Editura: Aramis
Colectia Educatia XXI
An aparitie : 2004
Editia I
ISBN 973-679-161-0
Nr pagini : 416
Format 165 x 205
Anticariat
Pretul la data postarii : 89 lei pe okazii
Disponibilitate BCU
Download pdf pe scribd
Descriere:
In cadrul literaturii de specialitate, BAZELE DEFECTOLOGIEI se remarca prin atentia speciala acordata etiologiei, simptomatologiei, diagnozei si clasificarii dizabilitatilor, precum si procesului de integrare scolara, profesionala si sociala a persoanelor cu handicap.
Exelenta sinteza intre clasic si contemporan, tratatul de fata se adreseaza nu numai studentilor la psihologie si medicina, ci si tuturor celor interesati de problematica handicapului (profesori, educatori, terapeuti, asistenti sociali, parinti, etc.). In plus, respectand contributiile autohtone prestigioase si citand referintele bibliografice frecvent recomandate pentru examenele de licenta si concursurile didactice, lucrarea reprezinta in acelas timp si o sursa compacta de informatii esentiale in domeniul psihopedagogiei speciale.
Rigurozitatea stiintifica si eleganta stilului sunt dintre calitatile care il disting pe autor, acesta reusind sa imbine optim activitatea didactica universitara cu experienta sa de practician.
Prof.univ.dr.constantin Enachescu
Cuprins:
Capitolul I - Obiectul şi problematica defectologiei
1.1.Locul şi rolul defectologiei în ansamblul ştiinţelor psihopedagogice; relaţiilesale interdisciplinare 13
1.2.Precizie şi perimare conceptuală în defectologie(cauze, exemple, soluţii) 15
1.3.Delimitări conceptuale în defectologie. Analiză comparativă critică 18
1.4.Clasificarea stărilor de handicap 24
1.5.Metodele defectologiei 27
1.6.Idiografic versus nomotetic în defectologie 30
1.7.Finalităţi teoretice şi practice ale defectologiei 32
1.8.Cerinţe deontologice minimale în practica defectologică 33
Capitolul II - Diagnoză şi prognoză în defectologie
2.1.Specificul diagnozei psihice în defectologie 37
2.2.Problematica depistării precoce şi a diagnosticului diferenţial 41
2.3.Predictibil şi impredictibil în evaluarea defectologică 47
2.4.Necesitatea psihodiagnozei formative în defectologie 49
2.5.Activitatea de expertiză, triere şi orientare şcolară şi profesională 51
2.6.Prevenţia stărilor de handicap 60
Capitolul III - Dezvoltare, compensare, recuperare
3.1.Conceptul de dezvoltare psihică 62
3.2.Evaluarea nivelului dezvoltării psihice; criterii psihogeneticeşi psihodinamice 63
3.3.General şi specific în dezvoltarea persoanelor cu dizabilităţi 66
3.4.Relaţia dintre dezvoltarea psihică şi învăţare 68
3.5.Principiul compensării şi importanţa sa în defectologie 72
3.6.Tipuri şi forme ale recuperării în defectologie 76
Capitolul IV - Tulburări de dezvoltare - tulburări de învăţare
4.1.Tulburările de dezvoltare: definiţie, etiologie, simptomatologie 83
4.2.Specificul psihodiagnozei în tulburările de dezvoltare 86
4.3.Cerinţe ale demersului corectiv-recuperator în tulburărilede dezvoltare 88
4.4.Tulburarile de invatare: definitie, diagnoza, simptomatologie 90
4.5.Diagnostic diferenţial în tulburările de învăţare 99
4.6.Clasificarea tulburărilor de învăţare 101
4.7.Impactul tulburărilor de învăţare asupra desfăşurării procesului de învăţământ 102
4.8.Corectare şi recuperare în cazul tulburărilor de învăţare 103
Capitolul V - Deficienţele fizice şi neuromotorii
5.1.Deficienţele fizice: definire, etiologie, clasificare 107
5.2.Mersul şi prehensiunea: forme complexe de psihomotricitate 113
5.3.Repere în dezvoltarea motorie şi psihomotorie a copilului 115
5.4.Evaluarea deficitului neuromotor 120
5.5.Specificul imaginii de sine şi al personalităţii în contextul handicapuluifizic şi neuromotor 122
5.6.Modalităţi de educare şi recuperare a persoanelor cu deficienţe fizice şi neuromotorii 127
Capitolul VI - Deficienţele mintale
6.1.Deficienţele mintale: clarificări conceptuale 133
6.2.Definirea deficienţei mintale 138
6.3.Criterii de clasificare. Valoarea criteriului psihometric 140
6.4.Psihodiagnoza deficienţei mintale. Forme şi grade 144
6.5.Etiologia deficienţelor mintale 150
6.6.Intelect liminarşi pseudodebilitate mintală 154
6.7.Principalele trăsături de specificitate 158
6.8.Tabloul simptomatologie complex al stărilor de deficienţă mintală 162
6.9.Imagine de sine şi comportament la persoanelecu deficienţă mintală 183
6.10.Obiective ale recuperării persoanelor cu deficienţă mintală 187
Capitolul VII - Deficienţele auditive
7.1.Deficienţele auditive: diagnoză şi clasificare 192
7.2.Etiologia deficienţelor auditive 197
7.3.Specificul vieţii psihice la persoanele cu deficienţă de auz 200
7.4.Structura limbajului mimico-gestual 210
7.5.Forme ale intervenţiei compensator-recuperatorii în deficienţele auditive 212
Capitolul VIII - Deficienţele vizuale
8.1.Deficienţele vizuale: diagnoză şi clasificare 219
8.2.Etiologia deficienţelor vizuale 223
8.3.Specificul vieţii psihice la persoanele cu deficienţă de vedere 228
8.4.Structura sistemului Braille 231
8.5.Forme ale intervenţiei compensator-recuperatorii în deficienţele vizuale 234
Capitolul IX - Polihandicapul: autismul şi surdocecitatea
9.1.Autismul infantil: dificultăţi conceptuale şi taxonomice 239
9.2.Aspecte controversate privind etiologia autismului infantil 242
9.3.Ipoteze privind activitatea psihică la copiii cu autism. Elemente esenţialeale tabloului simptomatologie 246
9.4.Specificul psihodiagnozei în autism 250
9.5.Intervenţii psihopedagogice în autismul infantil 254
9.6.Surdocecitatea: definiţie, etiologie, clasificare 256
9.7.Tabloul simptomatologie complex al surdocecităţii.Trăsături specifice ale activităţii psihice 258
9.8.Limbaj şi comunicare în surdocecitate 261
9.9.Principii şi strategii de educare şi recuperare în surdocecitate 263
Capitolul X - Tulburări de limbaj (I)
10.1.Obiectul şi problematica logopediei; relaţiile saleinterdisciplinare 268
10.2.Limbaj şi dezvoltare intelectuală 271
10.3.Etapele dezvoltării limbajului la copilul normal 272
10.4.Clasificarea tulburărilor de limbaj 275
10.5.Cauzele generale ale tulburărilor de limbaj 277
10.6.Depistare, examinare şi diagnoză în tulburările de limbaj 278
10.7.Principiile activităţii logopedice 281
10.8.Etapele programului specific de terapie logopedică 282
Capitolul XI - Tulburări de limbaj (II)
11.1.Dislalia: definiţie, etiologie, clasificare 286
11.2.Schema-cadru de corectare a dislaliei periferice simple(cu exemplificare în cazul rotacismului) 289
11.3.Rinolalia: definiţie, etiologie, clasificare 291
11.4.Etapele activităţii de corectare a rinolaliei 293
11.5.Specificul tulburărilor de pronunţie la copiii cu deficienţe 294
11.6.Balbismul: definiţie, clasificare, etiologie 297
11.7.Relaţia dintre balbism şi logonevroză 299
11.8.Intervenţie şi prognostic în terapia balbismului şi logonevrozei 299
11.9.Tulburările de voce: definiţie, diagnostic, etiologie, clasificare 301
11.10.Interventii terapeutice in tulburarile de voce 303
11.11.Dislexo-disgrafia: definitie, simptomatologie, clasificare 304
11.12.Forme specifice ale dislexo-disgrafiei la elevii cu deficiente 309
11.13.Etapele demersului corectiv-recuperator in dislexo-disgrafie 311
CAPITOLUL XII - Tulburari de limbaj (III)
12.1.Retardul de limbaj: simptomatologie, etiologie, clasificare, terapie 315
12.2.Mutismul electiv: etiologie, simptomatologie, terapie 317
12.3.Diagnostic diferential intre mutismul electiv, retardul de limbaj, deficientele de auz si autismul infantil 320
12.4.Alalia: definiţie, simptomatologie, clasificare 321
12.5.Intervenţii terapeutice în alalie 323
12.6.Afazia: definiţie, simptomatologie, clasificare 325
12.7.Intervenţii terapeutice în afazie 328
12.8.Diagnostic diferenţial în alalie şi afazie 330
Capitolul XIII - Societate şi handicap
13.1.Atitudini tipice faţă de persoanele cu handicap 332
13.2.„Egalitate a şanselor" şi „calitate a vieţii": concepte-cheieale ameliorării stărilor de handicap. Principii şi obiectiveale bunelor practici 335
13.3.Premise ale dezinstituţbnalizării în cazul persoanelor cuhandicap 345
13.4.Analiza conceptului de „integrare" şi a aplicabilităţii sale îneducaţie 347
13.5.„Educaţie integrată" sau „educaţie incluzivă"? 362
13.6.Planificarea programului de integrare sociala 369
13.7.Principiul normalizarii 376
13.8.Igiena mintala a persoanelor cu handicap 378
13.9.Managementul expresiei si conduitei in starile de handicap. Prolegomene la o noua disciplina psihopedagogica 380
Glosar de termeni de specialitate 385
Referinte bibliografice 393
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu