Editura: Augusta
An aparitie : 1994, 1999
Editia a II-a
ISBN ?
Nr pagini : 362
Format 155 x 220
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
Download pdf pe scribd
Descriere:
Anca Munteanu este profesor universitar doctor la Catedra de Psihologie a Facultatii de Sociologie si Psihologie, Universitatea de Vest din Timisoara, si decanul acestei facultati din 2004. Este doctor in psihologie (1981) si Doctor Honoris Causa (2010). A urmat mai multe stagii de formare in psihoterapie experientiala (1999-2005), sub egida Societatii de Psihoterapie Experientiala Romana din Bucuresti, si in psihologie transpersonala (2002-2005), la Institutul de Psihologie Transpersonala din Paris. Productia sa editoriala reuneste 11 carti de autor, 18 volume in colaborare (la 4 avand si rolul de coordonator) si peste 120 de studii si articole de specialitate, publicate in tara si in strainatate.
Cuprins:
Prefata 10
Capitolul 1. Sub insemnele lui "Panta rei" 25
1.1.Creativitatea - spiritul timpului nostru 25
1.2.Repere biografice in psihologia creativitatii 28
Bibliografie 32
Capitolul 2. Identitatea creativitatii 34
2.1.Distilari conceptuale 34
2.2.Raportul inteligenta-creativitate 36
2.3.Raportul creativitate-rezolvare de probleme 41
2.4.Definitia creativitatii, nivelurile si criteriile ei 42
2.5.Teoriile creativitatii 45
2.5.1.Teoria psihanalitica a creativitatii 45
2.5.2.Teoria asociationista a creativitatii 47
2.5.3.Teoria gestaltista (configurationista) a creativitatii 48
2.5.4.Teoria behaviorista (comportamentalista) a creativitatii 49
2.5.5.Teoria existentialista (umanista) a creativitatii 50
2.5.6.Teoria culturala (interpersonala) a creativitatii
2.5.7.Teoria factoriala a creativitatii 52
Bibliografie 55
Capitolul 3. Geneza creativitatii (Fazele procesului creator) 56
3.1.Prepararea 58
3.2.Incubatia 61
3.3.Iluminarea 63
3.4.Verificarea 65
Bibliografie 67
Capitolul 4. Dinamica factoriala a creativitatii 69
4.1.Factorii psihologici 71
4.1.1.Factorii intelectuali 72
4.1.1.1.Gandirea divergenta 72
4.1.1.2.Gandirea convergenta 79
4.1.1.3.Stilul perceptiv (aprehensiunea) 80
4.1.2.Factorii nonintelectuali 80
4.1.2.1.Motivatia 81
4.1.2.2.Caracterul 82
4.1.2.3.Afectivitatea 83
4.1.2.4.Temperamentul 83
4.1.2.5.Rezonanta intima 85
4.1.3.Aptitudini speciale 86
4.1.3.1.Aptitudinea organizatorica (de conducere) 88
4.1.3.2.Aptitudinea matematica 89
4.1.3.3.Aptitudinea pedagogica 90
4.1.4.Factorii abisali 92
4.2.Factorii biologici 102
4.2.1.Ereditatea 102
4.2.2.Varsta 105
4.2.3.Sexul 107
4.2.4.Sanatatea mentala 113
4.3.Factorii sociali 117
4.3.1.Conditii socio-economice si culturale 117
4.3.2.Conditii educative 119
4.3.2.1.Familia 119
4.3.2.2.Scoala 125
Bibliografie 134
Capitolul 5. Formele creativitatii 138
5.1.Creativitatea individuala si de grup (colectiva) 139
5.1.1.Sarcina de rezolvat 143
5.1.2.Structura (compozitia grupului) 144
5.1.3.Aspecte psihosociale 146
5.1.4.Organizarea si functionarea grupului 149
5.1.5.Personalitatea conducatorului de grup 155
5.2.Alte forme de creativitate 158
5.2.1.Creativitatea stiintifica si tehnica 159
5.2.2.Creativitatea artistica 165
5.2.2.1.Creativitatea literara 167
5.2.2.2.Creativitatea muzicala 168
5.2.2.3.Creativitatea din artele plastice (grafica, pictura, sculptura) 170
5.2.2.4.Creativitatea scenica (actoriceasca) 171
Bibliografie 174
Capitolul 6. Psihodiagnoza creativitatii 177
6.1.Predictorii creativitatii 177
6.2.Metode de psihodiagnoza a creativitatii 186
6.2.1.Metode pentru identificarea creativitatii copilului 186
6.2.1.1.Analiza produselor activitatii 187
6.2.1.2.Studiul de caz (case study) 187
6.2.1.3.Metoda aprecierii (interevaluarii) si autoaprecierii (autoevaluarii) 188
6.2.1.4.Metoda testelor 188
6.2.2.Metode pentru investigarea adultului cu performante creatoare certe 198
6.2.2.1.Metoda biografica 198
6.2.2.2.Metoda longitudinala 199
6.2.2.3.Metoda caselor de evaluare 199
6.3.Proiectul unui model de psihodiagnoza a creativitatii 202
6.3.1.Schita unor premise teoretice si exigente metodologice generale 202
6.3.2.Prezentarea experimentului 206
6.3.2.1.Metodele utilizate 207
6.3.2.1.1.Pentru gandirea divergenta 207
6.3.2.1.2.Pentru gandirea convergenta 208
6.3.2.1.3.Pentru aprehensiune 209
6.3.2.1.4.Pentru rezonanta intima 210
6.3.2.1.5.Pentru atitudinile creatoare 211
6.3.2.2.Prelucrarea si interpretarea rezultatelor 215
Bibliografie 217
Capitolul 7. Educarea creativitatii 219
7.1.Factorii frenatori ai creativitatii 219
7.2.Metodele de educatie a creativitatii 224
7.2.1.Metode destinate personalitatii creatoare 226
7.2.1.1.Metodele psihoterapiei 228
7.2.1.1.1.Metode bazate pe discutia individuala 229
7.2.1.1.2.Psihoterapiile de grup 231
7.2.1.1.3.Metode de valorificare a calitatilor ambiantei fizice si interpersonale 234
7.2.1.2.Metodele sugestive 247
7.2.1.2.1.Sugestiopedia 259
7.2.1.2.2.Metoda sofronica 252
7.2.1.2.3.Controlul mental Silva 255
7.2.1.2.4.Hipnopedia 259
7.2.2.Metode destinate produsului creator 265
7.2.2.1.Metode imaginative 265
7.2.2.1.1.Brainstormingul 265
7.2.2.1.2.Sinectica 269
7.2.2.1.3.Metoda Philips 6-6 273
7.2.2.1.4.Discutia Panel 274
7.2.2.1.5.Metoda 6-3-5 274
7.2.2.1.6.Metoda Delphi 275
7.2.2.1.7.Metoda Frisco 276
7.2.2.2.Metode rationale (analitice) 277
7.2.2.2.1.Metoda listelor 277
7.2.2.2.2.Metodele matriceale 278
Bibliografie 280
Capitolul 8. Fenomenul supradotarii 283
8.1.Repere in circumscrierea conceptului de supradotare 283
8.2.Portretul copilului de exeptie 286
8.3.Principii si metode in educatia copilului superior inzestrat 291
8.3.1.Metode de accelerare 294
8.3.2.Metode de separare (selectie) 296
8.3.3.Metode de imbogatire 300
Bibliografie 305
Post-scriptum 307
Anexa 1 - Definitii ale creativitatii 309
Anexa 2 - Test de atitudini creatoare 315
Anexa 3 - Psihograma profesiunii de cadru didactic 328
Anexa 4 - Scala activitatilor extrascolare 332
Anexa 5 - Teste de creativitate 334
Anexa 6 - Lista testelor pentru gandire divergenta utilizate in experimentul nostru 342
Anexa 7 - Factorii stimulativi ai creativitatii 344
Anexa 8 - Blocaje interne ale creativitatii 346
Anexa 9 - Lista frazelor stimulative pentru creativitate 349
Anexa 10 - Lista frazelor inhibitorii pentru creativitae 351
Anexa 11 - Lista expresiilor ucigase 353
Anexa 12 - Lista interogativa 355
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu