Editura Tritonic
Colectia Comunicare media
An aparitie : 2003
Editia I
ISBN 973-8497-13-2
Nr pagini : 298
Format 135 x 205
Anticariat
Pretul la data postarii : 17,50 lei la Extracarti, 15 lei pe okazii, 29,50 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Intelegerea mecanismelor vietii si în special ale inteligentei umane a constituit o preocupare permanenta a multor categorii de specialisti, filozofi, biologi, psihologi, ingineri, biochimisti si altii. Desigur, evolutia stiintei si tehnologiei a jucat un rol esential în descifrarea multor fenomene specifice vietii obtinându-se progrese semnificative în procesul de intelegere a mecanismelor inteligentei umane. Unul dintre atributele esentiale ale sistemelor inteligente este "capacitatea de invatare". Astfel, pornind cu reprezentarile empirice ale procesului de invatare s-a ajuns la reprezentari formale ce asigura consistenta si valoare cercetarilor care s-au intensificat in ultimii 30 de ani.
Un sistem inteligent, pe lânga atributul de a învata, are si capacitatea de a percepe, de a comunica, de a intelege si a lua decizii. Invatarea joaca un rol esential în dezvoltarea unor masini inteligente, iar modelarea acestui proces constituie o preocupare de mare actualitate pentru specialistii din domeniul psihologiei si al stiintelor cognitive. Sper ca cititorul interesat de problematica vasta a modelarii proceselor de învatare sa afle în lucrarea de fata informatia cautata si raspunsurile cele mai apropiate de rezultatul stiintific scontat.
Cuprins:
Cuvânt înainte 9
INTRODUCERE 11
Capitolul I, PROBLEMATICA SISTEMELOR COGNITIVE
1.1. Problematica creier - calculator 17
1.2. lnterdisciplinaritatea în studiul minţii uman 20
1.3. Sisteme inteligente 23
1.4. Sistem cognitiv. Definiţie. Caracteristici 27
1.5. Arhitectura sistemului cognitiv uman. Paradigme şi modele 31
1.6. Un posibil model al creierului 39
1.7. Concluzii 41
Capitolul II. MODELE ALE NEURONULUI ŞI ALE SISTEMULUI NERVOS
2.1 Neuronul şi sistemul nervos 45
2.1.1. Morfologia neuronului 45
2.1.2. Membrana neurală şi mecanismele de generare de energie ale celulei nevoase 47
2.1.3 Potentialele membranare neuronale 52
2.1.4. Mişcarea ionilor: difuzia 57
2.1.5. Mişcarea ionilor: sarcina electrică 58
2.1.6. Reflexul simplu 59
2.1.7. Comunicaţia între celulele nervoase 60
2.1.8. Transmiterea informaţiei şi a semnalului în sistemul nervos 69
2.2. Modelul Hodgkin - Huxley (HH) al nervului 78
2.2.1. Rolul ionilor şi al porţilor ionice în modelul HH 78
2.2.2. Ecuatiile HH pentru ciieuitul electric echivalent al neuronului 80
2.3. Modelul Hodgkin - Huxley adaptiv al nervului (HHA) 84
2.3.1 Compartimentul somatic 84
2.3.2. Compartimentul dendritic 87
2.4. Concluzii 91
Capitolul lll. FUNCTIILE CORTEXULUI. MODELE ALE MACRO ŞI MICROSTRUCTURII COGNITIVE
3.1. Arhitectura creierului 94
3.1.1. Emisfercle cerebrale 94
3.1.2. Dominanţa cerebrală 95
3.1.3. Cortexul cerebral şi functiile sale 95
3.2. Starea de conştienţă (modelul intern al lumii externe) 95
3.2.1. Ariile corticale şi ansamblurile neuronale 96
3.2.2. Procesarea informaţiei în cadrul ansamblurilor neuronale 98
3.3. inteligenţa umană 100
3.4. Limbajul 102
3.5. Memoria umana 102
3.5.1. Mecanismele de memorare ale creierului 104
3.6. Influenţa procesului de învăţare asupra zonelor funcţionale ale creierului 105
3.7. Modelarea comportamentului creierului uman 103
3.7.1. Modelarea microstructurii creierului uman 114
3.7.2. Modelarea macrostrucrurii creierului uman 119
3,8. Concluzii 124
Capitolul IV. MODELAREA PROCESULUI DE INVARARE LA NIVELUL CORTEXULUI UMAN
4.1. Teorii ale învăţării. Modele, caracteristici şi constrângeri 127
4.2. Teoria învăţării. Modelul invatarii conştiente 133
4.3. Teoria învăţării. Modelul învăţării inconştiente 141
4.3.1. Interacţiunea dintre starea de inhibare şi cea de
facilitare în reţelele neurale: teoria procesului dual de plasticitate 141
4.3.2. Modelul învăţării la nivel microstructural - modelul regulilor de învăţare pentru maximizarea informaţiei extrasă din stimuli 152
4.4. Concluzii 192
Capitolul V. SIMULAREA MECANISMULUI DE ÎNVATARE LA NIVELUL CELULELOR ŞI ANSAMBLURILOR NEURONALE
5.1. NEURON - mediul de simulare al activităţii cerebrale 195
5.1.1. Baza matematică de simulare 196
5.1.1.1. Ecuaţiile simulării 196
5.1.1.2. Discretizarea spaţială în contextul biologic: secţiuni şi segmente 199
5.2. Modelul celulei neuroanle şi caracteristicile membranare ale sale 206
5.2.1 Influenţa diferitelor condiţii iniţiale asupra potenţialului de acţiune a membranei celulei 207
5.2.2. Infiuenţa modificărilor conductanţei ionilor de Na+ şi K+ asupra potenţialului membranar 208
5.2.3. Influenţa curentului indus de un electrod, aplicat pe somă, asupra potenţialului membranar al celulei 208
5.2.4. Influenţa curentului indus de un electrod, aplicat pe somă, asupra potenţialului membranar al celulei, în condiţiile modificării conductanţeior de Na+ şi K+ 211
5.2.5. Influenţa tensiunii indusă de un electrod, aplicat pe somă, asupra potenţialului membranar al celulei 212
5.2.6. lnfluenţa tensiunii indusă de un electrod, aplicat pe somă, asupra potenţialului membranar al celulei, în condiţiile modificării conductanţelor canalelor ionice 214
5.2.7. Evidenţierea familiilor de curbe ale tensiunii pe somă, sub influenţa tensiunii indusă de electrod, în condiţiile modificării parametrilor iniţiali 215
5.3. Construcţie celulă neuronală formată din somă, un arbore dendritic format din trei dendrite şi un axon 216
5.3.1. Principalele elemente care descriu activitatea celulei neurale 218
5.3.2. Aplicarea unui curent sinaptic pe celula neurală 219
5.4. Activitatea celulei neuronale „reale” sub influenţa impulsurilor aplicate 222
5.4.1. Construirea unei celule neuronale „reale” 222
5.4.2. Activitatea unei celule neuronale „reale” sub influenţa sinapselor aplicate pe dendrite 224
5.5. Răspunsul unei reţele neuronale artificiale la aplicarea unor stimuli la intrare 227
5.5.1. Tipurile de celule folosite în reţea 227
5.5.2. Construcţia reţelei neurale folosind aceste celule şi răspunsurile ei la aplicarea stimulilor 229
5.6. Răspunsul unei reţele neuronale „reale” la aplicarea
unor stimuli externi 231
5.6.1.Constiucţia reţelei neurale „reale” 231
5.6.2.Răspunsul reţelei neurale „reale” la apariţia unor stimuli 234
5.7. Răspunsul ansamblului neuronal „real” la aplicarea unor stimuli externi 236
5.8. Concluzii 237
Concluzii 239
Glosar de termeni 244
Bibilografie selectiva 246
Anexe 255
INTRODUCERE 11
Capitolul I, PROBLEMATICA SISTEMELOR COGNITIVE
1.1. Problematica creier - calculator 17
1.2. lnterdisciplinaritatea în studiul minţii uman 20
1.3. Sisteme inteligente 23
1.4. Sistem cognitiv. Definiţie. Caracteristici 27
1.5. Arhitectura sistemului cognitiv uman. Paradigme şi modele 31
1.6. Un posibil model al creierului 39
1.7. Concluzii 41
Capitolul II. MODELE ALE NEURONULUI ŞI ALE SISTEMULUI NERVOS
2.1 Neuronul şi sistemul nervos 45
2.1.1. Morfologia neuronului 45
2.1.2. Membrana neurală şi mecanismele de generare de energie ale celulei nevoase 47
2.1.3 Potentialele membranare neuronale 52
2.1.4. Mişcarea ionilor: difuzia 57
2.1.5. Mişcarea ionilor: sarcina electrică 58
2.1.6. Reflexul simplu 59
2.1.7. Comunicaţia între celulele nervoase 60
2.1.8. Transmiterea informaţiei şi a semnalului în sistemul nervos 69
2.2. Modelul Hodgkin - Huxley (HH) al nervului 78
2.2.1. Rolul ionilor şi al porţilor ionice în modelul HH 78
2.2.2. Ecuatiile HH pentru ciieuitul electric echivalent al neuronului 80
2.3. Modelul Hodgkin - Huxley adaptiv al nervului (HHA) 84
2.3.1 Compartimentul somatic 84
2.3.2. Compartimentul dendritic 87
2.4. Concluzii 91
Capitolul lll. FUNCTIILE CORTEXULUI. MODELE ALE MACRO ŞI MICROSTRUCTURII COGNITIVE
3.1. Arhitectura creierului 94
3.1.1. Emisfercle cerebrale 94
3.1.2. Dominanţa cerebrală 95
3.1.3. Cortexul cerebral şi functiile sale 95
3.2. Starea de conştienţă (modelul intern al lumii externe) 95
3.2.1. Ariile corticale şi ansamblurile neuronale 96
3.2.2. Procesarea informaţiei în cadrul ansamblurilor neuronale 98
3.3. inteligenţa umană 100
3.4. Limbajul 102
3.5. Memoria umana 102
3.5.1. Mecanismele de memorare ale creierului 104
3.6. Influenţa procesului de învăţare asupra zonelor funcţionale ale creierului 105
3.7. Modelarea comportamentului creierului uman 103
3.7.1. Modelarea microstructurii creierului uman 114
3.7.2. Modelarea macrostrucrurii creierului uman 119
3,8. Concluzii 124
Capitolul IV. MODELAREA PROCESULUI DE INVARARE LA NIVELUL CORTEXULUI UMAN
4.1. Teorii ale învăţării. Modele, caracteristici şi constrângeri 127
4.2. Teoria învăţării. Modelul invatarii conştiente 133
4.3. Teoria învăţării. Modelul învăţării inconştiente 141
4.3.1. Interacţiunea dintre starea de inhibare şi cea de
facilitare în reţelele neurale: teoria procesului dual de plasticitate 141
4.3.2. Modelul învăţării la nivel microstructural - modelul regulilor de învăţare pentru maximizarea informaţiei extrasă din stimuli 152
4.4. Concluzii 192
Capitolul V. SIMULAREA MECANISMULUI DE ÎNVATARE LA NIVELUL CELULELOR ŞI ANSAMBLURILOR NEURONALE
5.1. NEURON - mediul de simulare al activităţii cerebrale 195
5.1.1. Baza matematică de simulare 196
5.1.1.1. Ecuaţiile simulării 196
5.1.1.2. Discretizarea spaţială în contextul biologic: secţiuni şi segmente 199
5.2. Modelul celulei neuroanle şi caracteristicile membranare ale sale 206
5.2.1 Influenţa diferitelor condiţii iniţiale asupra potenţialului de acţiune a membranei celulei 207
5.2.2. Infiuenţa modificărilor conductanţei ionilor de Na+ şi K+ asupra potenţialului membranar 208
5.2.3. Influenţa curentului indus de un electrod, aplicat pe somă, asupra potenţialului membranar al celulei 208
5.2.4. Influenţa curentului indus de un electrod, aplicat pe somă, asupra potenţialului membranar al celulei, în condiţiile modificării conductanţeior de Na+ şi K+ 211
5.2.5. Influenţa tensiunii indusă de un electrod, aplicat pe somă, asupra potenţialului membranar al celulei 212
5.2.6. lnfluenţa tensiunii indusă de un electrod, aplicat pe somă, asupra potenţialului membranar al celulei, în condiţiile modificării conductanţelor canalelor ionice 214
5.2.7. Evidenţierea familiilor de curbe ale tensiunii pe somă, sub influenţa tensiunii indusă de electrod, în condiţiile modificării parametrilor iniţiali 215
5.3. Construcţie celulă neuronală formată din somă, un arbore dendritic format din trei dendrite şi un axon 216
5.3.1. Principalele elemente care descriu activitatea celulei neurale 218
5.3.2. Aplicarea unui curent sinaptic pe celula neurală 219
5.4. Activitatea celulei neuronale „reale” sub influenţa impulsurilor aplicate 222
5.4.1. Construirea unei celule neuronale „reale” 222
5.4.2. Activitatea unei celule neuronale „reale” sub influenţa sinapselor aplicate pe dendrite 224
5.5. Răspunsul unei reţele neuronale artificiale la aplicarea unor stimuli la intrare 227
5.5.1. Tipurile de celule folosite în reţea 227
5.5.2. Construcţia reţelei neurale folosind aceste celule şi răspunsurile ei la aplicarea stimulilor 229
5.6. Răspunsul unei reţele neuronale „reale” la aplicarea
unor stimuli externi 231
5.6.1.Constiucţia reţelei neurale „reale” 231
5.6.2.Răspunsul reţelei neurale „reale” la apariţia unor stimuli 234
5.7. Răspunsul ansamblului neuronal „real” la aplicarea unor stimuli externi 236
5.8. Concluzii 237
Concluzii 239
Glosar de termeni 244
Bibilografie selectiva 246
Anexe 255
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu