22/08/2022

PSIHOLOGIA INFLUENTEI SOCIALE SI A SCHIMBARII DE ATITUDINE

Autor: Philip Zimbardo, Michael R. Leippe
Editura Trei
Colectia Psihologie-Psihoterapie
An aparitie : 2022
Editia I
Editia originala: The Psychology of Attitude Change and Social
Traducerea Ruxandra Radulescu
ISBN 978-606-40-1477-1
Nr pagini : 736
Format 145 x 205
Pretul la data postarii : 84,15 lei la Editura, 99 lei la librariaonline, 99 lei la libris


Descrierea editurii:

        Influența socială este prezentă peste tot. Funcționează oriunde, oricând. Pentru a funcționa în cel mai eficient mod în lumea în care trăim, e bine să știm cum și când să folosim influența socială, să fim în stare să recunoaștem când cineva încearcă să ne convingă de ceva și să înțelegem când să acceptăm sau să respingem tentativele altor persoane de a ne persuada. În volumul de față, autorii abordează în mod integrat o gamă largă de studii, teorii și aplicații practice din domeniul influenței sociale, acoperind toate subiectele principale din această sferă, printre care persuasiunea, complianța, conformismul, obediența, disonanța și autoatribuirea, condiționarea și învățarea socială, relația dintre atitudine și comportament, implicarea atitudinală, prejudecățile, comunicarea nonverbală și chiar influența subliminală. Teoriile psihologiei sociale sunt prezentate într-un stil antrenant și sunt ilustrate cu experimente și cercetări de teren descrise în detaliu, cu aplicații și exemple din viața cotidiană, astfel încât această carte să fie atât utilă în studierea influenței sociale, cât și agreabilă ca lectură.

        Prin ce se caracterizau abilitățile retorice ale lui Martin Luther King, care l-au făcut să se remarce ca un extraordinar comunicator? Desigur, Martin Luther King a fost un vorbitor dinamic, care-și găsea cuvintele cu ușurință, un predicator experimentat care a adus în fața publicului larg o cadență extraordinară și un puternic apel la sentimente. King reușea să transmită publicului "energia" nonverbală adecvată. Expresiile sale faciale și tonalitățile speciale ale vocii sale – indicând furia, compasiunea, bucuria – se potriveau cu lucrurile pe care le spunea. Ascultându-l sau privindu-l, nu aveai niciodată sentimentul că vorbitorul ar fi nesincer sau neimplicat. Din contră, vedeai un om total dedicat unui ideal, înflăcărat de o viziune a modului în care societatea s-ar putea schimba în mai bine. - Autorii

        Bill simte că va fi și el "de gașcă" dacă fumează marijuana, iar prietenii lui îi dau asigurări că va fi un lucru atât plăcut, cât și fără riscuri. Dovezile arată că influența colegilor și prietenilor este motivul cel mai important pentru începerea consumului de marijuana. Dar oare va continua Bill să fumeze marijuana? Probabil că da. Un studiu în care a fost urmărită evoluția a mai mult de 600 de tineri din sudul Californiei pe o durată de opt ani, din școala gimnazială până când au împlinit 20 de ani, a arătat stabilitatea consumului de droguri. Cel mai bun predictor al consumului de droguri după liceu a fost dacă persoana a consumat droguri sau nu în perioada liceului. - Autorii

        Michael R. Leippe este profesor de psihologie socială la John Jay College of Criminal Justice, City University of New York și a predat la St. Norbert College, Adelphi University, Saint Louis University și Illinois State University. A studiat efectele influenței sociale în diferite domenii, acordând un interes deosebit psihologiei mărturiei judiciare.

        Philip G. Zimbardo a fost profesor de psihologie la Universitățile Stanford, Yale, New York și Columbia și a fost președinte al Asociației Americane de Psihologie. A scris numeroase articole și cărți, fiind cunoscut pentru remarcabilele cercetări din domeniul psihologiei sociale.

Din cartile sale traduse la noi:

Efectul Lucifer. De la experimentul concentrationar Stanford la Abu Ghraib, Nemira 2009
Masculinitate furata. De ce tinerii barbati intampina probleme si ce e de facut, Trei 2020


Cuprins:

Cuvânt‑înainte 11
Prefață 15
Mulțumiri 18

1. O lume a influențelor 21
Procesele și contextele influenței sociale 24
Povești din galeria de onoare (și dezonoare) a influenței 27
ABC‑ul influenței: atitudini, comportamente și cogniții 66
O perspectivă a psihologiei sociale 76
Ce urmează 79

2. Influențarea comportamentelor:  Abordările directe 87
Cum învățăm când acțiunile au rezultate 90
Aprobare sau dezaprobare: puterea recompenselor sociale 108
Conformarea: cum să‑ți salvezi reputația și să câștigi favoruri — și cunoștințe 112
Obediența: justificarea comportamentului prin autoritate 127
Psihologia instinctivă: influențarea prin euristică 144
Punctul de plecare: atunci când schimbările interioare derivă din influențele exterioare 158

3. Influențarea atitudinilor prin comportament: Când acțiunea se transformă în credință 163
Atribuirea și autoatribuirea 166
Auto‑persuadarea și jocul de rol 187
Psihologia autojustificării: teoria disonanței 198
Notă de încheiere 226

4. Schimbarea atitudinilor prin persuadare: Crede‑mă pe cuvânt 232
Căutarea influenței: procesele de comparație socială 237
A fi căutat în calitate de țintă: apelurile persuasive 244
Prezentarea și expunerea 249
Atenția 257
Înțelegerea 265
Acceptarea: cea mai mare problemă 268
Un popas pe drumul către persuadarea de lungă durată 292

5. Cum să faci ca persuadarea să dureze:  Menținerea atitudinii schimbate și urmările comportamentale 298
Premisele menținerii noii atitudini: crearea unor atitudini puternice, clare și absolute 302
Retenția sau menținerea noii atitudini: persuadarea în timp 316
Transpunerea atitudinilor în comportament: persuadarea finală 331
Recompensele muncite ale persuadării 349

6. A te opune influenței sau a o accepta: Laturile yin și yang ale persuadării 356
Mintea încăpățânată: rezistența și acceptarea selectivă 359
Depășirea rezistenței: eliberarea eului totalitar 381
Cealaltă extremă: a fi o pradă ușoară 394
Prejudecățile: atitudini care pot ucide 409
Notă finală: cum să ai o minte deschisă fără să fii o pradă ușoară 419

7. Influența, conștientizarea și inconștientul: Când ceea ce nu știi te poate schimba 428
Conștientizarea și conștiința influenței 433
Mesaje nonverbale (și nu neapărat conștiente) 455
Stimulii subliminali: influența neobservabilă 482
Conștientizare și conștiință: o perspectivă de final 501

8. Influența și sistemul juridic: Experiențe vitale 508
Abordarea acuzatorială: persuadarea competitivă ajută la înfăptuirea dreptății? 512
Secția de poliție: cum se obțin probe de la oameni 520
Sala de judecată: terenul de lupte persuasive 539
Sala de deliberări 556
Psihologia și domeniul juridic: o pledoarie finală 573

9. Influența socială în serviciul sănătății și fericirii 580
Influența ecologistă: poate persuadarea să salveze planeta? 582
Promovarea sănătății 597
Calea către sănătatea mentală trece și prin psihologia socială 628
Influența socială, viața bună și viitorul personal 644

Anexa A Cercetarea și metoda experimentală 651
Anexa B Măsurarea atitudinilor și a componentelor acestora 674
Bibliografie 689


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu