29/06/2022

MANUAL DE PSIHOLOGIE GENERALA

Autor: Alain Lieury
Editura Antet
An aparitie :1990, 1998
Editia a II-a
Editia originala: Manuel de psychologie générale.
Traducerea Iulia Hasdeu
ISBN 973-9241-13-1
Nr pagini : 224
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 15  lei pe okazii, 10,99 lei la targul cartii
Disponibilitate BCU 

Despre autor:

        Alain Lieury este profesor de psihologie cognitiva si sef al Laboratorului de Psihologie Experimentala din cadrul Universitatii Rennes 2. 

Dintre lucrarile publicate:
Cartea Memoriei, Eikon 2021

Cuprins:

Cuvant inainte 3
Introducere 5

Cap.1. Psihologia: istoric si mari domenii 9

1. Obiectul psihologiei
1.1. Cunoasterea sufletului 9
1.2. Stiinta comportamentului 10
- Inceputurile psihologiei stiintifice 10
- Watson si behaviorismul 11
- Neobehaviorismul 12
- Psihologia experimentala in Franta 13
- Empirismul asociationist 14
1.3. Stiinta comportamentelor si structurile mentale 14
- Teoria gestalt-ului 14
- Structuralismul 15
- Influenta ciberneticii si a informaticii 15
2. Panorama specializarilor in psihologie 16
3. Metoda stiintifica in psihologie 20

Cap.2. Perceptia 22

1. Modalitati senzoriale si notiuni de psihanaliza 22
1.1. Sensibilitati tactile si praguri perceptive 24
1.2. Gustul 24
1.3. Mirosul 26
1.4. Auditia si psihanaliza muzicii 26
     1.4.1. Mecanismele receptoare 26
     1.4.2. Psihofizica auditiei si a muzicii
- Frecventa 29
- Intensitatea 29
- Timbrul 30
2. Psihofiziologia vazului 31
2.1. Descrierea sistemului vizual 31
     2.1.1. Globul ocular 31
     2.1.2. Retina 31
     2.1.3. Caile vizuale 33
2.2. Prelucrarea luminii 34
     2.2.1. Lumina 34
     2.2.2. Vederea foveala si perifoveala 35
- Fovea 35
- Periferia 35
     2.2.3. Mecanismele de contur si de contrast 36
     2.2.4. Hipercoloanele si trasaturile vizuale elementare 38
2.3. Vederea culorilor 38
- Teoria tricromatica a lui Young si Helmholz 40
- Teoria culorilor complementare a lui Hering 40
- Rezultatele psihologice
- Rezultatele fizicochimice 41
- Rezultatele electrofiziologice 41
3. Perceperea formelor
3.1. Forma: "atomul" perceptiei 42
3.2. Miscarile oculare 44
     3.2.1. Cele doua sisteme ale vazului 44
- Identificarea 44
- Localizarea 44
     3.2.2. Sacadele si fixarea 45
3.3. Strategiile explorarii oculare 46
3.4. Prelucrarea informatiei si perceptia 
- Cunostintele anterioare 49
3.5. Iluziile perceptive 50
- Iluziile de contrast 50
- Iluziile de asimilare 51
4. Perceptia spatiului 52
4.1. Perspectiva 52
4.2. Constanta perceptiva 53
     4.2.1. Vederea binoculara 53
     4.2.2. Vederea monoculara 55

Cap. 3. Invatarea  56

1. Conditionarea clasica 56
1.1. Dobandirea conditionarii 57
1.1.2. Contiguitatea temporala 58
1.2. Extinctie, recuperare si inhibitie 58
1.3. Generalizare si diferentiere 59
1.4. Conditionarea de ordin superior 60
1.5. Nevroza experimentala 60
2. Conditionarea operanta 61
2.1. Conditionarea operanta: standardul invatarii 61
     2.1.1. Cutia lui Skinner 62
     2.1.2. Conditionarea operanta discriminatorie 62
     2.1.3. Conduite superstitioase si contiguitate temporala 63
2.2. Conditionarea operanta si conditionarea clasica 63
     2.2.1. Puncte comune 63
     2.2.2. Diferentele 64
- Conditionarea clasica 64
- Conditionarea operanta 64
     2.2.3. Interactiunile 64
2.3. Intariri si programe de intarire 66
     2.3.1. Programele de intarire 67
2.4. Aplicatiile conditionarii 68
3. Procesele asociative si cognitive ale invatarii 69
3.1. Teoriile asociative 69
     3.1.1. Motivatie si invatare 70
     3.1.2. Raspunsurle fractionale 70
     3.1.3. Gradientul de tinta 71
3.2. Teoriile cognitive 71
     3.2.1. Invatare a locului si invatare a raspunsului 71
     3.2.2. Invatarea latenta 72
     3.2.3. Structura semn 73
     3.2.4. Harta mentala 73
3.3. Procesele cognitive: resurse si limite la animale 76
4. Invatarea de simboluri 77
4.1. Invatarea sociala 77
     4.1.1. Imitatia la animale 78
     4.1.2. Invatarea prin observatie 79
     4.1.3. Imitatia simbolica 80
4.2. Invatarea unui limbaj 81

Cap. 4. Memoria 

1. Memorie de lunga durata si memorie de scurta durata 83
1.1. Capacitatea limitata: numarul magic 7   83
1.2. Uitarea de scurta durata 85
     1.2.1. Tehnica Brown-Peterson 85
     1.2.2. Efectele seriale 85
     1.2.3. Amnezia Korsakoff 87
2. Codurile memoriei 87
2.1. Codul lexical, interfata memoriei 87
     2.1.1. Verbalizarea si coduri non-verbale 87
     2.1.2. Subvocalizarea si lectura 88
     2.1.3. Vocabular si memorie semantica 88
     2.1.4. Alexia 89
2.2. Codul imagine 89
     2.2.1. Superioritatea imaginilor asupra cuvintelor 90
     2.2.2. Dubla codare 90
     2.2.3. Dubla codare si timpul necesar denumirii 92
2.3. Modelele memoriei 92
3. Organizare si memorie 94
3.1. Capacitate si organizare 94
3.2. Moduri de organizare 96
     3.2.1. Categorizarea 96
     3.2.2. Imagine si organizare 97
3.3. Memoria semantica 98
     3.3.1. Efectele frecventei 98
     3.3.2. Ierarhie categoriala si economie cognitiva 99
     3.3.3. Trasaturi semantice si anomalii semantice 101
4. Procesul recuperarii si uitarea 102
4.1. Indicii de recuperare 102
4.2. Capacitate de reamintire 103
- Capacitate de reamintire 103
- Planul reamintirii 104
4.3. Recunoastere si memorie episodica 105
- Recunoasterea 105
- Context si memorie episodica 105
- Aspecte episodice si generice ale memoriei 107
4.4. Uitarea 107
     4.4.1. Interferentele 107
     4.4.2. Uitare si mecanisme de recuperare 107

Cap. 5. Limbaj si imagine 109

1. Limbajul 109
1.1. Semn si simbol 109
1.2. Asociatii si categorii de limbaj 110
1.3. Teoria informatiei 112
- Incertitudine si timp de producere 112
- Frecventa si redundanta 113
- Legea efortului minim 115
1.4. Gramatica generativa 116
1.5. Semantica 118
- Categoriile 118
- Trasaturile semantice 119
- Marcajul semantic 120
2. Imaginea 120
2.1. Codul alfanumeric si codul analogic 120
2.2. Limbaj, imagine si specializare emisferica 121
     2.2.1. Afazia 121
     2.2.2. Imagine si scriere ideografica 123

Cap. 6. Inteligenta 125

1. Dezvoltarea inteigentei 125
1.1. Nivelul senzorio-motor al inteligentei 126
1.2. Nivelul simbolic al inteligentei 126
- Abstractia 127
- Intuitia 127
- Categoriile cunoasterii 128
2. Operatiile intelectuale 129
2.1. Invariantiile lumii fizica 129
2.2. Operatiile concrete 131
2.3. Operatiile formale  132
3. Masurarea inteligentei 134
3.1. Alfred Binet si scala psihometrica 134
3.2. "Standardizarea" inteligentei 136
- Alcatuirea scalei 137
- QI-ul standard 138
- Subtestele care tin sau nu tin de varsta 138
4. Analiza factoriala a inteligentei 139
4.1. Notiuni despre analiza factoriala  139
4.2. Factorul G al inteligentei 140
4.3. Aptitudinile primare 142
4.4. Teoriile ierarhice 143
5. Ereditate si mediu 145
5.1. Determinismul genetic 146
     5.1.1. Anomaliile genetice 146
     5.1.2. Selectia animala 146
     5.1.3. Gradul de rudenie si inteligenta: cazul gemenilor 147
     5.1.4. Adoptiile 150
5.2. Rolul mediului 151
     5.2.1. Evolutia istorica a cunostintelor 152
     5.2.2. Copiii salbatici 152
     5.2.3. Mediu si stimulari precoce 153
- Imbogatirea senzorio-motorie si perioada critica 154
- Mediul saracit si mediu imbogatit 154
- Diferentele senzoriale la om
     5.2.4. Mediul cultural: familia si scoala 156
5.3. Interactiunea ereditate-mediu 159

Cap. 7. Motivatie, emotii si personalitate 161

1. Motivatia 161
1.1. Motivatia: instinct sau invatare 161
     1.1.1. Mecanisme innascute ale declansarii 162
- Declansatorii innascuti 162
- Feromonii 162
     1.1.2. Componente innascute si cele dobandite: exemplul migratiei pasarilor 163
1.2. Bazele fiziologice 164
     1.2.1. Hormonii 164
     1.2.2. Hipotalamusul: " creierul vegetativ"  164
     1.2.3. Sistemul de recompensa, centrul placerii 166
1.3. Invatarea in motivatie 167
     1.3.1. Trebuintele conditionate 167
     1.3.2. Efectul placebo 168
     1.3.3. Dragostea este o trebuinta conditionata 169
     1.3.4. Procesele simbolice 170
1.4. Reglarea trebuintelor 171
     1.4.1. Modelul homeostaziei 171
     1.4.2. Frustrarea si mecanisme de derivare 172
     1.4.3. Conflictul 172
1.5. Motivatia umana 176
2. Emotiile 178
2.1. Sistemele de comanda a emotiilor 178
     2.1.1. Placerea 179
     2.1.2. Mania 179
     2.1.3. Frica 180
     2.1.4. Disperarea 180
2.2. Conditionarea si emotiile 181
     2.2.1. Conditionarea emotiilor 181
     2.2.2. Conditionare si tulburari psihosomatice 182
     2.2.3. Aspectul cognitiv al emotiilor: sentimente 183
3. Personalitatea
3.1. Analiza factoriala a personalitatii: trasaturile 185
     3.1.1. Inventarele de personalitate 185
     3.1.2. Trasaturile de personalitate 188
3.2. Temperament sau situatie?
     3.2.1. Constanta trasaturilor si inconstanta comportamentelor 191
     3.2.2. Determinarea situatiei 193

100 de intrebari pentru testarea cunostintelor 196
Raspunsuri corecte 2015

Bibliografie 207
Index 217
Cuprins 219

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu