duminică, 10 martie 2013

REPERE PENTRU O CONCEPTIE UMANISTA ASUPRA EDUCATIEI

Autor :  Gabriel Albu               
Editura Paralela 45 (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Universitaria
An aparitie :2005

ISBN  973-697-330-1
Nr pagini :358

Pret : 15 lei



Descrierea editurii:
Volumul de fata continua problematica dezvoltata de autor in „Introducere intr-o pedagogie a libertatii” si „In cautarea educatiei autentice”, revitalizand anumite dimensiuni ale educatiei, care, intr-o lume dominata de eficienta, devin tot mai putin vizibile: umanismul, autenticitatea si libertatea. Autorul pledeaza astfel pentru detasarea de prejudecatile practicii scolare si pentru reconsiderarea factorului uman in actul educatiei.

Cuprins:

INTRODUCERE  /7

CAPITOLUL I. SCHIMBAREA SOCIETĂŢII, SOCIETATEA SCHIMBĂRII ŞI EDUCAŢIA

Predicţie şi profeţie în istorie  /19
Viaţa ca labirint  /25
Destinul şi farmecul omului  /30
Reflecţii despre om şi educaţie  /33
Consecinţele şcolii tradiţionale asupra vieţii individului  /35
Schimbarea societăţii, societatea schimbării şi direcţii ale fomtării umane  /43
Menirea şcolii  /55
Necesitatea unei noi filosofii a educaţiei  /59
Educaţia şi tensiunea culturală a umanităţii  /62
Copilul - temeiul actului educativ  /64
Educaţia, între rigorile instituţiei şi dorinţele copilului  /69
Educaţia în condiţiile societăţii concurenliale  /73
Educaţia în context multicultural  /81
Educaţie şi despărţire  /87
Educaţia şi problema morţii  /90

CAPITOLUL II. EDUCATORUL

Ce credem despre tânăra generaţie  /109
Cultura psihopedagogică a educatorului  /111
Necesitatea unei noi etici   /114
În faţa educatorului: două perspective morale  /123
Decalogul învăţătorului   /127
Iubirea tatălui şi educaţia copiilor  /128
Tatăl şi fiii săi  /135
Adevăratele daruri ale lui Moş Crăciun  /140
între noi, educatorii   /145

CAPITOLUL III. RELATiA FORMATIVA

întâlnirea educativă  /151
Libertate şi libertinaj în educaţie  /154
Educaţie, exemplu personal şi orizont de aşteptare  /158
Copilăria, afectivitatea şi sensul evoluţiei personalităţii  /161
Dimensiunea afectivă a şcolii  /166
Bucuria de a fi cu profesorul  /171
Efectele afective ale comunicării în şcoală  /185

CAPITOLUL IV. ÎNTEMEIERI, REPERE ŞI CONCEPTE

Idealul moral în pedagogia românească interbelică  /191
Individ şi individualizarea educaţiei în gândirea pedagogică interbelică românească  /196
Voinţa (raţională) în gândirea pedagogică românească interbelică  /204
Personalitate şi educaţie în gândirea pedagogică românească interbelică /212
Rolul învăţătorului (rural)în reforma învăţământului românesc în concepţia lui Spiru Haret  /219
Învăţătorul şi condiţia umană în viziunea lui Ştefan Bârsănescu  /225
Educaţie şi libertate în concepţia lui Ioan Slavici  /229
Ce am învăţat de la I.C. Petrescu  /234
Individul şi libertatea lui în concepţia lui I.C. Petrescu  /237
Limite şi false limite ale libertăţii în educaţie  /244
Pedagogia românească în concepţia lui losifl.I. Gabrea  /254
Vladimir Ghidionescu, exponent al pedagogiei experimentale româneşti ..259
Omul paideic în concepţia lui Constantin Noica  /264
Rolul formativ al filosofiei în viziunea lui C. Rădulescu-Motu  /268
Nae lonescu, filosof şi practician al educaţiei  /273
Specificul mediului filosofic românesc la Mircea Vulcănescu  /278
Pesimism sau luciditate la Emil Cioran  /282
Dimensiunea umanistă a concepţiei lui J.A. Comenius  /287
Educaţia în faţa vieţii veşnice  /  /291
Aspecte privind motivaţia învăţării în conccpţia lui John Dewey  /295
Scop şi educaţie Ia John Dewey   /302
Spiritul ştiinţific şi educaţia la Gaston Bachelard  /308

ÎN LOC DE ÎNCHEIERE (DESPRE CRIZA EDUCAŢIEI)  /320
BIBLIOGRAFIE  /333
REZUMAT  /341
ABSTRACT  /343
R£SUM£  /345
ZUSAMMENFASSUNG  /347

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu