13/06/2022

INTRODUCERE IN PSIHOLOGIA CLINICA


Autor: Odette Dimitriu
Editura Tritonic
Colectia Psihologie
An aparitie :2020
Editia I
ISBN 978-606-749-513-3
Nr pagini : 580
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 52 lei la Editura, 61,95 lei la pitic
Disponibilitate BCU


        Introducere în psihologia clinica este o carte dinamica si captivanta care va rezona cu studentii facultatilor de psihologie, masteranzilor în psihologie clinica si psihoterapie, celor aflati în procesul de supervizare profesionala, precum si clinicienilor experimentati. Exploreaza în profunzime complexitatea carierei de psiholog clinician, dând viata uneia dintre cele mai frumoase si mai nobile profesiuni din lume. într-o maniera echilibrata, sunt prezentate principalele teme, precum si controversele si dezbaterile actuale din domeniul psihologiei clinice si a sanatatii mintale. Finalul fiecarui capitol este însotit de cuvinte cheie si întrebari de gândire critica. De asemenea, cartea ofera web site-uri utile, studii de caz si rezultatele a numeroase cercetari stiintifice.

        Am abordat aceasta tematica a tehnicilor psihoterapeutice avand ca determinare faptul de a fi lucrat o perioada relativ lunga de timp in cercetarea psihologica, ocupandu-ma indeosebi de problematica psihoterapiei, atat ca cercetare fundamentala, cat si ca activitate practica propriu-zisa.

        In lucrarea de fata se realizeaza o trecere in revista a principalelor scoli de psihoterapie (dinamica, experientiala si comportamentala), acordand o atentie speciala tehnicilor psihoterapeutice de orientare comportamentala. Cum se stie, psihoterapia isi dovedeste eficienta in tratamentul unor afectiuni nevrotice si psihosomatice, obtinandu-se rezultate bune si in absenta unui tratament medicamentos. Pe parcursul acestei lucrari vom accentua ideea ca psihoterapia presupune utilizarea sistematica a relatiei psihoterapeut-pacient, in scopul producerii unor modificari pozitive si semnificative in modul de a gandi, a simti si a se comporta al pacientului. Sarcina prioritara a terapeutului este aceea de a stabili un cadru terapeutic adecvat care sa permita gasirea solutiei optime la problema pacientului.

        In ultimul timp, urmare a cresterii complexitatii provocarilor in societatea moderna, se manifesta tot mai mult tendinta ca unele tehnici psihoterapeutice sa fie utilizate in scopul optimizarii noastre fizice si psihice. Oameni fara afectiuni psihice pot beneficia de tratament psihologic in vederea obtinerii unor performante sporite in diverse domenii de activitate.

        Aceasta lucrare se adreseaza studentilor si absolventilor Facultatilor de Psihologie, Sociologie si Pedagogie. De asemenea, se adreseaza studentilor Facultatilor de Medicina, medicilor, precum si tuturor celor care sunt interesati sa-si imbunatateasca deprinderile de comunicare interpersonala.

         Odette Dimitriu este doctor in psihologie si conferentiar universitar la Facultatea de Psihologie a Universitatii Titu Maiorescu din Bucuresti. A publicat numeroase articole, studii si cercetari, avand o experienta de peste 20 de ani in domeniul psihologiei clinice, al psihoterapiei cognitiv-comportamentale si al terapiei prin hipnoza. Este atestata ca psiholog principal autonom si supervizor de catre Colegiul Psihologilor din Romania, Comisia de Psihologie Clinica si Psihoterapie. A sustinut workshop-uri dedicate antrenarii capacitatii si conduitei empatice a terapeutului, considerati drept factori predictivi importanti ai succesului in psihoterapie. Este presedinte al Asociatiei de Hipnoterapie si Psihoterapie Cognitiv-Comportamentala (AHPCC).

Din cartile sale:
Comunicare terapeutica. Tehnici şi modele ale schimbării, Herald 2014

Cuprins:

CE ESTE PSIHOLOGIA CLINICĂ?  
Obiectivele capitolului   17
O posibilă definiţie          17
Popularitatea psihologiei clinice 22
Calitățile personale ale unui psiholog clinician   23
Educaţia în psihologie clinică la noi în ţară    24
Cum difera psihologul clinician de consilierul psihologic?  26
Cum diferă psihologul clinician de medicul psihiatru?  27
Cum difera psihologul clinician de asistentul social?  29
Cum diferă psihologul clinician de psihologul şcolar?  30
Concluzii  31
Cuvinte cheie  31
Întrebări de gândire critică   32
Web site-uri  32
Referinţe bibliografice  33

TRECUTUL ȘI PREZENTUL PSIHOLOGIEI CLINICE 
Obiectivele capitolului  35
O scurtă întoarcere în timp   35
Deschizători de drumuri în domeniul psihologiei clinice  37
Evaluarea în psihologia clinică    40
-- Trăsăturile de diagnostic   40
-- Evaluări ale inteligenţei 43
-- Evaluări ale personalităţii    44
Psihoterapia  47
Concluzii   63
Cuvinte cheie  65
Întrebări de gândire critică    67
Web site-uri    68
Referinţe bibliografice 69

STANDARDE ETICE PROFESIONALE   
Obiectivele capitolului  73
Definirea comportamentului etic    73
Competenţa şi responsabilitatea psihologului clinician 76
Confidenţialitatea   77
-- Decizia Tarasoff   78
Standard etice în cercetările clinice şi în oferirea serviciilor psihologice  81
Relaţiile multiple sau duale  83
Zece pași în procesul luării deciziilor de natură etică   86
Concluzii   92
Cuvinte cheie  93
Întrebări de gândire critică  93
Web site-uri   94
Referinţe bibliografice 95

COMPETENȚA MULTICULTURALĂ PROFESIONALĂ 
Obiectivele capitolului 97
Multiculturalismul 97
Modelul tripartit al identităţii personale 99
Elementele de bază ale competenţei multiculturale  100
-- Conştientizarea propriilor credinţe şi atitudini  103
-- Cunoaşterea altor culturi  106
-- Deprinderi clinice adecvate din punct de vedere cultural  108
Sindroame specifice mediului cultural  110
Concluzii   113
Cuvinte cheie  114
Întrebări de gândire critică   114
Web site-uri   115
Referinţe bibliografice 115

CERCETAREA ÎN PSIHOLOGIA CLINICĂ 
Obiectivele capitolului  117
Măsurarea rezultatelor terapiei 118
Eficiență versus eficacitate  119
Validitatea internă versus validitatea externă 120
Metode de evaluare  122
Trăsături de diagnostic 123
Aspecte profesionale  124
Cum se realizează cercetarea? 125
-- Metoda experimentală 126
-- Cvasi-experimentele  126
-- Design-ul de cercetare cu grupuri independente și în interiorul grupului 127
-- Studiile de caz  128
-- Design-ul analogic 129
-- Metode corelaționale 129
-- Studiile de tip metaanalitic   131
-- Design-ul transversal versus design-ul longitudinal  132
Concluzii    133
Cuvinte cheie  134
Întrebări de gândire critică   134
Web site-uri   135
Referinţe bibliografice  136

NORMAL ȘI PATOLOGIC ÎN PSIHOLOGIA CLINICĂ 
Obiectivele capitolului  139
Definirea problemelor psihologice 140
-- Aspecte specifice legate de definirea problemelor psihologice 142
-- Ce este comportamentul normal? 144
Delimitări conceptuale legate de definirea problemelor psihologice   146
-- Semn 146
-- Simptom  147
-- Sindrom   147
-- Tulburare mintală    147
-- Ce procese sunt afectate?    148
Orientări fundamentale în psihopatologie 152
-- Sisteme de clasificare actuale 154
Dezbateri actuale cu privire la DSM-5 159
Concluzii   166
Cuvinte cheie  167
Întrebări de gândire critică    168
Web site-uri    168
Referinţe bibliografice 169

INTERVIUL CLINIC  
Obiectivele capitolului  173
Intervievatorul  174
-- Deprinderi generale  174
-- Comportamente specifice  175
-- Atitudinea clinică a intervievatorului  178
-- Profunzimea explorarii 184
-- Distanta interpersonala 186
Componentele interviului clinic 186
-- Raportul  186
-- Tehnica  189
-- Răspunsurile specifice oferite de intervievator şi aplicarea intervențiilor clinice 191
-- Întrebările deschise și închise/țintite  191
-- Clarificarea  192
-- Confruntarea  193
-- Parafrazarea   194
-- Interpretarea  195
-- Reflectarea sentimentelor  196
-- Sumarizarea 196
-- Resemnificarea/recadrarea   197
-- Metamodelul pentru limbaj 198
Aspecte practice ale interviului 202
-- Luarea notițelor   202
-- Înregistrările audio și video  203
-- Camera de interviu 203
-- Confidențialitatea  204
-- Motive pentru care există reţineri în a apela la serviciile de sănătate mintală  205
Tipuri de interviuri  206
-- Interviul iniţial (interviul intake) 206
-- Interviul diagnostic 207
-- Interviul structurat versus interviul nestructurat   208
-- Examenul stării mintale 211
-- Interviurile în criză   213
Luarea în considerare a contextului cultural    215
Concluzii    216
Cuvinte cheie 218
Întrebări de gândire critică   219
Web site-uri   220
Referinţe bibliografice  220

TESTAREA ÎN PSIHOLOGIE CLINICĂ 
Obiectivele capitolului 223
Scurtă introducere   223
Ce este un test?   224
Criterii de evaluare a calităţilor psihometrice ale unui test  226
Ce măsoară testele? 228
Standarde etice privind utilizarea de către psihologii clincieni a testelor  231
Concluzii   232
Cuvinte cheie  233
Întrebări de gândire critică 234
Web site-uri  234
Referinţe bibliografice 235

EVALUAREA INTELECTUALĂ ȘI NEUROPSIHOLOGICĂ 
Obiectivele capitolului  237
Cadru general  238
Testele de inteligență  239
-- Inteligența presupune un singur factor „g”  239
-- Inteligențe multiple specifice  240
-- Teorii actuale cu privire la inteligență  241
-- Scala de inteligență Stanford-Binet (SB5) 242
-- Scalele de inteligență Wechsler 244
-- Interpretările clinice ale scorurilor la testele de inteligenţă  247
-- Alte teste de inteligenţă   248
Teste de competenţe, abilităţi şi performanţă academică    249
-- Testul individual Wechsler de evaluare a performanței (WIAT-III)  251
Evaluarea funcţionării neuropsihologice   253
-- Bateria neuropsihologică Halstead-Reitan (HRB) 254
-- Bateria neuropsihologică Luria-Nebraska (LNNB) 256
-- Testul vizual-motor de gestalt Bender (Bender-Gestalt-II)  256
-- Testul figurilor complexe Rey-Osterrieth  258
-- Bateria Repetabilă de evaluare a statusului neuropsihologic RBANS 258
-- Bateria de evaluare neuropsihologică la copiii între 3-12 ani (NEPSY-II) 259
Testele de atitudini, interese, preferinţe şi valori  259
Concluzii 261
Cuvinte cheie  263
Întrebări de gândire critică    264
Web site-uri 265
Referinţe bibliografice 265

EVALUAREA PERSONALITĂȚII ȘI EVALUAREA COMPORTAMENTALĂ  
Obiectivele capitolului 269
-- Evaluarea prin metode multiple  270
-- Evaluarea evidence-based    272
Testele obiective de personalitate  274
-- Inventarul Multifazic de Personalitate Minnesota -2 (MMPI-2)  276
-- Inventarul Clinic Multiaxial Millon (MCMI-III)  286
-- Inventarul de Personalitate pentru DSM-5 (PID-5)    288
-- Inventarele de Personalitate NEO 289
-- Inventarul Psihologic California (CPI)  292
-- Alte inventare de personalitate 294
-- Chestionare româneşti de personalitate (ABCD-M, DECAS, Big Five Plus)             295
-- Scale de evaluare   298
Testele proiective de personalitate   300
-- Metoda petelor de cerneală Rorschach 303
-- Testul Apercepției Tematice (TAT) 308
-- Testele de Completare de Fraze   314
-- Tehnici proiective bazate pe desen   315
Evaluarea bazată pe observaţie clinică 317
Metode de evaluare bazate pe observaţie  319
-- Observaţia în mediul natural    321
-- Observaţia prin intermediul observatorilor participanţi 322
-- Autoobservarea  324
-- Măsurători coroborate şi noninvazive   325
-- Observaţia controlată  325
-- Testele prin intermediul jocului de rol  327
-- Măsurătorile fiziologice 327
-- Evaluarea prin intermediul realităţii virtuale  328
-- Testele de evitare comportamentală  329
Concluzii    330
Cuvinte cheie  331
Întrebări de gândire critică  333
Web site-uri  334
Referinţe bibliografice 334

PSIHOLOGIA CLINICĂ A COPILULUI    
Obiectivele capitolului 341
Scurt istoric  342
Stadiile de dezvoltare şi psihopatologia copilului  345
Provocări etice în psihologia clinică a copilului 348
Modele de interacţiune părinte-copil  350
Factorii de risc şi factorii de protecţie  352
-- Temperamentul    353
-- Conflictul interparental 3536
-- Abuzul fizic   354
-- Abuzul sexual 355
-- Sărăcia  356
-- Factorii de protecţie 357
Evaluările clinice ale copilului  359
-- Scale de evaluare comportamentală  359
-- Interviuri clinice   360
-- Scale de inteligenţă şi de evaluare a performanţei 363
-- Teste proiective  364
-- Metode de evaluare a comportamentului copiilor bazate pe observaţie 365
-- Metode de evaluare cu privire la funcţionarea familiei  366
Clasificarea tulburărilor copilăriei    367
-- Tulburarea de deficit de atenţie şi hiperactivitate  371
-- Tulburarea opoziţionismului provocator şi tulburarea de conduită    372
-- Tulburarea depresivă majoră   373
-- Tulburările anxioase  374
-- Tulburarea de spectru autist  375
-- Probleme pediatrice de sănătate    376
Tratamentele psihologice pentru tulburările copilului şi adolescentului  377
-- Antrenamentul comportamental de autoinstruire  379
-- Antrenamentul comportamental al părinţilor   380
-- Terapia prin joc 383
-- Terapia sistemică   386
-- Intervenţiile farmacologice  387
Concluzii  391
Cuvinte cheie  392
Întrebări de gândire critică   393
Web site-uri   394
Referinţe bibliografice 395

PSIHOLOGIA JUDICIARĂ   
Obiectivele capitolului 401
Scurt istoric  402
Activităţile de evaluare 404
-- Evaluarea clinică a stării de periculozitate 408
-- Evaluarea clinică a stării de incapacitate psihică a făptuitorului 411
-- Evaluări clinice privind custodia copilului  414
-- Evaluări clinice privind competenţele legale  419
-- Internarea nevoluntară într-o instituţie psihiatrică   421
Tratamentul şi alte activităţi judiciare  422
-- Tratamentul deţinuţilor din închisori şi instituţii corecţionale 422
-- Tratamentul victimelor 426
-- Tratamentul angajaţilor din sistemul legal   427
-- Consultaţii în cadrul instituţiilor de aplicare a legii   428
-- Drepturile pacienţilor cu tulburări mintale  430
-- Experţii psihologi     431
-- Detectorul de minciuni bazat pe poligraf    435
Concluzii   440
Cuvinte cheie 441
Întrebări de gândire critică 442
Web site-uri   443
Referinţe bibliografice 444

PSIHOLOGIA SĂNĂTĂŢII      
Obiectivele capitolului   449
Ce este psihologia sănătăţii?  449
-- Stres, coping şi sănătate  453
-- Stresul, tulburările psihosomatice şi sistemul imunitar  456
-- Influenţa evenimentelor timpurii asupra sănătăţii   458
-- Măsurarea stresorilor 460
-- Strategiile adaptative de coping   461
-- Caracteristicile de personalitate legate de răspunsul la stres   463
-- Suportul social   465
Factorii de risc în apariţia bolilor 467
-- Factorii de risc în apariţia bolilor cardiovasculare 468
-- Factorii de risc în apariţia HIV/SIDA  472
Aplicaţiile clinice în psihologia sănătăţii  473
-- Bolile cardiovasculare    473
-- Durerea      476
-- Cancerul    481
-- HIV/SIDA    485
Prevenirea şi combaterea bolilor cronice   488
Sporirea aderenţei la tratamentul medical    491
-- Cauzele nonaderenţei   493
-- Intervenţii de îmbunătăţire a aderenţei 494
Aplicarea interviului motivaţional în domeniul psihologiei sănătăţii   496
-- Modelul transteoretic al schimbării   497
-- Principii de bază    501
Tendinţe actuale în psihologia sănătăţii şi a medicinei comportamentale                511
-- Programele terapeutice ţintite de grup  512
-- Componentele programelor terapeutice ţintite de grup  513
-- Un program terapeutic de grup pentru managementul hipertensiunii arteriale   515
--Un program terapeutic de grup pentru gestionarea doliului şi pierderii  517
Concluzii   520
Cuvinte cheie 521
Întrebări de gândire critică   522
Web site-uri 523
Referinţe bibliografice 524

PSIHOFARMACOLOGIE 
Obiectivele capitolului 533
Motivaţia discuţiei cu privire la domeniul psihofarmacologiei 533
Limbajul farmacologiei 536
--Termeni utilizaţi frecvent în farmacologie: concepte şi definiţii   537
Combinarea tratamentului farmacologic cu intervenţiile psihologice    539
Impactul Internetului asupra pacienţilor   542
Prescrierea tratamentului medicamentos   544
Concluzii     546
Cuvinte cheie 547
Întrebări de gândire critică    548
Web site-uri   548
Referinţe bibliografice 549

DEZBATERI ŞI CERCETĂRI ACTUALE ÎN DOMENIUL PSIHOLOGIEI CLINICE 
Obiectivele capitolului   551
Tratamente validate științific/tratamente psihologice administrate manualizat    551
Impactul tehnologiei actuale asupra psihologiei clinice 562
-- Studiu de caz - terapie online     566
Concluzii     573
Cuvinte cheie 574
Întrebări de gândire critică   575
Web site-uri  576
Referinţe bibliografice  576

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu