30/06/2022

PSIHOLOGIE GENERALA. Fundamentele psihologiei si psihologia personalitatii


Autor: Mihaela Sterian, Dan Nicoara
Editura Pro Universitaria
Colectia de Stiinte Sociale
An aparitie :2017
Editia a I
ISBN 978-606-26-0876-7
Nr pagini : 222
Format 170 x 240
Pretul la data postarii :30 lei la Editura, 25,50 lei la diverta, 27 lei la libris


Descrierea editurii:

        Probabil ca in istoria stiintei nu exista un alt concept a carui definire sa fi suscitat atatea dispute si controverse ca cel de psihic. Tocmai pe taramul lui s-a produs scindarea gandirii filosofice in materialista, care va subordona psihicul determinatiilor si insusirilor materiei, si idealista, care va lega psihicul de determinatifle pur spirituale, extramateriale, transcendentale.

        Definirea psihicului se realizeaza printr-o serie de raportari corelate, si anume:
    a) raportarea la lumea externa, din care rezulta natura sa existentiala de forma subiectiva, ideala de reflectare si de forma particulara de informatie la nivelul organismelor animale, bazata pe semnalizare-designare-reprezentare;
    b) raportarea la sistemul nervos, la creier, din care rezulta statutul lui de functie specifica a creierului realizata in cadrul comunicarii informationale a individului cu lumea externa; 
    c) raportarea la serviciile de adaptare si de reglare ale organismului animal, din care decurge statutul sau de forma specifica, calitativ superioara, a vietii de relatie, si rolul instrumental-reglator in desfasurarea comportamentului. 

Cuprins:

PARTEA I  9

Capitolul I
OBIECTUL PSIHOLOGIEI   9
1.1. Noţiunea de psihic   9
1.2. Apariţia psihologiei ca ştiinţă de sine stătătoare   12
1.3. Specificul cunoaşterii psihologice   16
1.4. Principiile metodologice ale psihologiei   18
1.5. Modul de functionare a legilor în psihologie   21

Capitolul II
COMPONENTA COGNITIVĂ ÎN STRUCTURA PERSONALITĂŢII UMANE PROCESELE DE CUNOAŞTERE   23
2.1. Procesele senzoriale   23
2.1.1. Definiție și caracterizare generală   23
2.1.2. Clasificarea senzaţiilor  24
2.1.3. Sensibilitatea şi legile ei  27
2.2. Percepţia   35
2.2.1. Caracterizare generală   35
2.2.2. Legile percepţiei  37
2.2.3. Particularităţile imaginii perceptive   39
2.2.4. Percepţia însuşirilor spaţiale   40
2.3. Reprezentările ca procese senzoriale superioare   42
2.3.1.Definirea şi caracterizarea reprezentărilor   42
2.3.2. Particularitățile imaginii reprezentării   44
2.3.3. Proprietăţile reprezentărilor   45
2.3.4. Tipurile reprezentărilor   49

Capitolul III
MECANISMELE INFORMAŢIONALE SUPERIOARE
ALE PSIHICULUI UMAN   53
3.1. Gandirea   53
3.1.1. Definiţie şi caracterizare generală   53
3.1.2. Structura psihologică internă a gândirii  56
3.1.3. Procesele gândirii   62
3.1.4. Funcţiile gândirii   64
3.1.5. Rezolvarea problemelor   66
3.2. Imaginaţia   69
3.2.1. Definirea şi caracterizarea generală a imaginaţiei  69
3.2.2. Procedeele imaginatiei   71
3.2.3. Clasificarea proeselor imaginatiei   74
3.2.4. Imaginaţia ca premisă a învăţării eficiente   76
3.3. Memoria   77
3.3.1. Definiţie şi caracterizare psihologică generală   77
3.3.2. Mecanismele neurofiziologice ale memoriei   79
3.3.3. Formele memoriei   80
3.3.4. Legităţile memoriei   83
3.3.5. Calităţile memoriei   85
3.3.6. Uitarea   85

Capitolul IV
MECANISMELE PSIHICE REGLATORII   87
4.1. Limbajul   87
4.1.1. Funcţiile limbajului   87
4.1.3. Relaţia dintre limbă şi limbaj   91
4.1.4. Teorii ale limbajului   92
4.1.5. Condiţiile (cerinţele) unei comunicări verbale optime   93
4.1.6. Formele (felurile) limbajului   93
4.1.7. Latura semantică şi latura acustică a cuvântului   95
4.1.8. Mecanismele neuro - fiziologice ale limbajului   96
4.2. Voinţa. Locul şi rolul voinţei în evidenţierea personalităţii umane   97
4.2.1. Noţiuni generale despre voinţă   97
4.2.2. Actele involuntare şi voluntare   100
4.2.3. Structurile neurofiziologice şi neurofuncţionale ale actelor voluntare   102
4.2.4. Formarea capacităţii voluntare a individului de-a lungul copilăriei   103
4.2.5. Voinţa ca modalitate superioară de autoreglaj verbal   105
4.2.6. Fazele actelor voluntare   107
4.2.7. Calităţile voinţei şi educarea lor la elevi   108
4.3. Atenţia   110
4.3.1. Definiţie şi caracterizare general   110
4.3.2. Mecanismele neuro-fiziologice ale atenţiei se bazează pe procesele de activare, orientare şi selecţie   111
4.3.3. Formele atenţiei   113
4.3.4. Calităţile atenţiei şi educarea lor   115

Capitolul V
MECANISMELE STIMULATIV-ENERGIZANTE ALE PSIHICULUI UMAN: MOTIVAŢIA   118
5.1. Definirea şi caracterizarea generală a motivaţiei   118
5.2. Trebuinţele   120
5.3. Alte structuri motivaţionale   123
5.4. Formele motivaţiei   125
5.5. Motivaţia comportamentului prosocial şi antisocial   126

PARTEA a II-a   129

Capitolul VI
PERSONALITATEA UMANĂ  129
6.1. Definirea conceptului de personalitate   129
6.2. Delimitãri conceptuale   131
6.3. Accepţiunile conceptului de personalitate   133
6.4. Paradigmele personalitãţii  135
6.5. Tipuri de definire a personalitãţii   138
6.6. Abordarea structural-sistemică a personalităţii   143
6.7. Principalele teorii ale personalităţii   153
6.8. Temperamentul – ca subsistem dinamico-energetic al personalităţii   174
6.8.1. Definiţie şi caracterizare generală   174
6.8.2. Tipologii temperamentale   174
6.9. Componenta instrumental-operaţională (aptitudinile)   190
6.9.1. Definiţie şi caracterizare generală   190
6.9.2. Predispoziţiile native ale aptitudinilor   192
6.9.3. Structura psihologică a aptitudinilor   193
6.9.4. Condiţionarea social-istorică a aptitudinilor   196
6.9.5. Aptitudini şi deprinderi   196
6.9.6. Clasificarea aptitudinilor   198
6.10. Caracterul ca latură relaţional-valorică a personalităţii şi de autoreglaj a personalităţii   203
6.10.1. Definiţie   203
6.10.2. Structura caracterului   205
6.10.3. Modele explicativ interpretative ale caracterului şi relevanţa lor teoretico-aplicativă   206
6.10.4. Trăsăturile negative cu caracter mai frecvent la copii şi la adolescenţi şi procedee de înlăturare a lor  209
6.11. Personalitatea şi relaţiile interpersonale   211
6.11.1. Criteriile de apreciere ale relaţiilor interpersonale   213
6.11.2. Stilurile comunicaţionale în familie şi rolul lor în formarea personalităţii copilului   214

BIBLIOGRAFIE SELECTIVĂ   219

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu