Editura Tritonic
Colectia Psihologie
An aparitie :2020
Editia I
ISBN 978-606-749-513-3
Nr pagini : 580
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 52 lei la Editura, 61,95 lei la pitic
Disponibilitate BCU
Introducere în psihologia clinica este o carte dinamica si captivanta care va rezona cu studentii facultatilor de psihologie, masteranzilor în psihologie clinica si psihoterapie, celor aflati în procesul de supervizare profesionala, precum si clinicienilor experimentati. Exploreaza în profunzime complexitatea carierei de psiholog clinician, dând viata uneia dintre cele mai frumoase si mai nobile profesiuni din lume. într-o maniera echilibrata, sunt prezentate principalele teme, precum si controversele si dezbaterile actuale din domeniul psihologiei clinice si a sanatatii mintale. Finalul fiecarui capitol este însotit de cuvinte cheie si întrebari de gândire critica. De asemenea, cartea ofera web site-uri utile, studii de caz si rezultatele a numeroase cercetari stiintifice.
Am abordat aceasta tematica a tehnicilor psihoterapeutice avand ca determinare faptul de a fi lucrat o perioada relativ lunga de timp in cercetarea psihologica, ocupandu-ma indeosebi de problematica psihoterapiei, atat ca cercetare fundamentala, cat si ca activitate practica propriu-zisa.
In lucrarea de fata se realizeaza o trecere in revista a principalelor scoli de psihoterapie (dinamica, experientiala si comportamentala), acordand o atentie speciala tehnicilor psihoterapeutice de orientare comportamentala. Cum se stie, psihoterapia isi dovedeste eficienta in tratamentul unor afectiuni nevrotice si psihosomatice, obtinandu-se rezultate bune si in absenta unui tratament medicamentos. Pe parcursul acestei lucrari vom accentua ideea ca psihoterapia presupune utilizarea sistematica a relatiei psihoterapeut-pacient, in scopul producerii unor modificari pozitive si semnificative in modul de a gandi, a simti si a se comporta al pacientului. Sarcina prioritara a terapeutului este aceea de a stabili un cadru terapeutic adecvat care sa permita gasirea solutiei optime la problema pacientului.
In ultimul timp, urmare a cresterii complexitatii provocarilor in societatea moderna, se manifesta tot mai mult tendinta ca unele tehnici psihoterapeutice sa fie utilizate in scopul optimizarii noastre fizice si psihice. Oameni fara afectiuni psihice pot beneficia de tratament psihologic in vederea obtinerii unor performante sporite in diverse domenii de activitate.
Aceasta lucrare se adreseaza studentilor si absolventilor Facultatilor de Psihologie, Sociologie si Pedagogie. De asemenea, se adreseaza studentilor Facultatilor de Medicina, medicilor, precum si tuturor celor care sunt interesati sa-si imbunatateasca deprinderile de comunicare interpersonala.
Odette Dimitriu este doctor in psihologie si conferentiar universitar la Facultatea de Psihologie a Universitatii Titu Maiorescu din Bucuresti. A publicat numeroase articole, studii si cercetari, avand o experienta de peste 20 de ani in domeniul psihologiei clinice, al psihoterapiei cognitiv-comportamentale si al terapiei prin hipnoza. Este atestata ca psiholog principal autonom si supervizor de catre Colegiul Psihologilor din Romania, Comisia de Psihologie Clinica si Psihoterapie. A sustinut workshop-uri dedicate antrenarii capacitatii si conduitei empatice a terapeutului, considerati drept factori predictivi importanti ai succesului in psihoterapie. Este presedinte al Asociatiei de Hipnoterapie si Psihoterapie Cognitiv-Comportamentala (AHPCC).
Din cartile sale:
Tehnici psihoterapeutice, Victor 2004
Empatia în psihoterapie, Victor 2004
Comunicare terapeutica. Tehnici şi modele ale schimbării, Herald 2014
Introducere în psihologia clinica, Tritonic 2020
Cuprins:
CE ESTE PSIHOLOGIA CLINICĂ?
Obiectivele capitolului 17
O posibilă definiţie 17
Popularitatea psihologiei clinice 22
Calitățile personale ale unui psiholog clinician 23
Educaţia în psihologie clinică la noi în ţară 24
Cum difera psihologul clinician de consilierul psihologic? 26
Cum diferă psihologul clinician de medicul psihiatru? 27
Cum difera psihologul clinician de asistentul social? 29
Cum diferă psihologul clinician de psihologul şcolar? 30
Concluzii 31
Cuvinte cheie 31
Întrebări de gândire critică 32
Web site-uri 32
Referinţe bibliografice 33
TRECUTUL ȘI PREZENTUL PSIHOLOGIEI CLINICE
Obiectivele capitolului 35
O scurtă întoarcere în timp 35
Deschizători de drumuri în domeniul psihologiei clinice 37
Evaluarea în psihologia clinică 40
-- Trăsăturile de diagnostic 40
-- Evaluări ale inteligenţei 43
-- Evaluări ale personalităţii 44
Psihoterapia 47
Concluzii 63
Cuvinte cheie 65
Întrebări de gândire critică 67
Web site-uri 68
Referinţe bibliografice 69
STANDARDE ETICE PROFESIONALE
Obiectivele capitolului 73
Definirea comportamentului etic 73
Competenţa şi responsabilitatea psihologului clinician 76
Confidenţialitatea 77
-- Decizia Tarasoff 78
Standard etice în cercetările clinice şi în oferirea serviciilor psihologice 81
Relaţiile multiple sau duale 83
Zece pași în procesul luării deciziilor de natură etică 86
Concluzii 92
Cuvinte cheie 93
Întrebări de gândire critică 93
Web site-uri 94
Referinţe bibliografice 95
COMPETENȚA MULTICULTURALĂ PROFESIONALĂ
Obiectivele capitolului 97
Multiculturalismul 97
Modelul tripartit al identităţii personale 99
Elementele de bază ale competenţei multiculturale 100
-- Conştientizarea propriilor credinţe şi atitudini 103
-- Cunoaşterea altor culturi 106
-- Deprinderi clinice adecvate din punct de vedere cultural 108
Sindroame specifice mediului cultural 110
Concluzii 113
Cuvinte cheie 114
Întrebări de gândire critică 114
Web site-uri 115
Referinţe bibliografice 115
CERCETAREA ÎN PSIHOLOGIA CLINICĂ
Obiectivele capitolului 117
Măsurarea rezultatelor terapiei 118
Eficiență versus eficacitate 119
Validitatea internă versus validitatea externă 120
Metode de evaluare 122
Trăsături de diagnostic 123
Aspecte profesionale 124
Cum se realizează cercetarea? 125
-- Metoda experimentală 126
-- Cvasi-experimentele 126
-- Design-ul de cercetare cu grupuri independente și în interiorul grupului 127
-- Studiile de caz 128
-- Design-ul analogic 129
-- Metode corelaționale 129
-- Studiile de tip metaanalitic 131
-- Design-ul transversal versus design-ul longitudinal 132
Concluzii 133
Cuvinte cheie 134
Întrebări de gândire critică 134
Web site-uri 135
Referinţe bibliografice 136
NORMAL ȘI PATOLOGIC ÎN PSIHOLOGIA CLINICĂ
Obiectivele capitolului 139
Definirea problemelor psihologice 140
-- Aspecte specifice legate de definirea problemelor psihologice 142
-- Ce este comportamentul normal? 144
Delimitări conceptuale legate de definirea problemelor psihologice 146
-- Semn 146
-- Simptom 147
-- Sindrom 147
-- Tulburare mintală 147
-- Ce procese sunt afectate? 148
Orientări fundamentale în psihopatologie 152
-- Sisteme de clasificare actuale 154
Dezbateri actuale cu privire la DSM-5 159
Concluzii 166
Cuvinte cheie 167
Întrebări de gândire critică 168
Web site-uri 168
Referinţe bibliografice 169
INTERVIUL CLINIC
Obiectivele capitolului 173
Intervievatorul 174
-- Deprinderi generale 174
-- Comportamente specifice 175
-- Atitudinea clinică a intervievatorului 178
-- Profunzimea explorarii 184
-- Distanta interpersonala 186
Componentele interviului clinic 186
-- Raportul 186
-- Tehnica 189
-- Răspunsurile specifice oferite de intervievator şi aplicarea intervențiilor clinice 191
-- Întrebările deschise și închise/țintite 191
-- Clarificarea 192
-- Confruntarea 193
-- Parafrazarea 194
-- Interpretarea 195
-- Reflectarea sentimentelor 196
-- Sumarizarea 196
-- Resemnificarea/recadrarea 197
-- Metamodelul pentru limbaj 198
Aspecte practice ale interviului 202
-- Luarea notițelor 202
-- Înregistrările audio și video 203
-- Camera de interviu 203
-- Confidențialitatea 204
-- Motive pentru care există reţineri în a apela la serviciile de sănătate mintală 205
Tipuri de interviuri 206
-- Interviul iniţial (interviul intake) 206
-- Interviul diagnostic 207
-- Interviul structurat versus interviul nestructurat 208
-- Examenul stării mintale 211
-- Interviurile în criză 213
Luarea în considerare a contextului cultural 215
Concluzii 216
Cuvinte cheie 218
Întrebări de gândire critică 219
Web site-uri 220
Referinţe bibliografice 220
TESTAREA ÎN PSIHOLOGIE CLINICĂ
Obiectivele capitolului 223
Scurtă introducere 223
Ce este un test? 224
Criterii de evaluare a calităţilor psihometrice ale unui test 226
Ce măsoară testele? 228
Standarde etice privind utilizarea de către psihologii clincieni a testelor 231
Concluzii 232
Cuvinte cheie 233
Întrebări de gândire critică 234
Web site-uri 234
Referinţe bibliografice 235
EVALUAREA INTELECTUALĂ ȘI NEUROPSIHOLOGICĂ
Obiectivele capitolului 237
Cadru general 238
Testele de inteligență 239
-- Inteligența presupune un singur factor „g” 239
-- Inteligențe multiple specifice 240
-- Teorii actuale cu privire la inteligență 241
-- Scala de inteligență Stanford-Binet (SB5) 242
-- Scalele de inteligență Wechsler 244
-- Interpretările clinice ale scorurilor la testele de inteligenţă 247
-- Alte teste de inteligenţă 248
Teste de competenţe, abilităţi şi performanţă academică 249
-- Testul individual Wechsler de evaluare a performanței (WIAT-III) 251
Evaluarea funcţionării neuropsihologice 253
-- Bateria neuropsihologică Halstead-Reitan (HRB) 254
-- Bateria neuropsihologică Luria-Nebraska (LNNB) 256
-- Testul vizual-motor de gestalt Bender (Bender-Gestalt-II) 256
-- Testul figurilor complexe Rey-Osterrieth 258
-- Bateria Repetabilă de evaluare a statusului neuropsihologic RBANS 258
-- Bateria de evaluare neuropsihologică la copiii între 3-12 ani (NEPSY-II) 259
Testele de atitudini, interese, preferinţe şi valori 259
Concluzii 261
Cuvinte cheie 263
Întrebări de gândire critică 264
Web site-uri 265
Referinţe bibliografice 265
EVALUAREA PERSONALITĂȚII ȘI EVALUAREA COMPORTAMENTALĂ
Obiectivele capitolului 269
-- Evaluarea prin metode multiple 270
-- Evaluarea evidence-based 272
Testele obiective de personalitate 274
-- Inventarul Multifazic de Personalitate Minnesota -2 (MMPI-2) 276
-- Inventarul Clinic Multiaxial Millon (MCMI-III) 286
-- Inventarul de Personalitate pentru DSM-5 (PID-5) 288
-- Inventarele de Personalitate NEO 289
-- Inventarul Psihologic California (CPI) 292
-- Alte inventare de personalitate 294
-- Chestionare româneşti de personalitate (ABCD-M, DECAS, Big Five Plus) 295
-- Scale de evaluare 298
Testele proiective de personalitate 300
-- Metoda petelor de cerneală Rorschach 303
-- Testul Apercepției Tematice (TAT) 308
-- Testele de Completare de Fraze 314
-- Tehnici proiective bazate pe desen 315
Evaluarea bazată pe observaţie clinică 317
Metode de evaluare bazate pe observaţie 319
-- Observaţia în mediul natural 321
-- Observaţia prin intermediul observatorilor participanţi 322
-- Autoobservarea 324
-- Măsurători coroborate şi noninvazive 325
-- Observaţia controlată 325
-- Testele prin intermediul jocului de rol 327
-- Măsurătorile fiziologice 327
-- Evaluarea prin intermediul realităţii virtuale 328
-- Testele de evitare comportamentală 329
Concluzii 330
Cuvinte cheie 331
Întrebări de gândire critică 333
Web site-uri 334
Referinţe bibliografice 334
PSIHOLOGIA CLINICĂ A COPILULUI
Obiectivele capitolului 341
Scurt istoric 342
Stadiile de dezvoltare şi psihopatologia copilului 345
Provocări etice în psihologia clinică a copilului 348
Modele de interacţiune părinte-copil 350
Factorii de risc şi factorii de protecţie 352
-- Temperamentul 353
-- Conflictul interparental 3536
-- Abuzul fizic 354
-- Abuzul sexual 355
-- Sărăcia 356
-- Factorii de protecţie 357
Evaluările clinice ale copilului 359
-- Scale de evaluare comportamentală 359
-- Interviuri clinice 360
-- Scale de inteligenţă şi de evaluare a performanţei 363
-- Teste proiective 364
-- Metode de evaluare a comportamentului copiilor bazate pe observaţie 365
-- Metode de evaluare cu privire la funcţionarea familiei 366
Clasificarea tulburărilor copilăriei 367
-- Tulburarea de deficit de atenţie şi hiperactivitate 371
-- Tulburarea opoziţionismului provocator şi tulburarea de conduită 372
-- Tulburarea depresivă majoră 373
-- Tulburările anxioase 374
-- Tulburarea de spectru autist 375
-- Probleme pediatrice de sănătate 376
Tratamentele psihologice pentru tulburările copilului şi adolescentului 377
-- Antrenamentul comportamental de autoinstruire 379
-- Antrenamentul comportamental al părinţilor 380
-- Terapia prin joc 383
-- Terapia sistemică 386
-- Intervenţiile farmacologice 387
Concluzii 391
Cuvinte cheie 392
Întrebări de gândire critică 393
Web site-uri 394
Referinţe bibliografice 395
PSIHOLOGIA JUDICIARĂ
Obiectivele capitolului 401
Scurt istoric 402
Activităţile de evaluare 404
-- Evaluarea clinică a stării de periculozitate 408
-- Evaluarea clinică a stării de incapacitate psihică a făptuitorului 411
-- Evaluări clinice privind custodia copilului 414
-- Evaluări clinice privind competenţele legale 419
-- Internarea nevoluntară într-o instituţie psihiatrică 421
Tratamentul şi alte activităţi judiciare 422
-- Tratamentul deţinuţilor din închisori şi instituţii corecţionale 422
-- Tratamentul victimelor 426
-- Tratamentul angajaţilor din sistemul legal 427
-- Consultaţii în cadrul instituţiilor de aplicare a legii 428
-- Drepturile pacienţilor cu tulburări mintale 430
-- Experţii psihologi 431
-- Detectorul de minciuni bazat pe poligraf 435
Concluzii 440
Cuvinte cheie 441
Întrebări de gândire critică 442
Web site-uri 443
Referinţe bibliografice 444
PSIHOLOGIA SĂNĂTĂŢII
Obiectivele capitolului 449
Ce este psihologia sănătăţii? 449
-- Stres, coping şi sănătate 453
-- Stresul, tulburările psihosomatice şi sistemul imunitar 456
-- Influenţa evenimentelor timpurii asupra sănătăţii 458
-- Măsurarea stresorilor 460
-- Strategiile adaptative de coping 461
-- Caracteristicile de personalitate legate de răspunsul la stres 463
-- Suportul social 465
Factorii de risc în apariţia bolilor 467
-- Factorii de risc în apariţia bolilor cardiovasculare 468
-- Factorii de risc în apariţia HIV/SIDA 472
Aplicaţiile clinice în psihologia sănătăţii 473
-- Bolile cardiovasculare 473
-- Durerea 476
-- Cancerul 481
-- HIV/SIDA 485
Prevenirea şi combaterea bolilor cronice 488
Sporirea aderenţei la tratamentul medical 491
-- Cauzele nonaderenţei 493
-- Intervenţii de îmbunătăţire a aderenţei 494
Aplicarea interviului motivaţional în domeniul psihologiei sănătăţii 496
-- Modelul transteoretic al schimbării 497
-- Principii de bază 501
Tendinţe actuale în psihologia sănătăţii şi a medicinei comportamentale 511
-- Programele terapeutice ţintite de grup 512
-- Componentele programelor terapeutice ţintite de grup 513
-- Un program terapeutic de grup pentru managementul hipertensiunii arteriale 515
--Un program terapeutic de grup pentru gestionarea doliului şi pierderii 517
Concluzii 520
Cuvinte cheie 521
Întrebări de gândire critică 522
Web site-uri 523
Referinţe bibliografice 524
PSIHOFARMACOLOGIE
Obiectivele capitolului 533
Motivaţia discuţiei cu privire la domeniul psihofarmacologiei 533
Limbajul farmacologiei 536
--Termeni utilizaţi frecvent în farmacologie: concepte şi definiţii 537
Combinarea tratamentului farmacologic cu intervenţiile psihologice 539
Impactul Internetului asupra pacienţilor 542
Prescrierea tratamentului medicamentos 544
Concluzii 546
Cuvinte cheie 547
Întrebări de gândire critică 548
Web site-uri 548
Referinţe bibliografice 549
DEZBATERI ŞI CERCETĂRI ACTUALE ÎN DOMENIUL PSIHOLOGIEI CLINICE
Obiectivele capitolului 551
Tratamente validate științific/tratamente psihologice administrate manualizat 551
Impactul tehnologiei actuale asupra psihologiei clinice 562
-- Studiu de caz - terapie online 566
Concluzii 573
Cuvinte cheie 574
Întrebări de gândire critică 575
Web site-uri 576
Referinţe bibliografice 576
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu