23/01/2018

PRELUCRAREA INFORMATIEI IN MECANISMUL INVATARII

Autor: Meda Truta
Editura Tritonic
Colectia Comunicare media
An aparitie : 2003
Editia I
ISBN 973-8497-13-2
Nr pagini : 298
Format 135 x 205
Anticariat
Pretul la data postarii : 17,50 lei la Extracarti, 15 lei pe okazii, 29,50 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Intelegerea mecanismelor vietii si în special ale inteligentei umane a constituit o preocupare permanenta a multor categorii de specialisti, filozofi, biologi, psihologi, ingineri, biochimisti si altii. Desigur, evolutia stiintei si tehnologiei a jucat un rol esential în descifrarea multor fenomene specifice vietii obtinându-se progrese semnificative în procesul de intelegere a mecanismelor inteligentei umane. Unul dintre atributele esentiale ale sistemelor inteligente este "capacitatea de invatare". Astfel, pornind cu reprezentarile empirice ale procesului de invatare s-a ajuns la reprezentari formale ce asigura consistenta si valoare cercetarilor care s-au intensificat in ultimii 30 de ani.
       Un sistem inteligent, pe lânga atributul de a învata, are si capacitatea de a percepe, de a comunica, de a intelege si a lua decizii. Invatarea joaca un rol esential în dezvoltarea unor masini inteligente, iar modelarea acestui proces constituie o preocupare de mare actualitate pentru specialistii din domeniul psihologiei si al stiintelor cognitive. Sper ca cititorul interesat de problematica vasta a modelarii proceselor de învatare sa afle în lucrarea de fata informatia cautata si raspunsurile cele mai apropiate de rezultatul stiintific scontat.

Cuprins:

Cuvânt înainte 9

INTRODUCERE 11

Capitolul I, PROBLEMATICA SISTEMELOR COGNITIVE
1.1. Problematica creier - calculator  17
1.2. lnterdisciplinaritatea în studiul minţii uman  20
1.3. Sisteme inteligente  23
1.4. Sistem cognitiv. Definiţie. Caracteristici 27
1.5. Arhitectura sistemului cognitiv uman. Paradigme şi modele  31
1.6. Un posibil model al creierului  39
1.7. Concluzii   41

Capitolul II. MODELE ALE NEURONULUI ŞI ALE SISTEMULUI NERVOS
2.1 Neuronul şi sistemul nervos  45
   2.1.1. Morfologia neuronului  45
   2.1.2. Membrana neurală şi mecanismele de generare de energie ale celulei nevoase  47
   2.1.3 Potentialele membranare neuronale  52
   2.1.4. Mişcarea ionilor: difuzia  57
   2.1.5. Mişcarea ionilor: sarcina electrică  58
   2.1.6. Reflexul simplu   59
   2.1.7. Comunicaţia între celulele nervoase  60
   2.1.8. Transmiterea informaţiei şi a semnalului în sistemul nervos  69
2.2. Modelul Hodgkin - Huxley (HH) al nervului  78
   2.2.1. Rolul ionilor şi al porţilor ionice în modelul HH  78
   2.2.2. Ecuatiile HH pentru ciieuitul electric echivalent al neuronului  80
2.3. Modelul Hodgkin - Huxley adaptiv al nervului (HHA)  84
   2.3.1 Compartimentul somatic  84
   2.3.2. Compartimentul dendritic  87
2.4. Concluzii  91

Capitolul lll. FUNCTIILE CORTEXULUI. MODELE ALE MACRO ŞI MICROSTRUCTURII COGNITIVE
3.1. Arhitectura creierului  94
   3.1.1. Emisfercle cerebrale  94
   3.1.2. Dominanţa cerebrală  95
   3.1.3. Cortexul cerebral şi functiile sale  95
3.2. Starea de conştienţă (modelul intern al lumii externe)  95
   3.2.1. Ariile corticale şi ansamblurile neuronale  96
   3.2.2. Procesarea informaţiei în cadrul ansamblurilor neuronale  98
3.3. inteligenţa umană 100
3.4. Limbajul  102
3.5. Memoria umana  102
   3.5.1. Mecanismele de memorare ale creierului  104
3.6. Influenţa procesului de învăţare asupra zonelor funcţionale ale creierului  105
3.7. Modelarea comportamentului creierului uman  103
   3.7.1. Modelarea microstructurii creierului uman  114
   3.7.2. Modelarea macrostrucrurii creierului uman  119
3,8. Concluzii  124

Capitolul IV. MODELAREA PROCESULUI DE INVARARE LA NIVELUL CORTEXULUI UMAN
4.1. Teorii ale învăţării. Modele, caracteristici şi constrângeri  127
4.2. Teoria învăţării. Modelul invatarii conştiente  133
4.3. Teoria învăţării. Modelul învăţării inconştiente  141
   4.3.1. Interacţiunea dintre starea de inhibare şi cea de
facilitare în reţelele neurale: teoria procesului dual de plasticitate 141
   4.3.2. Modelul învăţării la nivel microstructural - modelul regulilor de învăţare pentru maximizarea informaţiei extrasă din stimuli  152
4.4. Concluzii  192

Capitolul V. SIMULAREA MECANISMULUI DE ÎNVATARE LA NIVELUL CELULELOR ŞI ANSAMBLURILOR NEURONALE
5.1. NEURON - mediul de simulare al activităţii cerebrale  195
   5.1.1. Baza matematică de simulare  196
      5.1.1.1. Ecuaţiile simulării  196
      5.1.1.2. Discretizarea spaţială în contextul biologic: secţiuni şi segmente  199
5.2. Modelul celulei neuroanle şi caracteristicile membranare ale sale  206
5.2.1 Influenţa diferitelor condiţii iniţiale asupra potenţialului de acţiune a membranei celulei  207
5.2.2. Infiuenţa modificărilor conductanţei ionilor de Na+ şi K+ asupra potenţialului membranar  208
5.2.3. Influenţa curentului indus de un electrod, aplicat pe somă, asupra potenţialului membranar al celulei 208 
5.2.4. Influenţa curentului indus de un electrod, aplicat pe somă, asupra potenţialului membranar al celulei, în condiţiile modificării conductanţeior de Na+ şi K+  211
5.2.5. Influenţa tensiunii indusă de un electrod, aplicat pe somă, asupra potenţialului membranar al celulei 212
5.2.6. lnfluenţa tensiunii indusă de un electrod, aplicat pe somă, asupra potenţialului membranar al celulei, în condiţiile modificării conductanţelor canalelor ionice  214
5.2.7. Evidenţierea familiilor de curbe ale tensiunii pe somă, sub influenţa tensiunii indusă de electrod, în condiţiile modificării parametrilor iniţiali  215
5.3. Construcţie celulă neuronală formată din somă, un arbore dendritic format din trei dendrite şi un axon  216
   5.3.1. Principalele elemente care descriu activitatea celulei neurale  218
   5.3.2. Aplicarea unui curent sinaptic pe celula neurală 219
5.4. Activitatea celulei neuronale „reale” sub influenţa impulsurilor aplicate  222
   5.4.1. Construirea unei celule neuronale „reale” 222
   5.4.2. Activitatea unei celule neuronale „reale” sub influenţa sinapselor aplicate pe dendrite  224
5.5. Răspunsul unei reţele neuronale artificiale la aplicarea unor stimuli la intrare 227
   5.5.1. Tipurile de celule folosite în reţea  227
   5.5.2. Construcţia reţelei neurale folosind aceste celule şi răspunsurile ei la aplicarea stimulilor  229
5.6. Răspunsul unei reţele neuronale „reale” la aplicarea
unor stimuli externi  231
   5.6.1.Constiucţia reţelei neurale „reale”  231
   5.6.2.Răspunsul reţelei neurale „reale” la apariţia unor stimuli  234
5.7. Răspunsul ansamblului neuronal „real” la aplicarea unor stimuli externi  236
5.8. Concluzii  237

Concluzii  239
Glosar de termeni  244
Bibilografie selectiva  246
Anexe  255



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu