Editura Universitatii din Bucuresti
An aparitie :2009
Editia I
ISBN 978-973-737-691-6
Nr pagini :200
Format ?
Pretul la data postarii : 65,40 lei la Editura
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Credem că problematica formării inițiale trebuie abordată nu ca un scop în sine, ci mai degrabă, ca o punte între nivelul universitar și cel preuniversitar. Nu se poate vorbi despre reușita formării inițiale a profesorilor, dacă între cele două subsisteme nu funcționează relații de interdepedență și de complementaritate, dacă procesul de formare nu se bazează pe principii precum: principiul continuității, al coerenței și consistenței interne, al sistematizării, al dimensionării optime între teorie și practică.
Credem că problematica formării inițiale trebuie abordată nu ca un scop în sine, ci mai degrabă, ca o punte între nivelul universitar și cel preuniversitar. Nu se poate vorbi despre reușita formării inițiale a profesorilor, dacă între cele două subsisteme nu funcționează relații de interdepedență și de complementaritate, dacă procesul de formare nu se bazează pe principii precum: principiul continuității, al coerenței și consistenței interne, al sistematizării, al dimensionării optime între teorie și practică.
Cuprins:
Argument 7
Partea I. FORMARE - CALIFICARE - COMPETENŢE 9
1.1. Delimitări conceptuale 9
1.2. Evoluţii instituţionale, structurale şi metodologice în formarea iniţială a profesorilor 12
1.3. Profesia didactică - implicaţii asupra selecţiei, statutului şi formării. 14
1.3.1. Specificul profesiei didactice 21
1.4. Dimensiuni ale formării 22
1.4.1. Dimensiunea teoretică a formării iniţiale 22
1.4.2. Dimensiunea teoretică şi practică a formării iniţiale a profesorilor 24
1.5. Parametrii generali ai acţiunii de formare 26
1.5.1. Tipuri de formare - perspectivă procesuală 26
1.5.2. Formarea iniţială din perspectiva cercetărilor 30
1.6. Orientări contemporane în formarea cadrelor didactice din ţări ale Uniunii Europene 35
1.6.1. Perspective privind formarea cadrelor didactice în Europa 35
1.7. Câteva concluzii 37
1.8. Sisteme şi modele de formare iniţială a cadrelor didactice 38
1.9. Trecut şi prezent în formarea iniţială a cadrelor didactice din România 42
1.10. Alte concluzii 56
Partea II. MODELUL PROFESORULUI PROFESIONIST - IMPLICAŢII ASUPRA FORMĂRII INIŢIALE A CADRELOR DIDACTICE 59
2.1. O posibilă definiţie a profesorului profesionist - 59
2.2. Paradigme ale profesorului profesionist 60
2.3. Formarea competenţelor pedagogice - o cale de profesionalizare a profesorului stagiar 65
2.4. Practici de formare şi scheme de acţiune In formarea iniţială a profesorilor 71
2.5. Formarea capacităţii de analiză şi de reflecţie - priorităţi ale formării iniţiale ale profesorului profesionist- 74
2.6. De la competenţele pedagogice la standarde de formare profesională 76
2.6.1. Trei variante de standarde de formare profesională ale profesorului debutant 76
2.6.1.1. Varianta I-Standardul profesorului în faza de definitivare 76
2.6.1.2. Varianta a ll-a — Standardul, instrument de compatibilizare a formării iniţiale cu formarea continuă 79
2.6.1.3. Varianta a IlI-a — Standardul profesorului debutant, un experiment românesc 104
2.6.1.4. Alte concluzii, dar mai ales incertitudini 114
Partea III. INVESTIGAREA NEVOII DE RESTRUCTURARE A FORMĂRII INIŢIALE A CADRELOR DIDACTICE 115
3.1. Consideraţii introductive 115
3.2. Raport de cercetare 116
Partea IV. ARGUMENTE PENTRU O STRATEGIE ALTERNATIVĂ DE FORMARE INIŢIALĂ A CADRELOR DIDACTICE 139
4.1. Definitivatul - etapă finală a formării iniţiale a cadrelor didactice 139
4.1.1 Repere metodologice pentru definitivat ca etapă finală a formării iniţiale a cadrelor didactice 139
4.1.2. Componente ale unui „Dispozitiv de formare pedagogică” 140
4.1.2.1. Stagiarul şi stagiatura 140
4.1.2.2. Mentorul pentru stagiatură 140
4.1.2.3. Instrumente utilizate de către mentori şi stagiari 142
4.1.2.4. Alte instrumente ale unui „Dispozitiv de formare pedagogică'1 156
4.1.3. Certificarea formării iniţiale 158
4.2. O experienţă românească privind formarea iniţială a personalului didactic din învăţământul preuniversltar 158
4.2.1. Prima strategie comprehensivă de formare a profesorilor 158
4.2.1.2. Componentele unui „Dispozitiv de formare pedagogică ” 160
4. 2.1.3. Elemente ale strategiei de formare iniţială a profesorilor. Formarea bazată pe practică 165
4.2.1.4. De la formarea iniţială bazată pe practică, la formarea continuă 174
Bibliografie 177
Anexa 1 179
Anexa 2 187
Anexa 3 197
Partea I. FORMARE - CALIFICARE - COMPETENŢE 9
1.1. Delimitări conceptuale 9
1.2. Evoluţii instituţionale, structurale şi metodologice în formarea iniţială a profesorilor 12
1.3. Profesia didactică - implicaţii asupra selecţiei, statutului şi formării. 14
1.3.1. Specificul profesiei didactice 21
1.4. Dimensiuni ale formării 22
1.4.1. Dimensiunea teoretică a formării iniţiale 22
1.4.2. Dimensiunea teoretică şi practică a formării iniţiale a profesorilor 24
1.5. Parametrii generali ai acţiunii de formare 26
1.5.1. Tipuri de formare - perspectivă procesuală 26
1.5.2. Formarea iniţială din perspectiva cercetărilor 30
1.6. Orientări contemporane în formarea cadrelor didactice din ţări ale Uniunii Europene 35
1.6.1. Perspective privind formarea cadrelor didactice în Europa 35
1.7. Câteva concluzii 37
1.8. Sisteme şi modele de formare iniţială a cadrelor didactice 38
1.9. Trecut şi prezent în formarea iniţială a cadrelor didactice din România 42
1.10. Alte concluzii 56
Partea II. MODELUL PROFESORULUI PROFESIONIST - IMPLICAŢII ASUPRA FORMĂRII INIŢIALE A CADRELOR DIDACTICE 59
2.1. O posibilă definiţie a profesorului profesionist - 59
2.2. Paradigme ale profesorului profesionist 60
2.3. Formarea competenţelor pedagogice - o cale de profesionalizare a profesorului stagiar 65
2.4. Practici de formare şi scheme de acţiune In formarea iniţială a profesorilor 71
2.5. Formarea capacităţii de analiză şi de reflecţie - priorităţi ale formării iniţiale ale profesorului profesionist- 74
2.6. De la competenţele pedagogice la standarde de formare profesională 76
2.6.1. Trei variante de standarde de formare profesională ale profesorului debutant 76
2.6.1.1. Varianta I-Standardul profesorului în faza de definitivare 76
2.6.1.2. Varianta a ll-a — Standardul, instrument de compatibilizare a formării iniţiale cu formarea continuă 79
2.6.1.3. Varianta a IlI-a — Standardul profesorului debutant, un experiment românesc 104
2.6.1.4. Alte concluzii, dar mai ales incertitudini 114
Partea III. INVESTIGAREA NEVOII DE RESTRUCTURARE A FORMĂRII INIŢIALE A CADRELOR DIDACTICE 115
3.1. Consideraţii introductive 115
3.2. Raport de cercetare 116
Partea IV. ARGUMENTE PENTRU O STRATEGIE ALTERNATIVĂ DE FORMARE INIŢIALĂ A CADRELOR DIDACTICE 139
4.1. Definitivatul - etapă finală a formării iniţiale a cadrelor didactice 139
4.1.1 Repere metodologice pentru definitivat ca etapă finală a formării iniţiale a cadrelor didactice 139
4.1.2. Componente ale unui „Dispozitiv de formare pedagogică” 140
4.1.2.1. Stagiarul şi stagiatura 140
4.1.2.2. Mentorul pentru stagiatură 140
4.1.2.3. Instrumente utilizate de către mentori şi stagiari 142
4.1.2.4. Alte instrumente ale unui „Dispozitiv de formare pedagogică'1 156
4.1.3. Certificarea formării iniţiale 158
4.2. O experienţă românească privind formarea iniţială a personalului didactic din învăţământul preuniversltar 158
4.2.1. Prima strategie comprehensivă de formare a profesorilor 158
4.2.1.2. Componentele unui „Dispozitiv de formare pedagogică ” 160
4. 2.1.3. Elemente ale strategiei de formare iniţială a profesorilor. Formarea bazată pe practică 165
4.2.1.4. De la formarea iniţială bazată pe practică, la formarea continuă 174
Bibliografie 177
Anexa 1 179
Anexa 2 187
Anexa 3 197
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu