13/06/2022

PSIHOTERAPII. Teorii, metode, interventie

Mihai Marian (coord)
Autori: Letitia Filimon,Zsuzsanna Szabo,Simona Trip,Adina Manea,Gabriel Roseanu,Carmen Bora,Augustina Ilisie,Mihaela Popa,Mihai Marian
Editura Universitatii din Oradea
An aparitie :2011
Editia a III-a revizuita
ISBN 978-606-10-0344-0
Nr pagini : 356
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
pdf pe scribd


Descriere:

        Psihoterapia a fost un tratament esenţial în domeniul sănătăţii întrucât a dezvoltat abordări inovatoare şi tehnici de intervenţie specifice de mare importanţă întruchipate de psihanaliză şi behaviorism, la începutul secolului XX. În cursul dezvoltării sale, multe întrebări au fost ridicate cu privire la acest tratament: Ce este psihoterapia? Cum funcţionează? Care sunt formele cele mai rentabile? Cine poate practica? Care este baza ştiinţifică a acesteia? Cum conduce teoria un tratament specific? Care îi este rolul în oferta serviciilor medicale? Este un tratament complementar sau nu? Farmacoterapia în combinaţie cu psihoterapia au efectele aşteptate?
        Autorii acestei cărţi s-au străduit să răspundă la întrebările mai sus menţionate. Psihoterapii: teorii, metode, intervenţie (Ediţia a III-a) este o lucrare comprehensivă a cunoştinţelor existente în domeniu, scrisă într-un limbaj ştiinţific, astfel încât acesta să fie accesibil profesioniştilor însă şi
publicului familiarizat cu limbajul de specialitate deopotrivă. Subiectele selectate au o arie de acoperire generală (chiar dacă nu exhaustivă), cuprinzând şcolile contemporane şi abordări care au formulat tehnici de intervenţie, o formă de studiu sistematică şi măsurarea rezultatelor.

Fragment din prefata

Cuprins:

Prefaţă 10
Autori 13

Capitolul I FUNDAMENTELE PSIHOTERAPIEI 14
Mihai Marian
I.1. Istoria psihoterapiei 15
I.1.1. Abordările timpurii 15
I.1.2. Era creştină 15
I.1.3. Raţionalismul şi terapia morală 16 
I.1.4. Mişcarea psihanalitică 17
I.1.5. Psihologia eului 19
I.1.6. Şcoala relaţiilor de obiect 20
I.1.7. Psihologia sinelui 21
I.1.8. Şcoli postanalitice 21
I.2. Raţiuni teoretice 23
I.2.1. Definiţii ale psihoterapiei 24
I.2.2. Obiective 26  
I.3. Baze teoretice şi modele operaţionale în psihoterapie 27
I.3.1. Vulnerabilitatea pentru tulburări psihice 29
I.3.2. Metode şi tehnici în psihoterapie 30
I.3.3. Clasificarea abordărilor terapeutice 31
I.4. Probleme metodologice în abordarea psihoterapeutică 33
I.5. Eficacitatea psihoterapiei 34
I.5.1. Factori ai eficacităţii psihoterapiei 35
I.5.2. Formarea psihoterapeutului 37
I.5.3. Psihoterapia poate fi dăunătoare? 37

Capitolul II EVALUARE ŞI DIAGNOZĂ39
Letiţia Filimon 
II. 1. Structura procesului de evaluare 40
II. 2. Etape în evaluarea clinică 41
II.2.1. Evaluarea problemei pacientului 41
II.2.2. Achiziţionarea informaţiilor legate de conţinutul problemei 41
II.2.3. Colectarea datelor 41
II.2.4. Interpretarea datelor 42 
II.3. Instrumente de evaluare 42
II. 3.1. Interviul clinic 43
II.3.2. Liste internaţionale de verificare pentru diagnostic (International Diagnostic Checklist - IDCL) 49
II.3.3. Probe psihometrice 49
II.4. Evaluare multiaxială şi diagnoză multiplă 55

Capitolul III ASPECTE ETICE ÎN TERAPIE ŞI CERCETARE 60
Adina Manea 
III. 1. Codurile deontologice 61
III. 2. Clarificarea unor termeni cheie 63
III. 3. Drepturile pacientului 64
III. 4. Responsabilităţile şi obligaţiile profesionale 66
III. 4.1 Competenţa profesională 66
III. 4.2. Datoria de a proteja potenţialele victime 67
III. 4.3. Datoria de a proteja pacienţii cu tendinţe de suicid 67
III. 5. Malpraxis 68
III. 6. Relaţiile între profesionişti 70
III. 7. Particularităţi ale relaţiei pacient - terapeut 70
III.7.1. Relaţiile sociale cu pacienţii 70
III. 7.2. Atracţia sexuală în relaţia pacient - terapeut 71
III. 8. Aspecte etice în cercetare 73

Capitolul IV PSIHANALIZA 76
Mihai Marian 
IV. 1. Fundamentele psihanalizei 77
IV. 1.1. Abordarea dinamică 78
IV. 1.2. Abordarea topografică 80
IV.2. Intervenţia terapeutică 83
IV.2.1. Principii de bază 84
IV.2.2. Procedura preliminară 85
IV.3. Tehnicile psihanalizei 85
IV.3.1. Metoda asociaţiilor libere 86
IV.3.2. Interpretările 87
IV.3.3. Analiza viselor 88
IV.3.4. Transferul 89
IV.3.5. Rezistenţa 90
IV.3.6. Analiza acţiunilor pacientului 90
IV.3.7. Contratransferul 90
IV.3.8. Prelucrări asupra materialului 91
IV.4. Analistul 91
IV.5. Limite ale psihanalizei 92
IV.6. Terapii psihodinamice contemporane 93

Capitolul V TERAPIA COMPORTAMENTALĂ 95
Mihai Marian şi Gabriel Roşeanu 
V.1. Fundamente ale terapiei comportamentale 96
V.1.1. Baze conceptuale ale terapiei comportamentale 98
V.1.2. Condiţionarea clasică 100
V.1.3. Condiţionarea operantă 101
V.1.4. învăţarea cognitivă 103
V.1.5. învăţarea prin observaţie 104
V.2. Formarea tulburărilor psihice şi modelul A B C de intervenţie 104
V.2.1. Modelul A B C 107
V.3. Obiective ale terapiei comportamentale 109
V.4. Relaţia terapeutică 110
V.5. Strategii terapeutice şi tehnici de lucru 111
V.5.1. Analiza comportamentului 111
V.5.2. Condiţionarea clasică - tehnici 111
V.5.3. Extincţia şi reluarea spontană a comportamentului 115
V.5.4. Comportamente apetitive 116
V.5.5. Modelarea 117
V.5.6. Dezvoltarea de noi comportamente adaptative 120
V.5.7. Antrenamentul asertiv 121
V.5.8. Procesul schimbării în terapie 122
V.6. Limite ale terapiei comportamentale 122
V.6.1. Critici 122
V.7. Relaxarea 123
V.7.1. Principii generale aplicabile tuturor tehnicilor de relaxare 125
V.7.2. Poziţii pentru relaxare 128
V.7.3. Relaxarea progresivă (R.P.J.) 129
V.7.4. Respiraţia relaxată 131
V.7.5. Vizualizarea 131
V.7.6. Clarificări aplicative ale tehnicilor de relaxare 133

Capitolul VI TERAPII COGNITIV-COMPORTAMENTALE 134
Mihai Marian, Simona Trip, Gabriel Roşeanu, Carmen Bora şi Adina Manea 
VI.1. Fundamente ale terapiilor cognitiv - comportamentale 136
VI.2. Terapia Cognitivă 140
VI.2.1. Fundamente ale terapiei cognitive 140
VI.2.2. Conceptualizarea sănătăţii şi a tulburărilor psihice 142
VI.2.3. Prelucrarea informaţiei 142
VI.2.4. Gândurile automate negative 143
VI.2.5. Schema cognitivă 144
VI.2.6. Formarea tulburărilor psihice 145
VI.2.7. Obiective ale terapiei cognitive 145
VI.2.8. Stilul terapeutic 146
VI.2.9. Strategii terapeutice şi tehnici de intervenţie 148
VI.2.10. Procesul schimbării în terapia cognitivă 152
VI.2.11. Limite ale terapiei cognitive 153
VI.3. Antrenamentul de Inoculare a Stresului (S.I.T.) 154
VI. 3.1. Training-ul autoinstrucţional 155
VI.3.2. Restructurarea cognitivă 157
VI.3.3. Eficacitatea tratamentului 159
VI.4. Training-ul rezolvării de probleme 160
VI.4.1. Fazele procesului rezolutiv 161
VI.5. Terapia Raţional - Emotivă şi Comportamentală 165
VI.5.1. Aspecte teoretice 165
VI.5.2. Modelul A. B. C. D. 165
VI.5.3. Nivele ale cogniţiilor 170
VI.5.4. Achiziţionarea şi perpetuarea credinţelor iraţionale 170
VI.5.5. Clasificări ale credinţelor iraţionale 171
VI.5.6. Psihopatologia din perspectiva R.E.B.T. 173
VI.5.7. Obiectivele R.E.B.T. şi schimbarea terapeutică 174
VI.5.8. Stilul terapeutic 175
VI.5.9. Relaţia terapeutică 175
VI.5.10. Tehnici şi strategii de intervenţie 176
VI.5.11. Limite ale R.E.B.T. 179
VI.6. Educaţia Raţional Emotivă şi Comportamentală 181
VI.6.1. Caracteristici 181
VI.6.2. Programe de educaţie raţional emotivă 182
VI.6.3. Aplicaţii ale educaţiei raţional - emotive şi comportamentale pentru elevi 185
VI.6.4. Aplicaţii ale educaţiei raţional-emotive şi comportamentale pentru părinţi 189
VI.6.5. Aplicaţii ale educaţiei raţional-emotive şi comportamentale pentru profesori 193
VI.7. Terapia Schemei 198
VI.7.1. Aspecte teoretice 198
VI.7.2. Caracteristici esenţiale ale schemelor 203
VI.7.3. Originea schemelor 204
VI.7.4. Operaţiile schemelor 206
VI.7.5. Stiluri de coping şi comportamente dezadaptative 206
VI.7.6. Obiectivele terapiei schemei 208
VI.7.7. Procesul terapeutic 208
VI.7.8. Etapa deevaluare şi educare 209
VI.7.9. Etapa de schimbare 209
VI.7.10. Relaţia terapeutică 213
VI.7.11. Limite ale terapiei schemei 213

Capitolul VII TERAPIA CONSTRUCTIVISTĂ 215
Adina Manea 
VII. 1. Dezvoltarea terapiei 216
VII.2. Teorie şi concepte de bază 218
VII.2.1. A construi şi a reconstrui 218
VII.2.2. Natura tulburărilor psihice 220
VII.3. Practica terapeutică 221
VII.3.1. Caracteristici ale terapiei 222
VII.3.2. Obiectivele terapiei de construct 223
VII.3.3. Relaţia terapeutică 224
VII.3.4. Definirea problemei 225
VII.3.5. Procesul de schimbare 225
VII.4. Tehnici şi strategii terapeutice 226
VII.4.1 Tehnici de evaluare în terapia constructivistă 226
VII.4.2. Tehnica autocaracterizării 227
VII.4.3. Grila repertorială 228
VII.4.4. Tehnica rolului stabilit (A.B.C.) 229
VII.5. Condiţii pentru crearea de noi constructe 229
VII.6. Care pacienţi beneficiază cel mai mult 231
VII.7. Critici aduse teoriei şi terapiei constructiviste 232


Capitolul VIII TERAPIA CENTRATĂ PE SOLUŢII 233
Augustina Ilisie 
VIII. 1. Aspecte teoretice / premise 234
VIII. 1.1. Principii practice 235
VIII.2. Intervenţia terapeutică 235
VIII.2.1. Stabilirea obiectivelor 236
VIII.2.2. Intrebarea „magică” 237
VIII.2.3. Identificarea situaţiei „excepţie” 238
VIII.2.4. Monitorizarea progresului 238
VIII.2.5. Feedback-ul 239
VIII.2.6. Strategii terapeutice 240
VIII. 3. Aplicabilitatea terapiei 241
VIII. 4. Relaţia terapeutică 242
VIII. 5. Caracteristicile pacienţilor 243
VIII. 6. Tendinţe 244

Capitolul IX TERAPIA CENTRATĂ PE PERSOANĂ 245
Mihaela Popa 
IX.1. Dezvoltarea teoriei 246
IX.2. Concepte de bază 247
IX.2.1. Tendinţa de actualizare: a da tot ce avem mai bun din noi 248
IX.2.2. Dezvoltarea conceptului de Sine - a învăţa cine suntem 248
IX.2.3. Pierderea încrederii în sine şi sursa distresului 249
IX.2.4. Transformarea distresului 251
IX.3. Practica terapeutică 252
IX.3.1. Rolul terapeutului 252
IX.3.2. Aranjamentele necesare 252
IX.3.3. Relaţia client - terapeut 252
IX.4. Procesul terapeutic 255
IX.4.1. Cum este experimentat procesul terapeutic de către client 255
IX.4.2. Transformări sau modificări caracteristice care au loc în procesul terapeutic 257
IX.5. Aplicabilitate terapiei 263

Capitolul X ANALIZA TRANZACŢIONALĂ 265
Augustina Ilisie 
X.1. Teoria Analizei Tranzacţionale 266
X. 1.1. Structura personalităţii 266
X.2. Tranzacţiile psihologice 272
X.2.1. Jocurile psihologice 275
X.2.2. Scenariul de viaţă 277
X.3. Psihopatologia 278
X.4. Intervenţia terapeutică 279
X.4.1. Strategiile terapeutice 280
X.4.2. Relaţia terapeutică 282
X.5. Limite şi tendinţe 282

Capitolul XI TERAPIA EXISTENŢIALISTĂ 283
Augustina Ilisie 
XI.1. Teoria personalităţii 284
XI.2. Teoria psihopatologiei 287
XI.2.1. Relaţia terapeutică 289
XI.2.2. Intervenţia terapeutică 289
XI.2.3. Practica terapeutică 291
XI.3. Logoterapia 292
XI. 3.1. Strategii terapeutice 293
XI. 3.2. Limite 295
XI.4. Gestalt-terapia 296
XI.4.1. Influenţe filosofice 296
XI.4.2. Baze teoretice 297
XI.4.3. Blocajele conştiinţei 297
XI.4.4. Obiectivele terapiei 299
XI.4.5. Strategii terapeutice 300
  XI.4.6. Relaţia terapeutică 304
XI.4.7. Formatul şedinţelor 305
XI.4.8. Limite 305
XI.4.9. Tendinţe 306
XI. 5. Perspective 306

Capitolul XII TERAPIA FEMINISTĂ 307
Zsuzsanna Szabo 
XII. 1. Fundamentele terapiei feministe 308
XII. 1.1. Trăsături generale ale terapiei feministe 309
XII.2. Coduri etice şi principii ale terapiei feministe 311
XII. 3. Tehnici ale terapiei feministe în practica psihologică 313
XII. 3.1. Analiza rolului de gen 314
XII.3.2. Analiza puterii 315
XII.3.3. Trainingul asertiv 315
XII.3.4. Reîncadrare şi reetichetare 316
XII.4. Aplicaţii ale terapiei feministe în cadrul altor terapii 316
XII.4.1. Terapia psihanalitică feministă 317
XII.4.2. Terapia feministă cognitivă şi comportamentală 317
XII.4.3. Terapia feministă gestaltistă 317
XII.4.4. Terapia feministă de familie 318
XII.5. Consideraţii finale 319

Capitolul XIII TERAPIA DE GRUP 320
Letiţia Filimon
XIII.1. Evoluţia terapiei de grup 321
XIII.2. Modele teoretice 322
XIII.3. Principii generale ale terapiei de grup 322
XIII. 3.1. Contractul terapeutic 322
XIII.3.2. Operaţii terapeutice 323 
XIII.3.3. Legătura terapeutică 325
XIII.3.4. Relaţiile intrapersonale 325 
XIII.3.5. Impactul în sesiune 325 
XIIl.4. Educarea şi pregătirea clienţilor pentru terapia de grup 327
XIII.4.1. Informaţii oferite clienţilor 327 
XIII.5. Program de intervenţie 333
XIII.5.1. Criterii în alcătuirea unui program de grup 333 
XIII.5.2. Grupul antidepresiv interpersonal 334 
XIII.6. Cercetări privind terapia de grup 340

Bibliografie 342

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu