28/08/2022

CUM INTAMPINAM COPILUL CA PARINTI, BUNICI, MEDICI SI EDUCATORI. Ganduri psihanalitice despre educatia timpurie

Autor: Speranta Farca
Editura Trei
Colectia In afara colectiilor
An aparitie : 2010
Editia I
ISBN 978-973-707-338-9
Nr pagini : 432
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
pdf pe scribd si aici


Gânduri psihanalitice despre educaţia timpurie
    Ce simte mama însărcinată?
    Cum întâmpină familia copilul nou-născut?
    Care este importanţa medicilor?
    Ce simte copilul faţă de fraţii lui?
    Care sunt greşelile frecvente în educaţie?
    Cum ne explicăm comportamentele agresive?
    Cum înţelegem răsfăţul, timiditatea, lenea, geniul, minciuna, furtul şi hiperactivitatea?
    Cum reacţionăm în situaţii speciale?

        Sunt întrebări pe care ni le punem ca oameni interesaţi de dezvoltarea copiilor şi de evoluţia noastră în raport cu ei şi la care această carte oferă răspunsuri noi, din perspectiva
psihanalizei.

        Speranta Farca (n. 21 iunie 1972 în București) este psihanalist, conferentiar universitar doctor la Departamentul pentru Pregatirea Personalului Didactic al Universitatii Nationale de Arte, Bucuresti. Site-ul personal

Este autoare a cartilor

Despre frica de necunoscut, Universitara 2020
Independenta copilului.  Spaima de separare, Humanitas 2018
Ce traieste copilul si ce simte mama lui. Repere psihanalitice pentru maternitate si copilarie, Trei 2009
Psihanaliza si cele patru varste ale eului. Cum devenim parinti, Trei 2003

Cuprins:

Introducere  11

VENIREA PE LUME A COPILULUI — CONTEXT FAMILIAL, MEDICAL, SOCIAL

I Familia 15
1. Mama – mediu placentar  16
1.1. Fantasma despre copil  17
1.2. Imaginea-icoană 19
1.3. Dorinţa, voinţa, nevoia de copil 23
1.4. Sarcina – preistoria uterină  28
2. Devenirea ca tată 47
2.1. Tatăl – hotar 49
2.2. Umanizarea în Numele tatălui  57
3. Numărul copiilor – specificul constelaţiilor familiale 58
3.1. Familia copilului unic  58
3.2. Familia cu doi copii 65
3.3. Familia cu trei copii 89
3.4. Familia cu mai mulţi copii  95
4. Bunicii  97
5. Străbunicii  103

II Lumea medicală  108
1. Sarcina și medicul obstetrician 109
1.1. Medicii și fantasmele lor 113
1.2. Colaborarea medicului cu tatăl copilului  115
2. Nașterea  117
2.1. Medicul 117
2.2. Moașa  122
3. Cadrul medical al relaţiei mamă–bebeluș  124
3.1. Spaţiul  125
3.2. Medicul neonatolog  127
3.3. Asistentele de neonatologie  129
3.4. Medicul pediatru  131

III Comunitatea  136
1. Comunitatea tradiţională 136
2. Intrarea în comunitate, între tabu și ritual  141
3. Comunităţi substitut 142
3.1. Familia 143
3.2. Comunitatea mamelor 145
3.3. Alte încercări de susţinere 149

IDEI DESPRE EDUCAŢIE

1 Industrialism în educaţie  155
2 Caracteristici ale relaţiei părinte–copil 166
2.1. Autenticitate  166
2.2. Cine pe cine educă?  174
2.3. Hotărâre  176
2.4. Siguranţă 178
2.5. Empatie  180
2.6. Continuitate 181
2.7. Acordaj  183
2.8. Spaţiu 185
3 Iubirea 188
4 Furia și agresivitatea  195
4.1. Cauze ale agresivităţii copilului 201
4.2. Cauze ale agresivităţii adultului  212
4.3. Forme ale agresivităţii  216
4.4. Consideraţii generale  227
5 Câteva practici nocive în educaţie 231
5.1. Bătaia și semnificaţiile ei  231
5.2. Interdicţia de mișcare și vorbire 237
5.3. Condiţionarea 238
5.4. Tonul ridicat  241
5.5. Etichetarea  243
5.6. Comparaţiile între copii 244
5.7. Cerinţe prea multe sau inadecvate  246
5.8. Culpabilizarea  248
5.9. Îi răspundem copilului cu aceeași monedă?  251
5.10. Umorul și ironia 254
5.11. Identitatea de comportament a părinţilor  257
5.12. Interpretarea greșită a exprimărilor copilului 258
5.13. Lipsa empatiei 259
5.14. Aplicarea tehnicilor de manipulare  260
5.15. Dresaj sau educaţie?  265
6 Nevoia copilului de relaţii proprii 272
6.1. Importanţa familiei  272
6.2. Importanţa comunităţii 275
6.3. Importanţa relaţiilor cu alţi copii 275
7 Grădiniţa 278
7.1. Pregătirea pentru grădiniţă 280
7.2. Personalitatea educatoarei  287
7.3. Probleme generale ale sistemului educativ 296
8 Școala 303

APROPIERI ȘI DELIMITĂRI ÎNTRE PSIHANALIZĂ ȘI EDUCAŢIE

1 Concepte importante ale ambelor domenii 309
1.1. Cadru asigurator  309
1.2. Abstinenţa 312
1.3. Neutralitatea 313
1.4. Formarea simbolicului  314
1.5. Dezidealizarea 316
1.6. Funcţia de reparaţie 317
1.7. Capacitatea de contemplare 319
1.8. Sublimarea  320
2 Părinţii – un factor important al psihanalizei copilului  322
3 Situaţii traumatice  334
4 Strigăte de ajutor ale copilului  338
4.1. Copilul deprimat  339
     4.1.1. Punerea în pericol  339
     4.1.2. Dependenţa 340
     4.1.3. Răsfăţul 342
     4.1.4. Pierderea obiectelor  344
     4.1.5. Timiditatea  346
     4.1.6. Genialitatea  348
     4.1.7. Lenea 351
4.2. Copilul revoltat 354
     4.2.1. Minciuna 354
     4.2.2. Furtul  360
     4.2.3. Duplicitatea 364
     4.2.4. Revolta și neascultarea  365
4.3. Copilul în panică  367
     4.3.1. Hiperactivitatea 368
     4.3.2. Spaimele și angoasele 370
     4.3.3. Izolarea  371
5 Abordarea situaţiilor speciale  373
5.1. Psihoterapia psihanalitică a gravidei  374
5.2. Gravida psihanalist 377
5.3. Psihoterapia psihanalitică în diada mamă–bebeluș 380
5.4. Adopţia  381
5.5. Avortul provocat 387
5.6. Abandonul  392
5.8. Moartea copilului  401
5.9. Copilul cu malformaţii 407
5.10. Copilul prematur 419
5.11. Gemenii  421

Încheiere  425
Bibliografie  429

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu