02/01/2018

INCURSIUNI IN CREATOLOGIE

Autor: Anca Munteanu
Editura: Augusta
An aparitie : 1994, 1999
Editia a II-a
ISBN ?
Nr pagini : 362
Format 155 x 220
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
Download pdf pe scribd



Descriere:

Anca Munteanu este profesor universitar doctor la Catedra de Psihologie a Facultatii de Sociologie si Psihologie, Universitatea de Vest din Timisoara, si decanul acestei facultati din 2004. Este doctor in psihologie (1981) si Doctor Honoris Causa (2010). A urmat mai multe stagii de formare in psihoterapie experientiala (1999-2005), sub egida Societatii de Psihoterapie Experientiala Romana din Bucuresti, si in psihologie transpersonala (2002-2005), la Institutul de Psihologie Transpersonala din Paris. Productia sa editoriala reuneste 11 carti de autor, 18 volume in colaborare (la 4 avand si rolul de coordonator) si peste 120 de studii si articole de specialitate, publicate in tara si in strainatate. 

Cuprins:

Argument  7
Prefata  10

Capitolul 1. Sub insemnele lui "Panta rei"  25
    1.1.Creativitatea - spiritul timpului nostru  25 
    1.2.Repere biografice in psihologia creativitatii  28
Bibliografie  32

Capitolul 2. Identitatea creativitatii  34
    2.1.Distilari conceptuale  34 
    2.2.Raportul inteligenta-creativitate  36
    2.3.Raportul creativitate-rezolvare de probleme  41
    2.4.Definitia creativitatii, nivelurile si criteriile ei  42
    2.5.Teoriile creativitatii  45
        2.5.1.Teoria psihanalitica a creativitatii  45
        2.5.2.Teoria asociationista a creativitatii 47
        2.5.3.Teoria gestaltista (configurationista) a creativitatii 48
        2.5.4.Teoria behaviorista (comportamentalista) a creativitatii  49
        2.5.5.Teoria existentialista (umanista) a creativitatii  50
        2.5.6.Teoria culturala (interpersonala) a creativitatii 
        2.5.7.Teoria factoriala a creativitatii   52
Bibliografie  55

Capitolul 3. Geneza creativitatii (Fazele procesului creator)  56
    3.1.Prepararea  58
    3.2.Incubatia  61
    3.3.Iluminarea  63
    3.4.Verificarea  65
Bibliografie  67

Capitolul 4. Dinamica factoriala a creativitatii  69
    4.1.Factorii psihologici  71
        4.1.1.Factorii intelectuali  72
                4.1.1.1.Gandirea divergenta  72
                4.1.1.2.Gandirea convergenta  79
                4.1.1.3.Stilul perceptiv (aprehensiunea)  80
        4.1.2.Factorii nonintelectuali  80
                4.1.2.1.Motivatia  81
                4.1.2.2.Caracterul  82
                4.1.2.3.Afectivitatea  83
                4.1.2.4.Temperamentul  83
                4.1.2.5.Rezonanta intima  85
        4.1.3.Aptitudini speciale  86
                4.1.3.1.Aptitudinea organizatorica (de conducere) 88
                4.1.3.2.Aptitudinea matematica  89
                4.1.3.3.Aptitudinea pedagogica  90
        4.1.4.Factorii abisali  92
    4.2.Factorii biologici  102
        4.2.1.Ereditatea  102
        4.2.2.Varsta  105
        4.2.3.Sexul  107
        4.2.4.Sanatatea mentala  113
    4.3.Factorii sociali  117
        4.3.1.Conditii socio-economice si culturale  117
        4.3.2.Conditii educative 119
                4.3.2.1.Familia  119
                4.3.2.2.Scoala  125
Bibliografie  134

Capitolul 5. Formele creativitatii  138
    5.1.Creativitatea individuala si de grup (colectiva)  139
        5.1.1.Sarcina de rezolvat  143
        5.1.2.Structura (compozitia grupului)  144
        5.1.3.Aspecte psihosociale  146
        5.1.4.Organizarea si functionarea grupului  149
        5.1.5.Personalitatea conducatorului de grup  155
    5.2.Alte forme de creativitate  158
        5.2.1.Creativitatea stiintifica si tehnica  159
        5.2.2.Creativitatea artistica  165
                5.2.2.1.Creativitatea literara  167
                5.2.2.2.Creativitatea muzicala  168
                5.2.2.3.Creativitatea din artele plastice (grafica, pictura, sculptura) 170
                5.2.2.4.Creativitatea scenica (actoriceasca)  171
Bibliografie  174

Capitolul 6. Psihodiagnoza creativitatii  177
    6.1.Predictorii creativitatii  177
    6.2.Metode de psihodiagnoza a creativitatii  186
        6.2.1.Metode pentru identificarea creativitatii copilului  186
                6.2.1.1.Analiza produselor activitatii  187
                6.2.1.2.Studiul de caz (case study)  187
                6.2.1.3.Metoda aprecierii (interevaluarii) si autoaprecierii (autoevaluarii)  188
                6.2.1.4.Metoda testelor  188
        6.2.2.Metode pentru investigarea adultului cu performante creatoare certe  198
                6.2.2.1.Metoda biografica  198
                6.2.2.2.Metoda longitudinala  199
                6.2.2.3.Metoda caselor de evaluare  199
    6.3.Proiectul unui model de psihodiagnoza a creativitatii  202
        6.3.1.Schita unor premise teoretice si exigente metodologice generale  202
        6.3.2.Prezentarea experimentului  206
                6.3.2.1.Metodele utilizate  207
                        6.3.2.1.1.Pentru gandirea divergenta  207
                        6.3.2.1.2.Pentru gandirea convergenta  208
                        6.3.2.1.3.Pentru aprehensiune  209
                        6.3.2.1.4.Pentru rezonanta intima  210
                        6.3.2.1.5.Pentru atitudinile creatoare  211
                6.3.2.2.Prelucrarea si interpretarea rezultatelor  215
Bibliografie  217

Capitolul 7. Educarea creativitatii  219
    7.1.Factorii frenatori ai creativitatii  219
    7.2.Metodele de educatie a creativitatii  224
        7.2.1.Metode destinate personalitatii creatoare  226
                7.2.1.1.Metodele psihoterapiei  228
                        7.2.1.1.1.Metode bazate pe discutia individuala  229
                        7.2.1.1.2.Psihoterapiile de grup  231
                        7.2.1.1.3.Metode de valorificare a calitatilor ambiantei fizice si interpersonale  234
                7.2.1.2.Metodele sugestive  247
                        7.2.1.2.1.Sugestiopedia  259
                        7.2.1.2.2.Metoda sofronica  252
                        7.2.1.2.3.Controlul mental Silva  255
                        7.2.1.2.4.Hipnopedia  259
        7.2.2.Metode destinate produsului creator  265
                7.2.2.1.Metode imaginative  265
                        7.2.2.1.1.Brainstormingul  265
                        7.2.2.1.2.Sinectica  269
                        7.2.2.1.3.Metoda Philips 6-6  273
                        7.2.2.1.4.Discutia Panel  274
                        7.2.2.1.5.Metoda 6-3-5  274
                        7.2.2.1.6.Metoda Delphi  275
                        7.2.2.1.7.Metoda Frisco  276
                7.2.2.2.Metode rationale (analitice) 277
                        7.2.2.2.1.Metoda listelor  277
                        7.2.2.2.2.Metodele matriceale  278
Bibliografie  280

Capitolul 8. Fenomenul supradotarii  283
    8.1.Repere in circumscrierea conceptului de supradotare  283
    8.2.Portretul copilului de exeptie  286
    8.3.Principii si metode in educatia copilului superior inzestrat  291
        8.3.1.Metode de accelerare  294
        8.3.2.Metode de separare (selectie)  296
        8.3.3.Metode de imbogatire  300
Bibliografie  305

Post-scriptum  307

Anexa 1 - Definitii ale creativitatii  309
Anexa 2 - Test de atitudini creatoare 315
Anexa 3 - Psihograma profesiunii de cadru didactic 328
Anexa 4 - Scala activitatilor extrascolare  332
Anexa 5 - Teste de creativitate 334
Anexa 6 - Lista testelor pentru gandire divergenta utilizate in experimentul nostru  342
Anexa 7 - Factorii stimulativi ai creativitatii  344
Anexa 8 - Blocaje interne ale creativitatii 346
Anexa 9 - Lista frazelor stimulative pentru creativitate 349
Anexa 10 - Lista frazelor inhibitorii pentru creativitae 351
Anexa 11 - Lista expresiilor ucigase  353

Anexa 12 - Lista interogativa  355



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu