10/03/2013

REPERE PENTRU O CONCEPTIE UMANISTA ASUPRA EDUCATIEI

Autor :  Gabriel Albu               
Editura Paralela 45 (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Universitaria
An aparitie :2005

ISBN  973-697-330-1
Nr pagini :358

Pret : 15 lei
Descrierea editurii:

        Volumul de fata continua problematica dezvoltata de autor in „Introducere intr-o pedagogie a libertatii” si „In cautarea educatiei autentice”, revitalizand anumite dimensiuni ale educatiei, care, intr-o lume dominata de eficienta, devin tot mai putin vizibile: umanismul, autenticitatea si libertatea. Autorul pledeaza astfel pentru detasarea de prejudecatile practicii scolare si pentru reconsiderarea factorului uman in actul educatiei.

        Gabriel Albu este profesor universitar doctor la Departamentul Științele Educației al Facultății de Litere și Științe din cadrul Universității Petrol-Gaze din Ploiești. Este autor sau coautor al peste 20 de volume.
        Dintre lucrarile sale:
Introducere într-o pedagogie a libertatii : despre libertatea copilului si autoritatea adultului, Polirom 1998
Mecanisme psihopedagogice ale evaluarii scolare, Editura Universității din Ploiești 2001
In cautarea educatiei autentice, Polirom 2002
Concepte fundamentale ale psihologiei. Memoria. Gândirea. Imaginaţia, Ed. Economica 2003?
Repere pentru o conceptie umanista asupra educatiei : prejudecatile (practicii scolare) ca provocare, Paralela 45  2005
O psihologie a educatiei, Institutul european 2005
Comunicarea interpersonala: aspecte formative si valente psihologice, Institutul european 2008
Educatia, profesorul si vremurile : eseuri de pedagogie sociala, Paralela 45  2009
Relatiile interpersonale : aspecte institutionale, psihologice si formativ-educative, Institutul european 2013
Autoeducatia : cautari si clarificari, Institutul european 2016
O abordare umanista a educatieiParalela 45  2017
Universul valoric al profesorului. O incursiune, Institutul european 2019

Cuprins:

INTRODUCERE  /7

CAPITOLUL I. SCHIMBAREA SOCIETĂŢII, SOCIETATEA SCHIMBĂRII ŞI EDUCAŢIA

Predicţie şi profeţie în istorie  /19
Viaţa ca labirint  /25
Destinul şi farmecul omului  /30
Reflecţii despre om şi educaţie  /33
Consecinţele şcolii tradiţionale asupra vieţii individului  /35
Schimbarea societăţii, societatea schimbării şi direcţii ale fomtării umane  /43
Menirea şcolii  /55
Necesitatea unei noi filosofii a educaţiei  /59
Educaţia şi tensiunea culturală a umanităţii  /62
Copilul - temeiul actului educativ  /64
Educaţia, între rigorile instituţiei şi dorinţele copilului  /69
Educaţia în condiţiile societăţii concurenliale  /73
Educaţia în context multicultural  /81
Educaţie şi despărţire  /87
Educaţia şi problema morţii  /90

CAPITOLUL II. EDUCATORUL

Ce credem despre tânăra generaţie  /109
Cultura psihopedagogică a educatorului  /111
Necesitatea unei noi etici   /114
În faţa educatorului: două perspective morale  /123
Decalogul învăţătorului   /127
Iubirea tatălui şi educaţia copiilor  /128
Tatăl şi fiii săi  /135
Adevăratele daruri ale lui Moş Crăciun  /140
între noi, educatorii   /145

CAPITOLUL III. RELATiA FORMATIVA

întâlnirea educativă  /151
Libertate şi libertinaj în educaţie  /154
Educaţie, exemplu personal şi orizont de aşteptare  /158
Copilăria, afectivitatea şi sensul evoluţiei personalităţii  /161
Dimensiunea afectivă a şcolii  /166
Bucuria de a fi cu profesorul  /171
Efectele afective ale comunicării în şcoală  /185

CAPITOLUL IV. ÎNTEMEIERI, REPERE ŞI CONCEPTE

Idealul moral în pedagogia românească interbelică  /191
Individ şi individualizarea educaţiei în gândirea pedagogică interbelică românească  /196
Voinţa (raţională) în gândirea pedagogică românească interbelică  /204
Personalitate şi educaţie în gândirea pedagogică românească interbelică /212
Rolul învăţătorului (rural)în reforma învăţământului românesc în concepţia lui Spiru Haret  /219
Învăţătorul şi condiţia umană în viziunea lui Ştefan Bârsănescu  /225
Educaţie şi libertate în concepţia lui Ioan Slavici  /229
Ce am învăţat de la I.C. Petrescu  /234
Individul şi libertatea lui în concepţia lui I.C. Petrescu  /237
Limite şi false limite ale libertăţii în educaţie  /244
Pedagogia românească în concepţia lui losifl.I. Gabrea  /254
Vladimir Ghidionescu, exponent al pedagogiei experimentale româneşti ..259
Omul paideic în concepţia lui Constantin Noica  /264
Rolul formativ al filosofiei în viziunea lui C. Rădulescu-Motu  /268
Nae lonescu, filosof şi practician al educaţiei  /273
Specificul mediului filosofic românesc la Mircea Vulcănescu  /278
Pesimism sau luciditate la Emil Cioran  /282
Dimensiunea umanistă a concepţiei lui J.A. Comenius  /287
Educaţia în faţa vieţii veşnice  /  /291
Aspecte privind motivaţia învăţării în conccpţia lui John Dewey  /295
Scop şi educaţie Ia John Dewey   /302
Spiritul ştiinţific şi educaţia la Gaston Bachelard  /308

ÎN LOC DE ÎNCHEIERE (DESPRE CRIZA EDUCAŢIEI)  /320
BIBLIOGRAFIE  /333
REZUMAT  /341
ABSTRACT  /343
R£SUM£  /345
ZUSAMMENFASSUNG  /347

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu