19/01/2018

LUMEA INTERIOARA A TRAUMEI. Mecanismele defensive arhetipale ale spiritului personal

Autor: Donald Kalsched
Editura: Herald
Colectia Jungiana
An aparitie : 2017, 2021
Editia a II-a
Editia originala: The Inner World of Trauma: Archetypal Defenses of the Personal Spirit, 1996
Traducerea Walter Fotescu
ISBN 978-973-111-853-6
Nr pagini : 368
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 39,95 lei la Editura, 42 lei la elefant, 42 lei la librarie.net
pdf aici


Descrierea editurii:

        Trauma, stiuta sau nestiuta, dar mai ales cea nestiuta – trauma „uitata”, din cele mai fragede momente ale copilariei –, ne defineste viața, ne limiteaza si ne constrange, ne condamna la suferinta si la pierderea „viului” din noi. Si toate acestea fara a avea la dispozitie o explicatie. Suntem impinsi la compulsii, la adictii, la depresii, izolare, paranoia, autosuficienta si accese de furie, la suferinte psihice si fizice, care nu par sa aiba nimic de-a face cu noi si cu viata noastra constienta, ca si cum altcineva in noi ar suferi, undeva in adancul tenebros al fiintei, ceva cumplit. Insa acel ceva nu ni se arata decat in vise si fantasme, in cosmaruri care ne lasa perplecsi. In afara lor, noi traim viata anesteziati emotional, lipsiti de vointa si sens. Donald Kalsched exploreaza lumea ascunsa a acestor vise si fantasme, deschizand ferestre catre o copilarie de mult uitata si ajungand sa inteleaga, pentru el si pacientii sai – care au trait suferinte de neconceput si de nesuportat inainte ca eul lor constient sa se fi format – modul in care psihicul lor se apara de trauma, retraumatizand – in mod paradoxal – eul fragil al acestora, prizonier al unei figuri daimonice (reprezentarea onirica a mecanismelor psihice defensive arhaice si primitive ale fiintei).

        Pacientii care au suferit traume destructurante in primii ani ai vietii sunt cei care ridica cele mai multe rezistente in psihoterapie, iar terapeutii tind de cele mai multe ori sa reactioneze, in contratransfer, negativ la rezistentele lor, ajungandu-se chiar si la ruperea aliantei terapeutice. Atitudinea empatica si hranitoare adoptata de Kalsched este singura care poate ajuta acesti oameni sa-si redescopere dimensiunile pierdute ale fiintei, sechestrate in ei de trauma, si sa inceapa lupta pas cu pas cu demonii interiori arhetipali. Insa lupta cere multa vointa, abilitati de autoanaliza si foarte mult curaj.

        Donald Kalsched, Ph.D., este psiholog clinician si analist jungian, profesand in Santa Fe, New Mexico (SUA), formator si supervizor in psihoterapie analitica. Este autorul a numeroase articole in publicatii de specialitate si a unor capitole publicate in antologii dedicate psihologiei abisale. Isi urmeaza interesul pentru manifestarile mitopoetice ale disocierii traumatice in mitologiile si religiile lumii, studiind si sustinand prelegeri extinse, la nivel national si international, pe aceasta tema, ca si pe cea a traumei timpurii si a tratamentului acesteia. 

A scris:
Lumea interioara a traumei. Mecanisme defensive arhetipale ale spiritului personal, Herald 2017, 2021
Trauma si sufletul. O abordare psiho-spirituala a dezvoltarii umane si a intreruperii sale, Herald 2021

Cuprins:

Multumiri 9
Introducere 11

PARTEA I

1. LUMEA INTERIOARA A TRAUMEI IN FORMA EI DIABOLICA 25

Jung si disocierea 28
Exemplu clinic: omul cu toporul 31
Doamna Y si cel care impusca 38
Mary si daimonul mancarii 54

2. ALTE ILUSTRARI CLINICE ALE SISTEMULUI DE AUTOINGRIJIRE 75

Fetita si ingerul 75
Lenore si zana-nasa 77
Gustav si parintii sai ceresti 85
Kaye si delfinii ei 98
Patricia si copilul-fantoma: cand spiritul se intoarce in corp 104
Bolile psihosomatice si sistemul de autoingrijire 110

3. DIALOGUL DINTRE FREUD SI JUNG DESPRE LUMEA INTERIOARA A TRAUMEI 119

Janet si daimonii interiori 119
Trauma si descoperirea de catre Freud a realitatii psihice 121
Teoria seductiei 123
Teoria complexelor a lui Jung si trauma 124
Doamna care locuia pe luna 127
Trauma si transpersonalul in fantezia inconstienta 133
Jung si Freud despre rezistenta daimonica la vindecare a psihicului 135
Freud si mecanismele defensive daimonice ale inconstientului 136

4. CONTRIBUTIILE LUI JUNG LA FORMULAREA UNEI TEORII A SISTEMULUI DE AUTOINGRIJIRE 145

Trauma lui Jung si Atmavictu 146
Gandirea matura a lui Jung despre trauma 151
Jung si „mintea” agresoare 158
Jung si sinele dual: lumina si intuneric 164
Yahve si latura intunecata a sinelui 166

5. CONTRIBUTII JUNGIENE SUPLIMENTARE 170

Erich Neumann si eul de avarie 170
Scoala londoneza si mecanismele defensive arhetipale 172
Jungieni americani 175
Versiuni popularizate 184

6. TEORIA PSIHANALITICA A SISTEMULUI DE AUTOINGRIJIRE 194

Edmund Bergler si daimonionul autodistrugator 195
Odier si „marile fiinte” rauvoitoare/binevoitoare 198
Sandor Ferenczi si intelepciunea transpersonala a sinelui ingrijitor 201
Teoreticienii relatiilor de obiect 206

PARTEA A II-A

INTRODUCERE LA PARTEA A II-A 231

Procese tranzitorii intre uman si divin 232
Intrebari ale psihologiei dezvoltarii 235
Procesele tranzitorii in basme 237
Vindecarea in doua etape a clivajului in basme 239

7. RAPUNZEL SI SISTEMUL DE AUTOINGRIJIRE 242

Pacientii Rapunzel 243
Rapunzel: Partea 1 245
Rapunzel: Partea a 2-a 252
Rapunzel: Partea a 3-a 258
Rapunzel: Partea a 4-a 263

8. PSYCHE SI DAIMONUL IUBIT 270

Eros si Psyche: Partea 1 272
Eros ca daimon 275
Protectia daimonica vs inchisoare 278
Daimonicul ca temnicer 280
Daimonul-iubit si fantezia 282
Fantezia ca aparare impotriva simbolicului 283
Individuarea si atractia realitatii 286
Eros si Psyche: Partea a 2-a 289
Furia si rezistenta la intrupare 291
Sacrificiu voluntar si intrupare 293
Bucuria si relatia uman/divin 295

9. PASAREA LUI FITCHER SI LATURA INTUNECATA A SINELUI 299

Pasarea lui Flitcher 301
Povestea: Partea 1 302
Iubirea si agresivitatea in evolutia eului sanatos: Winnicott 308
Uun exemplu clinic 314
Natura duala a sacrificiului in transformarea sistemului
de autoingrijire 315
Pasarea lui Flitcher: Partea a 2-a 318
Biruinta asupra vrajitorului cu ajutorul simbolului 322

10. PRINTUL LINDWORM SI TRANSFORMAREA DAIMONICULUI PRIN SACRIFICIU SI ALEGERE 326

Printul Lindworm: Povestea 326
Motivul copilului si al cuplului fara copii 329
Refuzul de a alege 331
Lumea melancolica a fanteziei in sistemul de autoingrijire 333
Julia Kristeva si „soarele negru” 334
Excurs in utilizarile defensive ale numinosului 336
Printul Lindworm ca geaman 339
Printul-vierme si diada rege sau regina/copil 341
Fiica pastorulu si baba ca diada pozitiva a sinelui 342
Furia si transformarea printului Lindworm 345
Un moment de compasiune 347

Concluzii 349
Note 350
Bibliografie 354
Index 363

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu