27/06/2022

PSIHANALIZA APLICATA IN FILOSOFIE SI ARTA


Autor: Marius Dumitrescu
Editura Sedcom Libris
An aparitie :2014
Editia I
ISBN 978-973-670-139-9
Nr pagini : 444
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 56 lei la Editura
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd



            Inconştientul uman reprezintă deschiderea spre trecutul cel mai îndepărtat al omului, ca individ şi chiar ca specie, plasându-l înspre structurile sale abisale. Anticii erau, poate, mai aproape de înţelegerea adecvată a raportului dintre raţional şi iraţional, dintre conştient şi inconştient. Toate aceste lucruri le-a înţeles Sigmund Freud (1856 – 1939), de pe poziţiile medicului, care era, în acelaşi timp, şi un spirit pasionat de temele mitologiei şi ale filosofiei antice, atunci când nu i-a mai fost frică să se orienteze spre lucruri pe care conştiinţa omului modern le plasase într-un con de umbră. 
            Descoperirea inconştientului prin folosirea hipnozei, surprinderea actelor ratate şi, mai ales, interpretarea viselor l-au convins pe Freud de marea importanţă a universului pulsional, a tot ceea ce ţine de sexualitate, agresivitate, putere, frică, reprimare, transfer, tendinţele ilicite de tip sadomasochist sau violent thanatice şi l-au condus pe medicul vienez spre întemeierea psihanalizei.

        Marius Dumitrescu este profesor la Universitatea Alexandru Ioan Cuza, fiind doctor in filosofie.

Cuprins:

PARTEA ÎNTÂI. Întotdeauna există şi un tată sau teoria pulsiunilor în perspectivă freudiană 13

CAPITOLUL 1. Geneza psihanalizei  15
CAPITOLUL 2. Actele ratate şi transparenţa inconştientului  30
CAPITOLUL 3. Tărâmul viselor – poarta regală spre universul pulsiunilor 35
Breviar istoric al onirologiei 36
Interpretarea viselor în concepţia freudiană 62
CAPITOLUL 4. Sub patronajul Aphroditei 70
    Complexul lui Oedip 72
    Camuflări duplicitare ale sexualităţii  82
    Formele practicilor sexuale 86
    Sexualitate şi dominaţie 89
CAPITOLUL 5. Feţele lui Ares  94
    Agresivitatea ca pulsiune a morţii  94
    Forme ale agresivităţii 99
CAPITOLUL 6. Imperiul lui Zeus sau nişa de putere  103
    Tipuri non-convenţionale de putere  106
    Factori de perturbare a echilibrului social  110
    Soluţii de inhibiţie a agresivităţii 112
    Strategii culturale pentru evitarea violenţei  119
    Umorul – formă non-violentă de manifestare a agresivităţii  128
CAPITOLUL 7. Sub zodia lui Ianus – teoria ambivalenţelor şi criza identitară  138

PARTEA A DOUA. Psihanaliza filosofiei 147

CAPITOLUL 1. Simţul intern şi timpul situaţiei 149
CAPITOLUL 2. Neacceptarea de sine 153
CAPITOLUL 3. Ambivalenţa unor zeităţi feminine: Diana – Circe  156
CAPITOLUL 4. René Descartes – un părinte îndepărtat al psihanalizei 161
    Un destin sub influenţa numerelor  162
    Prietenia cu Isaac Beeckman  168
    Mnemotehnica lulliană şi admirabila ştiinţă  178
    Întâlnirea cu Johannes Faulhaber 186
    A fost Descartes un frate rozicrucian? 190
    Semnificaţiile mistice ale zilei de 10 noiembrie 1619  200
    Visul ca alegorie barocă 205
    Descartes – ghid al propriului univers oniric  207
CAPITOLUL 5. Interpretarea psihanalitică a viselor lui Descartes 216
    Analiza freudiană a viselor de sus 216
    Alte abordări psihanalitice ale celor trei vise olimpiene 218
CAPITOLUL 6. Ambivalenţa în filosofia lui René Descartes  239
    Îndoiala de tip hiperbolă şi metoda blocajelor succesive 240
    Visele carteziene şi îndoiala tip hiperbolă  249
    Spiritul matematic sau despre Supra-Eu în filosofia lui Descartes  255
    Proba labirintului cretan sau depăşirea ambivalenţelor raportului dintre suflet şi trup  259
    Meditaţia a şasea – cheia dualismului cartezian  271
CAPITOLUL 7. Premisele psihanalitice ale solitudinii  275

PARTEA A TREIA. Psihanaliza artei  285

CAPITOLUL 1. Mimetismul conflictual şi patologia culturii  287
    Ambivalenţa imitativă  287
    Interpretarea psihanalitică a tipologiei eroului în operele homerice 288
CAPITOLUL 2. Structurile arhetipale ale torţionarului  307
CAPITOLUL 3. Complexul lui Œedip în romanul Fraţii Karamazov  311
CAPITOLUL 4. Când tatăl vine din adâncuri  318
CAPITOLUL 5. Mnemotehnica păcatelor în Infernul din Divina Comedie  322
De ce Commedia? 322
Abisurile pulsionale ale inconştientului 331
CAPITOLUL 6. Infernul dantesc în imaginarul dalinian  377
    Viaţa unui geniu 385
    Fascinaţia unei noi metode 393
    Întâlnirea cu Zeul – metoda paranoico-critică primeşte confirmarea absolută  396
    Dalí – pictorul luminii infernale  400
    La drum cu Dante şi Dalí, prin Infern 403
CAPITOLUL 7. „Este greu să fii om”  407

În loc de Postfaţă. Povestea alchimistului  431

Bibliografie  435

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu