Autor: Speranta Farca
Editura Trei
Colectia In afara colectiilor
An aparitie : 2010
Editia I
ISBN 978-973-707-338-9
Nr pagini : 432
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
pdf pe scribd si aici
Gânduri psihanalitice despre educaţia timpurie
Ce simte mama însărcinată?
Cum întâmpină familia copilul nou-născut?
Care este importanţa medicilor?
Ce simte copilul faţă de fraţii lui?
Care sunt greşelile frecvente în educaţie?
Cum ne explicăm comportamentele agresive?
Cum înţelegem răsfăţul, timiditatea, lenea, geniul, minciuna, furtul şi hiperactivitatea?
Cum reacţionăm în situaţii speciale?
Sunt întrebări pe care ni le punem ca oameni interesaţi de dezvoltarea copiilor şi de evoluţia noastră în raport cu ei şi la care această carte oferă răspunsuri noi, din perspectiva
psihanalizei.
Speranta Farca (n. 21 iunie 1972 în București) este psihanalist, conferentiar universitar doctor la Departamentul pentru Pregatirea Personalului Didactic al Universitatii Nationale de Arte, Bucuresti. Site-ul personal
Este autoare a cartilor:
Despre frica de necunoscut, Universitara 2020
Leacuri pentru frica de necunoscut, Universitara 2020
Independenta copilului. Spaima de separare, Humanitas 2018
Ce traieste copilul si ce simte mama lui. Repere psihanalitice pentru maternitate si copilarie, Trei 2009
Psihanaliza si cele patru varste ale eului. Cum devenim parinti, Trei 2003
Cuprins:
Introducere 11
VENIREA PE LUME A COPILULUI — CONTEXT FAMILIAL, MEDICAL, SOCIAL
I Familia 15
1. Mama – mediu placentar 16
1.1. Fantasma despre copil 17
1.2. Imaginea-icoană 19
1.3. Dorinţa, voinţa, nevoia de copil 23
1.4. Sarcina – preistoria uterină 28
2. Devenirea ca tată 47
2.1. Tatăl – hotar 49
2.2. Umanizarea în Numele tatălui 57
3. Numărul copiilor – specificul constelaţiilor familiale 58
3.1. Familia copilului unic 58
3.2. Familia cu doi copii 65
3.3. Familia cu trei copii 89
3.4. Familia cu mai mulţi copii 95
4. Bunicii 97
5. Străbunicii 103
II Lumea medicală 108
1. Sarcina și medicul obstetrician 109
1.1. Medicii și fantasmele lor 113
1.2. Colaborarea medicului cu tatăl copilului 115
2. Nașterea 117
2.1. Medicul 117
2.2. Moașa 122
3. Cadrul medical al relaţiei mamă–bebeluș 124
3.1. Spaţiul 125
3.2. Medicul neonatolog 127
3.3. Asistentele de neonatologie 129
3.4. Medicul pediatru 131
III Comunitatea 136
1. Comunitatea tradiţională 136
2. Intrarea în comunitate, între tabu și ritual 141
3. Comunităţi substitut 142
3.1. Familia 143
3.2. Comunitatea mamelor 145
3.3. Alte încercări de susţinere 149
IDEI DESPRE EDUCAŢIE
1 Industrialism în educaţie 155
2 Caracteristici ale relaţiei părinte–copil 166
2.1. Autenticitate 166
2.2. Cine pe cine educă? 174
2.3. Hotărâre 176
2.4. Siguranţă 178
2.5. Empatie 180
2.6. Continuitate 181
2.7. Acordaj 183
2.8. Spaţiu 185
3 Iubirea 188
4 Furia și agresivitatea 195
4.1. Cauze ale agresivităţii copilului 201
4.2. Cauze ale agresivităţii adultului 212
4.3. Forme ale agresivităţii 216
4.4. Consideraţii generale 227
5 Câteva practici nocive în educaţie 231
5.1. Bătaia și semnificaţiile ei 231
5.2. Interdicţia de mișcare și vorbire 237
5.3. Condiţionarea 238
5.4. Tonul ridicat 241
5.5. Etichetarea 243
5.6. Comparaţiile între copii 244
5.7. Cerinţe prea multe sau inadecvate 246
5.8. Culpabilizarea 248
5.9. Îi răspundem copilului cu aceeași monedă? 251
5.10. Umorul și ironia 254
5.11. Identitatea de comportament a părinţilor 257
5.12. Interpretarea greșită a exprimărilor copilului 258
5.13. Lipsa empatiei 259
5.14. Aplicarea tehnicilor de manipulare 260
5.15. Dresaj sau educaţie? 265
6 Nevoia copilului de relaţii proprii 272
6.1. Importanţa familiei 272
6.2. Importanţa comunităţii 275
6.3. Importanţa relaţiilor cu alţi copii 275
7 Grădiniţa 278
7.1. Pregătirea pentru grădiniţă 280
7.2. Personalitatea educatoarei 287
7.3. Probleme generale ale sistemului educativ 296
8 Școala 303
APROPIERI ȘI DELIMITĂRI ÎNTRE PSIHANALIZĂ ȘI EDUCAŢIE
1 Concepte importante ale ambelor domenii 309
1.1. Cadru asigurator 309
1.2. Abstinenţa 312
1.3. Neutralitatea 313
1.4. Formarea simbolicului 314
1.5. Dezidealizarea 316
1.6. Funcţia de reparaţie 317
1.7. Capacitatea de contemplare 319
1.8. Sublimarea 320
2 Părinţii – un factor important al psihanalizei copilului 322
3 Situaţii traumatice 334
4 Strigăte de ajutor ale copilului 338
4.1. Copilul deprimat 339
4.1.1. Punerea în pericol 339
4.1.2. Dependenţa 340
4.1.3. Răsfăţul 342
4.1.4. Pierderea obiectelor 344
4.1.5. Timiditatea 346
4.1.6. Genialitatea 348
4.1.7. Lenea 351
4.2. Copilul revoltat 354
4.2.1. Minciuna 354
4.2.2. Furtul 360
4.2.3. Duplicitatea 364
4.2.4. Revolta și neascultarea 365
4.3. Copilul în panică 367
4.3.1. Hiperactivitatea 368
4.3.2. Spaimele și angoasele 370
4.3.3. Izolarea 371
5 Abordarea situaţiilor speciale 373
5.1. Psihoterapia psihanalitică a gravidei 374
5.2. Gravida psihanalist 377
5.3. Psihoterapia psihanalitică în diada mamă–bebeluș 380
5.4. Adopţia 381
5.5. Avortul provocat 387
5.6. Abandonul 392
5.8. Moartea copilului 401
5.9. Copilul cu malformaţii 407
5.10. Copilul prematur 419
5.11. Gemenii 421
Încheiere 425
Bibliografie 429
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu