relaţia intre predelincvenţă şi delincvenţa juvenilă  85
2.6. Concepte corelate „Predelincvenţei juvenile" 86

Cap. 3. Teorii explicative ale devianţei şi delincventei  91
3.1. Introducere  91
3.2. Teoriile economice  94
3.3. Teoriile embriogenetice  95
    3.3.1 . Teoria caracterului criminal înnăscut, formulată de Cesare Lombroso  95
    3.3.2. Teoria comportamentului criminal, ca anomalie genetică  99
    3.3.3. Teoria conditionării  102
    3.3.4. Teoria constituţională  103
3.4. Teorii care supralicitează importanţa cauzelor individuale de factură psihologică  105
    3.4.1. Teoria agresivităţii înnăscute  105
    3.4.2. Teoria rezistenţei la frustrare  111
3.5. Teorii de factură psihosocială  114 
    3.5.1. Teoria controlului psihosocial  
    3.5.2.Teoria autocontrolului sau a înfrânării 115
    3.5.3. Teoria învăţării sociale  116
    3.5.4. Teoria asocierilor diferenţiale  123
    3.5.5. Teoria influenţei negative a televiziunii  125
3.6. Teorii sociologice  127
    3.6.1 . Teoria „dezorganizării sociale”  127
    3.6.2. Teoria „subculturilor delicvente” şi a „ porilor de la marginea străzii“  129
    3.6.3.Teoria „etichetării sociale”  132
3.7.Perspective teoretice asupra surselor de influentare & devianţei 135
    3.7.1. Căldura  136
    3.7.2. Zgomotul  137
    3.7.3. Vântul  137
    3.7.4. Armele sau alte simboluri ale violentei  146
    3.7.5. Durerea fizică şi morală  140
    3.7.6. Atacul sau provocarea directă  149
    3.7.7. Aglomeratia  140
    3.7.8. Alcoolul şi drogurile  141

Cap.4. Istoricul cercetărilor privind influenta mass-media asupra devianţei şi delincvenţei 147
4.1 . Efectele produse de mass-media  148
4.2.Teorii asupra efectelor şi funcţiilor mass-media  156
    4.2.1 . Teoria “glonţului magic”  156
    4.2.2. Studiile Fondului Payne - primul studiu ştiinţific al comunicării de masă  159
    4.2.3. „Invazia de pe Marte” -  emisiunea SF care răspândeşte panica în America: cercetări  163
4.3. Extinderea efectelor mass media asupra comportamentului social  169
    4.3.1. “Efectul Rambo”   175
    4.3.2. “Efectul Slacker" (de nepăsare)  179
    4.3.3. Efectul vizionării lui “Beavis şi Butt-Head”  181
    4.3.4. Efectul Werther:  sinuciderea ca act imitativ  187
4.4. Contribuţii româneşti la cercetarea devianţeî şi delincvenţei  191
    4.4.1 . Cercetări uni- şi multidimensionale premergătoare sau derivate din legislaţia penală din 1936     192
    4.4.2. Cercetări şi studii asupra delincventei juvenile efectuate in perioada postbelică, până la intrarea in vigoare a Codului penal din 1968     193
    4.4.3. Studii şi cercetări efectuate după intrarea in vigoare a Codului penal din 1968   194 
4.5. Comunicarea agresivităţii  195
    4.5.1. Semnificatiile atitudinilor corporale  195
    4.5.2. Modalităţi ale exprimării agresivităţii fizice  196
    4.5.3. Forme ale agresivităţii prin cuvânt  199
    4.5.4. Comunicarea agresivităţii prin imagine vizuală  202

Cap. 5. Aspecte ale devianţei şi delincventei juvenile în zilele noastre 205
5.1. Delincventa juvenilă in Romania: stare de fapt, tendinţe, soluţii 205
5.2. Dinamica fenomenului delincventei juvenile evidenţiată în date statistice 208
5.3. Tendinţe majore ale delincventei juvenile înregistrate în perioada de tranziţie  210
    5 3.1.Consideraţii generale privind „copiii străzii” in România  213
5.4. Copiii şi piaţa sexului 216
    5.4.1 Pedoiilia, prostituţia juvenilă şi exploatarea sexuală a copiilor  218
    5.4.2 Extinderea şi proliferarea pedoliliei în România în perioada de tranziţie 218
5.5. Consumul de droguri la adolescenti 220
    5.5.1. Pricipalcle profile de drogomanie 221
    5.5.2. Factori stimulativi sau inhibitori ai consumului de droguri 224
5.6. Fenomenul suicidar la copii şi adolescenţi 227
5.7. Fenomenul satanist 228
    5.7.1. Tipologia mişcărilor sataniste  231
    5.7.2. Comportamente simptomatice 232
    5.7.3. Elemente de psihosociologie a grupului satanist 233
    5.7.4. Câteva caracteristici ale fenomenului satanist din România 234
5.8. O nouă cultură feminină: „GRRBL POWER!” — fata puternică  236

Cap. 6. Mass - media şi devianta juvenilă. Diagnoza, experiment şi intervenţie asupra unor grupuri de minori cu vârste cuprinse între 1 şi 18 ani 239
6.1 . Obiectivele cercetării 239
6.2. Ipoteze 240
6.3. Eşantion 241
6.4. Bateria de probe 243
6.5. Metode statistice folosite 253
    6.5.1 . Tehnicile ANOVA  253
    6.5.2. Tehnicile ANCOVA 255
    6.5.3. Tehnici de prezentare a rezultatelor 257
    6.5.4. Filmul supus vizionării de către minori 257
6.6. Analiza ipotezelor 259
    6.6.1 . Prima ipoteză 259
    6.6.2. Ipoteza a doua 363
    6.6.3. Ipoteza a treia 388
    6.6.4. Ipoteza a patra 397
    6.6.5. ipoteza a cincia 427

Cap. 7. Modalităţi de reeducare prin activităţi de grup creativ 479
7.1. Penitenciarul cu Regim de Maxima Siguranţă Timişoara  481
    7.1.1. Scurt istoric  481
    7.1.2. Programe educaţionale implementate în activitatea cu deţinuţii  482
    7.1.3. Programe terapeutice  483
7.2. Centrul pentru Reeducare Minori Buziaş  484
    7.2.1. Scurt istoric 484
    7.2.2. Specificul instituţiei 487
7.3. Prezentarea şedinţelor de grup creativ 491
7.4. Concluziile şedinţelor de grup creativ 505

Concluzii 509
Bibliografie 529





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu