17/01/2018

BAZELE DEFECTOLOGIEI

Autor: Cristian Buica
Editura: Aramis
Colectia Educatia XXI
An aparitie : 2004
Editia I
ISBN 973-679-161-0
Nr pagini : 416
Format 165 x 205
Anticariat
Pretul la data postarii : 89 lei pe okazii
Disponibilitate BCU
Download pdf pe scribd


Descriere:

      In cadrul literaturii de specialitate, BAZELE DEFECTOLOGIEI se remarca prin atentia speciala acordata etiologiei, simptomatologiei, diagnozei si clasificarii dizabilitatilor, precum si procesului de integrare scolara, profesionala si sociala a persoanelor cu handicap.
        Exelenta sinteza intre clasic si contemporan, tratatul de fata se adreseaza nu numai studentilor la psihologie si medicina, ci si tuturor celor interesati de problematica handicapului (profesori, educatori, terapeuti, asistenti sociali, parinti, etc.). In plus, respectand contributiile autohtone prestigioase si citand referintele bibliografice frecvent recomandate pentru examenele de licenta si concursurile didactice, lucrarea reprezinta in acelas timp si o sursa compacta de informatii esentiale in domeniul psihopedagogiei speciale.
      Rigurozitatea stiintifica si eleganta stilului sunt dintre calitatile care il disting pe autor, acesta reusind sa imbine optim activitatea didactica universitara cu experienta sa de practician.
Prof.univ.dr.constantin Enachescu

Cuprins:

Pro domo  7

Capitolul I - Obiectul şi problematica defectologiei
1.1.Locul şi rolul defectologiei în ansamblul ştiinţelor psihopedagogice; relaţiilesale interdisciplinare  13
1.2.Precizie şi perimare conceptuală în defectologie(cauze, exemple, soluţii)  15
1.3.Delimitări conceptuale în defectologie. Analiză comparativă critică 18
1.4.Clasificarea stărilor de handicap  24
1.5.Metodele defectologiei 27
1.6.Idiografic versus nomotetic în defectologie 30
1.7.Finalităţi teoretice şi practice ale defectologiei  32
1.8.Cerinţe deontologice minimale în practica defectologică  33

Capitolul II - Diagnoză şi prognoză în defectologie
2.1.Specificul diagnozei psihice în defectologie  37
2.2.Problematica depistării precoce şi a diagnosticului diferenţial  41
2.3.Predictibil şi impredictibil în evaluarea defectologică  47
2.4.Necesitatea psihodiagnozei formative în defectologie  49
2.5.Activitatea de expertiză, triere şi orientare şcolară şi profesională  51
2.6.Prevenţia stărilor de handicap  60

Capitolul III - Dezvoltare, compensare, recuperare
3.1.Conceptul de dezvoltare psihică  62
3.2.Evaluarea nivelului dezvoltării psihice; criterii psihogeneticeşi psihodinamice 63
3.3.General şi specific în dezvoltarea persoanelor cu dizabilităţi  66
3.4.Relaţia dintre dezvoltarea psihică şi învăţare  68
3.5.Principiul compensării şi importanţa sa în defectologie 72
3.6.Tipuri şi forme ale recuperării în defectologie  76

Capitolul IV - Tulburări de dezvoltare - tulburări de învăţare
4.1.Tulburările de dezvoltare: definiţie, etiologie, simptomatologie  83
4.2.Specificul psihodiagnozei în tulburările de dezvoltare  86
4.3.Cerinţe ale demersului corectiv-recuperator în tulburărilede dezvoltare  88
4.4.Tulburarile de invatare: definitie, diagnoza, simptomatologie  90
4.5.Diagnostic diferenţial în tulburările de învăţare 99
4.6.Clasificarea tulburărilor de învăţare 101
4.7.Impactul tulburărilor de învăţare asupra desfăşurării procesului de învăţământ 102
4.8.Corectare şi recuperare în cazul tulburărilor de învăţare 103

Capitolul V - Deficienţele fizice şi neuromotorii
5.1.Deficienţele fizice: definire, etiologie, clasificare 107
5.2.Mersul şi prehensiunea: forme complexe de psihomotricitate 113
5.3.Repere în dezvoltarea motorie şi psihomotorie a copilului 115
5.4.Evaluarea deficitului neuromotor 120
5.5.Specificul imaginii de sine şi al personalităţii în contextul handicapuluifizic şi neuromotor  122
5.6.Modalităţi de educare şi recuperare a persoanelor cu deficienţe fizice şi neuromotorii  127

Capitolul VI - Deficienţele mintale
6.1.Deficienţele mintale: clarificări conceptuale 133
6.2.Definirea deficienţei mintale 138
6.3.Criterii de clasificare. Valoarea criteriului psihometric 140
6.4.Psihodiagnoza deficienţei mintale. Forme şi grade 144
6.5.Etiologia deficienţelor mintale 150
6.6.Intelect liminarşi pseudodebilitate mintală  154
6.7.Principalele trăsături de specificitate  158
6.8.Tabloul simptomatologie complex al stărilor de deficienţă mintală 162
6.9.Imagine de sine şi comportament la persoanelecu deficienţă mintală 183
6.10.Obiective ale recuperării persoanelor cu deficienţă mintală 187

Capitolul VII - Deficienţele auditive
7.1.Deficienţele auditive: diagnoză şi clasificare  192
7.2.Etiologia deficienţelor auditive  197
7.3.Specificul vieţii psihice la persoanele cu deficienţă de auz  200
7.4.Structura limbajului mimico-gestual  210
7.5.Forme ale intervenţiei compensator-recuperatorii în deficienţele auditive  212

Capitolul VIII - Deficienţele vizuale
8.1.Deficienţele vizuale: diagnoză şi clasificare  219
8.2.Etiologia deficienţelor vizuale 223
8.3.Specificul vieţii psihice la persoanele cu deficienţă de vedere 228
8.4.Structura sistemului Braille  231
8.5.Forme ale intervenţiei compensator-recuperatorii în deficienţele vizuale 234

Capitolul IX - Polihandicapul: autismul şi surdocecitatea
9.1.Autismul infantil: dificultăţi conceptuale şi taxonomice  239
9.2.Aspecte controversate privind etiologia autismului infantil  242
9.3.Ipoteze privind activitatea psihică la copiii cu autism. Elemente esenţialeale tabloului simptomatologie 246
9.4.Specificul psihodiagnozei în autism 250
9.5.Intervenţii psihopedagogice în autismul infantil  254
9.6.Surdocecitatea: definiţie, etiologie, clasificare  256
9.7.Tabloul simptomatologie complex al surdocecităţii.Trăsături specifice ale activităţii psihice  258
9.8.Limbaj şi comunicare în surdocecitate  261
9.9.Principii şi strategii de educare şi recuperare în surdocecitate  263

Capitolul X - Tulburări de limbaj (I)
10.1.Obiectul şi problematica logopediei; relaţiile saleinterdisciplinare  268
10.2.Limbaj şi dezvoltare intelectuală  271
10.3.Etapele dezvoltării limbajului la copilul normal  272
10.4.Clasificarea tulburărilor de limbaj  275
10.5.Cauzele generale ale tulburărilor de limbaj  277
10.6.Depistare, examinare şi diagnoză în tulburările de limbaj  278
10.7.Principiile activităţii logopedice 281
10.8.Etapele programului specific de terapie logopedică  282

Capitolul XI - Tulburări de limbaj (II)
11.1.Dislalia: definiţie, etiologie, clasificare  286
11.2.Schema-cadru de corectare a dislaliei periferice simple(cu exemplificare în cazul rotacismului)  289
11.3.Rinolalia: definiţie, etiologie, clasificare  291
11.4.Etapele activităţii de corectare a rinolaliei  293
11.5.Specificul tulburărilor de pronunţie la copiii cu deficienţe  294
11.6.Balbismul: definiţie, clasificare, etiologie  297
11.7.Relaţia dintre balbism şi logonevroză  299
11.8.Intervenţie şi prognostic în terapia balbismului şi logonevrozei 299
11.9.Tulburările de voce: definiţie, diagnostic, etiologie, clasificare  301
11.10.Interventii terapeutice in tulburarile de voce  303
11.11.Dislexo-disgrafia: definitie, simptomatologie, clasificare  304
11.12.Forme specifice ale dislexo-disgrafiei la elevii cu deficiente  309
11.13.Etapele demersului corectiv-recuperator in dislexo-disgrafie  311

CAPITOLUL XII - Tulburari de limbaj (III)
12.1.Retardul de limbaj: simptomatologie, etiologie, clasificare, terapie  315
12.2.Mutismul electiv: etiologie, simptomatologie, terapie  317
12.3.Diagnostic diferential intre mutismul electiv, retardul de limbaj, deficientele de auz si autismul infantil  320
12.4.Alalia: definiţie, simptomatologie, clasificare   321
12.5.Intervenţii terapeutice în alalie  323
12.6.Afazia: definiţie, simptomatologie, clasificare  325
12.7.Intervenţii terapeutice în afazie  328
12.8.Diagnostic diferenţial în alalie şi afazie   330

Capitolul XIII - Societate şi handicap
13.1.Atitudini tipice faţă de persoanele cu handicap  332
13.2.„Egalitate a şanselor" şi „calitate a vieţii": concepte-cheieale ameliorării stărilor de handicap. Principii şi obiectiveale bunelor practici  335
13.3.Premise ale dezinstituţbnalizării în cazul persoanelor cuhandicap 345
13.4.Analiza conceptului de „integrare" şi a aplicabilităţii sale îneducaţie 347
13.5.„Educaţie integrată" sau „educaţie incluzivă"?   362
13.6.Planificarea programului de integrare sociala  369
13.7.Principiul normalizarii  376
13.8.Igiena mintala a persoanelor cu handicap  378
13.9.Managementul expresiei si conduitei in starile de handicap. Prolegomene la o noua disciplina psihopedagogica  380

Glosar de termeni de specialitate  385

Referinte bibliografice  393



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu