Autor :Rudolf Arnheim
Editura Polirom
Colectia Colectia de arta
An aparitie :2011
Editia a II-a
Traducerea Florin Ionescu
ISBN 978-973-46-1978-8
Nr pagini :504
Format 160x235
Pret : 44,95 lei la Editura,38,21
lei la elefant (38,21 lei ebook-ul), 38,80 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Download pdf pe scribd
Descrierea
editurii:
Una dintre lucrarile clasice ale domeniului, cartea lui Rudolf Arnheim a
inaugurat aplicarea sistematica a principiilor gestaltiste la studiul
operelor de arta, continuind si dezvoltind aplicatiile sporadice ale lui
Köhler, Koffka sau Ehrenfels si largind considerabil sfera problemelor
investigate din aceasta perspectiva. Sint discutate aspecte ce nu au mai
beneficiat de o abordare estetica si psihologica integratoare, precum
conditiile in care un intreg perceptiv poate fi recunoscut ca imagine a
ceva, caracterul psihologic al fenomenelor de suprapunere, de racursiu,
de deformare sau problemele ce tin de semnificatia miscarii aparente, in
cazul dansului si al cinematografului. Fara a configura o noua
estetica, volumul asigura baza necesara acelei estetici ce tinde sa
confere actiunilor ei rigoarea, caracterul univoc si fundamentarea
experimentala proprii tezelor formulate in stiintele exacte.
Rudolf Arnheim a fost profesor emerit de psihologia artei la Universitatea Harvard. Dintre volumele publicate amintim: Film as Art (University of California Press, 1957),
Visual Thinking (University of California Press, 1959), The Dynamics of Architectural Forms (University of California Press, 1977) si The Split and the Structure: Twenty-Eight Essays (University of California Press, 1996).
Cuprins:
Prefaţă 9
Introducere 11
1. ECHILIBRUL 21
Structura ascunsă
a unui pătrat 21
Ce sînt forţele
perceptuale ? 27
Două discuri
într-un pătrat 28
Echilibrul psihologic
şi echilibrul fizic 29
De ce echilibru?
31
Ponderea 33
Direcţia 36
Tipuri de
echilibru 38
Relaţia sus-jos 39
Dreapta şi stînga
42
Echilibrul şi
intelectul uman 45
Doamna Cezanne pe
un scaun galben 46
2. FIGURA 51
Vederea ca
explorare activă 51
Sesizarea
elementelor esenţiale 52
Concepte
perceptuale 53
Ce este figura? 55
Influenţa
trecutului 57
Cum vedem figura
? 60
Simplitatea 62
Demonstrarea
simplificării 71
Nivelare şi
diferenţiere 73
Menţinerea
întregului 75
Subdivizarea 77
De ce ochii ne
spun adesea adevărul 80
Subdivizarea în
artă 81
Ce este o parte ?
84
Asemănare şi
deosebire 86
Exemple din artă 93
Scheletul
structural 97
3. FORMA 101
Orientarea In
spaţiu 101
Proiecţiile107
Care este
aspectul optim? 111
Metoda egipteană 114
Racursiul 119
Suprapunerea 123
Ce avantaj
prezintă suprapunerea? 125
Interacţiunea
plan-adîncime 129
Rivalitatea
aspectelor 132
Realism şi
realitate 135
Ce ne apare
veridic? 137
Forma ca invenţie
140
Niveluri de
abstractizare 145
Izvorul 152
Informaţia
vizuală 156
4. CREŞTEREA 161
De ce desenează
copiii aşa? 162
Teoria
intelectualistă 163
Ei desenează ceea
ce văd 166
Conceptele
reprezentaţionale 168
Desenul ca
mişcare 170
Cercul primordial
173
Legea
diferenţierii 179
Vertical şi
orizontal 181
Oblicitatea 186
Fuziunea părţilor
189
Mărimea 192
Mormolocii greşit
numiţi astfel 195
Transpunerea în
două dimensiuni 197
Consecinţe
educaţionale 201
Geneza formei în
sculptură 205
Bare şi plăci 206
Cubul şi rotundul
212
5. SPAŢIUL
215
Linie şi contur 216
Rivalitatea contururilor
220
Figura şi fondul 223
Niveluri de
admcime 228
Aplicaţii în
pictură 230
Rame şi ferestre 232
Concavitatea în
sculptură 234
De ce vedem
adîncimea? 237
Adîncime prin
suprapunere 240
Transparenţa 244
Deformările
generează spaţiu 249
Cutii în trei
dimensiuni 252
Contribuţia
spaţiului fizic 258
Simplu, nu
veridic 260
Gradienţii
creează adîncime 264
Spre o
convergenţă a spaţiului 269
Cele două surse
ale perspectivei centrale 271
Nu o proiecţie
fidelă 274
Spaţiul piramidal
276
Simbolismul unei
lumi focalizate 281
Centra] irate şi
infinitate 284
Jocul cu regulile
285
6. LUMINA 289
Receptarea
luminii 289
Strălucirea
relativă 291
Iluminarea 294
Lumina creează
spaţiu 296
Umbrele 300
Pictură fără
iluminare 305
Simbolismul
luminii 308
7. CULOAREA 315
De la lumină la
culoare 315
Forma şi culoarea
317
Cum iau naştere
culorile 322
Primarele
generatoare 324
Adiţie şi
substracţie 326
Complementare
generatoare 327
O unealtă
capricioasă 328
În căutarea
armoniei 330
Elementele scării
334
Sintaxa
combinaţiilor 338
Complementarele
fundamentale 341
Interacţiunea
culorilor 345
Matisse şi El
Greco 348
Reacţii la
culoare 352
Cald şi rece 353
8. MIŞCAREA 357
Acţiune şi timp
357
Simultaneitate şi
succesiune 360
Cînd vedem
mişcarea? 363
Direcţia 367
Dezvăluirile
vitezei 368
Mişcarea
stroboscopică 371
Unele probleme
ale montajului cinematografic 376
Forţe motrice
vizibile 377
O scară a
complexităţii 382
Corpul ca
instrument 387
Imaginea
chinestezică a corpului 390
9. DINAMICA 393
Simplitatea nu
este de ajuns 393
Dinamica şi
interpretările ei tradiţionale 395
O diagramă a
forţelor 399
Experimente cu
tensiuni direcţionale 401
Mişcarea imobilă 405
Dinamica
oblicităţii 407
Tensiune în
deformare 410
Dinamica
compoziţiei 414
Efecte
stroboscopice 416
Cum se naşte
dinamica? 419
Exemple din artă 421
10. EXPRESIA 427
Teorii
tradiţionale 428
Expresia fixată
în structură 431
Prioritatea
expresiei 437
Simbolismul în
artă 439
Note 445
Bibliografie 475
Indice 493
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu